1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles over de huidige benzineprijzen

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Rykers, 22 feb 2021.

  1. De hogere wegenbelasting op een auto met dieselmotor is onder andere het gevolg van de lagere accijns op diesel. De accijns die de overheid op diesel heft is 34,9%. Voor benzine is dit 45,6%.

    Het gelijktrekken van de wegenbelasting zal vrijwel zeker als gevolg hebben dat de accijns ook gelijk wordt getrokken. En dan wordt een liter diesel opeens een cent of 20 duurder als een liter Euro 95.
     
  2. Maar omdat je er verder mee komt zit er dan nog wel een voordeel aan.
    Zou hier een serieus verschil maken als ik het tarief van een benzine mag gaan betalen. Betaal nu particulier grijskentekentarief wat al een redelijk verschil maakt, maar de stap naar benzinetarief is alsnog flink.
    Hier in de omgeving zit er nog 2 cent per liter verschil tussen :nocheer:
     
  3. ...ik zie sowieso weinig nut van diesels voor particulieren, een beetje goede moderne benzine auto
    doet toch al gauw minimaal 1:17, hoeveel verder kom je tegenwoordig met een diesel? 1:23?
    Onze Fiesta staat met zeer grote regelmaat tegen de 1:20 aan, dat weegt niet op tegen de voordelen
    van een diesel (sorry dieselrijders :P)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Vandaag even weer over de grens geweest in Nettetal daar kost E10 momenteel € 1,749
     
  5. Hier doet de diesel dienst als trekauto, daar kan geen benzine tegenop.
    Voor normaal gebruik deel ik je mening volledig.
    Ik ben en was altijd fanatiek dieselrijder, maar voor de normale kilometervreter kan het praktisch niet meer uit tenzij je wel extreem veel rijd.
     
  6. Gister langs pomp gereden waar benzine en diesel even duur waren.

    Diesel is idd meer een trekpaard. Al ligt dit voor grote deel aan de turbo. Die zorgt voor groot deel aan koppel. Zonder turbo zijn de diesel niet voorruit te branden. Als turbo niet uitgevonden was. Bestonden er geen dieselmotoren ivm die niet mee konden met een benzinemotor.
    Nudat ook benzinemotor een turbo heeft verdwijnt nu van dieselmotor.

    Bedoel achter me mk4 1.0 trek ik vlot een aanhanger. Zonder enige issue eigenlijk.
    Daar had ik vroeger met 2.0 duratec iets meer moeite mee.
     
  7. Een diesel heeft altijd het voordeel gehad van het maximale koppel bij een lager toerental.
    Wegrijden met een zware aanhanger was met een atmosferische diesel ook makkelijker dan met een atmosferische benzinemotor.
    Bij de komst van de geblazen benzinemotoren is het verschil wat dat betreft een stuk kleiner geworden.
    Het wegrij gedrag is bij de laatste generatie diesels ook juist slechter geworden door de lagere compressieverhouding. Waar ik bij mijn toenmalige Golf 2 diesel met een compressieverhouding van 23:1 moeite moest doen om hem af te laten slaan slaat een moderne diesel met 16 of 17:1 al af als je scheef naar de koppeling kijkt.
     
  8. Eens dat er een stukje voordeel weg is gevallen voor een diesel, maar dit komt ook bij de benzinemotor door de turbo.
    Neemt niet weg dat ik voor het trekwerk veel liever met een dikke diesel rijd. Wat ik op stationair toerental of net al daarboven kan moet een benzine toch echt harder werken.
    De ouderwetse 3.2 liter die ik heb heeft inderdaad z'n turbo voor wat extra pit, maar ook genoeg inhoud om voordat die aan het werk gaat al flink wat te kunnen inbrengen.

    Ik heb het dan ook niet over een aanhanger van 1000 kilo of niet iets meer, maar over minimaal 2 ton waar meerdere keren per week mee wordt gereden.
     
  9. Momenteel in de westkust van de VS. Her en der kost een een liter benzine omgerekend € 1,20. En klagen dat ze hier doen :schater:
     
  10. doen wij toch ook? :D
    maar snap als je ineens het dubbele moet betalen dan wordt je daar niet vrolijk van.
    bij ons is het zo'n 20% gestegen?
    die 1,20 in de USA is dat een liter of een gallon?
     
  11. Dat is zeker waar. Ik heb het even omgerekend per liter. Rare is hier wel dat je op de ene plek zo maar $1,50 per gallon meer betaalt. Rond de $6 per gallon kom je best vaak tegen. En dat ligt niet aan de locatie zoals snelweg. Bovendien zijn de prijzen in het midden en de oostkust aanzienlijk lager. Liggen daar ergens rond de $3,40 per gallon. Dus zo'n €0,90 per liter.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Vooral in Californië is het erg duur (verhoudingsgewijs) vanwege belastingen.
     
  13. Dat idee had ik idd al. Oregon en Washington State waren een stuk goedkoper.
     
  14. Ja die prijzen schelen enorm per state. Dat ik ergens rond 2016 in Detroit was kreeg je 20% korting als je cash betaalde omdat er zoveel creditcard fraude werd gepleegd dat die pomphouder geen geld kreeg.
     
  15. Op terugweg uit Frankrijk had ik het geluk tegen 1,51 de liter benzine te kunnen tanken. Bij een Total, langs de snelweg. Stond even te knipperen met m'n ogen.
     
  16. #276 bluediamond, 18 sep 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2022
    BB83D4FE-19D4-4A1A-975E-4CF80259763A.jpeg Gisteren Bij Supertank Euro 95 - 1.87.9 getankt - In Almere om naar de focusclubdag in Alblasserdam.
     
  17. Vandaag in Zaandam.
    Screenshot_20220918-152139_DirectLease Tankservice.jpg
     
  18. Tinq in Klazienaveen had vandaag dezelfde prijs.
     
  19. Het is wonder e10(euro95)is nu goedkoper als b7 (diesel).
     
  20. Onder welke steen heb jij gelegen? :mrgreen:
    Dat is pas een week of 2-3 zo.
     

Deel Deze Pagina