1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eind aan de diesel??

Discussie in 'Algemeen' gestart door montagne, 11 aug 2018.

  1. Je ziet tegenwoordig her en der oplaadstations voor electrische auto's. Ik heb er nooit bij nagedacht maar wat kost dat opladen eigenlijk?
     
  2. meer tijd dan een tank volgooien :mrgreen:
    ik heb echt geen idee, die palen die je in de woonwijken ziet staan moet je geloof ik met een pasje aanmelden of activeren.
     
  3. Kijk eens op de fastnet site. Tussen de 30 en 60 ct per kwh zo uit mijn hoofd, maar er zijn ook al andere prijsstructuren. Zoals betalen per minuut.
     
  4. #24 Davendre, 13 aug 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  5. Precies,en vergeet ook de bruinkoolcentrales niet .Deze zullen de capaciteit op moeten schroeven om aan de extra vraag naar elektriciteit te kunnen voldoen. Hoezo schoonrijden??
     
    montagne vindt dit leuk.
  6. en een elektrische auto produceren (accu's) schijnt ook al meer CO2 te kosten dan een auto met verbrandingsmotor.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  7. Idd kan je 10 audi rs6 voor rijden.
     
    montagne en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. Paar jaar geleden eens op tv voorbij zien komen, kan inmiddels wel verandering in zijn gekomen natuurlijk.
    Het fabriceren van de accu's voor een hybride/volledig electrische auto brengt meer milieubelasting mee dan de auto in zijn volledige levensduur kan terugwinnen.
     
  9. Ik ben wel benieuwd naar de wetenschappelijke studies waar uit blijkt dat een EV over de levensduur meer CO2 uitstoot dan een ICE.
     
  10. Hier wat leesvoer over hoe "groen" een EV is: klik
     
  11. Deze worden eerst gemanipuleerd alvorens ze gepubliceerd mogen worden.
    De milieulobby heeft een afspraak met de roverheid wat wel en niet naar buiten gebracht mag worden.
     
    montagne vindt dit leuk.
  12. Dat meen je toch niet serieus dat je er zo over denkt?
    Dus een onderzoek waar uit blijkt dat een EV vervuilender is dan een ICE geloof je wel en een onderzoek waar uit blijkt dat een EV beter is voor het milieu geloof je niet?
     
  13. Het meest geciteerde onderzoek over de uitstoot van de batterijen is al compleet onderuit gehaald.
    Daar stond in dat het bijna 9 jaar rijden met een ICE auto aan CO2 uitstoot. Daarbij zijn de onderzoekers uitgegaan van een aantal aannames waaronder dat ze een Tesla Model S met 100kWh batterij vergelijken met een fictieve auto met een extreem zuinige verbrandingsmotor.
    Als je appels met appels gaat vergelijken en er is een berekening gemaakt met een Audi A8 (oké, ik zou een A6 nemen) met vergelijkbare prestaties dan is het Break-Even punt van de CO2 uitstoot van de batterij in 3 jaar bereikt.
    In het betreffende onderzoek nemen is verder ook de productie van elektriciteit mee maar de CO2 uitstoot van het produceren van de benzine niet (olie zoeken en winnen, raffineren en transporteren van de benzine).

    De huidige EV's laten zien dat de batterijen lang meegaan en dat als een batterij niet meer geschikt is voor een auto (<60% capaciteit) deze nog prima voor grid storage gebruikt kan worden. De batterijen zijn als ze EOL zijn ook nog prima te recyclen.

    Al met al hebben EV's wat mij betreft de toekomst (een elektromotor is per definitie beter dan een verbrandingsmotor) en die toekomst kan wat mij betreft niet snel genoeg komen.
     
  14. Het electrisch rijden komt er op ten duur heus wel. Maar dat de verbrandingsmotor (bezine en diesel) niet meer op de weg te vinden zijn dat zullen jij en ik niet meemaken vrees ik.
     
  15. Dat denk ik ook wel maar het kan ineens snel gaan.
    Een struikelblok is wel dat de huidige infrastructuur aangepast moet worden als er grootschalig elektrisch gereden gaat worden.
     
  16. Bedoel je met infrastructuur ook laadvoorzieningen die nu nog veel te weinig aanwezig zijn ?
     
  17. Klopt, daar moet aan gewerkt worden anders blijft het een knelpunt.
    Dat we van de verbrandingsmotor af moeten op een gegeven moment is wel zeker dus er zal wat aan die infrastructuur moeten gebeuren.
     
  18. Electrisch rijden gaat nooit mainstream worden.
    Denk maar eens na: er zijn nu 8 miljoen auto’s in Nederland. Denk je dat die op den duur allemaal electrisch zullen zijn? Niet mogelijk.
    Van die 8 miljoen zijn er nu 120.000 elektrisch of hybride. Een fractie dus.

    Waar ik persoonlijk veel meer toekomst in zie is waterstof. Hyundai heeft al een waterstof auto die je als consument kan kopen. (80.000 euro) veeel te duur natuurlijk en er zijn nog maar een paar waterstof laad punten in Ned. maar dat is een veel betere brandstof. Je tankt het net als benzine dus je hoeft niet een half uur of langer aan de laadpaal. Het is veel goedkoper dan elektriciteit.
    Alleen maar voordelen.

    Google maar eens op waterstof als brandstof
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Het gaat voor de overheid meer om dat we in de stad geen schadelijke stoffen hebben. Dus met electrisch rijden is dan de uitkomst.
    Dat electriciteitnet onvoldoende is. Dat is allang bekend. Mensen hebben steeds meer verbruikers. Denk maar aan de simpele airco. Zelfs zomers als je alleen de ventilator bekijkt stijgt de steoomafname naar het dubbele.

    Waterstof heeft 1 nadeel, gevaarlihker dan lithiumaccu. Denk maar aan de hindenburg, te gevaarlijk bij ongeluk. Dat is de rede dat er zoveel aan de veiligheid gedaan moet worden. Zollang bedrijf niet durft te garanderen dat het veilig kan houdt het op.

    Tevens kost het energie om waterstof te maken en dus maak je direct al verlies, dat samen met de vrachtwagen die het vervoert.

    Hoe dan ook het is afwachten wat ze in de toekomst verzinnen.
    Nucliere powerplant was vroeger niet verkeerd zelfde als kolenmijn. Tegenwoordig denken we er anders over.
     
  20. Waterstof dan wel als energiedrager voor een brandstofcel. We moeten toch een keer van dat achterlijke loopgedrag van een verbrandingsmotor af. Een elektromotor heeft het maximum koppel vanaf 0tpm en je hebt geen versnellingsbak meer nodig. Je krijgt dus een veel vloeiender rijgedrag en veel minder bewegende delen, dus minder slijtage gerelateerd onderhoud.

    De huidige waterstoftanks zijn overigens niet gevaarlijker dan een LPG tank in het gebruik, vergelijk met de Hindenburg is ook niet realistisch.

    Het nadeel van een brandstofcel is natuurlijk het relatief lage piekvermogen maar dat kan je opvangen door een batterij als buffer te gebruiken. Als je die batterij dan ook op kan laden met een stekker is het helemaal mooi.
     

Deel Deze Pagina