waxinelichtjes (xenon)

Discussie in 'Exterieur' gestart door Keumus®, 6 mrt 2015.

  1. Zoals misschien gelezen heb ik mijn af fabriek xenon pitten vervangen door nieuwe pitten. Ik zocht 5000 maar volgens de verkoper zou 4200 ook prima voldoen en zou je het verschil bijna niet zien.

    Nou.. weet dus niet of het aan de lampjes licht of aan iets anders (ben helaas geen expert) maar damn wat een slecht licht komt er vanaf zeg! Toegegeven het is better dan de oude lampen.. maar pffffff Je kunt op de straat bijna niet zien dat ik lampen aan heb laat staan dat het xenon is.

    Als je achter een andere auto staat zie je idd xenon en ziet het er prima uit.. maar voor de rest.. damn..

    In mijn vorige auto had ik aftermarket 6000K xenon (seat toledo 2003) en dat gaf me een pleur licht.. alles mooi reflecterend, mooi verlicht straat beeld.. maar dit.. mijn vrouw gaat zo niet met de auto weg als het donker is. Stond zelfs bij het stoplicht naast een bijna "antieke" fiesta.. en zelfs die lampen kon je beter zien op straat dan die van mij... heeft iemand tips???? :)
     
  2. Welk merk heb je er nu in zitten?
    Ik heb gemerkt dat Pilot bijvoorbeeld sterk wisselende kwaliteit levert.
     
  3. lampjes van HID, D1S 85V 35W 4200K
     
  4. Zouden toch goed licht moeten geven, niet zo helder wit als 5000k maar toch zeker beter dan de antieke Fiesta waar je over spreekt, zijn de ballasten nog wel goed?
     
  5. Ballasten zou kunnen inderdaad, maar aangezien ze merkloos zijn zou het me niks verbazen dat daar ook een oorzaak ligt.
     
  6. Misschien kun je eens meten hoeveel er uit de ballasten komt.
     
  7. Oh dus kan ook aan de ballasten liggen..hmmmm..
    Hoe kan ik die meten of kan ik daarvoor het beste toch naar een echte garage gaan???
     
  8. Ballasten zijn niet echt te meten. Multimeters zullen het niet fijn vinden als je ze erop aansluit, gezien de piekspanning die er vrijkomt.

    Ik weet niet of je een beetje in de buurt van Zwolle woont, maar anders kunnen we wel even een ballast omruilen om te testen.
     
  9. Sorry voor de late reactie... ff heel druk geweest en nu herstellende van een behoorlijke verkoudheid... bleghhh...

    Zwolle is niet al te ver weg.. zelfde provincie.. laten we zeggen wij hebben met 2-0 gewonnen zaterdag :baeh:

    Heb laatst wel in het donker moeten rijden en toen ik de auto startte, lampen aan deed dacht ik..ja.. dat ziet er toch goed uit..maar het lijkt er echter op dat ze daarna alleen maar geler worden en met het geler worden gaat in mijn ogen de lichtopbrengst ook naar beneden (en zeker de reflectie op de weg)

    Kan het zijn dat ik gewoon ontzettend goed licht heb gehad met mijn vorige auto (aftermarket 6000K) en dat het verschil in kleur (4200K - 6000K) de hoofd oorzaak is? of zijn projectoren een beperkende factor? Ik weet het ook niet.. Jammer is gewoon dat ff een nieuw lampje erin draaien belachelijk veel geld kost vergeleken met de vorige (14,99 per lamp) hahahaha

    Als je btw recht in de lamp kijkt lijkt het veel witter (en zie je daarna alleen maar vlekken :schater:) dan wanneer je rijdt. Ik wil best wel een keer van je aanbieding gebruik maken om die ballasten te testen maar mocht dat het probleem niet zien.. welke xenon lampen zijn dat het beste.. Ik heb veel goeds gehoord voer de Osram 66144 CBI...
     
  10. Ik moest eerst even opzoeken tegen wie ze zaterdag gespeeld hebben (ik volg geen voetbal:P).
    4300K lijkt inderdaad minder te reflecteren dan 5000K of 6000K. Zelf heb ik 5000K van Pilot. Wel las ik hier laatst een topic over dat 4300K bij nat wegdek en regen beter zou zijn.
     
  11. Ik dacht dat 4300 k ongeveer dezelfde kleurtemp. Is als van normale halogeen lampen, als je eerst 6000 k had zul je dat zeker merken de 6000 geeft veel meer reflectie op wegbelijning en borden. Daarbij lijkt het minder opgenomen te worden door donkere en natte wegdelen is mijn mening. Heb nu standaard xenon in mijn focus3 en in de vorige zat 8000 k neig nu ook de zeggen dat ik minder licht heb dan voorheen.
    De lenzen zorgen ervoor dat er minder strooilicht is en dus meer licht dat nuttig in de bundel blijft.
     
  12. 4200K is wat geler dan 6000K. 8000K gaat echt naar het blauwe licht toe.
    Hoe hoger het aantal K's hoe minder licht er uit zal komen. Wij verkopen voor 80% 6000K en als vervanging 4200K.

    Als ik je verhaal zo lees heb je gewoon een beroerd setje lampen.......
    Mijn ervaring met ballasten is dat ze het of wel of niet doen. Niet dan ze langzaam "minder stroom" door zouden geven.

    Ik zou gewoon eens een ander setje lampen proberen: http://www.jps-tuningshop.com/contents/nl/d42_Losse_Xenon_lampen_.html

    Nog een ander idee, zijn je lenzen niet vuil?
     
  13. #13 kolere, 16 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2015
    Ik denk dat je spanning bedoelt? Dat kan natuurlijk wel, maar als de lamp eenmaal is opgestart met een verhoogd voltage en daarna terug wordt geschroefd en onder de bedrijfswaarden komt zou de lamp (het gas) gewoon uit gaan of gaan knipperen. Zachter branden van xenon kan bij mijn weten niet door de ballast worden veroorzaakt, maar een ballast kan natuurlijk wel langzaam slechter worden (minder spanning geven) en daardoor de lamp vroegtijdig slopen.
     
  14. Zoals ik dit hier nu lees had je in je Seat een aftermarket set Xenon zitten, dus je Seat was uitgerust met koplampen waar een blaker in zit hierbij heb je veel strooilicht wat ervaren wordt als een bak licht.

    Originele Xenon van :ford: werkt met de bolle lens techniek, dit wil zeggen dat het licht door de lens geprojecteerd en dus gebundeld wordt op de plek waar het licht ook daadwerkelijk hoort te schijnen, hierbij heb je dus "geen" strooilicht en dat ervaar je dus nu als minder licht.

    Conclusie; een koplamp met blaker kan je qua lichtopbrengst niet vergelijken met een koplamp met bolle lens techniek en vice versa.

    Zorg er ook voor dat de hoogte van je lichtbeeld juist is afgesteld, met bolle lens kan je ze wel wat hoger afstellen want er is geen strooilicht dus ook geen verblinding (maar hou het wel binnen de apk marge's)
     
  15. Morgen ga ik een Focus 3 (januari 2014) ophalen die af-fabriek is voorzien van xenon. Hiervoor heb ik vijf jaar gereden in een Focus 2 (facelift model) met de meedraaiende projector koplampen. Twee weken na aankoop heb ik het standaard halogeenlicht vervangen door Pilot 6000K xenon.

    Ik zal zeker op het lichtbeeld van de Focus 3 gaan letten. In mijn vorige gaf de 6000K een fantastisch mooi licht, waarbij met name wegbelijning erg duidelijk werd.

    Dit "draadje" zal ik volgen én na eigen ervaring aanvullen.

    Arjan
     
  16. Het lichtbeeld is hetzelfde kan ik je vertellen. Heb zelf ook dezelfde focus gehad en nu ook een 3 met oem xenon. Al vindt ik dus de reflectie van objecten (borden en belijning) dus ook een stuk minder door de gebruikte oem xenon kleur.

    Heb een set van 6000 en 8000 k in gebruik gehad in een smart maar durf niet te zeggen dat 8000 k minder licht zou geven dan de 6000 k uitvoering in dezelfde lampunit. Wel helderder oplichten van witte en retroreflecterende delen van borden en belijning met de 8000 k dan de 6000k en zeker meer dan bij de 4300 k oem van de focus.
     
  17. Ik vind de OEM mk2,5 xenon lichtopbrengst ook enorm tegenvallen, ergens verdwijnt veel licht, maar het komt in elk geval niet naar buiten.

    Heb er al dure Night Breaker lampen in gezet, scheelt een fractie maar nog steeds matig naar mijn mening. Volgens mij helaas weinig aan te doen.
     
  18. Het is mij in de koplampen van de Focus 2 fase 1 al eens opgevallen dat het in de lichtunit zelf ook erg licht is. Het schijnt tussen de reflector en de lens door de unit in.
     
  19. Paste dat?:lol:
     
  20. Ja, beetje krap maar uiteindelijk is het gelukt:baeh:
     

Deel Deze Pagina