en daarbij is het ook nog zo, dat een hele hoop file leed door sneeuw en gladheid verminderd kan worden met winterbanden, als je ziet hoe langzaam er gereden word wat lange rijen veroorzaakt, wat dus eigenlijks niet nodig hoeft te zijn. Kijk maar eens naar landen om ons heen, tuurlijk rijden ze daar ook rustiger, maar er word wel doorgereden, Duitsland, Oostenrijk kennen in procenten een veel lagere toename van files door sneeuwval dan NL Ook de verkeers veiligheid word beter met winterbanden, het zou mij niets verbazen als alle verzekeringsmaatschappijen via Den Haag een verzoek in gaan dienen om ook in NL winterbanden te gaan verplichten, als daarmee de premies naar beneden gaan, dan is het in ieder zijn voordeel
Klopt Marco, ik rij in een automaat. Dus zodra ik de auto van de parkeerplaats de weg op heb gedraaid, rijdt ze zelf wel. Hier in de straat wordt niet gestrooid en de straat hier is één grote glijbaan als het heeft gesneeuwd (kids gebruiken hem daar ook voor hier in de straat). Dan loopt de weg ook nog schuin af naar beide zijden, dus een beetje gas geven is glijden. Ik laat de auto zoveel mogelijk zelf rijden, zonder extra gas te geven. Hier in de straat kan dat goed, want ik rij dan toch nog 20 km per uur ong. Op andere wegen pas ik, waar nodig, de snelheid aan. En dat is met mijn automaatje idd zo gebeurd.
Maak geen ruk uit wat je voor banden heb Ok winterbanden hebben meer grip maar op zomerbanden moet je ook redelijk uit de voeten kunnen komen. Probleem is dat de gemiddelde stomme nederlander niet kan omgaan met auto en weersomstandigheden. Kan iedereen wel weer discussie aangaan op mijn opmerking maar is gewoon de waarheid.
Dan snap je het echt niet. Winterbanden helpen vanaf 7 graden i.v.m met zachtere compound. Waardoor je beter grip behoud met sneeuw,regen en ijzel. Doordat de lammellen die op de band zitten zich vastpakken aan de ondergrond. Bij mij en vele die ze hebben liggen zitten ze er al weer onder. https://www.youtube.com/watch?v=ZvRm5dzvWbU ff een filmpje met verschil OP IJS! of dit filmpje over continental https://www.youtube.com/watch?v=ihE1pBTKFXc Zelf heb ik snowtrac 3 vredestein... en nee ik heb geen aandelen
ik wil geen discussie starten maar je hebt gelijk zoals eerder gezegd iedereen prijst de winterband aan hoe goed ze zijn. echter na 1dag is de pret al voorbij en ligt er nergen sneeuw of ijs meer (tenminnste niet in de straat, waar nooit gestroeid wordt tuurlijk is met zomerband glijden maar dat licht niet aan de alleen aan de band lomp gedrag is daar ook een rede van maar met winterband op ijs zit je met hetzelfde probleem op ijs heb je maar 5% grip die je op droge wegdek in de zomer hebt anders gezegd met winterbanden of zomerbanden je abs/esp zal dan zeker keer werken. en met winterband zal het fractie minder zijn verder in duistland en oostenrijk is het ook verplicht inderdaad alleen daar strooien ze niet intensief hier in nederland kiezen ze voor om te strooien en paar uur later en de weg is sneeuwvrij daar kunnen ze alleen schuiven ivm daar elke dag sneeuwt ik zie meerdere die zeggen dat winterband niet veel effect heeft ten opzicht van de andere landen dit ivm hier net 3dagen per jaar sneeuwt, dat inzien zonde van mijn geld als de weg droog is of nat is heb ik geen merkbaar verschil tussen winter of zomerbanden ben het wel eens met dat winterband onder de 7graden fractie meer grip heeft je maar goed anticiperen geeft je veel meer ruimte in het filmpje van de eerste link bij post hierboven je kunt zien dat ze net verkeerd mee omgaat rustig optrekken en dan rustig gas geven teveel is wielspin en je gaat dan langzamer remtest ook zo een gebruikt zijn abs en ander op zomerband stampt pedaal zo hard in dat abs denk dat auto stil staat dus er gebeurt niks door het systeem als je op ijs goed wil remmen is maar 1 oplossing momenteel (als je dan niet kijkt naar banden met spikes) EWB rem van siemens vdo dit is een electronische rem en niet hydraulisch in plaats van 3 stappen (durk doorlaten, vasthouden en/of terugbrengen) zijn er 1000den stappen, tevens geen reactie van 2x per seconden maar 1000x per seconden ooit test gedaan dat dit type rem 15% kortere remweg heeft op ijs dan abs/esp-systeem met gelijke auto's EWB rem van siemens vdo beter dan hydraulische remmen en foto gevonden ter illustratie
ach misschien snap ik het juist wel.....of helemaal niet boeit eigenlijk ook niet zo zie er gewoon het nut niet van in kom toch wel vooruit of dat nu glijdend of rijdend is setje winterbanden is te koop voor degene die geloven dat ze wel werken
Het lijkt wel of er mensen zijn die zichzelf proberen wijs te maken dat winterbanden geen verschil maken terwijl dat echt wel zo is. Ik heb een aantal jaren geleden bij een grote bandenfabrikant in Luxemburg winter/zomerbanden mogen testen onder diverse omstandigheden. Ik weet dus wel een klein beetje waar ik het over heb. Natuurlijk is er te rijden met een zomerband in de winterperiode, dat zal niemand ontkennen. Het zijn vaak de onverwachte omstandigheden waneer je profijt hebt van je winterbanden. Denk hierbij aan opvriezing in de morgen een glad brugdeel enz. Waneer er sneeuw ligt of waneer er ijs op het wegdek ligt zijn meestal niet de gevaarlijkste momenten. Daar zal (bijna) iedereen wel rekening mee houden. En je hebt natuurlijk nog altijd goede en nog betere chauffeurs (vinden ze zelf). Maar het feit blijft dat je je met zomer en winterbanden zult moeten aanpassen aan de omstandigheden. my 2 cents
Winterbanden bestaan deels uit in rubber gegoten hightech, voor het andere deel bestaan ze uit marketing. En dat laatste leidt bij vrieskou zeker niet tot een kortere remweg. ‘Winterbanden zijn niet echt noodzakelijk in Nederland’. Door: Theo Stielstra Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit. Bandenmakers zouden dat ook graag willen voor hun product. Winterbanden, stellen ze, vergroten de veiligheid onder winterse omstandigheden. Maar: wat zijn winterse omstandigheden? Kou? Regen? IJzel? Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard. In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden. Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’ Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet. Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’ Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden. Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip. Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden. ‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’ Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur. Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip. Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op. De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor. Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail. Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.
@hierboven helemaal gelijk hiermee winterbanden bieden een kleine voordeel maar dat komt meer omdat rubber samenstelling anders is daarnaast zorgt inderdaad esp voor veel meer controle in bochten dan verschil tussen winter en zomer band ik was het stukje vergeten maar was er toen voor ik het las ook al overtuigd dat het marketing is dat moet steeds denken aan bij de kassa te staan en daar nog een bak of pallet zien staan met artikel die je toch meeneemt. je kwam er niet voor, voor langere tijd gebruik je het niet maar ach het is toch soms wel handig dit geldt precies bij deze marketing laten denken dat het 1000x beter is op de weg met winterbanden terwijl 1.5x al te veel is 1.1-1.2x beter zou ik zeggen esp zorgt zeker voor 10x meer veiligheid dan alleen al winterbanden vandaar dat het eerder verplichting komt voor esp dan winterbanden in nederland (in geval van esp, bedoel ik dat nieuwe auto's verplicht mee uitgevoerd moeten zijn om toegelaten worden op de nederlands weg)
Toch grappig hoe dit topic is begonnen en eigenlijk eindigt met wel of geen winterbanden en het nut ervan
@boomerang je hebt gelijk, daar zat ik ook aan te denken de antwoord is hier en daar al op vele punten uitgelegd en meerdere malen besproken. tevens esp helpt niet bij wegrijden dus of je nu aan of uit zet maakt niks uit traction control is daar voor zie het verschil in volgende youtube filmpje [YOUTUBE]wR1SSxpKitE[/YOUTUBE] tevens is het te zien dat jaguar op winter/sneeuwbanden rijdt dus het verhaal van zomerband/winterband kan achterwegen in dit geval zorgt de band niet voor de verbetering maar de hulpjes abs, esp en tc zorgen ervoor dat je zonder probleem kan rijden de winterbanden hebben zonder bovenstaande functies dus totaal geen enkel nut daarom is pompend remmen met dit weer het beste zo merk je zelf waar de grip is of niet en allerbelangrijkste hoeveel
Tsjah, weet je wat ik me afvraag... waarom heel veel landen winterbanden verplichten. Het zal vast iets bijdragen aan bepaalde omstandigheden. Vergeet overigens 1 ding niet, wij in Nederland hebben niet de echte winterbanden. Maar nog winterbanden welke gericht zijn op redelijk sportief gebruik. Nokian komt hier bijvoorbeeld niet als beste uit de test, maar is in Scandinavië verreweg de meest geprezen band: http://www.nokiantyres.com/tyre?id=10924176&group=1.01&name=Nokian Hakkapeliitta R Die band is hier niet zo makkelijk te verkrijgen als de andere banden die je ziet. Verder ja, Nokian heeft heel erg veel patenten in handen van winterbanden. En waar een bedrijf geld uitgeeft voor een patent is het een commercieel belangrijk aspect. Ga er maar van uit dat winterbanden wel verschil maken, wellicht niet in ons kikkerlandje als het alleen koud is maar wel in andere landen met ook andere banden. Daarbij ben ik erg blij dat Ford eindelijk heeft begrepen dat zaken als ABS,TC en ESP standaard moeten zijn. Schijnveiligheid of niet, die zaken helpen echt http://www.youtube.com/watch?v=EVSp5dmIbkM 4x4 maar dat redden wij met onze banden hier ook niet...
leuk filmppje blijkt tc van de auto toch goed zijn werk te doen als je het namelijk uit zet heb je wel meer lol [YOUTUBE]nRfNM7L79Lk[/YOUTUBE] denk niet dat ford dat heeft gestandariseerd voor alle auto's maar de overheid of europeze unie die zeggen dat het verplicht is op alle auto's die beslissen ook dat er geen auto's nieuwe het land inkomen die nog een euro3 motor hebben vandaar is de rede ook dat 2.0zetec is omgebouwd tot een 2.0duratec rede euro 3 naar euro 4 motor dat is tevens ook de rede dat dogde viper uit productie is gehaald ivm de motor niet aan standaard voldoet dus konden ze het niet verkopen in amerika (daar werd het namelijk gewijzigd) en europa volgt vaak ook op zulke vlakken net zo vlot mee airco valt nog onder comfort sta niet van te kijken dat over 10jaar dit ook verplicht is en standaard op alle auto's zit naast bluetooth radio met navigatie of overheid of fabrikant dit standaard maakt is de vraag ivm comfort denk ik fabrikant het snelst
Misschien omdat het écht werkt onder de 7 graden? Ik heb overigens die nokian hakkapelitta banden. Ze komen dan ook uit het hoge noorden. Dit zijn de echte winterbanden zeg maar; totaal niet sportief en al helemaal geen bochten vreters. Je moet er even mee leren rijden zeg maar. Maar op sneeuw en zelfs ijs zijn ze echt iedere andere band de baas. Als mijn buren de straat uit glijden, kan ik nog tamelijk veel gas geven voordat ik ga schuiven. Je kan goed merken dat ze voor koude winters bedoeld zijn: boven de 7 graden worden de wangen heel zacht. Zo rond het vriespunt (en lager) zijn ze op hun best.