1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Audio Project => Zwaardere dynamo gemonteerd => werkt nu super!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Haasje, 16 mrt 2011.

  1. De dynamo geeft een bepaalde stroom af en ampere. De spanningsregelaar zit in de comp dus de comp regelt jou interne spanning. Bij zwaardere installs kom je te kort dit door de comp die te laat in ziet dat je flink wat stroom wegtrek en te traag reageerd om te leveren wat je nodig heb. (laat je toeren wat oplopen van je motor) en de comp zegt ik geef meer omdat dit nu kan. Gegeven moment kan de comp niet meer leveren dat hij kan. Ga jij een 2de accu plaatsen kan hij al helemaal niet meer leveren wat hij moet doen omdat hij nog een keer een 2de accu erbij krijg die hij ook nog een keer moet gaan laden. Komt er dus op neer i.p.v dat hij een enkele accu niet bij kan houden moet hij nu ook een 2 de accu bij gaan houden dus krijg ze bijde nu niet eens half geladen op tijd dat jij spanning wel vragen.dus de comp van de auto raakt daardoor helemaal van slag en ik denk dat dat bij jou het geval is. ;)
     
  2. En als ik nou die sensorstekker op mijn dynamo loshaal. Dus waar die 3 draden inzitten. Dan zijn mijn motorcomputer niks meer regelen en zou hij gewoon moeten laden toch?

    Of geeft dat een andere probleem om te rijden zonder signaaldraad?
     
  3. Wat doe je dan met de spanningsregelaar (die er niet is)?
     
  4. Ja dat is inderdaad ook mijn vraag.
    Wat gebeurd er met mijn dynamo zonder spanningsregelaar? Gaat hij dan stabiel 14volt laden of iets anders?
     
  5. #25 Danny, 17 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2011
    vergeet niet dat de dynamo ook 12V nodig heeft om de spoel magnetisch te maken... (die zit dus waarschijnlijk in die stekker die je wilt loshalen)
    bij een normale auto dynamo zorgt het storingslampje voor die 12V om de spoel magnetisch te maken als je deze loskoppeld leverd die dynamo niets meer.


    een dynamo zonder spanningregelaar = "dat is een mooie vuurbal jonguh"
    dan leverd de dynamo +/- 40volt wisselspanning

    meschien dat je met een externe spanningregelaar kunt werken?

    ik weet niet wat er gebeurt als je de orginele draad afkoppeld die naar de stanaard spanningregelaar gaat
    meschien dat je dat eens kunt proberen en dan vervolgens een externe spanningregelaar gebruiken

    of heeft die nieuwe zwadere dynamo er al 1 ingebouwd?

    dit kun je meten als de auto stationair draaid op de b+ aansluiting en op de - van de accu
    of ergens op een kaal stukje staal

    als er dan +/- 14.4 V uitkomt zit die al ingebouwd en betekend dus dat de spanning 2x door een regelaar heengaat meschien dat dit de storing veroorzaakt..

    de computer verwacht +/- 40V en vervolgens komt er maar +/- 14.4 uit...

    ik zou eerlijk gezegt niet weten waarom de computer het aantal amperes zou dempen.
    het voltage ok, maar de amperes?

    stel ik ga van 70 ampere naar 100 ampere waar laat de computer de overige 30 dan?
    die zou die dan ook ergens kwijt moeten, tenzij de computer opeens begint te roken en de vlammen eruit komen... lol
     

  6. Ook maar stel ik start zonder spanningsregelaar(stekker) aangesloten en er zit er in de dynamo nog geen, dan wordt mijn circuit toch overbelast?

    Kan ik dit wel veilig testen dan zonder die stekker erop?
     
  7. #27 Danny, 17 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2011
    je kan gewoon starten geen probleem stel dat er geen spanningregelaar tussen zit dan pakt de orginele spanningregelaar hem wel over
    maar om het helemaal zeker te weten kun je beter de draad even afkoppelen op de dynamo

    als de dynamo 40V geeft moet er een spanningregelaar tussen
    als de dynamo 14.4v geeft zit er al een spanningregelaar ingebouwd

    dit kun je gewoon meten met een voltmeter
    mocht je nou geen uitslag krijge op gelijkspanning schakel hem dan even over op wissel dan krijg je waarschijnlijk +/- 40v
    maar dit hoeft niet altijd wisselspanning te wezen dat verschild per dynamo
     
  8. #28 dutchguy, 17 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2011
    Ik heb op mijn laptop alleen een engelse tis cd staan:


    The charging system consists of a generator which generates current to supply the vehicle electrical system and maintain the battery in a charged condition.

    The generator is driven by the accessory drive belt. For additional information, refer to «Section 303-05». When the engine is started, the generator begins to generate alternating current (AC) which is converted to direct current (DC) internally. The DC current is controlled by the voltage regulator (located on the back of the generator), and then supplied to the battery.

    The charging system voltage is controlled by the powertrain control module (PCM). The generator charges the battery and at the same time it supplies all the electrical loads that are required. The battery is more effectively charged with a higher voltage when the battery is cold and a lower voltage when the battery is warm. The PCM is able to adjust the charging voltage according to battery temperature by using a signal from the intake air temperature (IAT) sensor. This means that the voltage setpoint is calculated by the PCM and communicated to the regulator by a communication link.

    The PCM simultaneously controls and monitors the output of the generator. When the current consumption is high or the battery is discharged the system is able to increase the idle speed.

    To minimize the engine drag when starting the engine, the PCM controls the generator. The generator does not produce any output until the engine has started. The PCM then progressively increases the output of the generator.

    The PCM controls the operation of the charging system warning indicator in the instrument cluster. The PCM is therefore responsible for turning the warning indicator off after the engine is started and illuminating it under fault conditions (when the generator is not generating the correct amount of current with the engine running). The warning indicator will also be illuminated by the PCM at key - on engine off and stall conditions.


    Het komt er idd op neer, dat het nooit gaat lukken ivm de controle die de pcm doet.
    Je zal dus een 'volledige' regelaar op de dynamo moeten zetten en de 2 draden richting pcm afkoppelen en wegtapen.
    Er zal dan permanent een storingslampje branden: die zou je er uit kunnen trekken of in het geval van een ledje: afplakken op de printplaat.
    Al met al redelijk veel gedoe en ellende.
    Je huidige setup werkt eigenlijk prima, maar valt niet binnen de controlewaarden van de pcm.
    Misschien zijn deze aan te passen door een tuner ofzo, maar reken er maar niet op.
    Die dynamo die je nu hebt komt van een transit connect zag ik.
     
  9. lol als we nog even zo doorgaan kunnen we onze eigen schemas maken
    maar ik kan die PCM niet helemaal thuisbrengen
    de dynamos die ik tot nu toe gebruikt heb (op mn slijptol:haha:) voor bufferladen werken zonder pcm

    dat is gewoon B+ aansluiting die gaat naar de accu
    D+ aansluiting is het lampje daar moet 12V op om de spoel magnetisch te maken
    en de - op het dynamohuis (die gaat normaal via het motorblok)
     
  10. Zo nog maar eens een vraag:
    Je zegt dat je de poelie om hebt gezet.
    Zit er verschil in de diameter van die dingen?
    Zo ja: welke is groter of kleiner?
     
  11. @dutchguy, kan ik dan niet de pcm van een transit pakken?
     
  12. Denk dat al die ideeen niks uithalen en dat je van het 1e probleem het andere er voor terug krijg. Denk dat een aparte dynamo erbij de enigste oplossing is
     
  13. Dat was een voor de hand liggende vraag.
    Maar een transit pcm is heel anders geprogrammeerd. Jij hebt een 100pk motormanagement, maar in de transit connect is deze variant er nooit geweest.
    Het is ook maar de vraag of er een delphi of ford pcm in een transit zit en of de pcm's dus pincompatible zijn.

    Dit idee moet je dus maar snel vanaf.
    Maar heb je nog antwoord op mijn vraag over de poelie?
     
  14. betreft de poelie is de diameter hetzelfde. De poelie van mijn nieuwe dynamo was wel langer waardoor de riem er niet recht op lag en de dynamo niet in de steun paste.
     
  15. Ik volg dit topic nu al even en wil er mijn visie eens op los laten....

    Ik hou ervan om dingen simpel te maken, dat levert vaak weer een frisse kijk op de zaak.... Wat niet wil zeggen dat mijn simpele visie de juiste is, maar het opent vaak weer nieuwe deuren!
    Ik heb ook "wel eens" wat met audio gedaan (zie Searche's Focus-topic) dus weet er wat van, maar van dynamo's en de bijbehorende spanningsregelaars heb ik niet zoveel verstand als jullie!

    Mijn gedachte is om te zorgen dat de dynamo op de autoaccu goed werkt, en als dat voor elkaar is pas de audio accu's erbij koppelen.

    Dus nu: Audio accu's loskoppelen en dynamo/spanningsregelaar/boordcomputer-probleem oplossen!

    En daarna: audioaccu's aansluiten met een DIODEBRUG, dan is het circuit van auto en audio gescheiden, kunnen ze netjes om de beurt geladen worden en trekt het audiogedeelte de autoaccu ook niet leeg!

    En een beetje off-topic, uit nieuwsgierigheid:
    Normaal gesproken zit er een spanningsreglaar IN de dynamo, en daarvandaan gaan redelijk dikke kabels naar de accu....
    Bergrijp ik het nu goed dat in de :focus2: die spanningsregelaar vervangen is door een plastic doosje met electronica en wat dunne printspoortjes????
     
  16. De spanningsregelaar zit nog steeds op de dynamo, echter wordt deze nu via een soort diagnosedraad door de pcm gecontroleerd en bijgeregeld.
    Een simpele diode zal niet genoeg zijn. Maar wat jij bedoeld zal wel een speciaal kastje zijn om de laadspanning te verdelen/scheiden van elkaar.
    Daar is al wel eens wat over geschreven op het forum.

    Ik ben het overigens met je eens dat de topicstarter eerst eens moet proberen de boel aan de praat te krijgen zonder de extra audio-accu's.
     
  17. By the Way:

    Haasje, hoeveel versterkervermogen ga je inbouwen?
    Welke versterkers, en hoe ga je ze belasten?

    Oftewel, heb je echt een zwaardere dynamo nodig?
     
  18. denk wel dat dit moeilijk gaat worden....

    maja de meeste db draggers laden hun accus op met een externe lader (230V)
    en na elke drag laden ze die weer op
     
  19. #39 searche, 17 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2011
    @Danny: Thanx, ik snap het!

    [Edit] Ik bedoelde natuurlijk: Dutchguy, thanx ik snap het!
     
  20. #40 searche, 17 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2011
    en nogmaals @Danny:

    met de diodebrug bedoel ik idd iets meer als een diode :lol:
    Ze worden ook vaak gebruikt in jachtjes en campers waar ze er voor zorgen dat de accessoireaccus geladen worden als de motoraccu niet of nauwelijks belast wordt....


    [off topic]
    dB-drag is een leuk wetenschappelijk spelletje geworden waarbij de auto's op een trailer gebracht worden voor een paar keer 2 min. maximaal voluit gaan..... ik denk dat Haasje wel iets langer als twee minuten én tijdens het autorijden van z'n muziek wil genieten :-)
    [en weer on topic]
     

Deel Deze Pagina