1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrische bijverwarming achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 19 okt 2013.

  1. #41 HokusFocus, 24 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2014
    Ik meende dat ik in JW's topic 7 pf 8 graden las, dus dat kan prima kloppen dat ie het bij 6 graden al doet;)

    Edit: Dit staat in de begin post:

    •Motortemperatuur onder de 60 °C.
    •Buitentemperatuur onder de 10 °C.
    •Voldoende accu en dynamocapaciteit beschikbaar.
     
  2. Vanavond nog even onder de motorkap gekeken en de zekering zit daar al op zijn plaats. De voedingsdraden liggen er ook al, dus ik heb goede hoop op de voorbereiding:D
     
  3. Nu net de boel even losgemaakt en ik zie dat ik op 1 draad na alles heb liggen. Kan het zijn dat pin 7 van de c102 stekker bezet moet zijn? Daar zit bij mij een zwart met witte draad in.
    Ik heb alleen het bewuste 2 polige stekkertje nog niet gevonden, wat dan ook wel weer kan kloppen als ik inderdaad 1 draad mis.
     
  4. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION], Pin 7 doe je niets mee.

    Pin 14 van c103 (kleine blauwe stekker) gaat naar pin 5 van het vierkante stekkertje van het kachelbedienings paneel.

    Pin 9 van c103 gaat naar het verwarmings element
    Pin 5 van c102 (grote blauwe stekker) gaat naar het verwarmings element.

    Dit miste bij mij ook allemaal en heb ik zelf aangelegd.
     

  5. "• Bedrading tussen kachelpaneel en GEM module/zekeringkast.

    Controleer of Pin 14 van de C103 connector van de GEM module/zekeringkast bedraad is. Deze draad loopt naar Pin 5 van de grote connector van het kachelpaneel.

    Connector C103 is de kleine blauwe connector van de GEM module/zekeringkast.


    • Bedrading tussen de GEM module/zekeringkast en het elektrisch bijverwarming element.

    Controleer of Pin 9 van de C103 connector van de GEM module bedraad is. Dit is een Wit/Zwarte draad.

    Controleer of Pin 5 van de C102 connector van de GEM module bedraad is. Dit is een Groen/Oranje draad.

    Connector C103 is de kleine en connector C102 is de grote blauwe connector van de GEM module/zekeringkast."


    Ik zie nergens pin 7 staan.
    Zoals ik al zei bij ons zat het stekkertje weggetapet achter de radio. Er loopt een kabel onder de behuizing/uitsparing voor de radio, daar zat ie bij aan.
     
  6. Ik had voorzichtig de hoop dat er een typfoutje stond. Maar in dat electrische schema zag ik het ook al. Ik mis dus 1 draad, de rest is aanwezig. Op de stekker na.

    Wel viel het me op dat er achter de "asbak" een enkel bedrade stekker ligt met een oranje (?) draad. Dit is in ieder geval niet de stekker die voor de extra verwarming bedoeld is, maar waarvoor wel is mij even een raadsel.
     
  7. #47 Dark Angel, 3 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2014
    Maar pin 9 en 14 van c103 dr kleine blauwe stekker zijn dus bedraad bij jou?? En op pin 5 van c103 zitten 2 draden? En op pin 5 van de kleine vierkante stekker op je kachel bedienings paneel is dus ook bedraad
     
  8. Na beter onderzoek geen draden op pin 9 en 14 van de c103. En op pin 5 van c102 zit 1 dikke draad. Achterop het bedieningspaneel van de kachel kan ik even niet kijken, de radio zit er niet goed in en ik heb geen sleutels daarvoor of steakmessen.
     
  9. Dan is het gedeelte van de gem naar je verwarmings element en kachelbedienings paneel niet voorbereid en zul je deze net als mij zelf moeten maken
     
  10. Komt dan nog wel een keer (of niet).
     
  11. [MENTION=2758]Dark Angel[/MENTION], waar heb je de stekker voor de aan te leggen draden gevonden?
     

  12. Ik heb een nieuwe aangezet op het element. Zodat het weer in elkaar past
     
  13. Ok ga ik ook opzoek:)
     
  14. Ik heb vandaag de bijverwarming ingebouwd en alles gaat vrij simpel, idd een beetje lastig het element erin te krijgen maar met geduld en beleid gaat het goed.

    Ik heb de 10mm2 kabel nog niet aangesloten maar al wel de connector en de GEM en de teller geprogrammeerd en de teller geeft al netjes het aantal percentages aan.

    De climate controle hoeft dan niet op HI te staan, mss dat dat dan nog veranderd als alles aangesloten is.

    Gr. Perry
     
  15. Bij climate control hoeft deze inderdaad niet op HI te staan. Vreemd genoeg staat dit wel vermeld in de documentatie van Ford die ik hierover heb kunnen vinden.


    Ik vind de elektrische bijverwarming nog steeds een geweldige update. Ondanks dat het nog niet echt koud is geweest heb ik er al veel plezier van gehad.
     

  16. +1 :thumbs: scheelt enorm, hadden ze standaard in moeten bouwen bij de diesels
     
  17. Ja idd, helaas heb ik het niet. Had het graag gewild...
     
  18. Grote kans dat het ligt voorbereid. Paneeltje kostte mij op onderdelenlijn.nl €50,-

    Tip: zoek onder de Volvo onderdelen.
     
  19. Johan moet ook nog een ander verwarmingspaneel;)
     
  20. Jep. Heb hand bediening... Helaas...
     

Deel Deze Pagina