Het verschil tussen de velgen van de S-max/Galaxy en de andere Ford modellen met een steek van 5 x 108 zit bij de lichtmetalen velgen puur en alleen in de wielmoeren. Het formaat van de gaten in de velg is in beide gevallen identiek. Lichtmetalen velgen van een S-max/Galaxy kunnen dus probleemloos onder een Focus 2 of focus 3 worden gebruikt (of omgekeerd). Bij stalen velgen zit er wel verschil in het formaat van de gaten in de velg. Naast de wielmoeren zijn hier dus wel de velgen anders. In tegenstelling met de lichtmetalen velgen zijn de stalen velgen van de S-max/Galaxy dus niet te gebruiken op de Focus 2 of Focus 3.
Hier twijfel ik toch een beetje over. Ik ken nl iemand die de 16" van een een onder een Galaxy had maar deze liepen los omdat het gat van de velg te klein was voor de wielmoer (M14)
Ik heb zelf hier een tijdje geleden zowel originele lichtmetalen Focus 2 velgen als originele lichtmetalen S-max velgen naast elkaar gehad om te vergelijken. Hierbij was de maatvoering dus gewoon identiek. Het verschil zat enkel en alleen in de wielmoeren. Wel zit er verschil tussen de oudere Ford lichtmetalen velgen met bijbehorende wielmoeren en de nieuwere Ford Global Wheels met bijbehorende Global Wheelnuts. Deze mogen niet door elkaar heen gebruikt worden omdat de wielen dan los kunnen lopen. het is dus zaak om altijd het juiste type wielmoer te gebruiken die bij het type velg horen. Voor zover ik weet had [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION] onder zijn vorige S-max ook originele Focus 2 velgen zonder enig probleem.
....kijk!!! weer een mysterie opgelost. Zijn mijn ogen toch niet zo slecht als ik dacht....en verklaard ook waarom de velgen er nog vrolijk onder zitten (ja [MENTION=948]Kees37[/MENTION], hij staat echt veel stil) Morgen mag hij weer even buiten spelen.... word vervolgd
Daar staat ie dan.....wachtend op zijn Unlimited Tuningsbeurt.... Het had even wat voeten in aarde, maar toen kon in de her-herkansing de eerste meting gedaan worden 140.4 pk bij 181.2 Nm, fabrieks opgave was 145 pk bij 185 Nm dus maar weinig foetsie na 172.000 km Uiteindelijk 4 metingen gedaan, de laatste was zo koud mogelijk in de hal, en kwam de beste meting uit op: 154.1 pk bij 198.2 Nm op de wielen..... Resultaat is geen raket op wielen, maar wel hetzelfde koppel bij 1500 tpm ipv 3000 tpm, dus eindelijk wat zuiniger rijden met de sleurhut er achter
Als je nog wat meer vermogen wil, dan zou je ook Euro 98 kunnen gaan tanken, dit scheelt ook best veel. En toch moet je toeren blijven maken... Je dual massa vliegwiel gaat het niet fijn vinden zo laag in toeren zeker niet met een caravan erachter.
Weet niet wat te laag is voor het dmf? maar normaal reed ik zo'n 90km/h in zijn 4e, puur omdat de 5e het niet trok..... in zijn 4e zou iets rond de 3000 tpm geweest zijn?? Meende gisteren te zien dat 90 km/h in zijn 5e iets van 2200 tpm zou zijn....te laag???
Ben bang van wel. RPM en snelheid blijft ondanks de tuning hetzelfde, is immers afhankelijk van de vertanding in je versnellingsbak. Dst eerder je koppel vrijkomt zou wel kunnen helpen om de caravan makkelijker te trekken.
Mooie waarde! Heb jij geen problemen gehad met het 60mm gasklephuis? Ik meende dat het fase 2 motormanagement deze aanpassing niet zo leuk vond?
...ja, ik vermoed dat de calibratierun niet 100% correct is geweest, het lukte de eerste paar keer niet, wou niets wegschrijven, en hebben de boel opnieuw op moeten starten, het ging sowieso wat rommelig. Maar voor mij is het het belangrijkste hoeveel ik erbij heb gekregen, dat geeft voor mij aan dat de tuning is gelukt