1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. [MENTION=18669]sot[/MENTION]
    simpel waarom overheid noemde. dankzij de overheid zijn er zaken als roetfilter/ egr en dergelijke spullen gekomen.
    dit heeft echter gezorgd dat onderhoud en reparaties steeds duurder zijn aan de motor.

    als we de overheid niet hadden, verkochten ze nog een atmosferische blokken zoals vroeger.

    [MENTION=40418]Poleon[/MENTION]
    weet niet waar je 100% betrouwbaar naar voren haalt. zeg 100x betrouwbaarder.

    als je dit topic leest en denkt dat de 1.0ecoboost slechte motor is. dan moet je zeker niet bij peugeot citroen en bmw gaan kijken naar hun 1.6thp motoren.

    weet niet wat je precies met culasse bedoelt. google zegt cilinderkop. het lijkt me ene kant gek dat die gescheurd is. koppakking kan ik begrijpen.
    zeg niet dat het niet kan scheuren.

    maar ook hier is niet de fout dat koelvloeistof lekt en de motor nu beschadigd is.
    maar de ellende is dat je niet op tijd gewaarschuwd bent of dat je achter bent gekomen. of dit nu puur fout van de engineer is of wat dan ook. het is pech hebben.

    denk als ik begin over ellende van andere blokken hier zat zijn die lijstje alleen groter kan maken.

    enige wat ik kan zeggen is van alle motoren die na 2006 zijn gekomen, deze 3cilinder naar mijn mening terecht de engine of the year is geweest, en zelf naderhand nog elk jaar een award kreeg.
    ken zat ellende van motoren, vooral van peugeot waar ik 6jaar heb gewerkt. dat vindt ik vele malen erger.

    maar goed als je een nieuwe auto koopt en direct motor in de soep draait. dan is het wel fijn dat er een andere in gelepeld wordt maar ondanks dat rij je met brok in de kil. je weet niet wanneer de volgende probleem komt. dus ik begrijp je vertrouwen

    wil je echt keer lache en heb je ff tijd kun je de ellende zien wat thp heet
    kan je 1 ding zeggen er kloppen diverse dingen niet in het hele verhaal
    praten over 5cm langer. dit is onmogelijk en had 5mm moeten zijn (dit klopt dan wel weer)
    en dat ze meer dan 1x afspraak moeten maken was omdat de garnatieprocedure en reparatiehandleiding steeds veranderde, bij onderhoud komen ze met de klacht. ivm dag aan reparatie is moet er dus idd nieuwe afspraak maken.
    de 1.0 en 1.5-1.6ecoboost motoren zijn dan idd meer dan 100x betrouwbaarder.
     
  2. Nou doe je net alsof geen enkele 1.0 Ecoboost 100.000km zou halen.
    Op internet lees je helaas voornamelijk de klachten en als je de klachten afzet tegen de TSI van VAG of de THP van BMW/PSA dan valt het allemaal wel mee. Oké, misschien hoor je over de Renault TCE motoren minder horrorverhalen.
    Het blijft alleen speculeren over de omvang van een "probleem" als er geen cijfers bekend zijn. Als er op 100.000 auto's 50 met een probleem zijn dan is dat misschien niet veel, praat je over 500 met een probleem of misschien wel 5000 dan wordt het een ander verhaal.

    Ik blijf er overigens wel bij dat het verkeerde zuinigheid van Ford is om geen niveaubewaking op het expansievat toe te passen, dit had namelijk veel gevolgschade kunnen voorkomen. Ze hebben dan nu wel temperatuursensoren in de cylinderkoppen gemonteerd (iig bij de 1.5) dus daar wordt je hopelijk wel op tijd gewaarschuwd.

    Moderne motoren van welk merk dan ook zijn hele complexe machines geworden en hoe complexer, hoe meer er mis kan gaan. Zelfs moderne atmosferische motoren zijn behoorlijk complex geworden. Helaas zijn veel van die complexiteiten veroorzaakt door de overheid ingegeven uitstootregels.

    Helaas is misschien wel een verkeerd woord aangezien er natuurlijk wel degelijk wat aan de uitstoot moet gebeuren maar de huidige maatregelen werken voornamelijk in de NEDC cyclus en niet in de praktijk.
     
  3. #703 trucker0werner, 8 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2017
    [MENTION=39726]meeder[/MENTION]
    als ik je verhaal lees, moet ik twee keer kijken of ik het niet zelf heb getypt.
    je bedoelt precies hetzelfde wat ik zeg. alleen ik zeg het zo omslachtig hahaha, ben nie perfect haha.

    verkeerde zuinigheid wil ik niet noemen. niveau sensor heb ik vaak ellende meegemaakt, gaven foutief aan dat niveau te laag was.
    maar ja er zijn mogelijkheden idd om beter op tijd te waarschuwen voor probleem.
    tweede is wel dat de bestuurder er naar moet luisteren, vaak klanten gehad die gewoon door bleven rijden en dachten kan wel
     
  4. Buiten de bekende problemen met de koelvloeistof retourslang en het koelvloeistof reservoir ben ik recent op een ander forum nog een punt van aandacht tegengekomen met betrekking tot het koelsysteem van de 1.0 ECOboost.


    Bij de 1.0 ECOboost kan er roestvorming optreden op de metalen koelvloeistof aansluitingen (slangtules) van de turbo.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Afbeeldingen afkomstig van het Fordownersclub.com forum



    Op termijn kan dit er voor zorgen dat de slangtules door roesten en er koelvloeistof lekkage optreed. Net als bij een defecte koelvloeistof retourslang of koelvloeistof reservoir kan dit resulteren in motorschade.

    [​IMG]
    Afbeelding afkomstig van FDM (zuster organisatie van de ANWB).



    In Denemarken is dit probleem al langer bekend. Ford Denemarken heeft een artikel op hun webstite staan over dit probleem. Dit artikel kan je HIER vinden. In dit artikel staat dat dit probleem slechts optreed bij ongeveer 1 op de 1000 voertuigen die voorzien zijn van de 1.0 ECOboost motor.



    Inmiddels heb ik bij mijn eigen auto de turbo even bekeken maar hierbij is geen roest zichtbaar op de koelvloeistof aansluitingen van de turbo.
     
  5. Kan het zijn dat dit puur door de lokale/Deense omstandigheden [emoji848]? Bedoel anders waren er toch allang Nederlandse/Belgische gevallen bekend.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  6. Ondanks dat in het artikel vermeld staat dat het probleem alleen in denemarken bekend is blijkt dit niet het geval te zijn. Ook in de UK komt dit probleem voor (de 2 bovenste foto's zijn van Ebgelse auto's). Verder zijn de omstandigheden/klimaat in Denemarken en de UK gemiddeld genomen niet heel anders als in Nederland. ik zie dus ook niet in waarom dit probleem hier niet ook op zou kunnen treden.

    Opvallend is wel dat Ford Denemarken aangeeft dat dit probleem alleen optreed bij de 100 PK en 125 PK versies van de 1.0 ECOboost. De 140 PK versie heeft een andere turbo welke hier geen last van zou hebben.

    Afhankelijk van de productiedatum van de auto zijn er verschillende turbo's toegepast op de 1.0 ECOboost. Mijn 125 PK 1.0 ECOboost heeft volgens Ford Ecat dezelfde turbo als de 140 PK versie in de Fiesta.
     
  7. Roest op die tules komt door de klimaat.
    Auto aan zee roest sneller weg dan een auto in zwitserland.
    Probleem is de zout in de lucht het materiaal aantast
     
  8. Veel of weinig rijden is ook van invloed denk ik zo. Veel rijders doen veel meer km ers met een uitlaat bijvoorbeeld.
     
  9. Gisteravond wilde we even boodschappen doen en dacht, even snel kijken naar het niveau van de koelvloeistof. En... bijna helemaal leeg.... Direct motor uit natuurlijk.
    Vorig jaar nog vervangen door een nieuwe... Na 30k kilometers ofzo weer aan de beurt dus...
    Begin wel steeds minder vertrouwen te hebben in de auto, of uberhaupt ford focussen. Toch slecht dat ze dat nog steeds niet verbeterd hebben?
     
  10. #710 Mpothoven, 3 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2017
    Thermostaathuis niet lek dan

    Hou het zelf ook in de gaten, vorige maand is auto nog gecheckt en systeem afgeperst.
     
  11. Zitten al scheuren weer in het reservoir. Dus dat lijkt me niet. Laat het wel even checken bij de dealer.
     
  12. Heb nu wel een fles koelvloeistof achterin liggen, alleen vervelend dat die nog met water gemengt moet worden. Laat reservoir maar vervangen als hij in januari beurtje krijgt.
     
  13. Sterker nog, ik heb een grote fles bij me. Die ik direct kan gebruiken. En ik controleer heel vaak hoe mijn niveau is. Bij m'n Hyundai Coupe nooit gedaan en ook nooit problemen gehad.

    Wanneer oh wanneer gaan ze die plastic reservoirs eens verbeteren...
    De RS en ST's moeten dit dan toch ook hebben of?
    En anders wil ik die reservoirs wel gebruiken als dat kan?!
     
  14. hoe bij rs en st is geen idee. probleem is dat de motoren standaard warmer zijn.
    voordeel beter uitstoot. nadeel niet alles is er voor bestemd.

    als onderdeel weer niet goed is. dan onderdeel garantie. dat is namelijk een jaar.
    probleem is komen die scheuren door de malpers waardoor plastic daar anders van structuur is, volgens bij zat het voornamelijk in de bochten ervan.

    de reservoirs die ik heb vervangen was vaker omdat ze door vies koelvloeistof (olie in koelsysteem gekomen) en plastic niet meer te reinigen was.
    echt problemen met die scheuren niet echt gehad
     
  15. Punt is alleen wie betaalt het.
    Als ford betaalt vervangen ze het overal. Als klant betaalt vervangen ze het niet preventief.
    Als het lekt dan kunnrn ze pas tegen de klant zeggen dat het vv moet worden. Dat er daatna verbeterde type op komt maakt dan niet uit
     
  16. Misschien dat zelfs de koppakking (weer) lek is.. Waar ligt het aan. Is koppakking lek, bouwt hij meer druk om en gaat daarom het reservoir kapot. Of is het reservoir lek, gaat de koelvloeistof eruit en daarom de koppakking lek? Of is er wat anders aan de hand.

    Garage vraagt 800 euro voor vervangen koppakking, distributieriem, afvlakken en compressietest. Lijkt me opzich nog wel een ok deal. Maar waardoor komt het...
    Kan hem wel weer vervangen, kan ik het over 35k km weer doen?

    Ik moet komende tijd mijn koelvloeistofniveau weer in de gaten houden.
    Bijvullen bij koude motor, tussen min en max in right???
     
  17. Door gebrek aan korlvloeistof kan koppaking eraan gaan.
    Door teveel vermogen kan de koppakkin er tissen uit geblazen worden.
    En ja ik heb verhalen gehoord dat koppakking van ene merk wel heel blijft en ander merk niet.
    Door defect koppakking komt er meer druk op koelsysteem en dan kan het zomaar meer schade komen.

    Bijvullen idd met koude motor. Bij warme motor staat er weer druk op systeem en kan het bij openen tegen je aan spuiten
     
  18. Op dit moment spelen de probleem vooral bij de 1.0 en 1.6 toch? Bij de 1.5 heb ik er nog niets over gelezen, ik hou de koelvloeistof wel steeds in de gaten overigens. De 1.5 heeft gelukkig wel een extra temperatuur sensor in de cylinderkop zitten dus hopelijk krijg je dan sneller een melding
     
  19. Ja, ik snap dat het bij een warme motor tegen je aan kan spuiten. Maar met rustig openen dan lukt dat nog wel. Het borrelt dan wel omhoog ook.

    De garage gaat weer kijken die het 1,5 jaar geleden ook gefixed heeft.
    Mag natuurlijk nooit zo snel weer voorkomen.
     
  20. Het ligt er vaak aan systeem. Kan dop soms idd er af draaien. Maar soms spuit het direct al zonder gesis van te voren. Ivm je vrandeonden kunt krijgen moet je ff wachten. Hoe lager temp hoe beter het is
     

Deel Deze Pagina