Het omslagpunt is er zoals gezegd nog weldegelijk, alleen hoger dan voorheen. Uiteindelijk zijn veel diesels nog zuiniger dan hun benzinebroertjes en is dat het voordeel waar je het van moet hebben. Dat was feitelijk altijd al zo met een beetje hulp van de iets goedkopere brandstof. Daarnaast heeft een dieselmotor ook al iets meer kracht in te brengen dan een moderne benzinemotor met turbo voordat bij beiden de turbo op volle kracht mee draait. Als trekauto heeft het zeker z'n voordelen nog net als voor de veelrijder.
Ik denk geen aangezien elke olieboer dat zegt en de Makro geen eigen raffinaderij heeft. Voor zover ik het begrepen heb heeft Makro een contract met Total (althans dat hadden ze, of dat nu nog zo is weet ik niet).
@Fredhead omslagpunt zal je altijd hebben. verschil is nu alleen idd kleiner geworden Als benzine en diesel even duur zijn is verschil alleen te maken met brandstofverbruik. (zeg ff 2euro per liter) Waar diesel 4l/100km haalt kan een benzine motor dat 5l/100km halen. Dat is besparing van 2euro/100km voor de diesel Wegenbelasting van focus benzine en diesel is ongeveer 2x zo duur. zeg ff 40 en 80 per maand. Dan kom je uit op 2000km per maand (verschil 40euro kun je . Heb je fijn toeslag op je wegenbelasting dan is verschil geen 40 maar dubbel en dus moet je ook minimaal 4000km per maand rijden. 24.000km of 48.000km per jaar ligt aan fijntoesla wat het precies wordt. Eerlijk als ik zo uitreken dan valt het nog mee. Voor ondernemers is het helemaal niet erg wat ze rijden. Dit ivm bestelwagen ondernemers voor benzine en diesel hetzelfde betalen. Wat heel stuk lager ligt dan wat particulier betaalt aan wegenbelasting voor benzine. Het is idd dat diesel wat meer koppel onderin heeft, maar benzine heeft het vermogen boven in. Dus rijdt lekker met het doortrekken, waar diesel je allang moet schakelen. Dit is denk ook deels aan de nokkenas te wijden, dan zozeer gekozen brandstof. Want je kan door variabel kleptiming koppel van benzine motor verhogen onderin, dat je boven in toch het vermogen kan houden. voornamelijkste rede is denk klopvastheid van brandstof. benzine kan vroegtijdig zelf ontbranden en diesel is daarin veel vaster, dat gebeurt pas bij hogere temperaturen.
ik ga niet verder in deze discussie. iedere keer weer heb ik het vermoeden dat ik mijn diesel hier moet verdedigen. helemaal klaar mee en die onzinverhalen over diesel ga ik ook niet meer op reageren. gelukkig genoeg andere topics die wel leuk zijn.
@gerardTDCI Blijft altijd persoonlijk afweging van alle variable die er zijn. Welke van de twee maakt eigenlijk niet eens uit, je rijdt wat je zelf het fijnste vind. Dat is iets persoonlijks en moet gerespecteerd worden. Want onder de streep stoten ze allebei rotzooi uit.
Bij mijn vorige diesel had ik zo'n toeslag omdat deze geen roetfilter had. Op een wegenbelasting welke al 150 euro in de maand was kwam hier nog 17 euro bij op. Bij de oudere auto's valt dat dus best mee. Huidige auto heeft wel een roetfilter, maar is net als de voorganger grijskenteken. Ik heb geen bedrijf, maar gebruik de achterbank niet en daarmee bespaar ik ongeveer 50 euro in de maand omdat je de provinciale opcenten niet hoeft te betalen.
Heeft iemand een idee of er kwaliteitsverschil zit in de 98 van Texaco en die van BP of Shell? Ik tank meestal bij BP (tenzij ik onderweg ben, dan VPower van Shell) maar nu zag ik dat de Texaco bij mij 6 cent goedkoper is.
Volgens mij zit in de BP en Shell 0% bio brandstof en in die van Texaco wel. Correct me if I’m wrong.
geen bio-ethanol in 2019: BP ultimate esso synergy supreme+ shell v-power (frankrijk heeft klein beetje bio-ethanol ivm anders niet goedgekeurd werd) texaco (stond toen op site dat er geen bio-ethanol in ging waar het wel in zit: total excallium 98 lukoil Echter hoeveel is niet te zeggen ivm het op diverse plekken wordt opgekocht en kan dus wat verschillen. https://nieuwsmotor.nl/motornieuws/24931-duurdere-e5-super-benzine-bevat-meestal-geen-bio-ethanol tuurlijk kan het in de jaren verandert zijn. waar shell zelf op hun site het nog vermeld dat er geen bio-ethanol in vpower zit.
Minder smering en trekt vocht aan. Kan al na een week stilstand een probleem geven. Slecht is misschien een wat groot woord en ik ben er zelf nog niet uit of het nou aan de bio-ethanol of de motoren ligt maar de combinatie is op dit moment wat het is. In de jaren 70 tijdens de oliecrisis reden sommige auto's op alcohol. Eigenlijk had men toen al moeten gaan werken aan motoren die zonder problemen op zulk soort brandstoffen kan rijden. Sterker nog oude diesels rijden ook prima op afgewerkte frituurolie met een beetje toevoeging. Maar dat is strafbaar omdat je dan accijns ontloopt. Hoe krom wil je het hebben?
Oude autos hebben andere soort rubbers als afdichting en worden dan aangetast door de ethanol. Hedendaags systeem kan daar wel weer tegen. Echt slecht is verkeerd woord. Blijkt dat moderne motor zonder ethanol niet veel issues leveren. Alleen diverse merken dat motor wat onrustigere loopt. Voelt dus als slechte benzine aan. Idd ethanol trekt vocht aan. Al zou dit niet direct een issue zijn. Racerij zijn er motoren die op puur ethanol rijden. En was het niet zo dat flexifuel motor ook op e85 kon rijden
Goedkoopste prijs in de regio Delft. Makro euro 95 (E10) 1,85 euro Makro euro 98 (E5) 2,08 euro Let op. Overdag is het erg druk!
Momenteel hier in/om het dorp: E5 €2.079 E10 €1.859 B7 €1.889 dat is dan bij een Argos pomp Blij dat ik alleen maar E5 tank