1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. Zo dan, het heeft even geduurd maar tijd voor een update!

    Het goede nieuws is dat de auto weer rijdt :) Het 'slechte' nieuws is dat het best wel lang geduurd heeft. Als je eenmaal bezig bent... Maar goed, het is wel ontzettend leuk om te doen allemaal en je leert je auto zeer goed kennen.

    Nadat auto van plaatwerker terug was zijn we nog wat restpuntjes gaan onderzoeken. Spatbordranden en nog wat meer van die typische corrossiepunten van een E30. Wat niet helemaal goed leek rucksichtlos eruit gesneden en vervangen. Veel malletjes maken, knippen, buigen, nog eens knippen etc. totdat het goed past en je kunt gaan lassen. Hoge kwaliteit RVS staal voor terug geplaatst en ook nog eens goed met strijkkit en Dinitrol behandeld.

    Toen dat eenmaal klaar was nog wat onderdelen gaan vervangen zoals oliekoeler en radiator, koppelingscylinder, allemaal wegens oud. Tussendemper geplaatst om de auto stiller te krijgen. Schuifdak er helemaal uit gehaald, mechanisme ontmanteld en alleen dakje weer terug geplaatst. Raammechanismen helemaal uit elkaar, motoren reviseren, alles goed smeren en weer terug plaatsen. Het was wel duidelijk dat we de APK keuring niet gingen halen, dus auto eerst maar eens geschorst.

    De grootste klus was de bedrading plus electrische componenten. Eerst de kabelboom goed nagelopen, wat beschadigingen gevonden en deze gerepareerd. En letterlijk een hele doos vol overbodige bedrading eruit gehaald. Van bv alarm, airco, electrische spiegels, centrale vergrendeling, wisserinstallatie koplampen, electrisch schuifdak, leeslampjes enzovoort. Wel een zaak van heel goed nalopen voordat je gaat knippen! Brandstofpomp was heel klungelig aangesloten, daar hebben we netjes een aparte schakelaar met schakel relais voor terug geplaatst. Prima anti diefstal ook :) Electrische ramen deden niets, dus uiteindelijk alles opnieuw aangelegd. De lijst is bijna eindeloos van zaken die je na gaat lopen en testen voordat je alles weer in elkaar zet en aansluit. Maar het resultaat was er ook naar, want op 1 controlelampje na dat niet uit wil (slijtageindicator remschijven), doet alles het nu weer zoals het hoort, tot de verlichting van het lcd schermpje van de OBC en de service lights op het dashboard aan toe. Je hebt op zich niet zo veel aan die laatste 2, maar als iets op de auto zit wil ik meestal dat het werkt ook...

    Week of 4 geleden de accu eens goed opgeladen, auto eerst even op de startmotor zonder ontsteking en brandstof laten lopen om wat oliedruk op te bouwen, en daarna was het starten-lopen. Ik was blij!

    Body panels er weer op, bumpers, verlichting, gordels, stoel en stuur erin en proefrijden maar. Dat is nu 3 weken geleden. Proefrit ging goed, paar kleine dingetjes maar die zijn inmiddels bijna allemaal opgelost. Volgende week nog even wat doen en dan kan er weer een APK op. Is de auto bijna een jaar van de weg geweest! En klaar is het nog niet, het zal nog wel een winter duren voordat er weer eens circuit gereden kan worden. Waar gelast is moet nog verder afgewerkt, andere voorschermen, carbon airbox plaatsen, injectoren reinigen, aandrijfas revisie, wat extra instrumenten, bestickering voor een groot deel opnieuw, bedrading nog bundelen en vast zetten, nieuwe Yokohama's AD08R erop, wat runs op de rollenbank met viergastest om te zien of de motor goed afgesteld staat. Maar binnenkort staat de M3 weer thuis en kan ik er hopelijk wat regelmatiger aan werken dan nu.

    Tot slot wat foto's van wat inmiddels toch wel een restauratie genoemd mag worden.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. goed bezig Michel, gaat weer een mooi kanon worden :rock:
     
  3. Mooi werk!! Ik was vorige week nog met Jeroen bij de ring, hij in de 320iS, dus een Italo m3 en ik in de 325i. We hebben leuk gerost en gereden.
    [​IMG]
    Er stond nog een broertje van de jouwe bij Adenau Forst, die Jeroen ook ooit getweaked heeft.

    Nu de jouwe bijna helemaal klaar is kan ik je zeggen: jij gaat lol hebben!!!
     
  4. Het wordt zeker lol hebben, tijdens een van de proefritten al even een westfries dijkje gedaan en dat is echt feest. Heb de zitpositie nu ook bijna optimaal, t rijdt gewelidig zo!

    Ja dat broertje heb ik gezien op de foto's, zag er wel uit als serieus mooi ding.
     
  5. Erg mooi, ONK, alles erop war erop moet en alles eraf wat eraf kon ;)
     
  6. Ik zag er zo op de foto een beste kooi in zitten. Goede wielen ook, waar waarschijnlijk flinke schijven achter zitten. Nog straatlegaal of pure circuit auto?
     
  7. Gewoon streetlegal, hij stond op het parkeerterrein bij Adenau Forst, dus aan de andere kant van het hek
     
  8. heb jij nog wat moois te melden Michel? [MENTION=5475]Kaz[/MENTION]
     
  9. Jazeker! De auto rijdt weer sinds afgelopen najaar. Deze winter en voorjaar bezig geweest met restauratie motor componenten en opbouwen van interieur incl extra instrumenten zoals wide band, oliedrukmeter, shiftlights, hoofdstroom, ecu schakelaar, alarmsignalen. In het voorjaar wat tourtjes gemaakt, auto rijdt prima maar nu lekke krukaskeerring. Over 2 weken even paar dagen aan werken, meteen alle keerringen in de buurt vervangen, ultralicht vliegwiel en nieuwe koppeling erin en schakelmechanisme reviseren. Daarna eigenlijk alleen nog wat cosmetisch werk: spuiten en nieuwe bestickering. Als laatste nieuwe AD08R banden erop en uitlijnen, hopelijk begin herfst keertje tracken. Maar kan ook zomaar volgend voorjaar worden.

    Want ook zoon erbij gekregen 8 weken geleden, dus gezin gaat voor!


    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. dus niet alleen vorderingen met de BMW maar ook het gezin uitgebreid, gefeliciteerd :thumbs:

    blijf het een mooi project vinden Michel :rock:
     
  11. Bijft een dikke bak, Michel.
    En gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!!
     
  12. Gaaf project zeg..
    Ooit eens in een Macao Blue Cecotto mogen sturen, wat een geweldig apparaten zijn dat..


    Heb je trouwens meer foto's van onder de kap? Dat ziet er zo al akelig netjes en goed uit..
     
  13. Dank voor de felicitaties! Hij heet Stijn en het gaat erg goed met hem, en moeder Wendy ook.

    Ik ben blij dat ik de M3 gehouden heb. Het rijdt echt fantastisch. En qua waarde ontwikkeling kan ik m nog wel een keer restaureren, itt tot de ST waar elke Euro in principe weggegooid geld was. Het was echt wel veel werk, met name electrisch. Dat ze populair en waardevol zijn geworden heeft overigens ook zijn weerslag op de prijzen van onderdelen...

    Nog wat foto's van de motorruimte, deels van halverwege.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  14. Gaaf! Prijzen van bmw zijn belachelijk geworden inderdaad. Maar een e30 is voor dat wat jij betaalde niet meer te vinden. Gaaf hoor, en inderdaad super dat je m gehouden hebt.
     
  15. De E30 is tegenwoordig BMW Classic (Motorsport), en dat houdt in dat je een stuk meer betaalt. Simpel stelbeugeltje voor je dynamo: was €27, nu €80. Maar beter dat dan niet te krijgen, hoewel sommige vrij kritische onderdelen NLA zijn. Via BMW dan, er zijn ook andere kanalen om aan spullen te komen. Ik bewaar dus ook echt alles. Je weet maar nooit.
    E30 M3 in echt goede staat doet zo €75k, speciale versies nog meer en met lage km stand is het helemaal feest. Diefstal begint een serieus issue te worden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  16. #1336 uwbuurman, 29 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2016
    Klopt, we doen binnenkort een lang weekend gasgeven in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. De naam van het hotel houden we geheim, want de crimineel leest mee en haalt z'n bestelling zelf wel af, 's nachts. En met een stuk of wat m3's, m5's, alpina's, gerestaureerde e21's staat er zomaar voor 2 miljoen voor de deur.... Jammer, maar een negatief effect van die waarde stijgingen. Er zijn mensen die nemen bewust een goedkopere bmw mee, in plaats van de leukste. Puur omdat de leukste serieus rovers goed is...

    Geniet van je m3 en belangrijker, de kleine!! Van harte, daarmee!!! Dan is een auto, hoe leuk ook, maar een kleine bijzaak.
     
  17. Er stond in het vorige nummer van AutoVisie een mooi stuk over de E30 M3! In de rubriek 'een auto die je gereden moet hebben'. :sturen:
     
  18. [MENTION=141]uwbuurman[/MENTION], dat weekend ga ik graag ook een keer mee als de M3 helemaal klaar is. Jeroen zal er ook wel bij zijn denk ik. En je moet eigenlijk bewaking bij de auto's hebben op zo'n trip.... Als je M3 gestolen wordt zie je m niet meer terug, in onderdelen is de auto meer waard en makkelijker te verkopen.

    Sinds de kleine er is heb ik de M3 nauwelijks aangeraakt! Na paar maanden begint het pas weer beetje te kriebelen.
    [MENTION=1693]McGyver[/MENTION]: in de Autovisie inderdaad leuk stuk over de M3, redactie had oproep gedaan op het M3 forum, eigenaar is daar ook actief.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  19. Zuinig op zijn, en bewaren voor de kleine:rock:
    Tegen de tijd dat hij mag rijden zal er niets mooiers zijn, alles rijd dan automatische of/en elektrische.

    zwager heeft nog 3x ae86 staan waarvan twee in superstaat.
    kenteken alleen doet al 2500 euro, een hele auto een kleine 22k, en dat voor een japanse klassieker.:cool:

    De derde heeft een 2.0 turbo erin met 350 pk (op 860 kilo)
    0 tot 200 in 13 sec

    [YOUTUBE]https://www.youtube.com/watch?v=ku2lXVi9qVE[/YOUTUBE]
     
  20. Gaat vast lukken. Uiteraard is J erbij :D Doe Bier, benzine en haarspelden bijelkaar en Jeroen komt ook. Volgend jaar dan maar??
     

Deel Deze Pagina