Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Kloppen/rollen, dit zou ik dan laten doen.

    Wij willen de ventilator in het vlak hangen waar Renault zelf rekening heeft gehouden met een dakraam of luik.
    Hierdoor zitten er maar 2 ribbels in, verder is ie helemaal vlak. Scheelt in ieder geval een hoop geklier met allemaal kleine stukjes die je pas moet maken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. We zijn weer een beetje verder gekomen :cheer:
    Ik had afgelopen donderdag en vrijdag vrij genomen om de ramen en de Maxxfan te gaan plaatsen.
    Donderdag en vrijdag uiteindelijk alleen de ramen kunnen plaatsen. Gelukkig hadden we ook de zondag nog.

    Nadat de mal op de doos uit was geknipt en ik de spant die aan de binnenzijde van het paneel in de weg zou zitten had verwijderd was het na veel meten tijd om het raam af te gaan tekenen:

    [​IMG]

    Heb niet van alle stappen foto's gemaakt omdat dat een beetje onhandig was.
    Na het aftekenen heb ik een gat geboord in het stuk dat eruit moest en vanuit dat gat met de decoupeerzaag gaan zagen.
    Er zijn mensen die het met een slijptol doen maar ik zou dat niet direct aanraden.
    Zaaglijn en om het gat heen getaped en dat ging best prima.
    Na het zagen de randen gevijld, raam gepast en vervolgens in de meegeleverde primer gesmeerd:

    [​IMG]
    (foto is van het 2e raam, maar voor de beeldvorming hier toegevoegd)

    Rand van het raam ook in de primer en toen die droog was een goede laag kit erop en was het tijd om het raam te gaan plaatsen:

    [​IMG]

    Tegelijk met de andere voorbereidingen was er een houten "frame" gemaakt zodat er wat extra stevigheid rondom het raam in de plaat zou zitten.
    Nadat het raam erin zat deze direct op zijn plek gekit:

    [​IMG]

    Dit was ook de afsluiter van de donderdag, teveel andere dingen moeten doen om ook maar aan raam 2 te kunnen denken.
    Maar gelukkig op vrijdag het trucje nog een keer kunnen herhalen en toen ging dat ook wat sneller omdat we het al eens hadden gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zaterdag was een dag met familieverplichtingen.
    Gezellige dag gehad en aan het einde nog een "vakantiekiekje" kunnen schieten:

    [​IMG]

    Gisteren besloten om samen de Maxxfan te plaatsen.
    Hier hebben we eerst zelf een mal voor gemaakt voor het gat in het dak.
    Vervolgens weer aftapen, gat boren voor de zaag en zagen maar.
    Ik heb niet alle foto's hieronder maar een aantal om een indruk te kunnen geven.

    Gat in het dak:
    [​IMG]

    Vriendin heeft op het dak gezeten om het dak te zagen en ik heb aan de onderkant klaar gestaan met de stofzuiger zodat niet de hele auto direct onder de metaalsplinters zat.
    Na het zagen en vijlen en in de primer zetten van het gezaagde randje hebben we de hoogteverschillen op het dak opgevangen met butyltape.
    Methode die veel mensen toepassen, andere optie is om laagjes plastic op elkaar te kitten net zolang totdat je er bent maar dit is een stuk gemakkelijker en ook waterdicht.

    Hierna het frame van de fan geplaatst:
    [​IMG]

    Eerst 2 rijen kit aangebracht op de rand waar deze moest komen, ding op het dak gezet en vervolgens met 16 schroeven bevestigd.
    Dat laatste is optioneel maar wij hebben dit wel gedaan. Hadden aan de binnenzijde ook weer een houten frame zodat de schroeven iets hadden om in te grijpen en uiteindelijk heb je dit frame ook nodig om aan de benodigde "diepte" te komen.

    Toen kwam het leuke stukje, de Maxxfan plaatsen:
    [​IMG]

    Deze zit met 4 schroeven vast in het frame.
    Hierna met witte kit heerlijk zitten klodderen, over de schroeven heen en goed langs de rand van het frame.
    Niet mooi, wel waterdicht en je ziet er alleen nog iets van als je de bus van dichterbij en bovenaf bekijkt.

    En het resultaat:
    [​IMG]

    De Maxxfan staat hier nog in z'n hoogste stand, dit was nodig voor het plaatsen.
    Je kan hem in deze stand laten staan tijdens het rijden maar waarschijnlijk zullen wij er alleen maar dichtgeklapt mee rijden.

    Volgende stap? Weer isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
    Als de hele bus is gedaan de elektrakabels gaan trekken en dan beginnen met het bed, de keuken, de bankjes en de hele boel gaan aftimmeren.
    Over 4 weken heb ik vakantie en ik hoop dat de elektra dan ligt zodat we aan de eerste echt zichtbare stap kunnen gaan beginnen.
    Zodra het spul er zo'n beetje in zit de elektra aansluiten en dan kan de bus bijna richting keuring om te kijken of we ons werk goed hebben gedaan.
     
    R.Zwiers, DexterXL, Tom91 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Wat een werk. Boren en zagen is inderdaad wel verstandig geweest denk ik. Resultaat mag er zijn hoor respect.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  4. Eerste keer even spannend om de zaag in de auto te zetten maar daarna gaat het allemaal een stuk gemakkelijker :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Moest afgelopen week voor mijn werk aan de andere kant van het land zijn.
    Met 105 km/h op de cruise control zowaar zuinig gereden, lang geleden dat ik deze waarde bij aankomst voorbij zag komen op de computer:

    [​IMG]

    Moet binnenkort de achterwielen er eens af halen, met achteruitrijden direct na het remmen blijft een van de klauwen een tikkie hangen de eerste paar meter.
    Is denk 3 jaar terug dat die klauwen voorzien zijn van wat vet op de glijpennen en vermoed dat dat het probleem al op gaat lossen.
    Direct eens meten hoe dik de schijven daar zijn.

    Gisteren nog eens olie gepeild, met 5W30 was 8000 kilometer na een beurt het moment dat olieverbruik in beeld kwam. Nu zit er 5W40 in en staat het peil nog exact hetzelfde als na het vervangen.
    Kortom, goede zet geweest en die gaan we volhouden.

    Had aan het begin van het jaar nog wat kleine plannen met de auto, ben ze ondertussen al deels vergeten en ook het nodige tijdgebrek (onder andere vanwege een of andere Renault :mrgreen:).
    Zal dit jaar dus voornamelijk onderhoud blijven en dan zien we waar het schip strand. Binnenkort nog eens opnieuw verdiepen in welke olie de automaatbak moet hebben, die wil ik dit jaar nog wel vervangen.
    Anders dan dat: top auto! :) Meestal wissel ik met 2,5/3 jaar wel van auto maar bij de Pajero werkelijk geen enkele aanleiding voor om dat te willen.
    Teller staat nu op een gezonde 322.502 dus we kunnen nog een tijd vooruit
     
    gerardTDCI, Paul_U, Tom91 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Hou dat in gedachte, en bedenk dan dat je een gat in de wand moet boren in een nieuwe camper van +€150.000,- van rond 85mm....is ook niet even weg te werken :schater:
    intussen knipper ik niet eens meer als ik de boor erin zet :lol:
     
    gerardTDCI, Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Je zou die Pajero eens kunnen aanmelden voor klokje rond van Autoweek
     
    Fredhead en Sir Focus vinden dit leuk.
  8. Heb nog wel eens met die gedachte gespeeld, qua kilometerstand is ie nog niet wat ze zoeken bij een diesel.
    Geloof 2 jaar terug is een Pajero van de vorige generatie voorbij gekomen in klokje rond met 5 ton op de teller :)

    Verschil moet er zijn! :D
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Voor degene die dat filmpje eens wil zien:

     
    Sir Focus vindt dit leuk.
  10. Sinds 17 juli staat het werk aan de Master zo'n beetje volledig stil...
    Hebben de laatste weken bijzonder weinig tijd en sinds afgelopen weekend nodigt het ook niet echt uit om buiten aan de slag te gaan :nocheer:
    Gok dat we vrijdag wellicht weer een beginnetje gaan maken met isoleren. Hebben over 1,5 week vakantie en dan zouden we dat klaar hebben hadden we gepland.
    Halen we dat niet is er ook geen man overboord maar het zou leuk zijn als het schema een klein beetje gevolgd kan blijven worden.

    Laatst wel een andere handpomp besteld waarmee je de brandstofleiding naar de pomp mee kan ontluchten.
    Na een dag of 3 - 4 stil staan doet de motor er flink langer over om te starten, hoe warm of koud het is heeft geen enkele invloed.
    Via een facebookgroep geleerd dat de handpomp mogelijk de schuldige is, hier komen na verloop van tijd kleine haarscheurtjes in en ondanks dat je geen lekkage ziet komt er toch wat lucht in de leiding.
    Pompje is vandaag aan gekomen en hoop ik er dit weekend in te zetten. Ben benieuwd of dit de oplossing is, las voornamelijk dat mensen een hoop vervangen en uiteindelijk erachter komen dat dit de oorzaak is dus ik wilde eens andersom beginnen :mrgreen:
     
  11. Handpompje van laatst is een zelf samengestelde goodiebag geworden :weird:
    Renault heeft bedacht dat je die dingen niet los kan vervangen, gelukkig zijn daar alternatieve methodes voor.
    Straks eens proberen het ding te wisselen.

    [​IMG]

    Verder zijn we deze week weer langzaam verder gegaan, wielkasten zijn gedaan en ondertussen is het hele dak gedaan en een aantal grote stukken van de zijkant.
    Onderstaande foto is van een paar dagen terug:

    [​IMG]

    Gisteren wat "sfeerfoto's" gemaakt, beginnen 's avonds als het nog licht is...
    [​IMG]
    (kijk maar niet naar het gras..bijna vakantie en dan maken we alles weer "netjes")

    En we zijn klaar als de zon al een tijdje onder is:
    [​IMG]
     
  12. [​IMG]

    Operatie is geslaagd, nieuw stukje leiding over de oude plastic leiding geschoven en netjes luchtdicht gekregen met slangenklemmen.
    Nieuwe pompje doet het duidelijk beter dan de oude. Zag uiteindelijk toen de oude naast de auto lag ineens een kiertje die niet hoort. Lekt geen diesel uit maar er wordt wel lucht door aangezogen.
    Tevens een knikje uit de plastic leiding gehaald door hem iets verder terug in te korten.
    Proefritje gemaakt en nadien ook geen lekkage dus ik geloof het wel. Vanavond weer aan de slag met de binnenkant :)
     
    Sir Focus, Edgar Focus en Heusinkveldb vinden dit leuk.
  13. Wat een werk weer alemaal en dan ben je blij dat je dat allemaal zelf kan ook. Blijf het een gaaf project vinden, liggen jullie ngo wel steeds op schema? Er komt geloof ik weer warm weer aan namelijk.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  14. Ding is een mooie leerschool voor ons allebei :)

    Echt een schema hebben we niet.
    In de meest ideale wereld hadden we de isolatie nu klaar gehad en lag de elektra.
    Niet gelukt door slecht weer en wat andere omstandigheden, is even jammer maar daar veranderen we niets meer aan.
    Hoop zelf dat we in augustus het bed erin hebben zitten en bijvoorbeeld de keuken ongeveer staat.
    Dan is het daarna af timmeren en alle leuke zichtbare dingen doen.
     
    DexterXL en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Lekker bezig, mooi om te lezen. Lekker dat dat balgje werkt. Nu hopen dat je m minder vaak nodig hebt!
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Als het goed is alleen nog maar weer na het vervangen van het brandstoffilter :)



    [​IMG]

    Laatst weer een slag gemaakt met het isoleren.
    Begint nu aardig donker te worden aan de binnenkant zo :lol:

    Willen vandaag weer een stuk doen. Zo eerst de stootstrips aan de buitenzijde verwijderen, erachter schoonmaken en de clips die naar binnen komen van een dotje kit voorzien.
    De dame wil perse dat dit gebeurd omdat ze op veel sites dit advies geven om te voorkomen dat er ergens vocht naar binnen kan komen en dan hebben we dat op te volgen :whistle:
    Hebben het streven voor de vakantie een beetje bijgesteld, idee is om hem volledig geïsoleerd te hebben, elektra kabels hebben liggen en het bed erin. Alles meer is meegenomen.
    Ondanks dat het vakantie is staan er wat afspraken in de agenda en proberen we ook af en toe een dagje weg te gaan zodat het niet de zoveelste werkvakantie gaat worden.
    Gisteren op de terugweg van een uitje kwam al het idee om volgend jaar met de bus rond te gaan trekken in Engeland, voor mij een favoriet land dus ik ben zeker niet tegen :)

    Op het Pajero-front is er ook een bestelling de deur uit gegaan.
    Heb me al een lange tijd suf gezocht naar de originele ATF olie, deze was nergens verkrijgbaar in Europa (in ieder geval niet online) en van buitenaf was dit flink kostbaar.
    Totdat...ik een Duitse webshop vond die sindskort weer voorraad heeft. Gelijk besteld, door het zoeken zit ik net (echt net) over de vervangingstermijn heen en wil ik in de vakantie de olie vervangen.
    Mitsubishi zelf wil dat je het carter van de bak leeg laat lopen en hem dan weer bij vult. Filter is de vorige keer vervangen weet ik dus die blijft mooi zitten.
    Heb genoeg besteld om het carter weer te vullen. Over enige tijd is de tussenbak en zijn de differentiëlen ook aan de beurt voor verse olie, dan wil ik bij de automaat hetzelfde kunstje nogmaals uitvoeren.
     
    DexterXL, uwbuurman, Sir Focus en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Zoals al eerder gezegd werd het tijd om weer wat over de Renault te plaatsen.
    Qua isolatie zijn we nu "klaar" met de 19mm Armaflex, vloer, dak en de wanden zijn gedaan.
    Deuren moeten nog een keer en als het bed erin hangt en de elektra is getrokken dan gaan we de spanten en alles beplakken met 6mm Armaflex omdat die wat flexibeler is.

    Plaatje bij het praatje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gisteren zijn we naar de houthandel geweest en hebben we de spullen gehaald om het bed mee te kunnen maken.
    Willen daar vandaag rustig een beginnetje mee maken. Is wel leuk om nu te beginnen aan de "opbouwende fase" in plaats van voornamelijk bezig te zijn met dingen die je wel goed merkt maar niet ziet :)
    Grappige was dat de eigenaar van de houthandel door had wat we aan het bouwen zijn en die kwam nog met wat tips qua materiaal. Gaan we ook zeker nog wat mee doen.
    [​IMG]

    Morgenochtend hoop ik even tijd te hebben voor de Pajero, laatst was de olie al bezorgd en kwam er een dag na het bezorgen achter dat de oliespuit die ik heb niet meer te gebruiken was.
    Nieuwe spuit gehaald, gaat een halve liter in en dat is redelijk gemakkelijk bijvullen.

    Mocht ik me nog afvragen of de ATF olie echt uit Japan komt...

    [​IMG]

    [​IMG]

    En daarnaast moet ik nog eens kijken naar de achterremmen van de Renault.
    Op internet ondertussen gevonden dat het piepen meerdere oorzaken kan hebben, we gaan het binnenkort eens op het gemakje bekijken.
    Remedie waar veel mensen uiteindelijk op uitkomen is de klauwen vervangen en dan is het wat jaren over.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Volgens mij kun je die ATF olie ook wel tegen het piepen van de remmen gebruiken….:rofl:
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Tussen de schijf en het blok toch? :mrgreen:
     
    Nop vindt dit leuk.
  20. Yep, een flinke scheut doet wonderen.:schater:
     
    Fredhead vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina