1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Universeel alarm inbouwen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door NoToRiOuS20, 25 mrt 2008.

  1. Zo ik dacht ik ga eens een HowTo-tje maken over het inbouwen van een alarm.

    Ik heb dit alarm systeem ingebouwd in een FoFo Hatchback 3 deurs Fase 1, let wel op dat als je ook een universeel alarm inbouwt dat de kleur draden kunnen verschillen met die ik hier aangeef.
    Zorg ervoor dat je meetapparatuur hebt zodat je eerst kan kijken of je de goede draden hebt.


    Ik heb zelf voor het Giordon alarm gekozen dit omdat ik deze ook in me vorige auto heb ingebouwd hij is zeer goed en nooit problemen mee heb gehad. (zie foto)

    [​IMG]

    Korte Beschrijving:

    Stille Alarm Modus
    Knipperlichtaansturing
    Paniek Alarm
    Auto Zoekfunktie
    Alarm Memory/geheugen
    Deurbewaking
    Vooralarm
    Vrije kanaal voor Trunk Release/ Kofferbakopener
    Aktiveringsherinnering
    100 meter bereik met handzenders
    4,3 miljard wisselende codes
    Geschikt voor elektrische en pneumatische centrale deurvergrendelingen
    Sirenebediening
    ISO9001 certificatie

    Het pakket bestaat uit:

    2 x AB 4 kanaal
    centrale unit
    controle LEDlicht blauw
    bekabeling incl.zekeringen
    sirene 120 DB
    schoksensor
    startonderbrekerrelais
    2 zwarte klapsleutels met blauwe led!
    2 monstersleutelbaarden
    gebruiksaanwijzing+installatieplan

    Extra aangeschaft 2x sleutelbaard Ford









    Oke de kleurcodes die hieronder staan zijn zoals het is in mijn FoFo:
    Het betreft hier een Fase 1 (knipperlichten in bumper)

    Accessoire-stand GROEN/BLAUW (zie foto)
    CPV Dicht ZWART/ORANJE (zie foto)
    CPV Open ZWART/GROEN (zie foto)
    Deur Schakelaar links ZWART/GEEL (zie foto)
    Deur Schakelaar rechts ZWART/BLAUW (zie foto)
    Knipperlichten BLAUW/ROOD (zie foto)
    BLAUW (zie foto)
    Kofferbak schakelaar BLAUW/ZWART (zie foto)




    TIP: Zorg ervoor dat je meetapparatuur hebt zodat je eerst kan kijken of je de goede draden hebt, dit omdat zoals ik al aangaf sommige draden kunnen verschillen.

    Oke we gaan beginnen:
    Het eerste wat we nodig hebben is de CV unit en de hoofdstekker (ik noem het maar hoofdstekker).


    De CV unit zit rechts achter het dashboard kastje deze is te verwijderen door onder 3 schroeven los te draaien, dit eenmaal gedaan zie je het volgende. (let niet op de losse schroef :P )

    Foto 1:

    [​IMG]

    Foto 2:

    Groene connector word gebruikt met alleen CV zonder AB, met AB word de Blauwe connector ook gebruikt.

    [​IMG]

    Je moet de groene stekker hebben daar zitten de twee signaal draden van de deuren open en dicht. (zie foto 3) ROOD OMCIRKELT.

    Foto 3:

    [​IMG]









    Ik heb de draden doorgeknipt een krimpkous overheen geschoven en de draden van het alarm erbij gesoldeerd, dit heb ik bij bijna alle draden gedaan, waarom bijna zou je denken dit omdat mijn krimpkousjes op waren :P.
    Zoals je kan zien op foto 4 heb ik de draden erbij gesoldeerd en de krimpkousjes erom geschoven. (vergeet niet eerst de krimpkous erom te schuiven als de draad is doorgeknipt)

    Foto 4:

    [​IMG]

    Oke we gaan door naar de bestuurderskant van de auto, onder het stuur zit ook een klein berg vakje waar ook de klep zit van het zekeringskastje, dit gaan we ook demonteren doormiddel van 3 schroefjes aan de bovenkant en helemaal linksboven zit een soort van plastic schroef die je eruit moet trekken.
    Dan linksonder en rechtsonder ook nog een schroef, als je die los hebt geschroef moet je de kap kunnen verwijderen.

    (LET OP) trek hem niet gelijk hard bij je weg want de bevestiging om de computer uit te laten lezen zit in de kap vast, die is best moelijk te verwijderen omdat het plastic randje wat hem tegenhoud snel wil breken. (Rood omcirkelt foto 5)

    Dan zit er richting de deur een strip die naar boven doorloopt langs de lichtknoppen die zit bij het onderste punt vast geklikt trek hier voorzichtig totdat die loskomt.

    Dan links van de koppeling zit nog een plastic kap waar dus de bedrading zit, deze kap zit vast met twee plastic schroeven die draai je los totdat je ze hoort klikken, ze kunnen daarna nog steeds klem zitten help dan even mee door een andere schroeven draaier erachter te plaatsen en voorzichtig proberen eruit te wippen.

    Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was ik heb hier namelijk geen foto’s van.

    Eenmaal de laatste kap verwijderd zie je het volgende (foto 5)

    Foto 5:

    [​IMG]


    Nu zit links onder de draadbos die we moeten hebben (Rood omcirkelt foto 6)
    Daar zit in het midden ( Paarse pijl foto 6) een bout deze draai je los met een sleutelmaat 10.
    Dan hou je nog een plastic kapje over die zit vastgeklikt boven en onder aan beide kanten.

    Foto 6:

    [​IMG]

    Nu we de draden zien gaan we verder met de draden te zoeken voor de :

    Knipperlicht signaal met het openen en opslot doen van je alarm.
    De accesoire stand zodat je alarm weet wanneer je je auto aan en uit doet.
    En de linker en rechter deurschakelaar zodat je alarm weet wanneer de deuren open en dicht gaan.

    Eerst de knipperlicht signalen:
    BLAUW (Rode Pijl foto 7)
    BLAUW/ROOD (Rode Pijl foto 7)

    Foto 7: (werkt niet meer)

    [​IMG]

    Dan de accesoire-stand
    BLAUW/GROEN (Paarse Pijl foto 8 )

    De linker en rechter deurschakelaar
    GEEL/ZWART (Rode Pijl foto 8 ) (linker deur schakelaar)
    BLAUW/ZWART (Rode Pijl foto 8 ) (rechter deur schakelaar)

    Deze twee draden soldder je bij elkaar, dit omdat er maar 1 draad uit me alarm komt voor de deurschakelaar en ik wil dat ze op beide deuren werken.
    Dit werkt bij mij gewoon perfect en alles doet het goed.

    Achterklep schakelaar
    BLAUW/ZWART (Blauw pijl foto 8 )

    (Let op) Met achterklep schakelaar bedoel ik net zoals bij de voordeuren dat het licht gaat branden als je de deuren opendoet.

    Bij een focus ALLEEN met CV dus zonder afstandsbediening kan je de kabel zelf leggen vanaf de achterklep naar voren. (komen nog foto's van)

    Foto 8:

    [​IMG]

    Dan heb je een constante plus nodig voor je alarm dus sluit je alarm niet op een plus signaal van bijv je dashboard kastje aan omdat hier alleen stroom op komt te staan als de auto aan staat.

    Ik heb de stroom van de hoofdkabel van de zekeringskast gepakt, waarom deze ? Omdat hier altijd stroom opstaat net zoals heel de zekeringskast. (zie foto 9 blauw omcirkelt)

    De zekeringskast haal je los door twee schroeven los te draaien links en rechts van de zekeringskast, daarna wil het nog weleens moelijk zijn om hem uit ze houder te krijgen dus een beetje kracht zetten is vereist :P.
    Let wel op is allemaal plastic kan dus breken.

    Foto 9:

    [​IMG]

    Nu ook zeker heel belangrijk een massapunt, ik heb een massa punt vlak bij me cv kastje gemaakt, waarom daar ? Omdat daar ook me hoofdunit van me alarm zit omdat daar links nog lekker wat ruimte was. ( zie foto 10 groen omcirkelt)

    Foto 10:

    [​IMG]

    Nu alles aangesloten is test je natuurlijk eerst of alles het doet, ik heb hierbij nog een kort filmpje met me telefoon gemaakt.

    http://img532.imageshack.us/my.php?image=video0001cz9.flv

    Dit systeem werkt op een nieuwe klapafstandsbediening ik heb hierbij twee sleutelbaarden.
    (zie foto 11)
    Let wel op dat je ook de transponder in de klapsleutel overzet ander start je auto niet.

    Foto 11:

    [​IMG]


    Nou dit was het zo’n beetje ik hoop dat ik niks vergeten ben :P.
    Neem hier rustig de tijd voor ga het niet afraggen want je zit wel aan de electronica van je wagen.


    Ik heb nou alleen nog niet laten zien hoe en wat betreft de sirene omdat ik die zelf ook nog niet heb aangesloten vanwege tijd tekort, oftewel later een update hierover.

    ooooiiii

    Updatje 22-10-08 Nieuw type alarm met achterklep aansturing

    Ik heb dus een nieuw alarm setje ingebouwd, die stukken beter is dan het oude en ook met de achterklep werkt.

    Ben er dus achtergekomen dat de achterklep plus gestuurd is, dit nieuwe alarm setje heeft een plus gestuurde uitgang voor de achterklep en me oude alarm was massa gestuurd.

    Je moet wel een kabel vanaf het achterklep mechanisme naar voor trekken. ( kabel kleur achterklep GROEN/WIT)

    |
    |
    HIEROVER BINNENKORT EEN UPDATE PLUS FOTO'S
    |
    |

    Ook met dit nieuwe alarm setje gaan me ramen als ze open staan met op slot doen dicht, en de deuren gaan na 15 sec als je een x op de rem drukt ook op slot.

    Hier een foto van me nieuw alarm setje

    [​IMG]

    Mocht er iemand ergens niet uitkomen kan je me altijd even een pb'tje sturen :wink:
     
  2. Dat is dan duidelijk, het is goed zelf te doen, maar neem er de tijd voor, complimenten voor je beschrijving !!
     
  3. Als ik die lees dan denk ik... Mooi zoiets laat ik lekker doen! Ik wil ook wel zo'n bliep bliep alarm erop maar dit is me teveel werk.
     
  4. Haha ja ach het is maar net of je zelf een beetje technisch ben :P
     
  5. Ik heb het nog niet allemaal gelezen, maar het ziet er in ieder geval duidelijk uit! :thumbs: Mijn complimenten!

    Hoeveel kost zo'n alarm nu?
     
  6. Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar...
     
  7. Thx :)

    Schrik niet dit alarm kost 49 euro :P, dus zeker niet duur.
    En nee dit is geen troep, ik heb hem al meer dan een jaar op me corsa gehad en nooit problemen mee gehad werkt perfect.

    Ook het design van de afstandsbediening is netjes en je kan er ook sleutelbaarden voor kopen zoals ik ook heb gedaan.
     
  8. is dit ook zo'n bliep bliep alarm als je hem aan of uit zet?
     
  9. Ja hier kan je tussen kiezen op slot zetten zonder geluid of BLIEP BLIEP en dan open 1 bliep :) , of was het andersom :P.
    Maargoed met bliep jah :P
     
  10. Perfect en wat the f*ck zijn sleutelbaarden? (en wat kosten die)
     
  11. Sleutelbaarden zijn dus zeg maar de sleutels om in de klapsleutel te doen, kijk maar naar de laatste foto daar zit een Ford sleutelbaard op die dus alleen nog geslepen moet worden zodat ik hem kan gebruiken.

    Want nu gebruik ik dus de originele sleutel en afstandbediening apart.
     
  12. Even voor mijn duidelijkheid. Nog een aantal vragen.

    Het alarm kost 50 euro. Wat moet ik rekenen als ik dit laat inbouwen?
    En welke zaken leveren jou alarm?
    En hoeveel kost het maken van die sleutelbaarden?

    In het kort wat zou het totaalplaatje kosten. :lol:
     
  13. De zaak waar ik de alarmen bestel is www.car-secure.nl
    de sleutelbaarden kan je bij hun bestellen en kosten 5 euro per stuk ongeslepen.
    Wil je de sleutel geslepen hebben moet je naar een ford dealer gaan daar kost het tussen de 10 a 20 euro. (verschilt per dealer)

    Het inbouwen ervan doet of deed dat bedrijf ook want ze hebben nu een nieuwe website en daar kan ik niks meer vinden over het inbouwen ervan, wat wel op hun oude website stond.
     
  14. Dan vallen die kosten idd wel erg mee!!

    Maar het kan dus ook werken met 1 sleutel, waar de startonderbreker in zit, en het openen van de achterklep?
     
  15. Jah klopt, de enigste reden waarom ik nog twee sleutels heb is omdat ik van 9 tot 6 werk en dan zijn alle dealers dus ook weer dicht.
    Dus moet wachten tot het weekend.

    Wat betreft de achterklep die heb ik niet kunnen aansluiten omdat de achterklep van de focus plus is en me kabel uit me alarm massa gestuurd, daar moet ik nog een relais voor hebben.

    Maar het kan dus wel jah op dit alarm wat ik heb de achterklep mee openen.
     
  16. Thanks voor deze mooie uitleg. ik ga hier zeker even gebruik van maken.
    Ik heb het alarm in laten bouwen met ook een start functie. dat werkt allemaal prima. Alleen na deze winter gaan ineens mijn deuren niet meer goed open. Als ik op open druk, gaan ze wel open, maar direct weer op slot. hier heb ik geen last van als ik gewoon die originele afstandsbedieing gebruik. Dus gebruik nu het alarm ook haast niet meer.
    Ga eens uit zoeken hoe het precies ingebouwd zit, en wat er mis kan zijn.
    Ook meteen even kijken of ik mijn achterbak er ook mee open krijg. heb er wel eens naar gekeken, maar niet bij deze connector.
     
  17. Mijn alarm doet het nu ook een stuk beter. Alleen doet de achterklep het niet. Ik heb hem aangesloten zoals hier staat beschreven, als ik hem dan open wil maken dan gebeurt er niets. het alarm stuurt 12 volt uit als ik op de knop druk. in rust is hij 0 volt. wat kan er fout zijn.
    Ik heb ook gemeten wat er de zwart/blauwe kabel staat. 0.7volt bak dicht, 0.2 bak open. Je ziet ook geen piek verschijnen zodra je hem open maakt met de originele CV of de knop op het dashboard.

    Het lampje van mijn ABS blijft nu ineens branden!! Waar kan iets fout zitten? Voordat ik de connector bij de berijders kant open maakte was er niets aan de hand...:( Ik heb ook alle massapunten gecontrolleerd en de 2 zekeringen bij de motor, en 1 zekering binnen.
     
  18. Op de hoek van de straat ging het lampje ineens uit. even naar en parkeerplaats gereden, en de abs getest. werkte nog prima! Dus ik ben weer opgelucht :D

    nu de kofferbak nog
     

Deel Deze Pagina