1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Oh oké, dat valt dan mee.
     
  2. Er zijn er genoeg die er gauw de verplichte delen in rammen, omkeuren en dan nog eens overnieuw beginnen.
    Hebben we de tijd niet voor en ook de zin niet. Gaat gewoon in 1 keer "goed".

    Die plaatjes zijn niet zo gek zwaar en aangezien wij nog wel wat dingen weg laten die andere mensen wel doen om weken met zo'n bus weg te kunnen besparen we daar weer gewicht.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. In het kader "wat plaatjes bij de buspraatjes", zo begonnen we laatst met de schoonmaak achterin:

    [​IMG]

    Rek achter de bestuurdersstoel zit er hier nog in, deze is er ondertussen ook uit en ziet het er achterin zo uit:
    [​IMG]

    Dak op de plekken waar het nu kan beplakt met anti-dreun platen en de zijwanden net zo.
    Gisterenavond hebben we latten op de bodem gekit, vandaag of morgen eerst anti-dreun op de bodem plakken, dan de 19mm Armaflex en vervolgens de oude vloer daar weer bovenop.
    Vorige week vrijdag hebben we de schuifraampjes uit gezocht welke het gaan worden, deze worden ergens vandaag of morgen besteld zodat we binnenkort gaten kunnen gaan zagen en echt "stappen" maken.

    Toen de vrouw er het weekend niet was en er geen bus was om wat mee te doen ben ik de Dexta maar aan het slopen geweest :mrgreen:
    Denk dat er al 3 kwart jaar een kleine lekkage in de aandrijsas rechtsachter zit, keek er niet bepaald naar uit om hier wat aan te doen maar we zijn bezig gegaan.
    Korte samenvatting: alles wat makkelijk had moeten gaan zat vies tegen en andersom net zo.

    De ellende begon al toen het wiel eraf was en de boutjes die de remtrommel tegen houden niet los wilden komen.
    Eerste boutje lukte het om een gaatje te boren, draad te tappen en hem er met een boutje uit te krijgen:

    [​IMG]

    De tweede had echt geen zin en nadat ik de kop bijna volledig stuk had bedacht ie toch mee te werken...

    [​IMG]

    Vervolgens het volgende feestje, de remtrommel is er de afgelopen 10 jaar zeker niet vanaf geweest en deze had dus ook geen zin.
    Rem eerst uiteraard terug gesteld, ding netjes over de randjes aangetikt met de kunststof hamer, etc...uiteindelijk begon ie te scheuren (gietijzer) en nadat ik er een stukje uit had geslagen heb ik hem doorgeslepen zodat ik de trommel er tenminste af kreeg.

    [​IMG]

    Toen kwam de verbazing, de boutjes van de aandrijfas kwamen zo los net als het ding zelf.
    De lekkende keerring lag er ook in 5 seconde naast en de nieuwe zat ook zo weer op zijn plek:

    [​IMG]

    En de as er ook weer in:

    [​IMG]

    De aandrijfas was echt nog in pérfecte staat, helaas geen foto van genomen maar deze leek nog wel nieuw.
    Met de as er weer in de laptop opgestart en gekeken waar ik een nieuwe remtrommel vandaan ging halen. Nieuw blijkt zo'n ding bijna 130 euro ex de btw te doen en dat was toch balen.
    Ik weet iemand hier in de buurt die van een hoop oude tractoren onderdelen heeft liggen, na een berichtje was het antwoord al snel "heb ik" en had ik voor minder geld dan 1 nieuwe trommel een complete set achterin de auto liggen.
    Verslijten doet het niet en toen waren we weer bijna klaar:

    [​IMG]

    Op dit punt had ik het wiel terug kunnen hangen en klaar....maar ik wilde de trekhaak ook eens van de aftakas hebben zodat die laatste ook voor het eerst sinds ik de trekker heb bruikbaar is.
    Na wat werk met de slijptol was een compleet vast zittende bus klein genoeg om hem los te wippen.
    Voor nu draad getapt in de bus en kan ik hem rechts met een bout weer vast zetten, links moet nog en heb in m'n hoofd ook al wat andere methoden bedacht om de trekhaak weer te kunnen gebruiken.

    [​IMG]

    5 uur nadat ik was begonnen stond ie weer op 4 wielen, is de lekkage verholpen, de aftakas bruikbaar en zijn beide remmen weer gesteld :mrgreen:
     
    DexterXL, Edgar Focus, Sir Focus en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Weer goed bezig geweest zeg!
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  5. Nou, die klussen waar je tegenop kijkt zijn wel bevredigend, zeker als het meer oplevert dan vooraf gepland. Lekker gewerkt!!
     
    gerardTDCI, DJ--NeO-- en Fredhead vinden dit leuk.
  6. Was blij dat ik het had gedaan en uiteindelijk ben je het ook weer snel vergeten :)

    Maandag en gisteren in de avond nog weer een uurtje aan de Renault besteed.
    Bodem ligt vol met latten, anti dreunplaat en we zijn halverwege met Armaflex plakken.
    Idee is om hem vanavond zo ver te hebben dat of de bodemplaat er terug in kan of deze er zelfs alweer in ligt.

    Tijdens de lunch werd de Maxxfan bezorgd, straks eens achter de zijruiten aan want daar heb ik niets meer over gehoord en dan gaan we binnenkort een datum prikken om gaten in de bus te zagen :mrgreen:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. [​IMG]

    En zo eindigden we gisterenavond rond half 11 :lol:
    Na een paar uurtjes Armaflex plakken en alle naden aftapen vonden we het mooi geweest, werklampjes waren leeg en we hadden alleen het licht van onze telefoons nog.
    Vandaag nog een paar kleine stukjes lat zagen en bevestigen en dan gaat de bodemplaat voorlopig terug.
    Kunnen we weer normaal door de bus lopen en het scheelt als het goed is het nodige geluid.

    Morgen komen als het goed is de ramen en ga zo wat vrije dagen opnemen om alles op het gemakje te kunnen plaatsen.
     
    gerardTDCI, Paul_U, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Wat een klus is dat geweest zeg. Klasse hoor.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  9. Lekker bezig geweest! Nog nét voor die bloedhitte
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. De Renault is dit weekend weer kilometers maken, al wil ik er wat aan doen dan kan dat (gelukkig met 33 graden) nog niet :D

    Zit denk nu een uurtje of 6-7 in de achterkant.
    Alles beplakken met anti-dreun platen, latten zagen en plaatsen, isolatie op maat maken en plakken en als bonus alle naden aftapen met aluminiumtape waar je ook stiekem langer mee bezig bent dan je bedenkt.
    En niet te vergeten van tevoren alles goed schoon maken en ontvetten. Écht alles zat onder het zaagstof dus daar plak je niets overheen.

    De echte aftrap is nu wel gemaakt. Zijn allemaal uurtjes 's avonds na het eten als alles rondom het huis en de paarden klaar was.
    Ene dag een uur, andere dag iets meer of minder maar zo komen we er ook. Wellicht volgende week een begin maken met bijvoorbeeld het dak isoleren of wat stukjes van de zijpanelen en dan weer het gas erop als de ramen en ventilator zijn geplaatst.
     
    Tom91, M.Blaak, Paul_U en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Gisterenavond eerst weer een paar grote hooibalen wezen halen, waren losser geperst dan de vorige dus iets meer werk voordat die in de schuur lagen.
    Pajero met aanhanger aan de kant, Renault Master op de oprit en nadat we die op hadden geruimd en gestofzuigd was het tijd om de vloerplaat weer terug te gaan leggen.
    Zeg maar dag tegen het werk van de laatste paar dagen:

    [​IMG]

    Vloer er weer in, feit dat het al wat donkerder is op de foto's zegt al genoeg over het tijdstip gok ik :lol:

    [​IMG]

    Om kwart voor 11 lag geloof ik de vloer er weer in en helemaal vast.
    Doordat we hooi moesten halen begonnen we al wat later en we wilden de vloer er perse terug in hebben voordat de bus dit weekend weer kilometers ging maken.

    Zojuist is dit pakket nog bezorgd:
    [​IMG]

    Denk dat de foto van de buitenkant al laat zien wat erin zit :)

    [​IMG]

    Vandaag de kit bestellen zodat we aankomende week los kunnen met gaten maken en weer dicht plakken.
    Hadden nog een klein issue met de camera achterop, na het vervangen van de voedingsstekker is dat gelukkig opgelost en werkt deze nu vlekkeloos.
     
    M.Blaak, gerardTDCI en Paul_U vinden dit leuk.
  12. En dan moet het nog een camper gaan worden toch? Ik neem dan aan dat je bij terugplaatsen van de vloer al rekening hebt gehouden met eventuele leidingen en dat soort dingen ? Of heb ik nu je weekeinde verpest, sorry in dat geval. Blijf het leuk vinden om dit te volgen.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  13. Weekend is zeker niet verpest hoor :mrgreen:

    Moet inderdaad nog een camper worden, vloer kan er zo weer uit als dat moet maar verwacht niet dat het nodig is.
    De elektra laten we via de zijwand/dak lopen en voor het water hoeft er niets gelegd te worden.
    Dat wordt een keukenkastje met een bescheiden schoon en vuilwatertankje waarvan alleen die eerste een kleine leiding naar boven nodig heeft naar de kraan.

    Eerstvolgende stap is de ramen en ventilator plaatsen en dan de hele bus vol te plakken met isolatie. Daar overheen komt de elektra en dan gaan we daarna de echt zichtbare dingen maken zoals een bed, keuken, wanden, etc :)
     
    M.Blaak, Tom91, uwbuurman en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Leidingen bij een buscamper liggen allemaal geïsoleerd langs de randen in de hoeken,
    ik weet niet hoe je de Maxfann op je dak gaat bevestigen? maar er zijn speciale adapterplaten
    die van een geribbeld dak een vlak dak maken, die adapter zet je vast met een polymeer lijmkit,
    maar de Maxfann met een zacht blijvende kit

    Geen idee hoe ik aan die info kom :roll:
     
  15. Frame van trespa die met sikaflex op dak lijmen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. heb je toch nog wat geleerd op je werk Dennis :bleh:
     
    Edgar Focus en DexterXL vinden dit leuk.
  17. heb je toch nog wat geleerd op je werk Dennis :bleh:
     
  18. Ja zo zie je maar weer, zelfs zo'n eigenwijs als ik kan totaal iets anders gaan leren
     
    Fredhead, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Deze had ik door de bedrijven heen even gemist.

    Voor de Master is er helaas geen adapter te krijgen, daar had ik naar gezocht. Las al wel dat bij andere bussen de pasvorm vaak slecht is.
    We gaan de hoogteverschillen met butyltape opvangen.
    Dit wordt vaak gedaan, de andere veel gebruikte methode is allemaal strookjes plastic op elkaar kitten en dan ook vlak uit komen.
    Als alles vlak is het frame vast kitten en zelf aan de onderzijde nog een houten frame maken waarop het zaakje nog eens vast wordt geschroefd.
     
  20. Wordt het niet gemakkelijker om de dakplaat een beetje vlak te kloppen rond het montage vlak
     

Deel Deze Pagina