1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. Even een kleine update. De auto heeft een kenteken en een APK :)

    Vorige week 2 volle dagen bezig geweest om de auto na te lopen en waar nodig onderhoud te geven. De lijst was best lang, maar we zijn heel eind gekomen:
    - APK keuring.
    - Motorolie, diff olie, bak olie, koelvloeistof verversen.
    - Nieuwe bougies en luchtfilter.
    - Nieuw stuurhuis installeren.
    - Remmerij vernieuwen (schijven en blokken).
    - Carterschot installeren (tegen droogvallen oliepomp in lange rechterbochten).
    - Riemen vervangen.
    - Wielen balanceren.
    - En nog wat klein gesnor.

    Mechanisch weinig vreemds gevonden, motor heeft in ieder geval erg goede compressie en loopt erg netjes. Start makkelijk en trekt goed door. Hopelijk wordt dat na fijnafstelling gaskleppen en kleppen alleen maar beter.

    De vervolglijst is nog best lang:
    - Nieuwe rubbers achterste draagarmen (eentje is randje afkeur).
    - Handremkabels vervangen.
    - Remolie vervangen (vochtgehalte is aan de hoge kant)
    - Iets grotere spacers voorwielen (borgveer remblokken past niet)
    - Handbediende raammechanismen
    - Benzinemeter storing oplossen (valt af en toe uit en is erg onnauwkeurig)

    Er is ook een schade-expert/restaurateur langs geweest om de auto te bekijken. Die vond het allemaal redelijk meevallen, maar er moeten in ieder geval 2 nieuwe dorpels in, plus het plaatwerk aan buitenkant van beide wielkasten vervangen. Dus dat ga ik later dit jaar eerst laten doen. Er is nog wel meer dat aandacht verdient, maar dat kan later ook nog wel, zolang ik zorg dat het niet erger wordt.
    Ga nog bij een andere expert langs (en Jeroen) voor 2nd opinion. En vanwege nieuwe stuurhuis binnenkort langs de uitlijner, ook om wielbasis op te laten meten.

    Auto op de remmenbank voor APK (en direct daarna alles vernieuwd :mrgreen: )

    [​IMG]
     
  2. Filmpje met geluid? :mrgreen:
     
  3. Binnenkort, eerst de boel even inremmen en auto uitlijnen. Dan zal ik er eens voor gaan zitten met een camera in de auto :)
     
  4. En buiten de auto graag. :mrgreen:
     
  5. Rubbers achterste draagarmen vervangen door die van de E36, die passen gewoon. Ik dacht zelfs dat die van de e36 M3 passen, maar dat kan Jeroen wel vertellen. Verder ben je lekker bezig! Jamer van die dorpels en de wielkastranden. Zet je er nieuw spul op of donormateriaal?
     
  6. Ik zat te denken aan Powerflex rubbers, die zitten ook deels al op de auto.

    Nieuwe buitendorpels zijn nog gewoon te krijgen en niet duur, dus die neem ik. De kosten zitten toch in de arbeid, dus paar tientjes besparen op materiaal is penny wise. De wielkast secties moeten uit plaatmateriaal gemaakt worden. Maar was volgens de man allemaal niet zo moeilijk.
     
  7. Dat zal niet meevallen met een iPhone en TZ1... Maar ik zal eens kijken of er manier te verzinnen is.
     
  8. #1248 Marco Morello, 7 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2014
    iPhone aan de bumper plakken. :mrgreen:
    Ik weet niet hoe Powerflex rubbers zich verhouden onder een M3, maar onder de Focus I was het een drama. Binnen de kortste keren kapot. En dat bij straatgebruik.
     
  9. Blijft een bijzondere auto om te zien :)
    Veel plezier Michel!
     
  10. Erg mooi ding. In terneuzen tijdens mijn dag autospotten bij de Borderrun waar Sbro.nl Simon ook aan mee heeft gereden deed een iedentiek exemplaar mee. Lekker geluidje :)
     
  11. Haha, das een goed plan. Beetje ducktape en klaar. Zit het overhoopt toch niet goed vast: meer duck tape :mrgreen:

    De Powerflex die er nu op zit zagen er allemaal wel redelijk uit. Maar OEM is voor de E30 ook nog goed te krijgen en niet heel duur. Het is vooral redelijk wat werk.
     
  12. #1252 uwbuurman, 27 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2014
    Ik hoor via de tamtam van alles en ik zie leuke foto's. Kom er maar in Michel!
     
  13. Haha, ja dat klopt. De tamtam heeft z'n werk goed gedaan!

    Inderdaad gisteren bij Jeroen geweest om een dagje aan de S14 te werken. Het was een leuk en zeer nuttig dagje :thumbup: Ik heb veel geleerd, de motor bleek best in goede conditie, loopt een flink stukje beter nu en Jeroen was van de straat :mrgreen: Even zonder gein: Jeroen is zeer kundig en werkt heel nauwkeurig :clap: En het was gezellig op de koop toe. Heb wel wat dingetjes op de lijst staan nu, maar daar staat gelukkig geen motorrevisie bij. Wel wat retourleidingen vervangen, aansturing van koelvin is niet helemaal ok (maar al een stuk beter na vervanging van de kapotte zekering :mrgreen: ), nokkenas heeft paar kleine plekjes die gedelamineerd zijn (met dank aan de moderne motoroliën) en in de gaten gehouden moeten worden, en nog zo wat zaken.

    Wat hebben we gedaan:
    Algemene staat van zaken aan en rond de motor bekeken.
    Gaskleppen afgesteld
    Kleppen gesteld
    Stationair en vacuum afgeregeld
    CO afgesteld op iets aan de rijke kant (3,5%)

    Ik heb ook nog wat plaatjes geschoten met de iPhone, en Jeroen met z'n wedstrijdcamera, geen top maar het geeft een goede indruk van de zondag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Toch blijft het een lekker ding, die E30 van je! Mooi dat hij je heeft kunnen helpen en naar ik begreep, dat de auto nog een stukje fijner loopt!
     
  15. Dank Koos. Niet te veel van heel dichtbij bekijken geeft het beste resultaat ;)

    Jeroen heeft prima kunnen helpen. Een S14 heeft heel veel baat bij goede fijnafstelling heb ik wel gemerkt. Alle afstelgebieden doen een beetje, maar bij elkaar maakt het een behoorlijk verschil als je het zo netjes mogelijk afstelt. In sommige gevallen is dat overigens een stuk nauwkeuriger dan BMW zelf aanhoudt, bv de toleranties op de stand van de gaskleppen. Loopt veel regelmatiger nu (het is trouwens opvallend dat je bij het afstellen zelfs het minste of geringste onmiddelijk merkt aan de loop van de motor), en is vooral boven de 4500 toeren heel veel beter bij de les.
    Het blok is trouwens niet het originele blok maar eentje uit 1990, afgaande op codes op het blok. We vermoeden een gereviseerd blok.

    Heb nu nog wat draagrubbers te vervangen, wat klein elektrisch malheur op te lossen en (hopelijk alleen) de dorpels te vervangen. Remkoeling installeren. Zitpositie moet nog aangepast, want ik zit nu óf lekker achter het stuur, óf lekker achter de pedalen. Daarna is ie wel klaar om eens te gaan tracken. Maar gezien de aanstaande geboorte van onze kleine ben ik bang dat alles voorlopig op een laag pitje komt te staan. Had al bijna geen tijd doordat ik ook nog aan het verbouwen ben, en dat zal nu nog wel iets minder worden. Maar wie weet, je moet af en toe ook even wat tijd voor jezelf hebben :)

    Ik wil nog een filmpje maken, nog even geduld please.
     
  16. Weet je, hou jij lekker die kleine op de arm, dan hou ik de s14 wel warm voor je hahahaha
     
  17. Mooi project en gave Bimmer!

    Ja Koos, dat lijkt mij een prima deal!
     
  18. Wou al zeggen; filmpje! :grin:
     
  19. Verbouwing + geboorte van (een) kindje(s) = slecht voor de hobby. Been there done that.

    De E30 ziet er goed uit op de foto's. Geniet maar van de komende maanden. Is een stuk belangrijker dan die auto.
     
  20. Inderdaad Mike :)

    Af en toe en ritje, veel meer zal het niet worden voorlopig.
     

Deel Deze Pagina