1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Niek's Ford Focus ST - Bluefin stage 3+, vermogenstest euro98 vs euro98+E85

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Vlugge Jaapie, 18 dec 2011.

  1. Tijd voor een updateje!

    Vorige week donderdag ben ik met mijn nieuwe setup inclusief stage3+ van Bluefin op de rollenbank geweest bij Verhoeven.
    Het resultaat was 304,3pk en 518nm koppel. Ik was erg tevreden met het vermogen. Alleen de uitdraai viel me een beetje tegen zoals onderstaand te zien is zit er een behoorlijk dip in bij 5800 toeren:

    [​IMG]

    Na afloop van de run heb ik uitgebreid staan praten met Leon. En we hadden het met name over de dip. Wat toch wel jammer is. Hij adviseerde mij om tot maximaal 20% E85 (bio-ethanol) bij te gaan mengen. Dit zorgt voor een betere verbranding. De motor zal iets koeler blijven waardoor hij het vermogen beter vast houdt.
    Aangezien ik de mogelijkheid heb om E85 bij te mengen en Leon me verzekerde dat het geen kwaad kan heb ik besloten het eens te proberen.

    Op de terugweg kreeg ik het idee om meteen E85 bij te mengen en dan weer op de bank te gaan om te zien wat voor resultaat het opleverde. Helaas ging dat niet meer lukken. Uiteindelijk had ik besloten wel te gaan mengen maar niet meer terug te gaan. Eens een poosje kijken hoe het bevalt en dan kan ik altijd nog eens op een rollenbank eventueel bij een meeting.
    De dag erna vrijdagavond krijg ik ineens een bericht van Leon dat er zaterdagochtend om 8.30uur een gaatje is om te rollen. Donderdagavond
    had ik al 3 liter Ethanol bijgemengd op dezelfde tank brandstof (die nog half vol was) als tijdens de run. (toch ff voorzichtig starten he... ;) ) Dus de auto was er klaar voor. Ik hoefde er niet lang over na te denken en zaterdagochtend stond ik weer in Harskamp.
    Auto op de bank, rollen, en aan het eind van de run een dikke knipoog van Leon...weg dip en nog wat extra vermogen en koppel erbij. (let op de schaalverdeling is niet hetzelfde dan de vorige uitdraai. Dit kan een vertekend beeld geven)

    [​IMG]

    308,6pk en 528nm koppel

    Gezien het resultaat bij de volgende tankbeurt 6,5 liter gemengd op 35 liter BP ultimate. Ff de snelweg op om een sprintje te timen. Iets wat ik met regelmaat doe. :mrgreen:
    Het resultaat 100-200 12.4 sec. 0.2 sec sneller dan met 98 en de winst werd geboekt tussen de 160 en 200 km/h.
     
  2. Netjes hoor, doen ze meer iets bijmengen. Schijnt dat je bij de action ook bio ethanol kan kopen...
     
  3. Worth every penny :D

    Nee, leuk dat er verschil in kan zitten maar ga je dan nu elke keer een mengsel maken anders is de auto 0.2 seconden langzamer.
     
  4. Hoeveel NM is dat dipje nu.
    Dat merk je toch niet of wel.
     
  5. Action, blokker, AH. Heb zelf ook een paar flessen bij de Action gekocht.
     
  6. :grote ogen: Kanon! Fijn voor je dat die dip er nu ook uit is.:dance:
     
  7. Mooie waardes Niek :thumbs:
     
  8. Zeker, 4 knaken is ook een tientje he...;)
    Tijdens het opbouwen van deze setup heb ik tussendoor best veel sprintjes gedaan en getimed. 0.2 sec maakt echt nog wel verschil al is het niet de wereld natuurlijk. De decat t.o.v. sportcat leverde ook 0.2 sec op rs injectoren i.c.m. recirc valve 0.3 sec. Alles bij elkaar toch een forse winst.

    @ Red wagon,

    Dat dipje is een verval van 20pk. Met E85 zakt hij ook nog iets dan heb je het over 5 pk een vermogens winst van 15pk in dat gedeelte.
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat er zulke dipjes in zaten. Naar mijn idee was het ook niet echt merkbaar. Wat wel merkbaar is dat is hoe de auto reageert op E85. Hij voelt wat agressiever aan en loopt gewoon harder door. :cheer:

    Ik zie net dat de PK/NM er af gevallen zijn met scannen...Op de een of andere manier pakt de scanner de buitenkanten niet.
    Voor wat het waard is: links zijn de peekaa's elk streepje is 10 pk en rechts bij het koppel is elk streepje 20NM
     

Deel Deze Pagina