1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eind aan de diesel??

Discussie in 'Algemeen' gestart door montagne, 11 aug 2018.

  1. Electrisch rijden in de huidige vorm gaat zeker geen lang leven beschoren zijn.

    Accu’s worden van grondstoffen gemaakt die ook niet oneindig beschikbaar zijn.
    Daar komt bij dat het huidige electriciteitsnet zo’n beetje aan zijn maximale capaciteit zit.

    En dan heb je het nog niet over de maatschappelijke druk die zal onstaan. Meneer Musk doet wel alsof ie een wereldverbeteraar is, maar de grondstoffen voor zijn Duracell autootjes worden nog steeds door kinderhandjes gedolven.
    Enige waar meneer Musk mee bezig is, is het verder uitnutten van de aarde ten faveure van de ordinaire dollar. Hoe vooruitstrevend hij ook wil zijn.

    Gesproken over Tesla, ik ben van mening dat zij hun missionstatement zullen moeten aanpassen om niet over de kop te gaan.
    Een belangrijk aspect wat zij willens en wetens met voeten treden is de vrijheid die de mens wil hebben. Zolang Tesla op afstand kan bepalen of jij met je auto kan en mag rijden, denk ik niet dat ze over 10 jaar nog bestaan.

    Persoonlijk denk ik dat we nog lang aan de fossiele brandstof zitten. A) er is nog teveel B) daarom kan er een hoop op worden verdient en C) binnen nu en 11 jaar moet er wel heel veel gebeuren wil de maatschappij en de infrastructuur voorbereid zijn op het volledige electrisch rijden. Wie gaat dat betalen en verwezenlijken?
     
    Shaminoo vindt dit leuk.
  2. mee eens Marco.
    onlangs een keer met een Tesla gereden, autonoom ook (heel eng als die met 100 op de snelweg een bocht in stuurt :shock:)
    leuk om een keer mee te maken maar in mijn ogen heeft het helemaal niets meer met autorijden te maken.
    als mijn auto autonoom rijdt ben ik al gauw geneigd andere dingen te gaan doen vrees ik, shaggie draaien, FB checken of het forum lezen ;)
     
  3. In het verleden zijn er modellen geweest waarbij waterstof daadwerkelijk als brandstof voor de aandrijving werd gebruikt, onder anderen de Opel Zafira Hydrogen en een vergelijkbaar model van Mercedes. Echter, het wisselen van toerentallen is waterstof niet zo geschikt voor. Als aggregaat/range extender wel. En dat is waarvoor ie nu dus gebruikt wordt bij de elektrische auto's. Probleem is wel dat waterstof zéér vluchtig is, het gaat door bijna alle materialen heen. Een tank en leidingen maken is dus bijna ondoenlijk. Daarnaast is het tanken ook wel link, dat gebeurt met een druk van - als ik me niet vergis - 170 bar. Maarja, de benzineauto was er ook niet in één dag.

    Diesel: vanuit mijn werk ben ik hier natuurlijk mee bezig, en het is lastig om in de toekomst te kijken. Denk je het ene moment nog dat Euro6 diesels geen probleem gaan vormen, komt een willekeurige gemeente of provincie de dag erna met berichten over een verbod voor alle diesels. Geen pijl op te trekken.
    Feit is wel dat ook diesels steeds schoner worden en het veel stennismakerij en napraten is. Helaas met gevolg voor de restwaarden: een Volkswagen Passat diesel, een belangrijke auto in de Duitse markt, is daar niet meer normaal te slijten. Tweedehands leveren ze duizenden euro's minder op. 'Gelukkig' valt het marktaandeel diesels in Nederland redelijk mee, wij hebben vooral nog wat ex-14%-ers die niet zo makkelijk te verkopen zijn, maar dat komt vooral doordat het heel veel exact dezelfde auto's zijn (zelfde uitvoering, allemaal grijs of zwart) en zo'n basismotor in het buitenland niet heel gewild is. Eerder was het mooier verdeeld (mensen kozen ook een 2.0 diesel ipv een 1.5/1.6), maar door die bijtelling heeft iedereen dezelfde auto gekozen en dat merk je in de restwaarde. Die ene 2.0 diesel doet het prima in de restwaarde!
    Vwb de toekomst van diesel: zeg het maar. Ik heb er regelmatig overleg over, ook internationaal. Diesel blijft voor lange snelwegritten ideaal, helemaal weggaan zal het niet. Daarnaast moeten wagenparkbeheerders nog gaan inzien wat het werkelijke omslagpunt is, vaak wordt men nog verplicht diesel te rijden terwijl benzine veel goedkoper is. Het omslagpunt is idioot hoog. Bij de Skoda Octavia bijvoorbeeld kost een diesel €5000, oftewel 25%, meer. Sja, dan is de keus snel gemaakt. Maar als de autoregelingen niet geüpdatet worden blijft men ook onder de 50dkm per jaar diesel rijden. Maar het aantal diesels op de markt neemt dus af en daardoor zal de verdere restwaardedaling naar mijn mening wel meevallen.
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  4. Tja. Omdat ik meer dan 40k per jaar rijd, moest ik een diesel uitzoeken, terwijl ik ook best een benzine had willen proberen.
     
  5. Als ik zie dat een vriendin van mij met haar Fiesta 1.0 Ecoboost gemiddeld 1 op 20 doet, dan denk ik dat wanneer fabrikanten met name inzetten op benzinemotoren nog veel meer kunnen winnen. Diesel wordt gezien de milieulobby zo langzamerhand de nek omgedraaid. Terecht of niet.
     
  6. #86 jjonkie, 2 jan 2019
    Laatst bewerkt: 2 jan 2019
    Marco Morello :Electrisch rijden in de huidige vorm gaat zeker geen lang leven beschoren zijn.

    Accu’s worden van grondstoffen gemaakt die ook niet oneindig beschikbaar zijn.

    Grondstoffen van huidige accu's zijn er niet oneindig inderdaad, echter olie ook niet en dat kun je niet hergebruiken. Een accu is te recyclen of geschikt voor een tweede leven als storage accu. Als voorbeeld de accu van de nu al weer ouderwetse Renault Zoe heeft nog 98 procent capaciteit bij 60.000 km ( mijn eigen auto ) en die stond op 99 procent toen ik deze nieuw kocht. Tevens zijn er vele alternatieven voor de accu's die steeds beter en lichter en goedkoper worden. Solid state accu's zullen een grote sprong voorwaarts zijn verwacht ik maar er zijn meer veel belovende technieken die in de komende jaren volwassen genoeg worden voor een toepassing.

    Daar komt bij dat het huidige electriciteitsnet zo’n beetje aan zijn maximale capaciteit zit..
    Het huidige net heeft nog wel buffer maar als iedereen om 18.00 uur straks gaat laden en koken op inductie en de warmtepomp moet warmwater gaan leveren dan hebben we inderdaad een probleem. De accu's die nu in auto's zitten en tegen die tijd niet meer goed genoeg zijn voor auto's kunnen in huizen of in centrales aangesproken als backup. Een soort mega grote condensator om pieken op te vangen. De daluren waar veel zonne energie, wind energie over is kunnen de accu's weer bijladen.

    Het is vraag en aanbod en ik ben het met je eens dat daar nog werk te verrichten is. En dat kost geld en tijd maar is zeker haalbaar.



    En dan heb je het nog niet over de maatschappelijke druk die zal onstaan. Meneer Musk doet wel alsof ie een wereldverbeteraar is, maar de grondstoffen voor zijn Duracell autootjes worden nog steeds door kinderhandjes gedolven.
    Enige waar meneer Musk mee bezig is, is het verder uitnutten van de aarde ten faveure van de ordinaire dollar. Hoe vooruitstrevend hij ook wil zijn.

    Gesproken over Tesla, ik ben van mening dat zij hun missionstatement zullen moeten aanpassen om niet over de kop te gaan.
    Een belangrijk aspect wat zij willens en wetens met voeten treden is de vrijheid die de mens wil hebben. Zolang Tesla op afstand kan bepalen of jij met je auto kan en mag rijden, denk ik niet dat ze over 10 jaar nog bestaan.

    Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt maar ik ben momenteel bezig met het boek van Ashlee Vance over Elon Musk en het is nogal een heerschap die Musk. Ik heb nog geen uitgesproken mening over hem maar ik ben wel blij dat er mensen als hem zijn die dit doen want hij heeft wel iets in beweging gezet als je het mij vraagt.

    Persoonlijk denk ik dat we nog lang aan de fossiele brandstof zitten. A) er is nog teveel B) daarom kan er een hoop op worden verdient en C) binnen nu en 11 jaar moet er wel heel veel gebeuren wil de maatschappij en de infrastructuur voorbereid zijn op het volledige electrisch rijden. Wie gaat dat betalen en verwezenlijken?

    Er wordt al decennia lang te veel verdiend door "BIG OIL" die de consument verslaafd heeft gemaakt aan de hoge energie dichtheid van brandstoffen en alternatieven jaren lang heeft tegen gehouden. Maar de doorbraak is aanstaande daar ben ik van overtuigd. En als je het nog niet ziet of wilt zien, het is een kwestie van tijd denk ik. Op een gegeven moment valt het kwartje.. Het heeft bij mij ook wel eventjes geduurd en was toch echt een verstokt dieselrijder....
     
  7. ik ben ook een verstokte dieselrijder.
    ik sta wel open voor alternatieven echter kan ik mij niet vinden in het feit dat diesel (na het dieselschandaal in DLD) nu afgedaan wordt als een soort criminele brandstof.

    hetzelfde geldt voor gas, jarenlang de bodem leegtrekken in Groningen en de gevolgen voor de burgers daar niet willen zien en nu de kraan dicht gaat moeten we allemaal elektrisch gaan koken.
    ik wil wel maar denk dat mijn verhuurder daar anders over denkt, die komt niet gauw met aanpassingen en als ze het al doen dan zal ik dat zeker gaan merken in de huurprijs en betaal ik de investering binnen een paar jaar terug.
     
  8. Dat de diesel niet bij inruil niet populair meer is, daar ben ik vorige maand wel achter gekomen.
    Was aan het shoppen voor een nieuwe benzine 1.5 ST Line Wagon en zag een mooie aanbieding van een voorraad auto.
    (Even ter Uwer informatie: ik woon (nu nog) in Belgie, maar heb plannen om terug naar NL te gaan later dit jaar, vandaar de keus voor een benzine auto)
    Erg interessant allemaal, totdat de inruilprijs van mijn huidige auto (zwarte 2.0 TDCI Wagon uit 2016 met 50.000km) ter sprake kwam: 11.800 euro...:loco:
    Betekent dus een afschrijving van 17.500 euro in 2.5 jaar.:shock::roll:
    Uiteraard schrok ik daar behoorlijk van, maar de (dus Belgische) dealer was en bleef van mening dat dat een heel nette prijs was, omdat de dieselmarkt op zijn gat ligt.
    Er was niet meer uit te halen voor mij, en ook de prijs van de nieuwe auto was vast, geen korting bespreekbaar. Ook een trekhaak of nieuwe winterbandenset zou gewoon aan volle prijs gerekend worden, geen cent tegemoetkoming.

    Ergo:
    Ik blijf lekker in mijn oliestoker rijden, en ook na verhuizing naar NL neem ik voorlopig de hogere MRB voor lief. Van de giga afschrijving die ik nu zou hebben op een nieuwe benzine auto, kan ik een aardige periode de hogere MRB compenseren.
    Bovendien is mijn 2.0TDCI nog een heel fijne auto, en geniet ik nog steeds van elke rit die ik er mee maak.
    En de huidige 180pk/400Nm:twisted: tovert nog altijd een flinke grijns op mijn gezicht!:thumbup:
     
  9. Jarno, het boek wat jij beschrijft ken ik zo niet, maar snel opgezocht is het een biography. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het e.e.a. in opdracht/dan wel samenwerking/onder goedkeuring van de heer Musk is uitgevoerd. Wat mij betreft dus niet per definitie objectief.

    Wanneer je gaat zoeken via de bekende zoekmachines op issues met Tesla en met name aan de service kant, dan wordt al snel duidelijk dat "Big Brother" is watching you, vanuit Tesla wel heel erg letterlijk wordt genomen. Zo kan Tesla op afstand gewoon bepalen of jij mag/kan rijden of niet. Dit doen ze met name om hun eigen markt af te schermen. Wat betreft de kinderarbeid; zoek eens op DRC Child labor.

    Neemt niet weg dat Musk een beweging gestart is die zijn weerga binnen de automobielindustrie op dit moment nog niet kent.
    Echter durf ik wel te stellen dat zijn motieven zeker niet alleen maar zijn ingegeven uit idealisme. Onder de streep is het gewoon een zakenman die in een gat is gesprongen waar een boel hele grote jongens, bewust dan wel onbewust, niet in gestapt zijn.

    En olie, zolang Tesla nog steeds oliehoudende producten (banden, deurrubbers, buitenmantel van de bekabeling, dashboard etc.) gebruikt, zal die olie ook benodigd zijn.
     
  10. #90 jjonkie, 2 jan 2019
    Laatst bewerkt: 2 jan 2019
    Het is een biografie, waarin de schrijver naar eigen zeggen volledige vrijheid heeft gekregen. Maar inderdaad er kunnen invloeden zijn. Dit is voor mij geen reden om het dan maar niet te lezen. Dan ben je zelf ook "biased" als je dat besluit. Om een goede beoordeling te maken heb je input nodig in plaats van gevoel.

    Kobalt mining is een ranzige bezigheid, net als olie boren en raffineren. Dat daar kinderen voor worden gebruikt is niet goed te praten maar dat is niet alleen de schuld van TESLA maar ook in je smartphone, laptop etc zitten metalen die uit de aarde komen. Tech bedrijven over de gehele wereld hebben dit probleem. Sterker nog in de gehele automotive industry is dit een probleem. OOK voor fossiele auto's. Mica bijvoorbeeld komt uit India en daar heeft Terre des Hommes stuitende praktijken aan het licht gebracht. Dit is helaas van alle tijden en vele industrieën ( koopt je vrouw weleens bij de Primark toevallig ... ? )

    Olie zullen we nog wel nodig zijn maar vele malen minder en niet meer om te verbranden en onze luchtkwaliteit naar beneden te halen. Gebruik dit dan maar voor lange termijn. Zoals dat dashboard van een auto dat vervolgens 20 jaar dienst doet.
     
  11. @jjonkie , heb je die testdag al gehad? Ben wel benieuwd.:mrgreen:
     
  12. Dus zelfs een oudere, "vuile" diesel voldeed jaren geleden al aan de norm voor NOx die pas dit jaar september ingevoerd wordt.
    Tel daarbij op de lagere CO2 uitstoot van een diesel t.o.v.een vergelijkbare benzine auto, en dan vraag ik me af waar de hetze tegen de diesels vandaan komt...
     
    Johanpg vindt dit leuk.
  13. dieselschandaal?
    zelfde als aardgas, eindelijk erkenning voor Groningen dat het schade oplevert aan de huizen daar, dus iedereen moet ineens van het gas af :loco:
     
  14. Sorry!
    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina