1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Niek's Ford Focus ST - Bluefin stage 3+, vermogenstest euro98 vs euro98+E85

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Vlugge Jaapie, 18 dec 2011.

  1. Inmiddels bijna 107000 km op de teller. Nog altijd geniet ik van elke kilometer!

    Helaas heeft 2 weken teug mij oliefilter membraam het begeven dus inmiddels zit er een nieuwe in. Ook meteen een kleine beurt uit laten voeren waar geen bijzonderheden uit naar voren komen.

    Nou de temperaturen al een poosje boven de 20 graden zit moet ik zeggen dat ik heel erg veel plezier heb van de bandjes die er op liggen. Ze houden zich goed en zorgen voor aanzienlijk meer grip dan de Michelin Pilot Sport. Het is de investering dubbel en dwars waard geweest! :rock:
     
  2. Zo even wat stof afblazen!

    Er is inmiddels weer een hoop veranderd en ik ben weer wat wijzer geworden.

    In het najaar heb ik meegedaan aan de dynomeeting bij Verhoeven. Wat trouwens een top dag was.
    Voor mij kwam er een 'teleurstellend' resultaat uit van 282PK en 493Nm koppel. Bij Fasttech had ik een uitdraai met 303pk en 541nm koppel. Toch vreemd....
    De week volgend op de rollenbank meeting heb ik contact opgenomen met Fasttech om van gedachte te wisselen. Daar zeiden ze meteen stellig dat er iets niet goed is met mijn auto. Op zich een logisch verhaal.
    Gedurende het afgelopen jaar, sinds ik de tuning van Fasttech op mijn auto heb. Heb ik echter nooit iets raars aan mijn auto gemerkt.

    Ik vind het leuk om met regelmaat allerlei sprintjes te timen en zo te kijken of bijvoorbeeld verschillende brandstoffen beter of slechter tijden opleveren wat de buitentemperatuur voor invloed heeft enz. enz. Direct na de tuning van Fasttech heb ik ook verschillende sprintjes gedaan en de tijden die ik toen klokte redde ik na de dynorun nog steeds constant. Vreemd....

    Een vriend en compagnon van me heeft een Octavia RS dit is een 2.0TFSI die tegen de 1400kg aan weegt een verschil van 150kg met de ST. Deze auto is gechipped (JD Engineering) en gerold op 309PK en 448NM koppel. Op basis hiervan zou je zeggen dat mijn auto op zijn minst gelijkwaardig moet zijn kwa snelheid.
    Verschillende keren hebben we sprintjes gedaan tegen elkaar het afgelopen jaar, ook vlak na de tuning bij Fasttech. Tot +/- 160km/h was ik telkens in het voordeel. Daarna kwam de Skoda voorbij om vervolgens met grote passen weg te lopen. Ik werd gewoon op enkele auto lengtes gereden als we door gingen tot eind 5. :wtf:
    Vreemd....
    Uiteraard gingen we er vanuit dat mijn auto 303PK zou hebben en Luuk zijn auto 309PK. Blijkbaar was het dan zo...misschien op basis van 10PK verschil gedurende 500 toeren??

    Toen ik mijn auto kwam ophalen na het tunen werd de auto van Luuk ook op de rollenbank gezet bij Fasttech. Volgens Marco was het namelijk onmogelijk dat zijn auto 309PK en 448NM koppel zou hebben, hoogstens 280PK aldus Marco. Nou, uit de run bleek dat er 272PK en iets over de 400NM koppel in de Octavia zou zitten...Dat zou dus betekenen dat ik Luuk finaal op een hoop zou moeten rijden als we een sprintje naast elkaar zouden doen. Het tegendeel was waar...Aan het eind van de 5 had de Octavia zomaar 20 - 30 meter voorsprong. Ook zijn topsnelheid ligt op 263GPS gemeten waar mijn auto het bij 254km/h voor gezien hield....Ook dat was raar....

    Het begint inmiddels een beetje te stinken he....:schater:

    Alles bij elkaar opgeteld had ik niet zo bijster veel vertrouwen meer in Fasttech, wat zal ik doen? Terug gaan en ze een kans geven om een storingsanalyse te maken wat mij geld kost?
    Hoe kom ik er dan achter of ik het voorgehouden vermogen wel haal. Daarna na Verhoeven voor een second opinion. Ook dat kost geld.
    Wat nou als het vermogen dan nog niet gehaald wordt. Weer terug naar Fasttech om verhaal te halen? Eventuele gemaakte kosten terug eisen en hopen op het beste?
    Eerlijk gezegd had ik weinig zin in dit gedoe. Maar wat dan?

    Ondertussen had ik een pb bericht gekregen van Patrick, iemand die hier ook op het forum actief is. Hij heeft afgelopen zomer zijn RS laten tunen bij Fasttech. Dit is op zijn zachtst gezegd niet helemaal volgens plan verlopen. Hij zei tegen mij 'Het zijn welwillende jongens maar echt verstand van tunen hebben zo volgens mij niet.'

    Dit was voor mij de druppel. Ik heb helemaal geen zin in dit gedoe dacht ik. Dan is het maar zo. Op zich rijdt de auto goed en een jaar probleemloos.

    Tijdens de vele mail contacten en gesprekken die ik met Marco heb gehad heb ik ook een paar keer gevraagd of er nog meet potentie in de auto zit d.m.v. het vervangen van het lucht inlaatsysteem, of bijvoorbeeld de catback. Volgens hem was dat allemaal geneuzel in de marge en zet dat niet echt zode aan de dijk. Wat ik nu had met de 303PK was een heel eind maximaal.
    Weer een vreemd verhaal, er rijden immers honderden ST in bijv. Engeland rond met deze modificaties....ze zullen wel gek zijn daar.
    Ik had destijds de indruk dat door de chip op maat het potentieel van het blok een heel eind maximaal benut werd en ik was tevreden.


    Een aantal mede ST-ers hadden een erg mooi resultaat gehaald op de Dynodag met de stage3+ van Bluefin.
    Aangezien ik eerst een jaar met de stage 1 gereden heb van Bluefin en ik er vrij snel achter kwam dat de overige mappen gratis aangevraagd kunnen worden ben ik daar serieus over na gaan denken.
    Ik zat immers wel met de software van Fasttech op mijn auto.
    Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en gekozen om eens te kijken of het mogelijk was om de stage 1 map van Bluefin over de map van Fasttech heen te schrijven...Dan was ik alweer eens stuk verder.
    Gelukkig, dat lukte. En na wat heen en weer gemail met Bluefin heb ik ook de benodigde multifile ontvangen waaronder stage 3+.

    De mods die ik had waren niet toereikend voor stage3+ dus er moest nog wel het een en ander geïnvesteerd worden. Inmiddels heb ik met een CAIS van Dreamscience en RS bougies de eerste update's die ik voor ogen had in de auto zitten. Hiermee kon ik ook gebruik gaan maken van de stage3+ map.

    Wat een verademing, de auto loopt een stuk soepeler, van onderuit voelt de auto veel rustiger aan en hij loopt echt aanzienlijk beter door op hogere snelheden.
    Zou de auto dan toch echt wel goed zijn of voelt het anders dan het daadwerkelijk is?
    Uiteindelijk heb ik natuurlijk de proef op de som genomen en nog eens afgesproken met Luuk om de ST naast zijn RS te testen...Guess what? Aan het eind van de 5 heb ik een autolengte voorsprong...Zalig makend is het nog niet, dat zal een uitdraai van Verhoeven moeten uitwijzen. Maar blij dat ik ben met deze keuze en uiteindelijk deze map :thumbs:.

    Om de puntjes op de i te zetten heb ik ook nog RS injectoren overgenomen van Roy, er is een recirculation valve onderweg vanuit Engeland en ook ligt er een decat klaar om gemonteerd te worden. Als dit allemaal gemonteerd is ben ik er voorlopig weer klaar mee en kan het voorjaar komen!! :rock:

    Groeten!
     
  3. #243 Sbro.nl, 7 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2014
    Wat een verhaal Niek, wordt je niet vrolijk van :nocheer:

    Fasttech stond bij mij evt op het lijstje voor op maat tuning van de RS (verre toekomst) maar is bij mij nu ook exit, dus van mijn kant gezien tof dat je dit met ons deelt.

    De bank bij Verhoeven legt iig wel alles pijnlijk bloot om het zomaar te zeggen:mrgreen:
    En weer blijkt dat er weer heel wat gerommeld wordt in tuningland:nocheer:

    Mooi dat je met bluefin een stuk verder komt en je wel de ST rijdt zoals je hem graag wil.

    Dit verhaal geeft mij iig weer wat huiswerk :o

    Mocht je nog weer een keer naar Verhoeven gaan, meten is weten, ik hou me aanbevolen (ergens in het voorjaar)
     
  4. Dat is inderdaad het nadeel van het grote aanbod van tuners, er zitten dus veel koekebakkers tussen. Nu moet ik wel zeggen dat JD wel een begrip is op het tunen van de VAG groep. Dus het was een verrot getunde Focus vs. een perfect getunde Skoda.
     
  5. Mooi dat het is opgelost, zijn niets voor niets zoveel Dreamscience en Bluefin aanhangers :)
    Natuurlijk zit daar ook wel eens een rotte appel tussen, maar minder dan bij de Nederlandse tuners die alle auto's kunnen tunen (sowieso apart verhaal)...
     
  6. :mrgreen:
     
  7. Ben blij met dit soort verhalen. Hierdoor is mn keuze om straks naar een tuner te gaan verkleind en om een DS of BF aan te schaffen vergroot.
     

  8. Wait, Whaaaaaat?! Simon aan de software? Hier gaat iets gruwelijk mis!
     
  9. Niks is nog zeker Tom, maar ik kijk wel rond, voorlopig nog niet goeds kunnen vinden voor de RS

    Dus rij ik voorlopig gewoon lekker OEM :cheer:
     
  10. Voor "iets goeds" met je eens met [MENTION=4351]twan[/MENTION] gaan zeveren ;-) die heeft zat goeds!
     
  11. Wat een verhaal. gelukkig is het goed gekomen!
     
  12. Ik blijf een super en eerlijk gevoel houden over verhoeven.... meeste laden er gewoon maar in... ongeacht er mods zijn aan de auto......
     
  13. Weet ik Twan, staat ook boven aan mijn lijstje, maar fasttech, stond er ook op mede door het goede verhaal van Niek destijds.
    Daarom ben ik zeer blij met de terug koppeling van Niek dat het toch niet zo mooi is dan dat het leek.

    Maar het is nog niet zover, eerst mechanische aanpassingen en dan evt tuning :rock: :baeh:
     
  14. Met deze modificaties lijkt het me wel verstanding een grotere intercooler te monteren
    Ff een kort sprintje is geen probleem maar langer doorhalen is vermogen inleveren inlaattemperatuur stijgt en kost vermogen
    Dus 1 run met koude inlaatlucht kan best 300 pk doen mocht de temperatuur snel stijgen tijdens een run kan je zo maar 20 tot 30 pk kwijt raken
    Zie meer st,s hier op het forum met veel modificatie maar een standaard intercooler

    Bluefin heeft zich bewezen gewoon goed spul

    Groeten Dennis
     
  15. Verhoeven is toch alleen Vag?
     
  16. Bryan, de RS van twan is daar geweest. Is dat VAG?
     
  17. Noem alleen op wat er op hun site staat. Ik ken hem alleen als vag tuner.
     
  18. Heeft zich ook in ford geintereseerd nu... ook mercedes doet ie... dat dan weer via mosselman.com
     
  19. @ Simon,

    Het leek me wel de moeite waard inderdaad om het hele verhaal een uit de doeken te doen. Daar hebben we allemaal wat aan he...;)

    [MENTION=10167]Den[/MENTION]nis,

    Een IC, andere koppeling en sportcat en downpipe zit er al in vanaf de tuning bij Fasttech.

    Zoals eerder al vermeld ben ik erg blij met deze map. Hij voelt gewoon heerlijk aan. En ik heb het idee dat de auto nog een stukje zuiniger is geworden ook...:schater:
    Uiteraard ben ik erg benieuwd naar de uitkomst bij een volgende meting bij Verhoeven. Daar zal ik over niet al te lange tijd nog eens op de rollenbank gaan.
     
  20. Goedzo Niek!

    Prima beslissing lijkt me, nu genieten!

    John
    Grey-ears
     

Deel Deze Pagina