Velgen wissel van voor naar achter

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Johan 12, 3 aug 2014.

  1. daarom heet het ook anti-slipcursus :mrgreen:

    enne, echt wel, dat heb ik nou weer geleerd op een drift-cursus :rock:
     
  2. #22 Blauwitje, 7 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2014
    Ander voorbeeld, bij hevige regenval heb ik liever de beste banden voor. Want als die door aqua planing (door een slechter profiel voor) een eigen weg gaan zoeken ben je ook het spoor bijster! De achter wielen volgen vanzelf.
     
  3. Gij verhevene... Wat mogen wij stervelingen toch blij zijn met uw analytische vermogen.... En uw wil om dit te willen delen... Gelukkig weet ik wie het aankaart... Enige zelfreflectie zou jou ook niet misstaan.
     
  4. Waar ben jij tegenaan gelopen dat je je tekst zo begint ;-)
     
  5. #25 Marco Morello, 7 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2014
    Zal d.m.v. onderstaande quote onderbouwen, waarom het beter is om de beste banden achterop te leggen;

    "Aan deze kwestie is een zuiver technisch aspect en een zeer persoonlijk aspect verbonden. Laten we met het eerste beginnen. De achteras moet tijdens het rijden stabiliteit verlenen aan de auto. De voorwielen gebruiken we om correcties aan te brengen in de rijrichting. Dat is ook de reden waarom met uitlijnen aan de achterzijde moet worden begonnen. Als de achterwielen juist sporen, dus volgens specificaties zijn afgesteld, kunnen we ervan uitgaan dat de geometrische rijlijn in overeenstemming is met de hartlijn van de auto. De rijlijn is de exacte richting waarin de achterwielen rollen. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn. Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren. Het maakt in dit geval niet uit of het een auto met voorwiel- of achterwielaandrijving betreft, hoewel een auto met de motor voorin en achterwiel aandrijving iets gevoeliger reageert. In uw voorbeeld is 4 mm profiel toch al een beetje griezelig in de omstandigheid dat aquaplaning zou kunnen optreden. Dat is de reden dat sommigen er de voorkeur aan geven om de banden met het meeste profiel aan de voorzijde te monteren. Technisch is het minder juist, maar een voor het gevoel betrouwbaar rijgedrag is toch ook belangrijk. Qua wegligging zal het bij normaal gebruik praktisch niet merkbaar zijn waar de banden met het meeste profiel zijn gemonteerd".

    Tijdens het remmen komt de meeste druk op de vooras, door deze druk (raakvlak wordt groter) zullen ook minder goeie banden remmen.

    [MENTION=7922]gerardTDCI[/MENTION];dat jij een driftcursus hebt gehad, wil niet zeggen dat iedereen een plots uitbrekende auto kan opvangen. Zoals ik al zei zal 8 vd 10 mensen op de rem stampen, ipv proberen de auto op te vangen.
    Durf zelfs te stellen dat zelfs jij ondanks je driftcursus (gecontroleerde omgeving) bij een plots uitbrekende auto het moeilijk zal hebben de auto weer onder controle te krijgen.
    Als het je al lukt. En nee ik beweer dus niet dat het mij wel lukt.
     
  6. Marco, ervan schrikken als het gebeurt zal ik niet zo snel doen maar het probleem zal wss wel de ruimte zijn die je nodig hebt en die er in 9 van de 10 gevallen gewoonweg niet is dus ook ik ga dan gewoon nat....:D
     
  7. Het ontbreken van het schrikeffect en het feit jij meer getraind ben dan de gemiddelde bestuurder is voor jou een mega advantage.
    Het siert je ook door te stellen dat zelfs jij "tekort" zou schieten.

    Zelfs ervaren coureurs kunnen op zo'n moment verrast zijn.

    [MENTION=713]Stephan296[/MENTION]; Wat me tegen staat is het feit dat iemand die vanuit zijn professie moet weten wat goed is, een tegenstrijdig advies geeft (niet in zoveel woorden). Hoop dat hij zijn klanten beter advies geeft.
     
  8. k wist niet dat je nog niet van tegen sturen hebt gehoord?;)

    slipcursus of rijvaardigheidstraining niet maar wel uren spelen in sneeuw en een jaar of 10 cross ervaring met en zowel voor als achterwiel aandrijving.
     
  9. In een meningsverschil bestaat er geen goed en fout.
    Het spijt me dat ik je een betweter heb genoemd.
     
  10. :thumbs: sportief van je. Ik zal er zelf proberen meer op te letten.
     
  11. Tegensturen is het eerste wat men probeert, maar dan komt over corrigeren en snap off oversteer.... Grote kans dat de meesten (including me) de auto wel kwijt zijn. Of door andere weggebruikers, of door gebrek aan ruimte of door onoplettendheid.

    Maar wel eens gehoord van; "hoogmoed komt voor de val"?
     
  12. #32 Blauwitje, 8 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 aug 2014

    Dit verhaal spreekt zicheen beetje tegen want inderdaad je zult met minder goede banden ook goed met droog weer hard kunnen remmen maar met nat weer veranderd dat wel eventjes. Ook uitwijken in nat weer doet een band met minder profiel dat veel slechter.
    tevens zal een slechtere band achter met droog weer niet veel slechter achter presteren met normaal rijgedrag in bochten en omdat deze niet aangedreven is volgt deze vanzelf.

    een slipcursus is altijd aan te raden!
     
  13. Idd bij normaal weggedrag en omstandigheden zullen 9/10 mensen het niet meemaken dat de auto zijn kont om gooit.
    Echter op het moment dat jij een bocht in gaat waar een plas ligt en je voorwielen gaan er goed door, door het betere profiel, maar je achterwielen zijn slechter (dusdanig slechter) kan het zo maar zijn dat voor achterwielen de snelheid etc. te hoog is, ondanks dat de voorkant er prima doorkomt. Met als gevolg dat je achterkant uitbreekt, helemaal wanneer men in de bocht abrupt het gas los laat.

    Wanneer je dezelfde bocht in gaat, met voorop de mindere banden (beduidend minder) dan is de kans groot dat de auto over zijn voorwielen gaat glijden, wat doen de meeste mensen dan in zo`n situatie? Juist vaart minderen. Waardoor de auto zichzelf weer in het spoor trekt. Met een beetje geluk heb je ruimte genoeg en glij je een metertje door.
     
  14. [MENTION=13177]Silver[/MENTION] Baron aka marco ik ben het met je eens dat de gemiddelde auto mobilist teweinig ervaring heeft om in zulke gevallen adekwaad te reageren en dat een slipcursus verplicht moet worden bij het rijbewijs ben ik voor!!!!
    het is heel belangrijk om te weten hoe je moet reageren meeste reageren met een rem actie in beide gevallen overstuur of onderstuur en bij aqauplanning niet aan te bevelen.

    en hoog moed komt voor de val dan heb ik al veel pijn.:rock:

    zoals men eerder reactie:

     
  15. De beste banden dus altijd achterop, zeker in de winter.

    Het is ijdel te denken dat je de natuurkundige wetten kan breken met je 'kundige' rijgedrag (en dat geldt ook voor de coureurs onder ons ;) )
     
  16. Beste oplossing gewoon zorgen dat je 4 goede banden op de auto hebt en niet op de grens rijden.
    je rij gedrag aanpassen aan de omstandigheden.

    mvg sander
     
  17. Of gewoon niet meer rijden... Nog beter.:mrgreen:
     
  18. Heb het net nog ff zitte google en men schoolboeken er op na geslagen en zelfs de meningen van de expert en het lesmatriaal van scholen verschillen over dit onderwerp.
    dus ik denk als hun hun verhaal niet gelijk kunnen krijgen dat wij er ook nie uitkomen.

    mvg sander
     
  19. Ik denk gewoon dat je het laatste woord wilt hebben.
    Dat mag van mij, je hoeft alleen nog maar even te reageren ;)
     

  20. :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina