1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrische bijverwarming achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 19 okt 2013.

  1. #21 pd3jcw, 24 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2013
    Dat gedeelte van de software is ook nog niet vertaald naar het Engels voor de s-max..... Een element heb ik op eBay gezien voor 50 tot 60 euro ongeveer !
    Dus dan loop ik vast op het softwarematig activeren hiervan......
     
  2. Is er ook bekend voor welke landen dit geldt?
     
  3. In de officiele Ford documentatie heb ik nergens terug kunnen vinden in welke landen het systeem geleverd is.

    Toen ik op zoek was naar de benodigde onderdelen is me opgevallen dat onderdelen van dit systeem worden aangeboden in onder andere Duitsland, Oostenrijk, Oost Europese landen, Rusland en de Baltische staten.

    Omdat het verwarming element ook in de Volvo S40, V50, C30 en C70 is toegepast kom je deze ook wel in andere landen tegen. In Nederland staan er een paar op de onderdelenlijn maar hier vragen ze mijns inziens teveel geld voor.


    Bij het zoeken naar de benodigde onderdelen heb ik zelf grotendeels geselecteerd op prijs. De benodigde onderdelen worden niet zo veel aangeboden en mij is opgevallen dat de prijzen verschrikkelijk uiteen kunnen lopen.

    Ik heb zelf het verwarmingselement via Ebay bij een sloperij in Duitsland gekocht. Ik heb hier €50,- excl. verzenden voor betaald en had het element na betaling de volgende dag in huis. Het kachelpaneel heb ik via Ebay bij een sloperij in Letland gekocht. Hier heb ik €18,- excl verzendkosten voor betaald en deze had ik 3 dagen later in huis.
     
  4. #24 Sbro.nl, 31 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2013
    @JW

    Verwarmingselement heb ik inmiddels binnen en ben nu aan het kijken met de kabel.
    Langs waar heb jij de kabel naar binnen getrokken vanaf de zekeringkast in de motorruimte?
    Via die kabeldoorvoer achter het handschoenkastje?

    Edit:

    Hoeveel meter heb je ongeveer nodig van die kabel?
     
  5. Ik heb de kabel inderdaad door de doorvoer achter het dashboardkastje getrokken. Dit gaat vrij lastig maar na wat tobben is het me toch gelukt.

    In totaal heb ik zo'n 3,5 meter 10 MM2 kabel gebruikt.
     
  6. Oke bedankt voor je antw, dan kom ik er denk ik wel uit.
     
  7. Vandaag het verwarmingselement ingebouwd, en de bedrading gecontroleerd.

    Deze draad is bij mijn auto niet aanwezig, ik vermoed dat het te maken heeft met de climate control, overige bedrading in het interieur is wel aanwezig incl de stekker verbinding.

    Ik ga op een later tijdstip de dikke voedingskabel trekken vanuit de motorruimte dus heb ik het nog niet kunnen testen.
     
  8. Deze draad zal er bij jouw auto inderdaad niet inzitten. Deze draad is alleen benodigd bij auto's met handmatige airco. Bij auto's met climate control verloopt de communicatie van het climate control paneel maar de GEM module/zekeringkast via het CAN-bus systeem.


    In principe kan je als het systeem is geactiveerd nu al testen of het werkt. Zonder de dikke 10mm2 kabel aan te sluiten wordt het element al herkend door de GEM module/zekeringkast. Als je de verwarming op de hoogste stand zet (en er aan de andere voorwaarden is voldaan) moet er in het display van de teller een melding komen en het percentage worden vermeld. Zo kan je zien dat de aansturing goed werkt. Vanzelfsprekend wordt het element niet warm omdat de 10 mm2 kabel nog niet is aangesloten.
     
  9. Bedankt voor je antw, mijn vermoede klopt dus.

    Ik moet het nog activeren met het ELMconfig programma, daar heb ik [MENTION=3833]thom[/MENTION] nog ff voor nodig.

    Al het tzt allemaal werkt zal ik het zeker nog ff laten weten.
     
  10. Alle bedrading inmiddels aangesloten en in de ELM alles aan gevinkt wat nodig was.
    Net ff getest natuurlijk, helaas krijg ik in mijn scherm geen melding dat de verwarming aktief is :nocheer:, wel voel ik na een min al warme lucht komen door het uitblaasrooster op de voorruit, het werkt dus wel maar zonder de melding in het scherm.
     
  11. Vreemd dat je geen melding in het display krijgt.


    Bij jouw auto zou het voldoende moeten zijn om de optie "PTC (status report only)" in de tellerunit en de optie "PTC heater feature" in de GEM module te activeren.

    De optie "(fuel fired heater or PTC heater) and not DATC" moet bij jouw auto niet aangevinkt zijn. Deze instelling is alleen voor auto's met handmatige airco.


    Ik heb nog even op het Russische forum gekeken maar heb niets kunnen vinden over bovenstaand probleem. Ik ben wel onderstaande foto's van een RS teller tegengekomen waarop te zien is dat de melding in deze teller ook gewoon wordt weergegeven.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Het enige dat ik me kan bedenken als alle instellingen goed zijn is dat een andere instelling van de teller invloed heeft op de melding van de bijverwarming en ervoor zorgt dat de melding niet wordt gegeven.

    Er zijn wel meer instellingen die vreemde bijwerkingen hebben. Zo kan de "ECO shift-up" optie als deze is aangevinkt ervoor zorgen dat het menu waarmee je de stuurbekrachtiging kan instellen verdwijnt.


    mogelijk dat een andere instelling van de teller
     
  12. Deze optie hadden we in eerste instantie ook niet aangevinkt, maar om dat toen er ook geen melding kwam hebben we deze gisteren alsnog aan gezet.

    Helaas dus zonder resultaat
     
  13. [MENTION=3602]Sbro.nl[/MENTION] wat heb je voor die module betaald als ik zo brutaal mag zijn;-)
     
  14. :pm: voor jou
     
  15. Goed werk weer Wilco! Dit lijkt mij ook wel een mooie update. Misschien een domme vraag, maar hoe moet ik naar zo'n element zoeken op ebay? Heb al verschillende remen geprobeerd, maar krijg geen verwarmings element welke hiervoor geschikt is.. Weet ook niet in hoeverre Volvo deze elementen heeft toegepast en hoe groot dus de kans is dat ik een op de sloop kan vinden.
     

  16. Je kan het beste op Ebay zoeken op het onderdeelnummer van het verwarmingselement. Mijn ervaring is dat dit de meeste zoekresultaten oplevert. Als het goed is staat het onderdeelnummer van het element in de startpost.



    Dit is een verwarmingselement voor de Focus 3 en het nieuwe model C-max / Grand C-max. Dit element is niet geschikt voor de Focus 2, C-max 1 en Kuga 1.
     
  17. Bedankt manen! Had hem gelukkig nog niet besteld :mrgreen: Zal eerst even de dure maand uitzitten voor ik deze update ga doen, maar hij komt er in!
     
  18. Vanaf welke buiten temperatuur zou de verwaring eigenlijk pas in komen?? Vandaag deed hij het al met een buiten temp van 6 graden en een koude motor
     

Deel Deze Pagina