1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles over de huidige benzineprijzen

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Rykers, 22 feb 2021.

  1. Dat is helemaal geen wonder.
    Heel veel diesel is uit Rusland gekomen en daar komt het nu niet meer vandaan.
    Dus door de simpele kwestie van vraag en aanbod gaat de prijs omhoog.
     
  2. Dat en omdat een reeks grote bedrijven momenteel op diesel aggregaten draait omdat dat voordeliger voor ze is en daarmee de vraag nog groter is geworden.

    Ben benieuwd hoe lang het zo blijft, prijzen zakken gelukkig al iets maar je betaald met je diesel wel fors meer wegenbelasting...
     
  3. diesel is toch een restproduct van gas?
    en gas is duur dus de diesel uiteindelijk ook en gelijk een mooie manier om alle diesels heel gauw het land uit te jagen.
     
  4. Omsdagpunt lag al rond de 60k per jaar, dat zal nu rond de 100k per jaar liggen omgoedkoper uit te zijn met Diesel...............
     
  5. Diesel is geen restproduct. Diesel bevat wel minder geraffineerde koolwaterstoffen dan benzine maar door alle benodigde bewerkings stappen is de productie een stuk duurder geworden.
    Als dan de grootste leverancier van dieselolie (Rusland) weg valt heb je een perfect storm omdat de vraag onverminderd hoog is.

    De eisen aan dieselolie worden steeds strikter, jouw moderne diesel zal echt niet lekker lopen als je er diesel in gooit zoals ze in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw aan de pomp hadden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Diesel is al langer aan het stijgen ten opzichte van benzine. Persoonlijk vind ik niet erg. Want diesel is schadelijker voor onze gezondheid dan benzine.
    Omslagpunt lag in 15jaar geleden op 30 a 35.000km per jaar.
    Nu op 2miljoen km op zijn vroegst met de prijs verschil.
    Op dit moment is het niet raadzaam om diesel te kopen 2de hands gezien. Enige voordeel van diesel is eigenlijk voor weinig geld toch wat te kunnen trekken.

    Er zijn benzinemotoren met fractie hogere brandstofverbruik maar kan nagenoeg het zelfde trekken. Dit ivm turbo de rede van alle koppel eigenlijk is
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Omslagpunt lag al wel een stukje lager afhankelijk van het type auto.
    Gemiddelde gezinsauto tussen de 30 en 40k per jaar. Ken wat mensen die wat van die mooie tabelletjes maken en het is nu ongeveer 5k per jaar meer geworden wat je moet rijden.

    Met een grote SUV ligt het omslagpunt ruim 10k kilometer per jaar lager.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. #289 Edgar Focus, 19 sep 2022
    Laatst bewerkt: 19 sep 2022
    In 2018 lag het omslagpunt rond 30K, het is inmiddels 2022 en er is nogal wat veranderd ten nadele van Diesel.
    Ik heb dat begin dit jaar uitgezocht voor een gemiddelde auto (1150kg, geen specifiek model) en omslagpunt kwam toch echt rond de 60k uit op welke wijze je de berekening ook deed.
    Daarin zitten wel zaken als afschrijving enzo. Inmiddels is Diesel duurder dan benzine dus is 100k niet onrealistisch.
    Uiteraard zal het verschillen als je een kleine diesel rijdt tov een enorme bak maar 5k per jaar meer zou dan nu 50k per jaar betekenen?
    Ik kan helaas niet uit je relaas afleiden wanneer die 30-40K dan telde en dus ook niet hoeveel jaar je er 5 K bij op zou moeten tellen.

    2 auto's zelfde prijs en zelfde gewicht, bezine 1 op 16 en diesel 1 op 20, niet onrealistisch dus, dan 30k per jaar, is een diesel duurder momenteel. Afschrijving er even buiten gelaten evenals het feit dat je een diesel straks niet meer kwijtraakt en dus op moet rijden. Milieuzondes geen rekening mee gehouden:. Brandstof prijzen aangehouden eur1,99 voor benzine, eur 2,05 voor diesel

    De totale kosten per jaar bij 30000 KM
    Een diesel is € 232 ,- duurder.

    Benzine Diesel
    Brandstofkosten € 3731 € 3075
    Wegenbelasting € 780 1668
    Totale kosten € 4511 € 4743
    Prijs per km € 0.15 € 0.16
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Bekende van mij heeft vorige week nog een excel aangepast naar de huidige prijzen en daar kwamen deze kilometers uit.
    Ging over een iets zwaardere auto dan waar jij mee hebt gerekend, zeg maar klasse Mondeo.
    Afschrijving zat daar niet bij in, maar dat is ook een lastige voorspelling.

    Onlangs voor de dame bewust wederom voor een benzine gekozen ondanks dat ze redelijk richting de 25.000 tot iets meer kilometer per jaar gaat.
    Stel dat de auto een maand weinig gebruikt wordt vallen de vaste lasten mee en dicht tegen de Duitse grens is het de afgelopen 5 jaar vooralsnog over het algemeen voordeliger tanken geweest dan hier.
     
  10. Hoe we het ook wenden of keren diesel is bijna niet meer rendabel tenzij je echt veel rijdt daar zijn we het over eens:mrgreen:
     
  11. Daar kunnen we het zeker over eens zijn :mrgreen:
    Waar je voorheen al veel moest rijden, is dat nog meer geworden.

    Hier zal het mogelijk ook wel de laatste diesel worden die ik heb, maar wil het afscheid zo lang mogelijk uitstellen.
    Tussendoor 1 keer 10 maanden en 50.000 km op LPG gereden maar was het vele tanken wel zat naast wat andere praktische nadelen die voor mij van toepassing waren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. als benzine dan zoveel beter is, waarom krijgen die ook allemaal een roetfilter dan?
    nee hoor, voor mijn Focus MK1 1.8TDDI lag het omslagpunt al op 24K per jaar.
    maar als die benzine ook verdwijnt welke EV is dan geschikt om een paardentrailer bv te kunnen trekken?
    en diesel heeft zich ruimschoots bewezen als het om trekkend materieel gaat.
    en dus ook niet meer rendabel voor het transport over de weg,
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. En dat laatste wordt een erg groot probleem.
    Spreek regelmatig de eigenaar van een transportbedrijf hier in het dorp en die overweegt serieus om in te gaan krimpen.
    Bedrijf is na alle ellende tot nu toe gezond, maar het leuke is er al een tijd vanaf en in de huidige vorm met deze prijzen is het gewoonweg niet meer rendabel.
    Zelfde voor het loonwerk dat ie doet. Grote materieel kost per uur meer om te laten draaien dan dat het oplevert.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. @gerardTDCI
    Klopt om euro 6 te halen met benzine moeten die ook roetfilter hebben.
    Alleen bedoelde niet zozeer roetfilter maar in het algemeen wat het uitstoot. Vanaf euro4 is ongeveer al roetfilter nodig op Diesel motoren, om de waarde maar omlaag te krijgen.
    Echter roetfilter houden alleen de goffer deeltjes tegen. De meer fijne deeltjes komen gewoon vrij in de binnenstad. Daarnaast als auto 60rijd zal het al kunnen regenereren dus net buiten de stad gebeurt dat dus al.
    Milieu zone geld ook voornamelijk voor diesel en niet voor benzine voertuigen

    Zou goed kunnen dat omslagpunt nog lager lag als 30k per jaar. alleen met huidige brandstofprijzen is dat haast niet meer mogelijk. Dan kost elke diesel meer dan benzine per km als je kijkt naar wegenbelasting en brandstofprijs.

    Diesel heeft zich bewezen als trekvoertuig voornamelijk door de turbo die er op zit. Daardoor kregen ze zoveel koppel dat atmosferische motor er niet tegen op kon. Nu benzine motor ook turbo standaard heeft zijn de motoren kleiner geworden maar trekkracht gelijk gebleven. Kijk je naar trekgewicht bij hatchbacks dan zie je dat nauwlijks verschil zit tussen diesel en benzine voertuig. Bedrijfswagens mogen voornamelijk wat meer trekken maar is vaak carrosserie gebonden dan echt motor.
    EV auto's zijn wel paar die dergelijke trailer kunnen trekken. Alleen dan ook weer een grote SUV/MPV mag wel 2 ton trekken maar een kleinere sedan/hatchback zit nog vast op de 750/1500kg.
    https://caravantrekker.nl/berekening/alle_elektrische_auto.php
    Dus echt beetje gelijk met brandstof auto's

    Voor bedrijven die diesel rijden op dit moment en niet veel trekken is benzine beter optie. Dat klopt.
    Alleen ook worden de brandstofprijzen simpelweg op de orders gewoon mee verrekkend. Dus uiteindelijk betalen wij dat dan nog gewoon zelf.
    Pakketbezorgers stappen al langzaam over op EV. Tevens is voor bedrijven ook veel plekken milieu zone. Daar moet je euro 4 of hoger hebben als diesel
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Voor Euro 6 heeft een benzinemotor geen roetfilter nodig.
    De meeste direct ingespoten benzinemotoren misschien wel maar er zijn nog indirect ingespoten benzinemotoren die Euro 6 halen zonder roetfilter.
     
  16. Kuga hybride is ook euro 6 zonder roetfilter maar wel een 2,5 l benzine zonder turbo.
     
    meeder en Rykers vinden dit leuk.
  17. Tuurlijk zijn er benzinemotoren die wel aan de eis kunnen voldoen en dus geen roetfilter nodig hebben.

    We hadden eerst ook adblue die je later weer zag verdwijnen deels. Of additief zelfde geval.

    Bij benzinemotor is wel dst je geen additief of zo hebt. Je moet alleen grote afstand rijden zodat het keer goed warm is geweest.

    In de laat winter mrt 10graden of kager had ik nog storing. Maar in de zomer 0.0. Ben benieuwd wat het deze winter zegt. Of dan storing melding weer geregelt komt
     
  18. #299 Rykers, 20 sep 2022
    Laatst bewerkt: 20 sep 2022
    Vandaag:
    E5 (euro 98) bij de Makro Delft 2,069 euro
    E10 (euro 95) bij de Makro Delft 1,829 euro

    Wat ik wel nog zou willen weten is de hoeveelheid bio er in de E5 zit bij de Makro. Iemand een idee?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. antwoord, max toegestane percentage........schiet je dus neit zoveel mee op.
     

Deel Deze Pagina