1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Audio Project => Zwaardere dynamo gemonteerd => werkt nu super!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Haasje, 16 mrt 2011.

  1. #41 Danny, 17 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2011
    w00t
    *dubbelpost*
     
  2. #42 Danny, 17 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2011
    @Serge
    ik snap wat je bedoelt

    maar mijn punt is.
    ik neem niet aan dat haasje op de openbare weg rondrijdt met constant 150DB om de oren

    als je het volume lager zet zodat er minder stroom verbruikt word kan de orginele dynamo zat bijladen maja dat is weer afhankelijk hoeveel KM je rijdt

    en als je dan ook nog eens klasse D versterkers hebt gaat dat wel goed

    maja daar heeft haasje nu niets aan met zn nieuwe dynamo..
     
  3. Nee, inderdaad, eerst dat probleem maar oplossen, dan pas verder aan de audio!

    Helaas kan ik niets verder helpen met het dynamoprobleem, maar gelukkig zijn er hier genoeg
    op het forum die er meer verstand van hebben als ik!

    Succes Haasje!
     

  4. De diameter is het zelfde. Ff voor de duidelijkheid, ikh eb het over de koppelingspoelie op de dynamo.

    het enige verschil zou zijn als ik ze rechtop langs elkaar zou zetten dat die van de nieuwe dynamo hoger is.

    Ik heb hierboven gelezen dat het een transit dynamo betreft, Deze werd echter wel met een aangepaste poelie geleverd. De poelie die er dus werd bijgeleverd en waar we het nu over hebben zla dus niet van een transit zijn.
     
  5. Deze stroomvoorziening is nodig om een Groundzero GZPA 1.6500SPL mee aan te sturen (ff googlen voor de specs). Deze heeft namelijk enige amperes nodig om goed te kunnen spelen. Dit is inderdaad ook voor dagelijks gebruik, ik rijd wel vrij veel maar hoe sneller er geladen wordt hoe beter in dit geval ;). Het is niet voor DB-drag, puur straatgebruik.

    Wat hier verder op gaat komen aan woofers en wat voor versterkers ik hiernaast voor de andere speakers wil gebruiken ben ik nog niet helemaal uit, zo ver ben ik nog lang niet. Ik weet wel dat zelfs al op 4ohm deze versterker enig sap nodig heeft.

    Verder betreft de diode brug, ik heb inderdaad een relais liggen voor dit doeleinde. Deze wilde ik eigenlijk niet gebruiken gezien dit ietjes verlies oplevert, mocht het nodig zijn dan moet het maar natuurlijk. Denk echter niet dat dit het probleem is gezien hij met 1 accu ook niet begint te laden.

    -getest met 1 accu aangesloten
    -gemeten op 12v aansluiting van dynamo om bekabeling uit te sluiten
    -Gemeten op 12v 'startstroomdraad' rode draad van de sensor stekker
    -geprobeert met alleen originele draad op dynamo zonder de 50mm2
    -massa tussen Accu en chassis vervangen (draadeind op het chassis gelast als massapunt, wel eerst kaalgeschuurd)

    Ik denk nu dat ik vrijwel alles gecontroleerd heb en de volgende conclusie kan trekken:

    1. Mijn PCM snapt het inderdaad niet (wel vreemd dan dat het ogneveer een half uur goed gewerkt heeft, heeft iemand hier een verklaring voor?)
    2. De nieuwe dynamo is nu al defect

    Ik ga hier in de buurt nog bij enkele adressen wat advies vragen gezien de leverancier van deze dynamo in Huizen zit, dit is enig eind rijden voor mij.
    Mocht ik er echt niet uitkomen ga ik mijn auto daar waarschijnlijk toch neerzetten. Hij geeft namelijk aan dat de dynamo mogelijk ingeleerd moet worden. Dit kan echter niet bevestigd worden door FORD, heb heir meerdere dealers over gebeld.

    Het idee wat ik hier heb zien staan van de sensordraden afknippen van de pcm en het acculampje eruit halen vind ik zon slecht idee nog niet. Een voltmeter op mijn dashboard kan mijn accu lampje vervangen.

    Kan iemand deze methode bevestigen dat mijn dynamo rond de 14v begint te laden zonder de draden van de ECU? Zou ik ze dan alle 2 moeten wegknippen en aftapen?

    en ik wilde weten:

    Kan het kwaad om zonder dynamo (of in dit geval niet werkende dynamo) rond te rijden zolang ik zorg dat mijn accu spanning boven de 12v blijft of gaan de accus hiervan defect of iets anders?
     
  6. Ben net bij de ford dealer geweest om hulp te vragen.

    Mijn koppelingspoelie op mijn dynamo is defect.

    Hierdoor draait de poelie waar de band om heenligt wel maar de polie die aan de dynamo vastzit blijft stilstaan.

    Nu opzoek naar zon poelie, deze moet ik sowieso hebben, ook al zou het niet werken met deze dynamo zal ik ook voor mijn nieuwe dynamo een poelie nodig hebben.
     
  7. Onderdeelnummer 1477441 kosten zijn ongeveer € 228,-

    Ik zou even langs de sloop gaan ;)
    En oh ja, als je wel naar de dealer gaat, laat ze het nummer voor de zekerheid controleren ;)
     
  8. dutchguy, denk inderdaad dat je gelijk hebt. 250 incl en een uur montage gaven ze aan. Ben wel benieuwd of deze koppeling bij toeval kapot is of dat het komt door de andere dynamo.
     
  9. Is het eigenlijk geen mogelijkheid om die as 'dicht' te zetten.

    Dus zeg maar waar de koppeling zit in de as om deze vast te maken zodat de poelies 1 op1 meedraaien. Dit zou namelijk een hoop geld schelen ;)

    iemand enig idee waarom er zon koppelingopzit en of het ook kan werken met een vaste poelie?

    Heb ff plaatje van het onderdeel gezocht:

    [​IMG]
     
  10. Net bij de ford geweest om een afspraak te maken voor het vervangen van deze poelie-as.

    Het onderdeel zoals het hierboven afgebeeld is kost 336 inclusief montage. Was ongeveer een uurtje werk en ik kon er gelukkig op wachten.

    Morgen is het zover en hoef ik eindelijk niet meer in de aan accualder om naar me werk te kunnen.

    Ik laat jullie weten of het dna werkt. Ga morgen meteen ff vragen of ze bij de Ford iets van een Ampere meter hebben om te kijken hoeveel Ampere er nou uit me dynamo komt.

    Het Finis nummer was inderdaad 1477441.

    Nog steeds vraag ik me wel af waarom dit een vrijloop poelie is dat hij maar één kant op kan en wat er gebeurd als je dit dicht zo lassen of iets dergelijks dat hij dus 2 kanten op pakt, wie heeft een idee?
     
  11. Dit is om de dynamo te behoeden van oneffenheden in het draaien van de motor, denk aan inschakelen van de airco pomp.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  12. Wel beter dat je de oorzaak gevonden hebt, kan me voorstellen dat je even raar staat te kijken als je dit overkomt, zonder de wetenschap van alle techniek er achter.
     
  13. De Poelie van de Poelie poelie is vervangen vanmddag bij Ford. De zwaardere dynamo werkt tot zover zonder problemen.

    Van dat opzetstuk was het rubber uitgedroogd en doorgescheurd waardoor de poelie draaide maar de dynamo stil stond.

    De vraag is nu natuurlijk wel of de computer het toelaat dat er meer dan 90A wordt geladen of dat hij hem hierop begrensd. Dit wil ik binnenkort proberen te meten.

    Weet er iemand hoe ik dit het beste meten kan en heeft iemand hier de spullen voor? Ik zal dit waarschijnlijk wel op toeren moeten meten om tot een goed resultaat te komen.

    Wat natuurlijk ook al interresant is, is hoeveel het scheelt tussen de originele en de zwaardere dynamo op een lager toeren tal. Laat zeggen stationair of op 2000 toeren.
     
  14. mooi zo :)

    ik denk dat dat met die amperes wel goed komt
     
  15. Nu snap ik er toch echt niks meer van. Wilde eigenlijk net mijn fotos gaan posten van hoe ik de dynamosteun heb aangepast en wat aanvullende info voor de mensen die zich ook aan dit project willen wagen.

    Nu rijd ik vanochtend naar me werk gaat me acculampje weer aan na 2 dagen vlekkeloos gewerkt te hebben.

    Binnenkort maar weer een controle uitvoeren dan, ga er niet meteen vanuit dat het weer in die poelie-as zit maar zou kunnen natuurlijk.

    Wel klote. Ik houdt jullie op de hoogte.
     
  16. wat een pech heb jij toch steeds met de dynamo
     
  17. met die amperes komt het wel goed harm;)

    kijk, een dynamo geeft pas amperes als erom gevraagd wordt;)

    een voorbeeld: stel je hebt een lamp die 12 volt mag hebben en 24 watt aan vermogen verbruikt, dan trekt die lamp dus 2 ampere van je dynamo;)

    vermogen (in watt) = spanning (in volt) x stroom (in amperes)
     
  18. Ben net weer bij de ford geweest, die Poelie-as is het rubber weer van gescheurd aan de koppelingspoelie die vastzit aan de dynamo.

    Dit wilden ze niet onder garantie doen aangezien het niet origineel was wat ik had en het dan binnen 2 dagen weer kapot zou zijn.

    Ze hebben mij aangeraden die as zelf aan te passen door het rubber ertussen uit te halen en bijv een vaste metalen poelie op te zetten. Ik zit er ook aan te denken hem in polyurethaan te maken als dat wel stevig genoeg is.

    Het probleem is volgens hun namelijk dat er teveel van mijn dynamo gevraagd wordt waardoor hij zwaar gaat draaien. hierdoor scheurt het rubber in de poelie-as.

    Iemand goede idee met welke materiaal dit rubber het beste te vervangen?
     
  19. zolang jij er nog geen audio en extra accu's aan hebt hangen, zal de auto nooit teveel gaan vragen van jouw zwaardere dynamo;)

    anders zo de standaard dynamo continu worden overbelast........
     
  20. Haha ja ik heb er al wel 280Ah aan accu's in staan.

    Nu heb ik net met de Bovag gebeld om te vragen hoe het in dit geval zit met garantie.

    Zei geven aan dat als een Bovag bedrijf zon klus aanneemt zei hem ook naar behoren dienen af te ronden en anders garantie horen te geven.

    Anders hadden zei vooraf ana moeten geven dat ik hier geen garantie op had zodat ik een keus had. Deze heb ik dus niet gehad.

    Morgen weer ff terug naar Ford met deze informatie en kijken hoe ze dit willen oplossen.
     

Deel Deze Pagina