1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(deel)restauratie van de E30 M3

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Kaz, 30 jun 2010.

  1. op een richtbank (met meetsysteem , geen mallen bank) kun je de carrosserie meten
    op een mallen bank kan het ook maar moet er heel veel gedemonteerd worden
    bij uitlijning worden de wiel standen gecontroleerd
     
  2. Kan je op een uitlijn systeem ook wielbasis, spoorbreedte en diagonaal meten? Dan weet je ook al wat. Taxateur zij dat als ze m netjes kunnen uitlijnen er waarschijnlijk niet zo veel mis is. Maar op een richtbank zie vast nog meer, en niet louter wielstanden.
     
  3. op een richtbank kun je geen wiel standen meten

    bij de betere uitlijn boeren kunnen ze idd alle wiel standen zien.
     
  4. Thanks. Beste is waarschijnlijk allebei typen bezoeken.
     
  5. ik persoonlijk zou eerst is bij een (goede) uitlijnboer langs en daar de wielstanden controleren/afstellen
    is dit niet goed te krijgen, dan pas de carros na meten op evt schade/richtwerk
    klinkt misschien dom of verkeerd om maar waarom je een bult werk op de hals halen met het controleren van de carros als je het(meestal) ook alleen afkunt met uitlijnen.
     
  6. Ja, eerst uitlijnen. Dat was wat de taxateur ook suggereerde. Als ze m uitgelijnd krijgen is het waarschijnlijk allemaal niet zo erg. Lukt het van geen kant, weet je dat er iets mis is. Zou je nog kunnen richtbanken, maar ook besluiten m (uiteindelijk) weg te doen.

    To be continued...
     
  7. Uitlijnen, dan zie je alleen de verschillen tussen de wielen en kun je met stellen nog veel rechtkrijgen. Maar je ziet niet hoe de assen onder de cas zitten. Maar als beide assen even scheef op de auto zitten, weet je nog niets.

    Op een richtbank zie je veel meer, kun je meten of de auto, dus de cas recht is. Je kunt dus echt kijken wat er krom is en hoe krom dat dan is.

    Daarna kun je eventueel besluiten om m recht te trekken, afhankelijk van wat er aan mankeert. Maar rechttrekken hoeft niet slecht te zijn. En een stukje balk oid herstellen is ook geen drama.

    Kortom, richtbank hoeft niet te betekenen dat je okk echt gaat richten. Maar je ziet wel alles. Gert jan kan je vast meer vertellen.
     
  8. Ben ik niet met je eens, goede uitlijnaperatuur ziet hoe de assen onder de carros zitten en geeft dit aan met graden asverzet.

    maar goed de keuze ligt bij kaz wat hij als eerste wil doen.
     
  9. Thanks mannen voor de input :)

    Het plan in nu als volgt:
    1) Verzekeren en naar RDW voor kenteken. Hopelijk eind volgende week.
    2) APK regelen bij de garage waar ik ook altijd aan de ST werkte. Dan meteen eens goed naar de auto kijken en wat basis onderhoud aan de motor, bak en diff doen.
    3) Hetzelfde inventarisatie nog eens doen bij een BMW E30 expert.
    4) Keertje op een goede uitlijnbank zetten. Bij onzekerheid of rare dingen: richtbank.
    5) Bij Jeroen langs voor check van de motor.
    6) Plan maken voor hoe verder.
     
  10. Klinkt goed :)
     
  11. Ik zeg: punt 5 naar punt 2, na de APK. Verder goed lijstje!
     
  12. Je zou je probleem nog eens bij dit bedrijf http://www.brouwerautoschade.nl/
    voor kunnen leggen.Als ik bij mijn buurman "Weverssport"zie wat voor wonderen zij verrichten met gecrashte rallyauto's.Ik weet 't,het is voor jou niet direkt in de buurt maar je kan er altijd een belletje of mailtje aan wagen.
    In ieder geval succes met het vinden van een oplossing voor jouw probleem
     
  13. #1233 Kaz, 16 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mrt 2014
    Thanks! Ik kan ze altijd eens bellen inderdaad. Dat het wat verder is hoeft geen probleem te zijn. Gaat er vooral om dat wat er gebeurt goed gedaan wordt.

    Auto is inmiddels verzekerd. Morgen naar de RDW. 4-5 April paar dagen wat onderhoud doen en verder onderzoek. Heb ook een uitlijner gevonden die wielbasis etc. erbij kan meten.
     
  14. #1234 FOCUSMSD, 16 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2014
    Dat heb je altijd als het even tegenzit.Maar als het resultaat er eenmaal is en de reakties komen:thumbs:
     
  15. Maandag bij de RDW geweest, afspraak gemaakt van te voren, verzekering geregeld, eendagskenteken. In het weekend even de nieuwe koplampen geinstalleerd en gezorgd dat er weer water uit de ruitenwisser sproeiers kwam. Kwestie van de slangen opnieuw trekken, best nog een gepruts. Motorkap beetje uitgelijnd, stoel afgesteld op mijn lengte.

    Bij de RDW geholpen door de immer vriendelijke en behulpzame medewerkers aldaar, die je rustig een uur laten wachten, (onterecht) beweren dat je papieren niet kloppen en vervolgens random gevonden nummers gaan googlen in een poging de basisgegevens van je blok te achterhalen. Na wat uitleg staat alsnog de cylinderinhoud verkeerd op het rapport. Willen per se je lichtbeeld controleren terwijl ik expliciet heb aangeven geen APK keuring te willen. Mijn god, wat een tent. Gelukkig ben ik inmiddels wat ouder en wijzer, maar anders....

    BPM loket is opgeheven, dus dat zoek je zelf maar verder uit. Maar goed, is verder ook niet zo ingewikkeld met een auto van 25+ jaar oud. Dus maar via de post gedaan, in de daarvoor beschikbaar gesteld (portvrije, dat dan weer wel) envelop.

    Nu even wachten op kenteken dus, en dan mag ie de weg op :)
     
  16. Pfff, incompetente bende daar dus...
     
  17. De vorige keer ging het iets beter, en trof ik een keurmeester met enig verstand van zaken. Maar ze zijn daar duidelijk niet om je van dienst te zijn. Terwijl ik toch gewoon een klant van ze ben. Tenminste, dat idee had ik...
     
  18. nee, geen klant, een betalende vervelende man met weer een lastige auto. Moeilijk moeilijk, zo kom je nooit aan de krant of patience toe... En wat maakt het ook uit dat je incompetent bent, je bent ambtenaar in een grote geldverslindende organisatie, dus die centjes worden toch wel betaald. Pff...
     
  19. Ik heb nadat ze klaar waren nog wel even gevraagd waar ik het uur wachten kon declareren. Daar zagen ze duidelijk de humor niet van in :mrgreen:

    Anyway, het lijkt geregeld. Hopelijk hoef ik er voorlopig niet meer naar toe.
     

  20. Dat zijn wel opmerkingen waar je vrienden mee maakt. :schater::thumbs:
    Volgens hun maatstaf werken ze hard. :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina