1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1: van 4x108 naar 5x108?!

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door ST130, 31 jul 2011.

  1. #1 ST130, 31 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2011
    Is het mogelijk om bij de Focus 1 de naaf te veranderen naar bijvoorbeeld 5x108 of zelfs een VW of Jap-steekmaat? Zou dit d.m.v. Mondeo MK3 of C-max onderdelen kunnen? Waar moet je nog meer rekening mee houden het kostenplaatje buiten beschouwing gelaten?:)

    Zie foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. De persoon die er antwoord op wilde geven, kan dat helaas niet meer.
     
  3. Want dat is verkeerd afgelopen?
     
  4. Het is maar wat je 'verkeerd afgelopen' wilt noemen, maar hij is net van het forum gebanned omdat een moderator hem niet mocht.
     
  5. Oohh wie is het?
     
  6. H&R levert ook zulke adapters.
    Kon alleen niet vinden van 4x108 naar 5x108.
     
  7. Hhmm dat klinkt niet helemaal eerlijk... maar nu de vraag, wie is het en wat heeft hij voor stouts gedaan dat de mod hem niet mocht. :cheer::cheer:
     
  8. Je bent nogal nieuwschierig, wat heb jij er voor belang bij dat je de naam weet ????
    Topic gaat over de aanpassing van een naaf, (al dan niet mogelijk) en niet over: raad wie het is.

    En nu weer on topic (sorry Niels, moest het even kwijt)
     
  9. Amen Rene; erg jammer dat er niet inhoudelijk op dit topic ingegaan wordt, terwijl dit toch een vrij interessante vraag is...

    Voordeel van de naaf zou kunnen zijn om Focus 2 en 3 velgen te kunnen gebruiken!:cool:
     
  10. Ik kan het niet nalaten om hierop te reageren, anders gaat zulk soort onzin een eigen leven leiden...

    Ten eerste is dit een gezamenlijke beslissing, namens de Focusclub crew.
    Ten tweede hebben we al diverse keren op het punt gestaan om hem te bannen, maar dit heel de tijd niet gedaan omdat we dit liever vermijden.
    Ten derde weet ik dat wij hier niet alleen in staan, gezien de reports van de gebruikers die wij hebben ontvangen.

    Als hij dan mij/ons volledig ongefundeerd dingen gaat verwijten is zelfs voor mij de maat vol. Ik heb 'm gisteren netjes nog een e-mail gestuurd en ben in afwachting van een reactie.

    Moeten we anders iedereen die ergens kennis van heeft maar een vrijbrief geven :?: Ik snap dat jij bevriend bent, maar je moet wel objectief proberen te blijven.

    Hierbij het verzoek nu verder :ontopic: te gaan. Als er behoefte aan is om te reageren: stuur me maar een e-mail of open een apart topic hierover!
     
  11. Niels we hebben dezelfde plannen cq ideeën. Ik heb bij meerdere auto tuning bedrijven geïnformeerd maar die maken geen steekadapters in die maat. Waar je probleem ligt bij een andere naaf is dat je schijven en remklauwen niet meer passen. Dus ik ga nu informeren bij een metaal bewerkings bedrijf die de adapters wil frezen of draaien. Als je 15 mm adapters pakt komt de et waarde van de focus 2 btr uit die is hoger dan de focus 1. Mogelijk is het goedkoper als er meerder tegelijk worden gemaakt?
     
  12. Er zijn van veel merken adapters dus goed rond informeren.

    Misschien is het mogelijk om een velg om te boren of misschien wel om een blinde velg te krijgen. ( reedijk banden service heeft bijv een stelletje blinde velgen en ze kunnen ook omboren tot op zekere hoogte)
     
  13. De velgen die ik wil zijn 5 bouts en ik betwijfel of die 'blind' te verkrijgen zijn. Het liefst zou ik een oplossing willen hebben met orginele Fordonderdelen. Dan komt de Mondeo MK3 het dichtst in de buurt.

    Onderdelen laten maken door derden betwijfel ik omdat er ook een stukje veiligheid bij komt kijken.
     
  14. Ja meneer! Bij deze een apart raad wie het is topic!
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=22214
     
  15. @Niels, 4 naar 5 gaats. Idd Mondeo fusees nemen. Focus II kan ook.
    Alleen denk ik dat het niet alleen bij fusees blijft, denk ook aan remklauwen.

    Denk ook aan ET waardes van de velgen, dat je niet een te afwijkende maat gaat nemen.

    Alles is te doen, maar kan wel enige inspanning vergen.
     
  16.  
  17. mondeo mk3 heeft 300mm resmchijven standaard ;) met 5 gaten dus ( 5x108 )
     
  18. Maar...kan je de Mondeo MK3 fusees, remschijven + remklauwen nemen en dan past het ?
    Of moeten er nog andere zaken geregeld worden ?
     
  19. We moeten hier de zaken wel goed uit elkaar houden.

    Fusee's zijn de gietijzeren delen tussen de draagarm en de veerpoot.
    De Naaf zit met het wiellager in dit fusee geperst.

    'Zomaar' mondeo fusee's gaan gebruiken kan niet, omdat je de focus er per kant 2,5cm breder mee zet (en dan weet ik niet zeker of de draagarm wel past ivm de fuseekogel).

    Mondeo naven kan je wel 1:1 monteren in de focus wiellagers.
    Echter loop je tegen 1 probleem aan: de splines van de aandrijfas. De focus heeft er 25 en de mondeo 27. Dus dan moet je je aandrijfassen aan (laten) passen.

    De 2e optie is het gebruik van die adapters zoals hier al eerder over gesproken is. Echter zet je je focus ook weer snel 2 a 3cm breder en kom je niet meer uit met de ET van de meeste wielen.

    De 3e optie is het laten opboren van een setje focus naven. Als eerste sla je de schroefdraad er uit (zijn alleen geklemd). Dan las je de bestaande gaten dicht en laat er in een machinefabriek/metaalbewerkingsbedrijf netjes gecentreerd 5x108 in boren.
    Dan kan je de schroefdraad er weer in beuken.
     
  20. Als je die laat opboren heb je weer geen schijven of passen die van een mondeo dan nog steeds?
     

Deel Deze Pagina