En ook ik heb het...

Discussie in 'Electronica' gestart door dimelot, 8 mei 2009.

  1. Inderdaad schokkende beelden. Ben je er al achter wat de oorzaak is van de kapot gaan van de koelvloeistof doppen?
     
  2. Ja, althans de Ford-garage weet het ook niet zeker. Maar de kans van de lekkende ruitensproeiers is wel aanwezig, zei de monteur.

    Ik heb nu ook deze foto's verstuurd naar Ford NL, met daarbij de mededeling dat het de lekkende ruitensproeiers toch wel de oorzaak kunnen zijn van het roesten.
     
  3. Het zou toch wel erg triest zijn als jij door een "ontwerpfout" voor alle kosten op moet draaien. Ik vindt het ook te gek voor woorden dat Ford nog steeds geen afdekkap kan leveren voor de 1.6 I Duratec motor. (voor de 1.6 I Ti-VCT is die er wel). Voor 18 euro ben je van heel veel problemen af.
     
  4. Harold, jij zegt dat de afdekkap voor de 1.6 Ti-VCT er wel is?
    Waar heb jij hem dan gekocht en weet je evt een Finis nummer.
     
  5. Ook ik ben de l@l. Heb net onder de motor kap gekeken en jullie raden het al: er lekt water langs de ruitensproeier boven op de bougies.
    Alleen nu heb ik het Nederlandse forum en het Duitse forum een beetje doorgespit en daar is natuurlijk alleen maar te lezen dat voor de 1.6i een "Volvo-kap" te koop is.
    Ik heb een 1.6 Ti-VCT en daar is dus niets over te vinden.
    Jawel er is een Duitser met dezelfde motor (Ti-VCT) en die heeft de Volvo kap aangepast zodat hij gemonteerd kan worden op de Ti-VCT.

    Ik had op voorhand vanmiddag contact gehad met een dealer over het lekken langs de ruitensproeiers, en deze wist mij te vertellen dat daarvoor een modificatie door Ford is uitgegeven. Nou bij mij is deze modificatie in ieder geval niet uitgevoerd.
    Maandag deze dealer maar weer even bellen wat de modificatie precies inhoud.

    Ik heb hier zo de balen van. Koop je een auto waarvan je denkt dat is een toppertje. Voorlopig ben ik dus niet blij:(:(:(:(:(
     
  6. Ik dacht dit ergens gelezen te hebben maar dit blijkt niet juist. Ook voor de 1.6 Ti-VCT wordt er door Ford geen kap geleverd. Mijn excuses voor dit misverstand! Ikzelf heb de "normale" 1.6 i Duratec motor en daar heb ik nu een Volvo kap op geplaatst/
     
  7. :shock:

    Holy crap! Ligt het aan mij of is je blok erg verrot daar? Ik heb zo het vage vermoeden dat dit wel iets meer wordt dan de kop vlakken, zo verrot als deze is. Je hebt iig mijn medeleven...

    No need to say dat ik vandaag de zeer vriendelijke Volvo-dealer met een bezoekje vereerd heb! Die man stond wel raar te kijken toen hij een briefje met de bestelnummers kreeg... Nadat hij de onderdelen had opgezocht, kwam hij terug om even te checken of het klopte. Wat het dus deed. Dinsdag is het spul binnen! En alhoewel het er bij mij nu nog droog en goed er uit ziet, gaat de plaat er toch op. Zeker na deze horror...

    Overigens was de Volvo-dealer zo vriendelijk dat ik m'n auto daar bijna in onderhoud zou doen. Aangezien een Focus 2 en een V50 technisch voor heel veel procenten gelijk zijn...
     

  8. Dimelot, ben je nog wat wijzer geworden vandaag bij de garage?
     
  9. Nadat ik een mailtje naar Ford NL heb gestuurd kreeg ik het volgende terug
    Dus ik heb dhr. van P. gebeld en die kwam met de mededeling dat er 20% van de prijs afgaat. Dat vind ik te weinig, dus ik stelde voor dat hij de uren betaalde en ik de onderdelen. Maar dat vond hij niet zo oké en daarom heb ik besloten om mijn Focus daar maandag of dinsdag weg te halen zodat hij bij de Bovag-garage gemaakt kan worden. Maar ik krijg pas mijn auto mee als ik eerst mijn onderzoekkosten (€185,-) heb betaald.

    Ik hoorde nog van iemand dat ik het misschien zelfs op hun WA-verzekering kan doen. Dus dat ga ik nog even maandag checken met mijn verzekering. Maar het blijft een moeilijke kwestie..

    Wordt vervolgd...
     
  10. #50 Outline, 16 mei 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2009
    Onze vrienden van Ardea... Daar ben ik dus ook geen vrienden meer mee! Ik heb al genoeg ellende met auto's van die gasten meegemaakt... Oplichting is wat mij betreft een betere uitdrukking voor de praktijken van Ardea. En ik heb een ordner vol correspondentie etc. om het te bewijzen

    Over die stukken bougie die ze in je cilinder hebben laten vallen: geen een dealer die mij zo gek krijgt om mij voor de kosten die daar uit voortvloeien te laten opdraaien! Dat is een fout van de monteur en daar hoort een dealer voor op te draaien. Onder normale omstandigheden kan het zijn dat je dat toch ongemerkt betaalt omdat je er niet bij bent. Nu hebben ze het aan je verteld en aangezien het vervolgschade (onthou dat woord), ontstaan door het uitdraaien van de bougie (op de voorgeschreven manier gedaan? anders helemaal fout van dealer!), is de dealer verantwoordelijk voor de kosten die daaruit ontstaan. Met andere woorden: Ardea hoort dat gewoon op te lossen en niet te factureren. Dit valt voor hen gewoon onder bedrijfsrisico en daarvoor zijn ze dus verzekerd, als het goed is.

    Het enigste wat jij zou hoeven te betalen, is de kosten voor het eerste onderzoek naar aanleiding van je gemelde storing. Ik ga er even vanuit dat je alleen daarvoor opdracht hebt gegeven en dat de vervolgonderzoeken zijn voortgekomen door het in de cilinder vallen van een stukje bougie.

    Na het voorgaande...

    Over het onstaan van het probleem (dit is me niet helemaal duidelijk): komt dit omdat er vocht van o.a. de ruitensproeiers LANGS de rubberen afdekdop van de bougiekabel naar beneden sijpelt? En komt dit weer omdat er geen opstaande kraag rond het bougiegat zit?

    In mijn 2007-Focus (kenteken 2008 ) zitten namelijk kragen rond de gaten van de bougie en zou er dus geen water (wat op de afdekplaat ligt) langs het rubber naar beneden kunnen sijpelen.

    Klopt deze redenering?
     
  11. Bij mijn 2006 hebben de bougiegaten ook kragen, daar komt het niet doorheen. Maar in het midden tussen de bougies, tussen #2 en #3 zit een rubber dop in de kap, die heeft geen kraag. Dit is het laagste punt dus het regen/was water gaat hierdoor naar binnen.
     
  12. Outline: je moet wat meer nuanceren. Weet je niet hoeveel dealers onder Ardea vallen? Dit zijn allemaal voormalig aparte dealers die om financiële reden bij elkaar zijn gekomen en onder ardea als beursvennootschap zijn gekomen.
    Bijna alle forddealers in zuid-holland vallen hieronder. Het is dan ook handiger om over ardea delft te spreken etc.
    Verder is 20 % niet veel dan maken ze nog winst op de reparatie naar mijn idee. Eigenlijk schandalig, ik zou dit niet een slijtage deel noemen.

    Ik heb overigens geen slechte ervaring met Ardea. Een occasion met twee jaar sterngarant. In die garantie zijn spoorstangen, nokkenaskeerring en kleppendeksel verbinding en distributie riem onder garantie vervangen. Ik vond ook wel dat dit garantie moest zijn aangezien olie lekkage niet mag maar toch netjes dat dit onder de garantie viel zonder gezeur en moeilijkheden.
     
  13. @outline: Wat Kolere schrijft is waar; Beetje nuanceren. Ardea is een grote dealer die ook het Ford logo moet vertegenwoordigen. Als hun werkplaatstevredenheids cijfer (CSI) beneden peil is kunnen ze mooi het logo van het pand af halen.
    En als Ardea dan volgens jou zo slecht is; vertel ons het verhaal dat in je ordner staat. Dan kunnen we tenminste echt met je mee oordelen.

    De ervaringen die ik met Ardea heb zijn ook positief.

    Voor de rest on-topic verder... :rolleyes:
     
  14. bij mij hebben ze allemaal kragen en rubber doppen
     
  15. @Dimelot, wat ik mij afvraag: bij het losdraaien van de bougie zijn er dus restjes van de bougie in je cilinder gevallen. Is de auto toen nog gestart? Zo niet dan zullen de stukken dus niet tussen je cilinder en cilinderwand zitten. Dan is het toch een kwestie van de kop lichten, rommel weghalen, distributie etc. doen en gaan met die banaan? Ik kan me niet voorstellen dat dat zo duur moet zijn. Of is de auto toch gestart? Als dit zo is dan is het dus sowieso de schuld van de monteur. Of is de kop zo verroest dat ie alsnog vervangen dient te worden?
     
  16. Als het goed is, is hij niet gestart. Maar doordat ze de cilinderkop eraf moeten halen (wat schijnt niet binnen een uurtje gedaan te zijn) komt er ook bij dat ze de distributieriem moeten vervangen. Dus al met al veel man-uren, minder materiaal maakt een sommetje van minimaal €2.000,-.
    In die €2.000 zaten ook al de onderzoekskosten van €535,-

    Maar die €535,- werd later teruggebracht naar €185,- Dus ik zou €350,- van de prijs af kunnen halen....denk ik

    Ik ga morgen nog bellen met mijn verzekering en navragen wat te doen met vervolgschade. Ik laat het jullie nog weten...
     
  17. Het blijft een vervelend verhaal, maar stiekum toch een leerzaam verhaal,
    ik denk dat Outline een heel sterk punt heeft met zijn term "vervolgschade".
    De schade is ontstaan door een actie van een monteur, deze heeft uiteraard
    gewoon zijn werk proberen te doen, maar als er dan wat misgaat moet dat
    eerlijk gezegd worden.
    Achteraf was het voor hun mischien slimmer om te zeggen dat het risico te
    hoog was om de bougie met gepast geweld eruit te halen, en dan het risico
    eerst met de klant te bespreken met de daarbij horende oplossingen.
    Maarja, achteraf praten is altijd makkelijkker, vind het wel goed dat je niet
    gelijk bij de 1e aanbieding akkoord bent gegaan.......succes,
     
  18. #58 Outline, 19 mei 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2009
    De redelijk korte versie: Vanwege deze http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vpswrdxohih4 auto. Die bleek dus gesandwiched te zijn. Wat je niet op eerste oog ziet. Anders had ik 'm nooit gekocht. Maar na een week (en bij nadere bestudering) was er zat zichtbaar: zwembad in de kofferbak, spuitnevel, spuitstof en zo kan ik nog wel een klein uur doorgaan!

    Over Ardea: na zelfs op het hoofdkantoor van Ardea geen reactie te hebben gehad op mijn klachten maar een advocaat ingeschakeld. En zelfs toen werd er niet serieus op m'n klachten gereageerd.

    Vervolgens via iemand die ik ken die bij Renault NL werkt (doet garantieclaims enz) en regelmatig bij Stern (waar Ardea onder valt) komt het maar eens aangekaart. Toen was het ineens wel mogelijk om tot een oplossing te komen en de zaak af te handelen.

    Dus wat dat betreft heeft Ardea bij mij helemaal afgedaan. Hier wil ik nog wel aan toevoegen dat ik ondertussen (ivm vervangende auto die ze moesten regelen) met meerdere vestigingen ervaring heb en dat deze ervaringen eigenlijk allemaal bol stonden van de klantonvriendelijkheid. Dus...

    Zal morgen 'ns kijken naar die dop. Dacht (zo uit het hoofd) niet dat er een dop tussen nr 2 en 3 zat...

    Een vastzittende bougie verwijderen is altijd een risico en dat hadden ze duidelijk moeten communiceren. Dan hadden ze ook de kans gehad om zich in te dekken tegen de vervolgschade door te stellen dat ze niet konden garanderen dat het zonder problemen konden doen.

    Hebben ze nu niet gedaan, waardoor (door slordig handelen van de monteur) extra schade/werkzaamheden zijn ontstaan. Hiervoor hoef jij dus niet op te draaien.

    Het domste is wat ze hebben kunnen doen is de auto starten. Als ze dit gedaan hebben, heb je ze helemaal te pakken. Want elke boerenlul weet toch dat je dit niet doet zonder te controleren of je alle stukken bougie uit de cilender hebt verwijderd!?! Deze handeling noem je overigens 'onzorgvuldig handelen met schade als gevolg'. Lijkt me logisch dat je snapt dat dat jou GEEN geld hoort te kosten.

    Nogmaals, dit geld alleen als jij alleen maar opdracht hebt gegeven tot reparatie van de door jouw geconstateerde klachten. Dit omdat het anders een juridisch steekspelletje kan worden: alle schade die is ontstaan doordat ze onzurgvuldig gehandeld hebben tijdens het repareren van jouw klachten, is voor hun rekening. Meer zeg ik er niet over om dat er altijd de kans bestaat dat er iemand meeleest, maar het lijkt mij duidelijk.

    Zou wat zijn: je geeft opdracht tot vervangen van een lamp, maar omdat de monteur tijdens het verwisselen kortsluiting heeft gemaakt is je auto afgebrand en mag je zelf de schade betalen. Misschien een beetje absurd voorbeeld wat ik schets, maar het is in feite wel wat hier aan de hand is!
     
  19. Het is nu definitief... vandaag laat ik hem wegslepen bij de Ford-garage naar de Bovag-garage. Kosten zijn nu momenteel €185,- en die moet ik eerst betalen voordat de auto aan de kabel vastzit.

    Vanochtend nog gebeld met de Rechtswinkel en hun advies is dat ik eerst een officiële klacht bij Ford NL indien. Als daar geen gehoor aan wordt gegeven, dan moet ik het via de Geschillencommissie spelen.

    Nu heb ik al een officiële klacht ingediend bij Ford NL en ze willen me tegemoet komen met 20%. Die 20% vind ik niet acceptabel en ik heb zelfs aangeboden dat zij de man-uren betalen en ik de materialen. Dat vonden zij niet zo'n goed voorstel.

    In de tussentijd dat ik mijn auto laat repareren bij de Bovag-garage ga ik eens praten met de Geschillencommissie. Ik had gevraagd aan de Rechtswinkel of dat wel verstandig is en zij zeiden dat het wel kon, maar dat het beter is om het te laten repareren bij de Ford-garage en hun dan een soort van verklaring laten tekenen waarin staat dat ik het niet eens bent met de reparatie. Naar mijn idee is dat kansloos en gaat Ford-garage dat niet tekenen.

    Al met al word ik er niet echt blij van, maar ik wil wel heel graag mijn auto terug. Het voordeel dat ik mijn auto niet heb dat ik elke dag met de fiets naar mijn werk ga en nog eens wat doe aan mijn conditie.
     
  20. En het feit dat je eigenlijk afhankelijk bent van je auto, is waar ze het op winnen! Want als jij eerst het hele klachtencircus af moet wachten voordat er ook maar 1 dopsleutel richting je auto kan gaan, ben je zo maar een maand (als het niet meer is) verder. En ik ken maar weinig mensen die zo lang zonder auto kunnen maar ook het geduld daarvoor hebben.

    Lichtpunt: Het lijkt mij wel dat je ze aansprakelijk kan stellen voor de door jou geleden schade. Zie het voorbeeld over die lamp verwisselen in m'n vorige reactie. Het enigste wat ze er dan tegen kunnen inbrengen, is dat je ze de kans op KOSTELOOS repareren had moeten geven. Maar dat station hebben ze eigenlijk zelf gepasseerd...

    Mijn advies is heel simpel: als je een factuur hebt van de Bovag-garage, deze indienen bij Ardea met verzoek tot betaling. Als ze dat niet doen: advocaat inschakelen en via de rechter verhalen. Jij hebt niet om die vervolgschade gevraagd en je hoeft het dus ook niet te betalen!n Zeker neit als ze je niet op de risico's gewezen hebben. Wel al je tape's, correspondentie e.d. bewaren, die ga je nodig hebben.

    Indien er geen delen vervangen worden die binnenkort vervangen hadden moeten worden, krijg je waarschijnlijk alles terug. Anders wordt er een vergoeding van bv. 75% toegekend door de rechter.

    Ik zeg: nooit geprobeerd kost je altijd meer geld!
     

Deel Deze Pagina