1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Gehele brandstofsysteem inclusief het filterhuis en de brandstofpomp is met 1 en dezelfde sleutel te onderhouden.
    Stel ze staan zonder diesel in het land en moeten ontluchten of wat ook dan is dat dus zo gedaan.

    Hydrauliek is ook relatief eenvoudig nog op dit soort tractoren.
    En ja het is minder sterk in pk's dus kan je er minder mee doen op een dag maar het werkt wel iedere dag.

    Voor mij thuis is dit een ideaal maatje, zeker met de smalspoor uitvoering redelijk wendbaar in krappe ruimtes en is het tegelijkertijd wel een volwaardige tractor.
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Dat is landgoed Scholtenzathe in Klazienaveen Noord toch? Maar de allergrootste akkerbouwer zit toch echt in Zeeland hoor…
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. We hebben hier Buijs zitten en naar wat ik laatst hoorde schijnt hij de grootste te zijn op dit moment.
    Wellicht niet qua bedrijfsvoering maar wel aan perceel wat hij heeft.

    Scholtenzathe is inderdaad ook erg groot en bezit meer dan alleen landbouwgrond.
     
    Zeeuw vindt dit leuk.
  4. Kleine update in het wagenpark, afgelopen week heeft de Master een dikke 1400 kilometer gemaakt.
    Auto zelf probleemloos maar de achteruitrijdcamera vond het helaas wel mooi geweest....die wordt hier ook als "spiegel" gebruikt en is dus wel erg jammer dat ie van het ene op het andere moment is uitgevallen.
    Winkel benaderd waar we hem vandaan hebben en na alle mogelijke oplossingen was de conclusie dat of de camera of de kabel het probleem is.
    Heb geleerd dat de camera ook los is te vervangen dus ik hoop dat dat de oorzaak is en we niet 5 meter kabel opnieuw moeten trekken en het halve interieur los moeten halen.
    Zag vandaag dat de nieuwe is verstuurd dus we gaan dit weekend maar weer aan de slag.
     
  5. Kabel kan je ook onderlangs leggen en dan via de accubak weer naar binnen, is alleen vanaf het derde remlicht binnendoor langs de achterlichten
    en dan aan de onderzijde weer naar buiten.
    Zo doen wij dat ook als er achteraf ene kabel dient getrokken te worden ;)

    (pas nog 12 meter kabel onderlangs gelegd)
     
  6. Maar een kabel gaat meestal niet zomaar kapot zonder reden, kans is groot dat het de camera zelf is of het scherm zolang stekkers droog zijn en de kabel niet voorzien is van schroeven of ergens geklemd zit
     
  7. Mijn gok is ook dat het de camera is.
    Was van het ene op het andere moment, deuren zijn niet open geweest en er is verder niets veranderd.
    Scherm zit op de binnenspiegel dus die wordt niet nat en de camera naar voren toe werkt nog wel gewoon.

    Ik krijg er helaas maar 12 meter bij en kabel loopt daardoor over de bestuurdersstoel langs (vak boven de "cabine") en dan in een rechte lijn richting de achterdeur.
    Zit door jouw bericht wel te denken om de kabel wel iets te verleggen het laatste stuk.
    De rest wat nu nog open en bloot loopt komt straks achter betimmering te zitten.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  8. Als je de ruimte hebt zou je de kabel in een pvc buis kunnen leggen is tie achteraf ook nog te vervangen indien nodig zonder dat je de hemelbekleding weer moet gaan verwijderen.
     
  9. 9 van de 10 camera kabels hebben toch best wel een dikke stekker eraan zitten, die past niet in/door een 5/8" pvc buis, zit je al gauw aan 11/12mm doorsnede
     
  10. Kabel loopt nu langs de bak boven de voorstoelen en via de hemelbekleding naar de binnenspiegel toe.
    Wil hem achterin zo laten lopen dat als de betimmering erin zit hij achter 1 rij planken loopt en je niet alles weer los moet halen.

    Degene die bij dit systeem hoort zit uit mijn hoofd aan weerskanten een dunne aansluiting aan.
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. #571 Fredhead, 24 feb 2024
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    Klein baalmomentje vanmiddag, eindelijk even tijd om naar de achteruitrijdcamera van de Renault te kijken maar die blijkt niet het probleem te zijn.
    Nieuwe camera met nieuwe kabel geeft geen foutmelding maar ook geen beeld.
    Uiteindelijk de oude weer aangesloten en ineens was er kort beeld, toen sneeuw, toen weer een foutmelding en toen weer sneeuw. Ik geloof dat het in het "scherm" zelf zit dus hoop dat men hier een andere voor wil versturen.
    Enige voordeel is wel dat die in een minuut is gewisseld.

    [​IMG]
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Ai, dat is net kloten, inderdaad.
     
  13. Update voor de Renooit: oude camera geeft zo nu en dan weer beeld.
    Men had als vervangende camera per ongeluk de verkeerde gestuurd. Vandaag komt de jusite binnen en dan gaan we die proberen.

    Gisteren met de Pajero weer eens een wat langere rit gemaakt en toen kon ik bevestigen wat ik al dacht te voelen.
    Hij is wat "loom" en hield uiteindelijk volgas een oprit op in vanaf 3000 toeren.
    Dit wordt veroorzaakt door het brandstofdrukregelventiel. Deze gaat tussen de 50.000 en 60.000 kilometer mee.
    2 jaar geleden vervangen en na 54.000 kilometer is hij dus weer "op". Destijds in Australië besteld, Denso maakt die dingen voor Mitsubishi en was toen de beste optie.
    Gisteren in Engeland een nieuwe uit een restpartij van een dealer besteld. Ook een Denso maar dan met een doosje van Mitsubishi er omheen.
    Je hebt ze ook van andere merken maar die gaan veel minder lang mee of geven problemen. Ik kan de oude open maken, polijsten en weer in elkaar zetten.
    Dan gaat ie nog een keer een paar duizend kilometer mee maar ik ga hem direct maar weer vervangen. Voor het formaat van het onderdeel is het een belachelijk duur ding helaas maar dat is wat het is.
    Vervangen zelf is een goed kwartier werk. Voornamelijk doordat je er zo beroerd bij kan.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  14. Toch handig als je herkent wat het probleem is, scheelt weer een hoop uitzoekwerk:thumbup:
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  15. Maakt het leven in dit geval een stukje makkelijker :)

    Overigens is gisteren de juiste camera voor de Renault bezorgd.
    Vandaag in de tuin aan de slag en de Renault is op pad (met eigenaresse) dus morgen kijken of het probleem dan op is gelost.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  16. Dan mag je wel zo'n ding hamsteren om te zorgen dat je de volgende keer bog eentje hebt. Een Denso, bedoel ik. Hoop dat 't snel is opgelost.
     
  17. Mocht er een keer een voorbij komen voor een net bedrag zal ik het inderdaad niet laten :)

    Stond vanmiddag even onder de motorkap te loeren naar het onderdeel en toen schoot me nog iets te binnen, je kan hem ook 180 graden draaien en dan is het probleem ook vaak lange tijd weg.
    Niet eerder aan gedacht en met de nieuwe onderweg ga ik hem gewoon vervangen. Zal op de oude markeren hoe hij heeft gezeten en voor nood is er dan nog een bruikbare in de la met onderdelen te vinden

    Vind het zelf ergens wel "vreemd" dat dit onderdeel kennelijk zo aan slijtage onderhevig is.
    Anderzijds ook weer blij dat het een relatief klein iets is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Afgelopen weekend was weer een mooi weekend met mooi dubbel werk :mrgreen:

    Zaterdag het contragewicht achterop de Dexta gehangen want we zouden rechthoekige/vierkante balen hooi gaan halen en die moeten met de trekker getild worden en om wat makkelijker te sturen is wat gewicht achterop dan wel prettig.
    Blok is ruim een jaar niet gebruikt en was kennelijk wat verzakt....met aan willen koppelen het ding per ongeluk met de minste moeite om laten vallen en dan ligt daar ruim 700 kilo plat en in de weg :nocheer:
    Ding eerst met de trekker en de sleepkabel uit de auto zo gesleept dat ik er tenminste wat mee kon. Vervolgens schakelde ik de Dexta naar de 1e versnelling en voelde dat de pook wel de juiste kant op ging maar dat de mechaniek in de bak duidelijk niet mee ging. Dexta kwaal en nadat de plaat over de bak met daarop de versnellingshendels los was de boel weer in lijn gezet met elkaar en toen konden we weer.
    Gewicht overeind gezet en uitendelijk zat ie dan achter de trekker en konden we gaan rijden.
    Waren al laat maar het kon nog.
    Bij de fouragehandel bleek men meer keuze te hebben dan wij rekening mee hadden gehouden en......dan kom je dus met ronde balen thuis die je met de hand de schuur in kan rollen.
    Ook als ze 450 kilo wegen.

    Gewicht mag er nog even achter blijven, moet later deze week nog een bigbag stookhout halen dus dan daarvoor een beetje extra gewicht achterop ook al is dat niet perse nodig.

    Gisteren dan tijd voor de Pajero, onderstaand pakketje lag tenslotte te wachten om gebruikt te worden:
    [​IMG]

    Paar kleine onderdelen, geen moeilijkheid alleen is een dubbel scharnierende elleboog wel een prettige bijkomstigheid want het ding zit hier verstopt:
    [​IMG]

    Blind sleutelen en binnen no-time een hand die onder de plekjes zit.
    Alternatief is de accubak verwijderen en alsnog weinig ruimte hebben.
    Ding vlotjes vervangen en als dingen gemakkelijk gaan is dat natuurlijk verdacht. Auto gestart, duurde iets langer maar dan kan omdat er weer druk opgebouwd moet worden.
    Proefritje gemaakt en bij vraag naar vermogen stotteren en uiteindelijk een topsnelheid van 90 km/h dus dat is niet goed.
    Oude brandstofdrukregelventiel weer teruggeplaatst, hetzij 180 graden gedraaid zodat deze ook geen problemen meer geeft en een illusie armer alles weer opgeruimd.
    Terugplaatsen ging uiteraard iets minder soepel maar nu werkt alles in ieder geval weer zoals het moet.

    Contact opgenomen met de verkoper en deze geeft aan dat ik (uiteraard) de eerste ben die een probleem meld.
    Straks het VIN nummer doorgeven en dan gaan we kijken of dit toch het verkeerde ventiel is of dat het ding toch gewoon een constructiefoutje heeft.

    En gisteren nog geleerd dat k een uitlaatbeugel heb gesloopt nadat de Pajero een tijdje terug door z'n bodemvrijheid was gegaan :lol:
    Notabene bij Volvo een beugel besteld die om de pijp kan en waarmee hij weer in het rubber gehangen kan worden.

    Anders dan dat bevalt het ding me nog uitstekend.
    Laatst weer een mooie verhoging van de wegenbelasting gehad en nog eens na gaan rekenen/denken aangezien ik tegenwoordig ook minder kilometers maak.
    Conclusie is dat het 100 euro scheelt op jaarbasis en nu goed weet wat ik heb en alles behalve zat ben.
    In dezelfde week van deze gedachte nog een noodstop moeten maken met 2100 kilo aan de trekhaak en dan geeft de auto ook geen krimp.
    Dat is voorlopig weer genoeg overtuiging totdat de wegenbelasting weer fors wordt verhoogd :D
     
    Paul_U, Tom91, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. En dan bedenk ik me nu net dat ik nog het leukere nieuwtje helemaal vergeten ben te plaatsen.

    Tijdje terug had ik me aangemeld via een Facebookgroep waar de maker zit van kabelbomen voor de "tractioncontrolmod" zoals het zo mooi het internet over gaat.
    Deze man maakt bij genoeg animo sets waarmee je de tractiecontrole, ABS, ESP en al dat soort grappen op afroep in en uit kan schakelen.
    Standaard gaan al deze systemen uit zodra je het achterdifferentieel vast zet. Dan kom je heel ver, maar wanneer kom je nog verder? Met de tractiecontrole aan :lol:
    Toyota heeft dit standaard op sommige modellen dat je het dan weer in kan schakelen, hiermee heb je bijna net zoveel tractie als een auto waarvan ook het differentieel aan de voorzijde op slot kan en volgens vele gebruikers maakt het een wereld van verschil in hoe ver je nog weer komt.

    Op dit moment wordt er weer een reeks gemaakt, op wensen van de mensen die zich op hebben gegeven qua schakelaars en type auto en dan duurt het nog even voordat hij hier is.
    Inbouwen schijnt niet zo lastig te zijn.

    Dit is er eentje in de categorie hobby. Heb me een tijdje terug ook aangemeld bij de 4x4 club van Drenthe, mijn doel is om dit jaar ook eens minimaal 1 dag met zo'n club mee onverhard te gaan rijden.
    Dan "durf" ik toch wat meer aangezien je dan met een groep bent en je niet ergens alleen staat als je jezelf vast rijd. Rondom huis zijn er wat plaatsen waar ik de modder in kan en wat boeren ken die me wel weer los trekken maar verder weg is dat toch lastiger en een dag spelen in het zand/modder is tenslotte altijd leuk! :D
     
    Ecobeast, gerardTDCI, DexterXL en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Dagje blubberen met een 4x4 is altijd leuk en weer lekker bezig geweest
     
    Fredhead vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina