1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrische bijverwarming achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 19 okt 2013.

  1. Dat is inderdaad een leuke prijs.
    Bedrading zal er niet liggen, want die is specifiek voor de st225.
    En omdat zo'n ding als overbodig wordt gezien icm een benzinemotor, zal er niets voorbereid zijn.

    Eerlijk gezegd voegt het ook niet echt veel toe, want als ik het met mijn auto vergelijk dan heb ik als ik de wijk uit ben al warme lucht en is de motor over op lpg.
    Maar ik denk wel dat je het werkend krijgt als je de draden trekt.
     
  2. Ik betaalde destijds €50,- via www.onderdelenlijn.nl
    Voor een diesel kan ik het zeker wel aanraden.
     
  3. Voor mijn 1.6 Benzine is het ook 1 van de beste opties die ik achteraf heb ingebouwd. Voorheen begon de verwarming pas na zo'n 5 kilometer een beetje warm te worden. Met de elektrische bijverwarming heb ik na 100 meter rijden al warme lucht uit de roosters.

    En doordat het systeem zichzelf aanpast aan de accuspanning trekt het de accu ook niet leeg. Wanneer er teveel verbruikers aan staan en de dynamo het niet bijgeladen krijgt schakelt de elektrische bijverwarming zichzelf uit (of werkt minder).
     
  4. Hallo,

    ik ben Peter van Vliet uit Amsterdam.

    ik reageer even nav je post over het verwarmingselement .
    Mooi geschreven en gedocumenteerd !

    Ik heb steeds problemen met een lekkende kachelradiator , en heb besloten dat ik helemaal af wil van de continue hete kachelradiator in mijn dashboard . ( Kachelradiator vernieuwd, stank van koelvloeistof blijft vaag aanwezig , volgens mij zweet de nieuwe kachelradiator ook iets )

    Daarom wil ik uitsluitend gebruik maken van deze electrische unit . Heb de kachel sowieso altijd op 17 graden staan , heb gauw last van de warmte .Dus wat capaciteit betreft zal hij ruimschoots voldoen .

    Ik ben op zoek naar een manier om deze unit separaat te kunnen aansturen met een potentiometer of zoiets .
    Dus ik sluit hem niet aan op het canbus systeem .

    Heb je misschien enig idee hoe ik dat zou kunnen aanpakken ?

    Een werkingsschema van de unit zou al een heel stuk helpen, een techneut die weet hoe ie t moet doen nog veel meer natuurlijk :)

    Hoop dat je me iets verder kunt helpen, je tekst over pulsewidth aansturing gaf me de hoop dat je meer gedetailleerd weet hoe deze unit werkt .
     

  5. De bijverwarming werkt tot 15 graden Celcius.
    En is absoluut niet geschikt als vervanger van je normale kachel.
    Bij een te lage accuspanning en/of een te hoge belasting vd dynamo zal de bijverwarming het niet doen. Het enige waar het voor dient, is te ondersteuning van de normale kachel zodat zeker bij diesels het sneller warm is in de auto.

    Wat betreft de lucht van de koelvloeistof; is dit niet oude koelvloeistof vd wissel van de kachelradiator wat aan het verdampen is?

    Niet toevallig een lekkend thermostaathuis? Als deze lekken kun je het ook in de auto ruiken.

    Daar komt bij dat ik zeker bij een Focus II nog niet eerder vernomen heb dat de kachelradiator lek is (wat altijd kan, maar 2x? Tenzij lek geraakt bij de montage).
     
  6. Ik heb even snel bij mijn auto gekeken.

    Ik gescheiden climate control dus dat zou moeten werken.
    In mijn zekeringenkast Motorruimte gekeken en daar zit al een zekering??
    [​IMG]
    Elektrische bijverwarming gevonden :lol:
    C103 connector waar zit deze ergens. Heb deze niet kunnen vinden.

    Misschien iemand in de buurt die kan en wil helpen met het monteren hiervan. Ben best handig maar geen held in sleutelen aan auto. (altijd bang dat ik naderhand onderdelen verlies of overhou :schater:)
     
  7. #87 Tigershark, 27 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2014
    foutje

    foutje
     
  8. Massapunt frame

    Hoi @JW

    ik neem aan dat dit massapunt op de beugel zit die je eraf moet schroeven om het element te kunnen plaatsen. Ik heb toen idd dat massapunt ergens gezien.

    [​IMG]

    De groene grote beugel dus rechts. Als dit zo is dan kan toch ook de massakabel onderaan op deze beugel bevestigd worden? Dit zit daar met 2 bouten vast.
     
  9. #89 JW, 27 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2014
    Je kan inderdaad prima 1 van de bouten waarmee de beugel vast zit als massa punt gebruiken. Ik heb dit zelf ook zo gedaan. Origineel zat er al een massa kabel onder 1 van de bouten . ik heb de massa kabel van het verwarmingselement hier gewoon bij gezet.
     
  10. Mijn auto is helemaal al voorbereid. Alleen het type nummer van het kachelpaneel komt niet overeen met de nummers die hier worden beschreven:
    Groene verlichting:
    3M5T-19980-BB
    3M5T-19980-BC
    3M5T-19980-BD

    Die van mij: 3M5T-19980-AD

    Hoe haal je het paneel uit elkaar om te kijken of de micro switch aanwezig is? Ik voel namelijk wel een klik als ik de knop naar maximaal warm draai.

    Alvast bedankt!
     
  11. Een kachelpaneel met onderdeelnummer 3M5T-19980-AD is een standaard paneel welke niet geschikt is voor elektrische bijverwarming. De printplaat van dit paneel mist de microswitch en overige benodigde componenten op de printplaat.
     
  12. Bedankt, dan ga ik een goede halen.
     
  13. #93 kolere, 20 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2014
    Het werkt! Ik mistte alleen het geschikte kachelbedieningspaneel en het verwarmingselement, de rest was al voorbereid. Dit is een onmisbare functie op een 1.6 tdci eigenlijk, het interieur is nu niet na 15 min warm maar na 1 minuut.

    Alleen het verbinden via MS Canbus om de gem in te stellen werkte erg tegen, maar na de com-port te forcen op een bitrate van 38400 in Windows en daarna in Elmconfig werkte "setup adapter for MS-Canbus" wel.

    [​IMG]

    Ik heb wel weer respect voor een monteur op leeftijd, is wel een gigantisch gepriegel om het op zijn plaats te krijgen. Heel erg bedankt voor alle info op het forum Wilco!


    [MENTION=11009]SpeedyG[/MENTION]

    Bij jou zit de zekering er al in (80a), dus de plus en min zal hoogst waarschijnlijk aanwezig zijn links bij de voeten van de bijrijder.

    De c103 connector zit in de zekeringskast in de auto. Dat is deze blauwe connector:
    [​IMG]
     
  14. Tim dus het is gelukt? :thumbs:
    Hoef je niet meer stoer in de kou te staan in Noorwegen. ;).
    Tip: om optimaal gebruik te maken van de bijverwarming, bij de koude start niet alle groot verbruikers aan zetten. Dan gaat de bijverwarming nagenoeg uit.
    Zelf start ik de auto, zet de temperatuur op maximaal en laat de blower op stand 1 staan en laat de voor-en achteruitverwarming uit. Dan is de auto iig warm als je instapt. Als je rijdt kun je wel de voor-en achteruitverwarming aanzetten. De dynamo laat dan bij.
     
  15. #95 kolere, 21 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2014
    Bedankt voor de tip, ik gebruik voorruit- en achteruitverwarming toch eigenlijk haast nooit, alleen als het regent en de hond zit hijgend in de auto. Bij mijn gaan de ruitverwarmingen ook nog niet automatisch aan gelukkig, zoals bij de nieuwere auto's;). Ik heb altijd het idee dat de dynamo het toch al zwaar heeft in de focus. Als je de voorruitverwarming aanzet bij een koude start -1 hoor je gewoon dat die het moeilijk heeft.

    Het viel erg mee zoals je al aangaf, zat er allemaal binnen een uur in, ik was langer bezig met MS-Canbus werkend te krijgen.
     
  16. Ik heb gisteren de extra verwarming bij mijn C-max ingebouwd, ik kwam hierbij een aantal zaken tegen die (achteraf gezien logisch) anders in elkaar steken dan bij de Ford focus.
    dit komt met name door de positionering van de schakelpook, ik moet binnenkort nog een panel plaatsen in een C-max en zal hiervan een aantal foto's maken.

    het system is functioneel afgezien van de 10mm2 kabel en de zekering. dit ga ik dit weekend plaatsen :)
     
  17. Hoe kan het dan zonder voeding functioneel zijn?
     
  18. Ik bedoel te zeggen dat hij aangesloten is op het systeem en qua bediening functioneerd. verwarmen doet ie nog niet, maar dat ga ik dit weekend fiksen.

    Goed? ;)
     
  19. Te vroeg om een vreugdedansje te doen vind ik:lol:.
     
  20. Gelukkig werd er ook geen vreugdedansje gedaan :);)
     

Deel Deze Pagina