Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Elektrische bijverwarming achteraf inbouwen.

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 19 okt 2013.

  1. #1 JW, 19 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Achteraf inbouwen van het originele elektrische bijverwarming systeem.


    Enige tijd geleden ben ik op een buitenlands Focus forum een topic tegengekomen over het elektrische bijverwarming systeem. Dit systeem is in sommige landen standaard op de diesel modellen en optioneel op de benzinemodellen geleverd. Doel van het systeem is om ook als de motor nog niet op temperatuur is toch warme lucht in het interieur te hebben.
    Nadat ik hier wat meer informatie over heb opgezocht heb ik besloten om dit systeem in mijn auto te bouwen.



    De werking van het systeem:


    Als de temperatuur regeling van het interieur op HI wordt ingesteld (climate control) of met de draaiknop op maximaal wordt gezet (handmatige airco) wordt het elektrische bijverwarming systeem geactiveerd. Bij climate control (EATC) wordt via het MS-CANbus systeem een elektronisch signaal naar de GEM module (Generic Electronic Module) gestuurd. Bij handmatige airco wordt het signaal d.m.v. een conventionele bedrade verbinding naar de GEM module gestuurd.

    De GEM module stuurt vervolgens de elektrische bijverwarming aan d.m.v een PWM (Pulse Width modulation) signaal. Het systeem wordt alleen ingeschakeld als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

    • Motortemperatuur onder de 60 °C.
    • Buitentemperatuur onder de 10 °C.
    • Voldoende accu en dynamocapaciteit beschikbaar.

    De elektrische bijverwarming bestaat uit een behuizing met 3 afzonderlijke verwarmingselementen die in het kachelhuis wordt gemonteerd. Het systeem verwarmd dus alleen het interieur.

    De electronica die is geintegreerd in de behuizing van de elektrische bijverwarming kan het vermogen van elk afzonderlijk verwarmingselement in 3 stappen aansturen. Aan de hand van het PWM signaal dat door de GEM module wordt gestuurt wordt elk element onafhankelijk aangestuurd door de electronica. Door te varieren met de tijd dat elk element actief is, het vermogen van elk element en dit voor de 3 elementen wel/niet te laten overlappen ontstaat een regeling die de temperatuur continue variabel kan aanpassen. Het totale vermogen dat de 3 elementen leveren is lineair gerelateerd aan het door de GEM module gegenereerde PWM signaal.
    De elektrische bijverwarming wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de motortemperatuur oploopt tot boven de 70°C of als de buitentemperatuur oploopt tot boven de 20°C.

    Voorwaarden om het elektrische bijverwarming systeem in te bouwen zijn een accu met voldoende capaciteit en een dynamo die minimaal 120A kan leveren.

    Gezien mijn auto af fabriek is geleverd met een 120A dynamo en ik enige tijd geleden een 70Ah accu heb gemonteerd was dit in mijn geval geen enkel probleem.



    Benodigde onderdelen:


    * Kachelpaneel welke geschikt is voor elektrische bijverwarming (alleen van toepassing bij handmatige airco). Dit paneel is te herkennen aan het onderdeelnummer. Dit paneel is naast de Focus 2 ook toegepast in de C-max en Kuga.

    [​IMG]

    Groene verlichting:
    3M5T-19980-BB
    3M5T-19980-BC
    3M5T-19980-BD

    Rode verlichting:
    7M5T-19980-BA
    7M5T-19980-BB
    7M5T-19980-BC

    De nieuwprijs van dit type kachelpaneel is ongeveer €165,-.


    • Elektrisch bijverwarming element. Dit verwarmingselement is naast de Focus 2 ook toegepast in de C-max, Kuga en Volvo C30, S40 en V50.

    [​IMG]

    3M51-18K463-FB
    3M51-18K463-FC
    3M51-18K463-FD

    De nieuwprijs van het verwarmingselement is ongeveer €225,-.


    • 80A zekering.

    [​IMG]

    2S6T-14A094-FA Finis 1148216 €6,27.


    Naast bovengenoemde onderdelen heb je ook een gemodificeerde ELM327 interface nodig in combinatie met het programma ELMconfig om het systeem te activeren.



    Kabelcheck:


    Om te bepalen of de bedrading al helemaal of gedeeltelijk is voorbereid kan je de volgende punten controleren:

    • Bedrading tussen kachelpaneel en GEM module/zekeringkast.

    Controleer of Pin 14 van de C103 connector van de GEM module/zekeringkast bedraad is. Deze draad loopt naar Pin 5 van de grote connector van het kachelpaneel.

    Connector C103 is de kleine blauwe connector van de GEM module/zekeringkast.


    • Bedrading tussen de GEM module/zekeringkast en het elektrisch bijverwarming element.

    Controleer of Pin 9 van de C103 connector van de GEM module bedraad is. Dit is een Wit/Zwarte draad.

    Controleer of Pin 5 van de C102 connector van de GEM module bedraad is. Dit is een Groen/Oranje draad.

    Connector C103 is de kleine en connector C102 is de grote blauwe connector van de GEM module/zekeringkast.

    Als beide pinnen bedraad zijn is de connector voor het elektrisch bijverwarming element voorbereid. Deze ligt dan los in de buurt van de rechterzijde van het kachelhuis of is vast getaped aan de kabelboom. Bij mijn auto hing de connector los ongeveer achter de asbak.

    [​IMG]


    • Bedrading tussen het elektrische bijverwarming element en de zekeringkast in de motorruimte.

    Controleer of de F5 (zekering) positie is bedraad vanaf de zekeringkast in de motorruimte.


    Indien de bedrading geheel of gedeeltelijk ontbreekt zal deze achteraf moeten worden ingebouwd. Het eenvoudigste is dan om de benodigde bedrading uit een sloopauto te halen of eventueel zelf te maken.


    Bij mijn auto was de bedrading in het interieur geheel voorbereid. De bedrading tussen het elektrische bijverwarming element en de zekeringkast in de motorruimte ontbrak echter. Dit is een 10 mm2 dikke kabel welke origineel niet los verkrijgbaar is. Derhalve heb ik ervoor gekozen om deze kabel zelf te maken.



    Schema van het systeem:


    [​IMG]



    Inbouwen van het systeem:


    Als de benodigde bedrading aanwezig is kan met het monteren van de diverse onderdelen worden begonnen.


    • Kachelpaneel (alleen van toepassing bij handmatige airco):

    Verwijder de radio (let op de radiocode) en het radiopaneel.

    Bij de Focus 2 fase 1 dient hiervoor eerst de radio d.m.v. de ontgrendelsleutels verwijderd te worden. Vervolgens is het radiopaneel geschroefd (4 schroeven achter de radio) en geklikt.

    Bij de Focus 2 fase 2 is het radiopaneel volledig geklikt. Verwijder als het paneel los is de 4 schroeven waarmee de radio vast zit en verwijder de radio.

    Verwijder nu de 2 schroeven waarmee het kachelpaneel is bevestigd. Vervolgens kan je het kachelpaneel los klikken en uit het dashboard kantelen.

    Verwijder nu de kabels van de temperatuur regeling en de luchtstroom selectie. Beide kabels kunnen eenvoudig worden los geklikt van het paneel.

    Vervolgens maak je beide connectoren van het paneel los. Als dit is gebeurd kan het paneel worden verwijderd.

    Het nieuwe kachelpaneel moet vervolgens in omgekeerde volgorde weer worden gemonteerd.


    Het kachelpaneel dat geschikt is voor elektrische bijverwarming is t.o.v. van het normale kachelpaneel voorzien van een extra microswitch en enkele elektronische componenten.

    [​IMG]


    • Elektrisch bijverwarming element.

    Het bijverwarming element zit vanaf de bijrijderskant in het kachelhuis gemonteerd. Om hier bij te komen dient het paneel dat aansluit op de middenconsole te worden verwijderd.

    [​IMG]

    Dit paneel is bevestigd d.m.v. 1 schroef. Als deze schroef los is kan het paneel worden verwijderd.

    Tevens is het noodzakelijk om het dashboardkastje te verwijderen. Het dashboardkastje is bevestigd d.m.v. 7 schroeven. Als deze schroeven los zijn kan het kastje worden verwijderd. In sommige gevallen kan het nodig zijn om de AUX connector en/of de buis van het gekoelde dashboardkastje los te koppelen.

    Verwijder vervolgens de metalen beugel welke naast het kachelhuis loopt.

    [​IMG]

    Deze beugel is bevestigd d.m.v. 3 bouten en 1 schroef.

    Nu zie je aan de zijkant van het kachelhuis een kunststof deksel zitten dat is bevestigd d.m.v. 2 schroeven. Verwijder dit deksel. Nu is de opening zichtbaar waar het elektrische bijverwarming element in moet worden gemonteerd.

    [​IMG]

    Er is echter niet voldoende ruimte om het element langs het dashboard te kunnen schuiven. Om dit op te lossen moet je de kunststof afdekkap van het element verwijderen. Deze kap zit met 3 schroeven vast.

    [​IMG]

    Vervolgens kan je de pluskabel en massakabel losmaken van het element (dit is officieel niet nodig maar mijns inziens heb je zo de meeste ruimte). De pluskabel en massakabel zijn bevestigd d.m.v. een M6 moer (10 mm sleutel). Nu heb je al beduidend meer ruimte maar kom je nog net een klein beetje ruimte te kort om het element in het kachelhuis te kunnen schuiven. Om dit probleem op te lossen dien je de onderste schroeven van het dashboard (achter het dashboardkastje los te maken. Hierna moet je het dashboard weg te buigen en een houten blok tussen het dashboard en het kunststof dashboard frame klemmen (dit is de door Ford voorgeschreven manier).

    [​IMG]

    Hierdoor heb je precies genoeg ruimte om het element in het kachelhuis te kunnen schuiven.

    Als het element in het kachelhuis zit geschoven kan je het element vast zetten met de 2 schroeven waar het deksel voorheen mee vast zat

    Hierna kan je ook de pluskabel en accukabel weer aansluiten en de kunststof afdekkap weer op het element plaatsen.
    Vervolgens sluit je de kleine 2-polige connector en beide 1-polige connectoren (welke tussen de 10 mm2 bedrading zitten) aan op het element.

    [​IMG]


    Omdat ik op een Russisch forum heb gelezen dat de 1-polige connectoren tussen de 10 mm2 bedrading door de hoge stroom die erdoorheen loopt nog weleens willen smelten heb ik ervoor gekozen om deze connectoren te laten vervallen. Ik heb de originele connectoren er tussenuit geknipt en vervangen door 10 mm2 verbindingshulsen. Ik heb er hierbij voor gekozen om de verbindingshulsen eerst aan de kabel te knijpen met bijbehorende (proffesionele) tang en vervolgens nog eens te solderen.


    Als het element goed is gemonteerd en de bedrading is aangesloten kan je alle eerder verwijderde onderdelen weer in omgekeerde volgorde monteren.


    • Zekering:

    De 80A zekering dient in de zekeringkast in de motorruimte op positie 5 gemonteerd te worden.

    [​IMG]

    Plaats de zekering en zet deze vast met m5 moertjes en ringetjes.



    Activeren van het elektrisch bijverwarming systeem.


    Wanneer alle onderdelen zijn ingebouwd dient het systeem nog softwarematig geactiveerd te worden. Het systeem moet in 2 verschillende modules worden geactiveerd. Dit zijn de GEM module/zekeringkast en de tellerunit.


    • GEM module/zekeringkast:

    Open het ELMconfig programma en ga vervolgens naar de “GEM” module. Ga nu naar het “Configuration” tabblad en selecteer “Page 3”.

    [​IMG]

    Selecteer de optie “(Fuel Fired Heater OR PTC Heater) and not DATC” (alleen van toepassing bij auto’s met handmatige airco) en de optie “PTC Heater Feature”. Programmeer deze optie(s) vervolgens door op “Write to GEM” te klikken.


    • Tellerunit:

    Ga nu naar de “HEC” module (tellerunit). Ga nu naar het “Configuration” tabblad en selecteer “Page 1”.

    [​IMG]

    Selecteer de optie “PTC (Status Report Only). Programmeer deze optie vervolgens door op “Write to HEC” te klikken.



    Testen van het systeem:


    Nadat alle onderdelen succesvol zijn gemonteerd en het systeem is geactiveerd is het tijd om het systeem te testen.

    Zorg ervoor dat de buitentemperatuur laag genoeg en de motor koud genoeg is. Start vervolgens de motor en draai de temperatuur regelknop naar maximaal (handmatige airco) of selecteer HI (climate control). Nu moet in het display van de tellerunit de tekst “Extra Verwarming Aktief” verschijnen met daarachter het percentage dat de verwarming aktief is.

    [​IMG]

    Vervolgens moet er na zo’n 1 minuut warme lucht uit de ventilatieroosters komen. Als dit het geval is werkt het systeem correct.


    Ik kan niet anders zeggen dat het systeem zeer goed werkt. Het systeem wordt zeer snel warm. tevens past het systeem zich aan aan andere stroomverbruikers. Op het moment dat ik de voorruitverwarming inschakel gaat de elektrische bijverwarming automatisch op een lager percentage werken.
     
  2. Wederom respect bewondering met wat je allemaal doet met je auto.:rock::thumbs:.
    ik durf zoiets niet te ondernemen. bang dat ik meer stuk maak ipv upgrade :ontopic:
     
  3. Mooi beschreven :thumbs: Lijkt mij ook wel een hele prettige optie. Zeker nu weer met de winter voor de deur.

    In het geval van climate control, dan heb je alleen het verwarmingselement en de zekering (en wat kabel) nodig?
     
  4. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is elk climate control paneel geschikt om de elektrische bijverwarming aan te sturen. Dan heb je dus inderdaad alleen het verwarming element, de 80A zekering en indien niet aanwezig de bedrading nodig.
     
  5. Mooie How too :thumbs:

    Interessante optie, zag op E-bay al van die elementen voor een schappelijke prijs.
    Weet je zo of het ook in mijn RS2 zou passen, ik heb climate control
     
  6. Dit wel een serieuze optie om over na te denken. Mooie How To weer maar ben eigenlijk ook niets anders van je gewend
     
  7. mooie how-to Wilco, wederom respect voor je inzet om dit ook te delen met ons :thumbs:
     
  8. Netjes Wilco, hoe kun je er achter komen hoeveel ampere's je dynamo kan leveren ?
     
  9. Iedereen bedankt voor de positieve reacties. Dat is toch een van de belangrijkste motivaties om HowTo's te blijven maken.



    Ik denk dat dit ook probleemloos bij een RS2 ingebouwd kan worden. De GEM module/zekeringkast van een RS2 is bij mijn weten gelijk aan die van een normale Focus 2 en ook de tellerunit zou deze functie gewoon moeten hebben.


    Zeker op een diesel waar het toch al relatief lang duurt voordat de motor op temperatuur komt en je warme lucht in het interieur krijgt is het zeker de moeite waard om dit systeem in te bouwen. Het comfort in de winter wordt hierdoor mijns inziens behoorlijk verbeterd.


    Bij mij zat er op de dynamo een sticker waarop het onderdeelnummer en vermogen van de dynamo stond vermeld.
     
  10. Dank je dan zal ik morgen eens kijken wat er op staat, als ik dat kan zo kan zien tenminste.
     
  11. Ga morgen meteen even kijken tot hoever de bekabeling er bij mij inzit en of ik toevallig al het goede kachelpaneel heb. Dan hoef ik alleen nog maar het verwarmings element.
    Dit zou indd echt een aanwinst zijn voor in de winter. meestal duurt het een kilometer of 5 a 6 voor het een beetje aangenaam begint te worden in de auto.
     
  12. Te gek dit, Ik ben ook met deze upgrade bezig.

    Vraagje aan JW: welke kabelschoenen/stekkers heb je gebruikt voor de 10mm2 kabel? Ik zit hier al een tijdje over te peinzen.

    Ik zat zelf aan ogen te denken en dan verbinden met een boutje om een fatsoenlijke verbinding te krijgen,maar dit is niet gemakkelijk om fatsoenlijk te isoleren en om er nou een hele rol tape omheen te draaien is ook eigenlijk not done.

    Dus hoe heb jij dit opgelost? alvast bedankt.
     
  13. [​IMG]

    In de zekeringkast in de motorruimte heb ik dit type kabelschoen gebruikt.



    [​IMG]

    Voor de massa kabel heb ik dit type kabelschoen gebruikt. Ik heb deze aangesloten op het massapunt op het stalen frame van het dashboard.



    [​IMG]

    Om de kabels te verbinden op de plaats waar ik de connectoren heb laten vervallen heb ik dit type doorverbinders gebruikt. Vervolgens heb ik de verbinding geisoleerd d.m.v. glasvezelkous en vervolgens afgewerkt met krimpkous.

    Ik heb overigens alle verbindingen vastgeknepen met de bijbehorende (Klauke) tang en vervolgens nog eens doorgesoldeerd.
     
  14. JW, bedankt voor je antw, dit is een leuke update, ga ik me eens ff in verdiepen.
    Al is het voor een benzine motor niet echt noodzakelijk, maar is gewoon leuk omdat het kan :lol::lol:
     
  15. Lijkt mij ook een heerlijke update. Enige nadeel is dat wij heel veel stukjes van 1,5 a 2 km rijden in het dorp.
    Als dan s, winters ook nog de voor en achterruitverwarming aanstaat, lijk mij dit een doodsteek voor je accu.
     
  16. De elektrische bijverwarming werkt alleen als er voldoende dynamo en accucapaciteit beschikbaar is. Het laden van de accu en het gebruik van andere stroomverbruikers heeft dus prioriteit.

    Als de voor en achterruitverwarming worden ingeschakeld gaat de elektrische bijverwarming bij lagere toerentallen ook meteen op een lager percentage werken of wordt zelfs uitgeschakeld. Waneer er dan weer voldoende dynamocapaciteit beschikbaar is schakeld het systeem weer in of gaat op een hoger percentage werken.
     

  17. Helemaal top, hmm die enkelzijdige busjes heb ik nog nooit gezien in 10mm2.

    maar die zijn idd perfect:thumbs: ga maar eens op zoek.:dance:
     
  18. Erg vet wat je allemaal doet, ik hoop deze week ook de GEM & PCM in te duiken.
    de ELM327 kastjes zijn in ieder geval binnen :thumbs:
     
  19. Is dit ook te activeren op een s-max met climate control ?
     
  20. Bij de Mondeo MK4 en S-max/Galaxy is een soortgelijk systeem geleverd. Het verwarmingselement is echter iets anders van vorm en mogelijk is de aansturing ook wat anders.

    Ik heb hier nog niet naar gekeken maar ik vermoed dat het bij de Mondeo MK4 en S-max/Galaxy ook gewoon mogelijk moet zijn om het bijverwarming systeem achteraf in te bouwen.
     

Deel Deze Pagina