Velgen wissel van voor naar achter

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Johan 12, 3 aug 2014.

  1. Ik heb 2 nieuwe achterbanden nodig, maar nu wil ik de voorbanden inclusief velgen naar achter brengen en de achter velgen met de 2 nieuwe banden voor laten plaatsen.

    Nu is mijn vraag kan dit zomaar ivm het bandenspanning meetsysteem of moeten de velgen op de originele plaats blijven bij voorbaat bedankt.
     
  2. Het is volgens mij geen probleem om ze van plaats te wisselen. Je kan alleen beter de nieuwe banden achter zetten denk ik..
     
  3. Klopt helemaal,

    Nieuwe banden achteraan, dus als je voorste versleten zijn de achterste vooraan plaatsen en achteraan nieuwe zetten.

    gReetS
     
  4. Ik doe altijd beste banden voor. Dit zijn de aangedreven wielen en een Ford is van nature altijd onderstuurd. Maargoed dat is een eeuwige discussie..
     
  5. Je hebt kans dat je ff bandenspanningsysteem moet resetten in je bc, bij stilstand auto. Verder geen probleem.
     
  6. Bij verdere studie blijkt de Ford niet echt een sensor meetsysteem te hebben waardoor blijkbaar de velg op zijn plaats behoort te blijven.
    Bij Ford wordt de rolweerstand gemeten en dan kan je blijkbaar wel de velgen wisselen van positie.
    Maar in ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.:thumbs::thumbs:
     
  7. Klopt, gaat via rolomtrek/abs sensor
     
  8. Bedankt naamgenoot, je hebt helemaal gelijk.
    Ze zitten er inmiddels op en heb de b.c. bandenspanning gereset.
    Ik heb weer de originele banden gekozen omdat deze goed bevallen Good Year efficiency performance grip 215 R50 17 inch W95
     
  9. Uit ervaring kan ik je zeggen dat het geen enkel probleem is. De enige Focus waar dit wel problemen opleverde was mijn toenmalige ST en dat had te maken met een nogal verschillend camber voor en achter. Als je in een dergelijk geval niet regelmatig wisselt, een paar keer per jaar, dan heb je er na het wisselen een extra optie bij gekregen, een massage (lees tril) stoel :mrgreen:

    Ik ben benieuwd hoe dit met de huidige ST uitpakt.
     
  10. Hee Joost, ik wist niet wat camber was.
    De achterbanden zijn bijna 60.000 km meegegaan.
    Ik moet zeggen dat ik echt veel verschil merk op dit moment, hij stuurt lekkerder en de achterbanden maken veel minder geluid.
    Ik heb ze wel met stikstof laten vullen dit op advies van de monteur.
    Wat ik je nog wil vragen Joost in mijn huidige focus voel ik soms de aandrijfkrachten in het stuur hoe is dit bij je huidige ST ?
     
  11. #11 Iodokus, 5 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2014
    Johan,

    Camber angle


    :wow: Da's wel heel erg netjes. Bij een behoorlijk camber verschil voor en achter kan ik me echter voorstellen dat wisselen na 60K niet de meest fantastische resultaten oplevert.


    Vooropgesteld 250 PK op de voorwielen is veel, erg veel. Dus de term torque steer is er één die je vaak zal horen bij een zogenaamde hot hatch aangezien de meeste voorzien zijn van voorwiel aandrijving.

    Ford heeft dit bij de huidige ST getracht te beperken door een soort van torque vectoring control toe te passen. Op zich werkt het redelijk goed maar perfect is anders. Met andere woorden er zijn voldoende momenten waarop je de paarden met de nodige Nm's voelt trekken waardoor in sommige situaties de auto de neiging heeft naar één kant weg te trekken ipv rechtuit te gaan ;)

    Is het hinderlijk? Ik denk dat dat iets persoonlijks is, de één vindt het geweldig (moi) en de ander vindt het verschrikkelijk.

    Kortom, ja je voelt de aandrijfkrachten, als je ze flink aanspreekt natuurlijk. Maar ik weet zeker dat dankzij het torque vectoring control systeem het effect daarvan veel minder is geworden. En ja hoewel ik echt heel erg tevreden was over de 1.6 geniet dit toch mijn voorkeur, eens een ST altijd een ST ben ik bang voor :mrgreen:
     
  12. Johan@
    eens een ST altijd een ST ben ik bang voor


    Wees dan maar blij dat je nooit een RS hebt gekocht:schater::schater:
     
  13. Waarom worden de beste banden achterop gezet denk je? Bij onderstuur is vaak de eerste reactie gas los. Auto trekt zich dan vanzelf weer in het spoor (mits de stoeprand etc. niet eerder is :mrgreen:). Bij overstuur, durf ik wel te stellen dat 8 van 10 automobilisten geen idee heeft wat te doen... Met als gevolg dat de auto achterstevoren gaat.

    Dat is theorie, in de praktijk moet je bij een goed onderhouden auto wel behoorlijk de grens opzoeken om overstuur te krijgen, zeker bij een voorwiel aangedreven auto. Vaak zijn slechte achterdempers de veroorzakers van overstuur dit i.c.m. slechte achterbanden of te lage bandenspanning is helemaal "killing"...

    Overigens ben ik niet met je eens dat Ford met name onderstuurd is. Tuurlijk een voorwiel aandrijver heeft altijd de neiging om over de voorwielen weg te glijden (onderstuur) zeker in te krappe bochten. Maar veelal gebeurt dit door "onkunde" van de bestuurder. Te hard in een te krappe bocht zorgt ervoor dat de auto recht door gaat. Hard de bocht door is dan ook anders dan hard de bocht in. Anyway, juist ford is qua setup op de grens en dan met name bij gas los redelijk tail happy (zeker voor een voorwielaandrijver). Oftewel overstuur.
     
  14. Dat dus.
     

  15. Eindeloos zeg je, maar (persoonlijk) niet nutteloos. En zeker interessant.
     
  16. Zeker.
    Intuitief plaats ik de beste banden altijd voor, vanwege dat dit de aangedreven wielen zijn. Maar er valt dus blijkbaar ook wat voor te zeggen om ze achter te plaatsen.

    In mijn wagen heb ik trouwens nog nooit iets van torque steer gemerkt maar ik zal normaliter ver voor de limiet rijden (of is dit alleen een issue bij de mk3?). In mijn achterwiel aangedreven Capri heb ik wel een keer een uitbreker gehad.
     
  17. Dan heb je de auto nog nooit de sporen gegeven. Een MK3 ST heeft standaard wel wat vermogen meer (25 PK en 40 Nm) maar de MK2 ST kan er ook wel wat van. Kanttekening mijn toenmalige MK2 ST was wel gekieteld :mrgreen:

    Ik zou zeggen ga voor een stoplicht staan, handen van het stuur en zodra het licht op groen gaat gas erop :badgrin: Kijk dan eens wat de auto doet. Dan ronde twee, doe hetzelde trucje nog een keer maar houdt het stuur nu vast, hoeveel moet je tegensturen? ;)

    Als laatste doe je nog een derde ronde maar nu met een potente achterwiel aangedreven auto. Maar dit heb volgens mij al wel eens gedaan :lol:
     
  18. beste banden altijd voorop!
    de voor as is je hoofd rem en stuur as waar je de achter as mee kan corrigeren, en
    je remmenkracht is voor meer als achter
    de meeste normale mensen zoeken de grens van een auto niet op,ik zelf wel ik ben dan ook niet normaal, heb verschillende autos gehad en ook voorwiel en achterwiel aangedreven van iedere auto de grens opgezocht en ook weleens eer over heen maar ik blijf er bij beste banden voor.

    mvg sander van breugel
     
  19. Zalig zijn zij die onwetend zijn...

    Nooit een rijvaardigheidstraining of slipcursus gedaan zeker?
    De achterkant vang je niet op als de kont om komt op slechte banden...
     
  20. Onwetend en betwetend, het past schijnbaar in 1 topic [emoji51]
     

Deel Deze Pagina