1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1: van 4x108 naar 5x108?!

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door ST130, 31 jul 2011.


  1. die kun je mee boren, 5 gaten erbij, en hoef je niet dicht te lassen, een schijf zit geklemd tussen je naaf en velg, en je hebt 1 gat waar die dan perfect op gecentreerd zit. dus dat is het probleem niet..
     
  2. die schijven passen nog steeds, alleen dan de fusee en de remklauw nog..
     
  3. Als je de focus fusee blijft houden, dan passen er alleen 265mm schijven op.
    Ik weet zo niet uit mijn hoofd of die bestaan in 5x108

    Als die er niet zijn..... dan kan je alleen st170 fusee's als oplossing gebruiken.
    Dan blijft de spoorbreedte gelijk aan een standaard focus en passen er standaard 300mm mondeo schijven onder.

    Of je laat de focus schijven ook weer boren.
     
  4. Ja ik heb dus standaard 300 mm aan de voorkant. Maar goed ik ga eens op zoek naar 2 naven en laat een vriend van me pro gesol wel lasser de gaten dichten en dan weg brengen voor nieuwe gaten. Als dat zo ver is laat ik wel iets weten.
     
  5. Wiebson, ik heb je een negatieve reputatiepunt gegeven voor het 3x offtopic reageren in een vrij interessant topic voor Focus 1 rijders. Ik geef dit openlijk toe net zoals jij het blijkbaar openlijk nodig vond om deze reacties te geven.

    Lars, Marco, Bryan, Jan-Piet en Elco bedankt voor de complete reacties en input! Ben wel nieuwgierig of dit zou gaan lukken... :P
     
  6. @Niels, er schiet mij wat binnen (gelukkig niet te hard, dit doet pijn ;))
    Maar ik meen mij te herinneren dat er een engelse Focus 1 is welke de velgen van een Focus II St heeft geplaatst. Misschien eens neuzen op het engelse forum?
     
  7. Dat klopt Marco.:) Ik heb ook nog ergens in mn fotomappen een duitse Focus 1 RS met ST225 velgen. Ik zal deze eens opzoeken en hier plaatsen.
     
  8. Ja die heb ik ook al eens gezien zag er niet verkeerd uit. Posten die foto haha.
     
  9. Na wat langer over dit 'probleem' nagedacht te hebben heb ik nog enkele toevoegingen/wijzigingen aan mijn post.

    De gaten moeten niet dichtgelast worden;hierdoor kan je per ongeluk onbalans krijgen.

    Je moet ook nooit een bestaand gat hergebruiken voor de 5x108 boringen.
    Dit ook weer ivm mogelijke onbalans.
     
  10. Dit is heel goed te laten maken, bij mij op het werk zou dat geen probleem zijn. Maar bij alles wat je speciaal laten maken zit vaak niet een speciale prijs. Ik zou eens kunnen calculeren wat een setje van 4 stuks zouden gaan kosten. Meerdere setjes scheelt al snel veel in de kosten.
     
  11. moet je 'm na het lassen dan niet ook nog laten gloeien? Aangezien je op een aantal plaatsen gaat lassen krijg je daar natuurlijk extra spanningen (en kans op scheuren).
    Ook kan ik me voorstellen dat het ter plaatse van de las de vlakheid niet helemaal in orde meer is.
     
  12. Ik lees net een stukje op Passionford dat er gebruik zou kunnen gemaakt worden van Transit Connect onderdelen. De discussie is alleen niet afgemaakt helaas...
     


  13. Ik heb het onderdeel zo niet in mijn hoofd zitten maar het zou het mooist zijn dit uit 1 stuk materiaal te halen, 42CrMo4 bijvoorbeeld. Moet er toch aangelast worden dan wordt er eerst met overmaat gedraaid/, spannings arm gloeien en daarna weer nagedraaid.
     
  14. Dat is té technisch voor mij, maar ben eventueel geinteresseerd als er setjes gemaakt gaan worden. Is een andere steek ook mogelijk?

    Ook heb ik een paar foto's gevonden nog:

    zie de blauwe RS:

    [​IMG]

    en deze wagon:

    [​IMG]

    de foto's heb ik ook toegevoegd in het starttopic!
     
  15. Elke steek zou mogelijk zijn, heb je toevallig een foto vanhet onderdeel?
     
  16. welk onderdeel?
     
  17. complete naaf + remmerij!;)
     
  18. net het topic nog ff een keer opnieuw gelezen (snapte het nog niet helemaal), vind dit namelijk wel interessant (niet vanwege de velgen, maar wel vanwege de manier waarop het opgelost zou kunnen worden)

    Maar het kan toch niet met adapters? Immers als je een steek hebt van 108mm en je verdeeld daar 4 gaten over en vervolgens verdeel je over diezelfde diamter 5 gaten, dan overlappen de gaten elkaar toch deels? (heb op deze laptop geen autocad, anders had ik het ff kunnen tekenen voor de duidelijkheid).
    Of snap ik de constructie van de adapters verkeerd en mogen de gaten elkaar wel overlappen?
     
  19. Net even snel uitgetekend, en de steken kun je inderdaad niet combineren.je zult dus het deel achter de remshijf moeten veranderen, maar hoe heet dat onderdeel nu en zijn er wat foto's van?
     

Deel Deze Pagina