1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Audio Project => Zwaardere dynamo gemonteerd => werkt nu super!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Haasje, 16 mrt 2011.

  1. #1 Haasje, 16 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jun 2011
    Inhoudsopgave:

    Dynamo Poelie Poelie Pagina 1 t/m 8



    Hoi Mensen,

    Bij deze het begin van mijn project post.

    Voornamelijk ben ik bezig met ICE en daarbij de bijbehorende stroomvoorziening. Ben namelijk meer audio freak als auto freak.

    Weet daarom eerlijk gezegd niet zekr of ik een Focus een Fase 2 heb. De fase twijfel ik aan. HIj is uit 2004.

    Op dit moment ben ik mijn bekabeling aan het leggen, extra accu's aan het aansluiten. En aangezien mijn dynamolager het van de week begaf ook maar meteen een zwaardere dynamo monteren. Dit is waar ik op dit moment mee bezig ben.

    Zie ook:

    Zwaardere Dynamo monteren 1.8TDCI Wagon 100pk (Op slot)
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=19491

    Hoe dynamo vervangen 1.8 tdci? (Op slot)
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=19628

    Mijn zwaardere dynamo is gemonteerd, hierdoor is het volgende probleem begonnen. Hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen.

    Het zit als volgt:

    Originele dynamo:
    Magnetti Marelli
    MS 1022118071
    A115IM-90A MIC3 (90 Ampere)
    Nieuwe Dynamo:
    Visteon 20 150 01010
    09 06 30
    09:34:17 (123 Ampere)

    Deze zou volgens de leverancier (niet van ford) 1op1 moeten passen.

    Helaas viel dit enigzins tegen. De beugel waar de dynamo in vast zit moest aangepast worden en de poelie van de oude dynamo hebben we op de nieuwe gemonteerd. (fotos volgen)

    De dynamo kon nu fysiek gemonteerd worden, hier meteen een nieuwe riem bij gemonteerd.

    De poelie staat nu ook weer uitgelijnd met de rest.

    Op de dynamo heb ik voor de zekerheid de originele kabel en een 50mm2 kabel gemonteerd. Deze loopt rechtstreeks naar de accupool.

    De "sensor-stekker" paste zo in de nieuwe dynamo.

    OP deze dynamo zitten 3 accus aangesloten:

    Northstar NSB 40 (voorin)
    Norhstar NSB 125 2x (achterin)

    Dit van voor naar achter ook aangesloten met + en - een 50mm2 kabel tussen alle accu's.

    Hiermee heb ik +-30 minuten kunnen rondrijden en toen ging mijn accu lampje op mijn dashboard branden.

    Na meten met de voltmeter had ik inderdaad geen 14volt maar 12.5 ofzo.

    Opnieuw gestart, dan werkt dit weer 10-20 seconde en heb ik op de voltmeter ook stroom.

    Daarna zakt hij terug naar 12,5 en gaat het accu lampje weer aan.

    Wie weet waar dit aan kan liggen?


    Probleem dus in het kort: Accu lampje gaat 10-20seconde na het starten branden en spanning valt weg.

    Graag hulp,

    Bedankt,
    Harmen
     
  2. Heb je dan 12,5 volt op alle accu's of alleen op diegene die voorin zit.
    Klinkt mij een beetje alsof de nieuwe dynamo niet helemaal lekker is of het niet bol kan werken :shrug:
     
  3. Op alle 3 de accus heb ik rond de 12.5volt

    Wanneer ik start de eerste 10-20 seconde heb ik wel op alle 3 de accus 14+ volt.

    Ik zag wel toen ik de OBD uitlas dat er 1 foutcode was: P0D00 en ik heb mijn twijfels bij het ECU voltage dat wordt aangegeven.

    er staat 55.***V. Weet iemand toevallig wat een scangauge normaal aangeeft en of dit klopt.

    Waarschijnlijk zit het probleem ergens in de aansturing van de 3-polige stekker.

    Daar zit volgens de FORD dealer een rode, blauwe en grijze draad op.

    Rood zou 12V+ moeten zijn vanaf de zekeringkast
    Blauw en Grijs zijn de draden van de ECU voor de spanningsregelaar.

    Weet iemand of de blauwe en de grijze na te meten zijn?
     
  4. Volgens mij hoort dit niet uit te maken.. de dynamo levert gewoon een bepaalde stroom, als je meer accu's eraan hangt duurt het gewoon langer dat ze vol zijn. Wel kan je de dynamo overbelasten door hem te lang op vol vermogen te laten werken, (= een aantal uren).

    Zeker vanwege de fout die opgeslagen is zal ik het eerder in de door jouw genoemde kabels zoeken, misschien de ecu iets verkeerd meet en hem dan op 'safe mode' zet?
    Gebeurt dit ook als je alleen je start accu erop doet?
     
  5. Ik weet allang wat er aan de hand is ;)
     
  6. Zou het dan niet handig zijn je kennis te delen?!
     
  7. Alles staat toch toevallig niet in serie geschakeld he :schater:
     
  8. @robertoal: Na een half uur ging me acculampje al aan, de accus die ik erop gezet heb waren ook vrij vol dus denk het niet, zou wel kunnen natuurlijk. Ik houd hem nog ff in het achterhoofd ;)
    Ja ook met alleen de startaccu blijft dit zelfde probleem.

    @Streetstyle focus: Ik ben erg benieuwd wat het is, brand los zou ik zeggen?

    @Dutchguy: Nee zit gewoon goed geschakeld, anders zou er ook 36V uitkomen of 24V. Deze staat wel gewoon op 12V dus dat lijkt me wel in orde.

    Verder vroeg ik me af: Kan het een probleem zijn voor deze dynamo om door een 50mm2 kabel te laden ?
     
  9. En nog een 2e vraag,
    Heeft er iemand een kabelschema van de focus.

    Ik ben vooral geinterreseerd waar de 3 sensordraden van de dynamo naartoe gaan en via welke weg deze door de auto lopen. Mogelijk dat ik een kabelbreukje heb veroorzaakt bij het monteren, dan kan ik deze draden nameten.
     
  10. [​IMG]

    Bij deze!:ford::focus: Schema van de Wisselstroom dynamo ;)
     
  11. je zou ook gel accu's kunnen plaatsen, wel duurder, maar wel meer buffer.
    (yellow tops b.v.) dit sluit aan op de eerste vraag..
     
  12. 50 mm2 is, mits je geen meters kabel hebt, meer dan voldoende..
    Er gaat immers maar max 128A doorheen (1536 watt)

    [edit] als je accu's hebt die parallel gekoppeld zijn scheef gaat belasten (door middel van eerst de een leegtrekken dan de ander) kan er natuurlijk wel een immense stroom gaan lopen.. dan zit je met je 50mm2 misschien zelfs aan de krappe kant..[/edit]
     
  13. Dan kan je het best voor AGM gaan..

     
  14. Ok ben net terug zal efff losbranden heb je een computer zitten in je focus ????
     
  15. Zal maar verder gaan ;) Een focus heeft een probleem kwa dynamo. Focus heeft als 1 van weinige geen spanningsregelaar in de dynamo zitten. Spanningsregeling word geregeld door de computer die in de focus zit. Ik heb van de week voor mijn benzineversie een uur aan de telefoon gehangen en heb diverse zaken afgebeld. (zit namelijk ook met mijn audio) Uiteindelijk kreeg ik te horen dat het helemaal niks uithaal om een zwaardere type dynamo te plaatsen omdat de computer gewoon niet meer kan verwerken dan dat hij met de originele dynamo doet. Komt er dus op neer stuur jij meer amp naar binnen snap de computer niet meer wat hij moet en aan het doen is raak dus ontregeld. Kreeg dus ook te horen dat een 2de accu daardoor ook niks uithaalt en zwaardere dynamo alleen maar storingen kan geven. Enigste oplossing een aparte dynamo inbouwen 1 xtra dus en vanaf daar verder gaan met je install (nou begin er maar aan ) veel aanpassingen die je moet doen.
     
  16. Volgens mij lopen wij dan tegen dezelfde problemen aan. Ik ben er iig al tegen aangelopen volgens mij.

    Deze dynamo komt van een auto electra specialist bedrijf in huizen. Deze gaf aan dat hij hem geleverd heeft gekregen van een ford-dealer in Belgie die aangaf dat het 1op1 zou moeten passen. Ik ga morgen nogmaals bellen met de info die ik net gekregen heb en dan zal ik daar waarschijnlijk binnenkort langs mogen komen.

    Betreft het 2e accu verhaal snap ik niet waarom dit niet zou werken. Ik heb sowieso getest met 1 accu op de dynamo maar dat hielp niet. Het is natuurlijk wel een grotere buffer voor de audio die met een originele dynamo gewoon langer duurt om op te laden.

    Kan jij jouw verhaal mogelijk nog verder toelichten, het is erg interresant, mogelijk kom ik hier verder mee.



    Het heeft wel een half uur goed gewerkt dat hij 14,3 laadde. Nu helemaal niks meer. Sta nu aan de acculader om morgen naar het werk te kunnen.
     
  17. Bedankt NIcky voor het schema.

    Dan is die PCM mijn 'spanningsregelaar' als ik het goed begrijp
     
  18. Jep, die regelt de laadstroom


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

Deel Deze Pagina