1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak Monteren op een Focus 2011

Discussie in 'Exterieur' gestart door UnitVision, 9 mei 2012.

  1. Bij ford bestel je de kabelset los en de module los. De uitbreidingskabel zit gewoon in de kabelset en als die niet nodig blijkt te zijn gaat deze meestal de kliko in.
     
  2. Bedankt Nickysmeding voor je aanvulling.
    Helaas raak ik nu het overzicht een beetje kwijt wat nu bij elkaar hoort en wat apart besteld moet worden.

    Citaat van JW
    Citaat van Nickysmeding
    Gezien bovenstaande citaten kan ik dan het volgende concluderen?


    1. Je koopt bij Ford, als je dan een voertuigspecifieke kabelset koopt, dan zit daar ook de uitbreidingsset bij en bovendien een 7-polige steker (of 13, ligt eraan wat je kiest)?
    2. Je koopt bij Ford,je moet dan nog wel een losse module kopen?
    3. Je koopt NIET bij Ford, dan moet je een voertuigspecifieke kabelset kopen met keuze een 7-polige of 13-polige steker.
    4. Je koopt NIET bij Ford,dan moet je ook nog bij de FORD-dealer een uitbreidingskabel kopen?
    5. Je koopt bij NIET Ford, dan moet er ook nog een module gekocht worden (bij ford?)?
    Ik lees bij alle advertenties en reacties van trekhaken alleen dat er een kabelset bij zit.
    Er wordt niet gezegd dat er nog ergens een module nodig is.
    Wat is dit voor een module (type of naam) en moet die los gekocht worden of zit die normaal wel bij een voertuigspecifieke kabelset als je die NIET bij een ford-dealer koopt?

    Misschien is het in de praktijk allemaal logisch en zal alles vanzelf wel uitwijzen uit de handleidingen maar ik weet wel graag waar ik het over heb.
    Ik hoop dat ik straks maar 1 keer een bestelling hoef te doen en niet dat ik later nog dingen vergeten ben, zoals bv. een module doordat ik mischien ervan uitging dat die automatisch bij een voertuigspecifieke kabelset zou zitten etc.
     
  3. Hoe het met aftermarket spul zit weet ik helaas niet, ik heb hiervan voor de :focus3: nog nooit iets gezien.

    Als het spul allemaal bij ford gekocht moet worden heb je nodig.

    1: De trekhaakset zelf.
    2: Kabelset 7 of 13 polig, keuze aan jezelf ( is incl uitbreidingskabel voor als er geen voorbereiding aanwezig is )
    3: Trekhaak module.

    De uitbreidingskabel word voor bij de zekeringkast aangesloten, Mits er geen voorbereiding is.
     
  4. Citaat van JW
    Ik ben benieuwd JW wat voor prijs je dan gevonden hebt want ik heb ff geinformeerd bij mijn dealer en ik schrok een beetje van de prijs.
    Volgens Nickysmeding moet de kabelset en de module los worden gekocht.

    Ik heb de volgende prijzen doorgekregen:


    1. Trekhaak een kleine € 280,-
    2. Kabelset en module, meer dan € 240,-
    3. Indien ford het monteert vragen ze ook ruim € 240,-
    4. Verloop 13-polig naar 7-polig, een kleine € 20

    Deze prijzen zijn incl. btw
    Het vreemde is dat ik om een 7-polige steker heb gevraagd maar als antwoord krijg ik dan een verloopsteker erbij voor een flinke prijs.

    Kortom, ik vind de prijzen erg hoog.

    Wat vinden jullie, kloppen deze prijzen een beetje of kan ik toch beter aftermarket gaan zoeken?
     
  5. Het is dan waarschijnlijk het verschil dat de module niet bij de kabelset zit maar apart besteld moet worden. Dit is uit de onderdelen tekening bijna niet op te maken. Helaas werkt het onderdelenprogramma momenteel niet op mijn computer dus ik kan het ook niet nakijken.

    Dat ze een 13 polige set leveren met een adapter naar 7 polig is normaal. Origineel is voor de Focus 3 voor zover ik kon zien alleen een 13 polige kabelset verkrijgbaar.

    De prijs is inderdaad aan de hoge kant. Nu moet ik wel zeggen dat ik hier niet zo van opkijk. Ik heb destijds een offerte bij de dealer gevraagd voor mijn Focus 2 en toen was de prijs vergelijkbaar.
     
  6. Mijn dealer kon de trekhaak toch echt met 3 verschillende soorten stekker aansluitingen leveren (jager, multicom of 7 polig). Ik heb jager gekozen om in elk geval alles te kunnen. Bij de bouwmarkt voor 7 euro een verloopstekker naar 7 polig gekocht.

    Overigens werd voor elke stekker aansluiting hetzelfde gerekend, vaak is 7 polig iets goedkoper. Dat maakte de keuze voor jager helemaal makkelijk.
     
  7. Ik heb verschillende ford-dealers gevraagd om een prijs en daar zitten enorme verschilen tussen, helaas allemaal aan de hogere kant.
    Wat ik erg vreemd is dat er zoveel verschillende reacties van de dealers komen terwijl je toch mag verwachten dat ze met de neus dezelfde kant opstaan.
    Zo zegt de ene dat een uitbreidingsset niet nodig is of praten er verder niet over, terwijl ik er wel specifiek om gevraagd heb.
    En de ene geeft gewoon een totaalprijs op zoals in de folder staat (€800,-) en een andere komt wel met specifieke losse prijzen.

    Waar is die trekhaakmodule eigenlijk voor nodig?

    Ik krijg namelijk ook reacties die zeggen dat de module voor parkeersensoren is ed.
    Maar ik heb geen parkeersensoren of achteruitrijcamera of andere speciale features aan de achterzijde.

    Dus is zo'n trekhaaakmodule echt nodig en wat doet deze?
    De dealer vraagt er zo'n € 147,- tot € 160,- voor (ligt eraan dus waar je deze besteld)

    Wat ik dus ook erg vreemd vind is die uitbreidingsset.
    Volgens Nickysmeding zit deze bij de voertuigspecifieke kabelset maar de meeste dealers vragen er zo'n € 75,- extra voor (buiten de voertuigspecieke kabelset en module om).
     

  8. Heel simpel, deze module stuurt de verlichting aan.....

    dus zonder module, geen lichten.
     
  9. Nou, met de duidelijke handleiding van Nickysmeding moet het een makkie worden :D

    Ik heb nog wel een vraag m.b.t. de trekhaakmodule.
    Moet deze perse bij de dealer gekocht worden of mag deze ook van Thule zelf zijn?
    Het gaat mij erom dat de trekhaakmodule nog moet worden ingeleerd dus kan dat ook bij een trekhaakmodule van Thule?

    Ik kan namelijk via onderdelendirect.nl een trekhaak kopen van Thule, vast model voor een kleine € 155,- incl.

    Nu leveren zijn ook een complete bekabelingsset (met 13-polige steker) aan van Thule voor een focus 2011 INCL. trekhaakmodule voor een kleine € 133,- incl.!!!

    Dit scheelt dus enorm met de prijzen van de dealer die in totaal bijna € 300,- hoger ligt (alleen materiaalkosten).

    Nu is mijn vraag dus of de voertuigspecifiele bekabelingsset van Thule (nummer B712054) ook geschikt is voor de focus 2011 en kan deze ook worden ingeleerd?
     
  10. Denk dat Nicky het zeker weet, maar als het goed is klopt het dat de Ford software de module herkend en accepteert van de trekhaak Fabrikant. Coen heeft 2 maanden zonder ingeleerde software gereden omdat bv de module van Westfalia nog niet bekend was bij Ford. Na die periode was de module wel beschikbaar en kon de trekhaak na een software update geaccepteerd worden.
     
  11. Volgens Nicky moest ik de gok maar wagen en dat ga ik ook doen.
    Ik heb intussen de trekhaak van Thule besteld en krijg ik deze week in huis.
    Helaas moet ik voor de 13-polige voertuigspecifieke kabelset van Thule nog wachten tot het einde van de maand eer hij weer leverbaar is.
    Hier zit dus standaard ook de trekhaakmodule bij.

    Nicky heeft al een uitgebreide handleiding gemaakt over de montage.
    Ik ga jullie, zodra ik alles binnen heb en ga sleutelen, op de hoogte houden van de voortgang.
    Vooral of de trekhaakmodule ook voldoet.
    Dit zal zeker interessant zijn voor diegene die ook een betaalbare goede trekhaak zoekt voor zijn focus 3.

    Ik hou jullie op de hoogte
     
  12. Hallo,

    Ik heb in april onderstaand hier ergens gepost. Misschien hebben jullie er wat aan.
    Het is wel een prijsverschil met hetgeen hier genoemd wordt, maar je hebt geen gedoe.

    M.vr.gr,

    Rob.

    Beste Allemaal,

    Ik wil onderstaand toch even met jullie delen.


    Gisteren een afneembare trekhaak laten monteren op mijn Focus 5drs ecoboost (150pk)

    In Nederland kost een vergelijkbare afneembare trekhaak, bij de Ford dealer, ongeveer € 1000.
    Omdat ik vlak bij de grens woon heb ik ook in Duitsland geïnformeerd.
    Was een stuk goedkoper.
    Heb dit nu bij een
    Ford dealer in Gronau laten doen --> kosten € 750.

    Scheelt genoeg lijkt mij.


    Groetjes,


    Rob.
     
  13. Vandaag begonnen met de trekhaak te monteren, alles is binnen.
    De trekhaak is toch iets anders dan in de handleiding van Nicky is te zien
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=27657

    Deze trekhaak is weliswaar ook van thule maar de extra plaat aan de buitenkant van de koker zit er niet bij.
    In plaats hiervan zitten er 2 plaatjes bij van ongeveer 30x30 mm en zo'n 6 mm dik.
    Verder is de uitsnede in de bumper niet rechthoekig zoals bij Nicky maar 55 mm breed en 90 mm diep.
    Je ziet er overigens niets van als je achter de auto staat.
    Verder ziet het er hetzelfde uit en ben ik tevreden hierover.

    Het elektrisch is een ander verhaal.
    Er zit namelijk een geheel andere trekhaakmodule bij.
    Op de foto bij Nicky is deze groot en passen de groene en grijze connector hierop, samen met de trekhaakaansluiting.

    Bij mij is het een veel keinere trekhaakmodule, ongeveer de helft kleiner en deze is van Jeager, (SW V2_1).
    Hierop kan alleen de connector van de trekhaak aangesloten worden.
    Er is GEEN aansluiting voor de groene en grijze connector.
    Het vreemde is dat deze set ook van thule is en als voertuigspecifiek wordt verkocht voor de focus 3.

    Mijn focus 3 is dus wel voorbereid op een trekhaak maar kan deze niet aansluiten.
    In de handleiding staat dat ik de kabel moet doortrekken tot voorin de auto en daar de rest van de kabel moet aansluiten.
    De zekeringen ed. zijn wel hetzelfde zoals Nicky heeft beschreven, ik kan alleen de voorbereide connectoren niet aansluiten!

    Ik blijf dus zitten met een aantal vragen:


    1. Is deze Jeager trekhaakmodule geschikt voor de focus 3 (i.v.m. inleren?)
    2. Moet ik nu de kabels naar voren trekken zoals in de handleing van de kabelset staat of kan ik de grijze en groene connector eraf knippen en hier de draden op aansluiten? (ten slotte zijn dit toch de voedingskabels ed die ook van voren komen?)
    3. De kabelset is 1 geheel oftewel alle kabels zijn gebundeld en enkele draden zijn dus enkele meters lang. Volgens de handleiding is dit voor de focus 3 maar zoals gezegd kan ik de grijze en groene connector niet gebruiken. Indien punt 2 wel kan, is er niets aan de hand maar zit ik anders aan de trekhaakmodule van ford vast? (zoals is te zien in de handleding van Nicky?)
    Ik hoor graag wat jullie mening hierover is.
    Ten slotte is een totaalprijs van nog geen € 290,- erg aantrekkelijk (materiaalprijs incl. btw).
    Kan nu natuurlijk ook zijn dat goedkoop duurkoop wordt als ik toch een andere trekhaakmodule moet kopen.
     
  14. Nee, je moet niet knippen in de kabelboom en dan zelf iets fabriceren.....daar
    ga je geheid ellende mee krijgen, zoals de beschrijving is, zo moet het aangelegd
    worden, of hij ingeleerd moet worden???? verwacht van wel...maar weet het niet zeker
     
  15. Kijk voor een voertuig specifieke kabelset ook even bij ECS Breda, hier kun je ook de prijs opvragen.
     
  16. DexterXl wrote:
    Het gaat mij erom of de connectoren die er al zitten bedoeld zijn voor hetzelfde als waar ik de kabels ervoor naar voren moet trekken.
    Ik ga dus niet zelf iets fabriceren maar probeer te voorkomen dat ik de draden voorin de auto ga aansluiten terwijl ik dan misschien dezelfde punten gebruik als de kabels die nu zijn voorbereid met een groene en grijze connector.

    Verder gaat het mij erom of de Jeager module ook geschikt is om ingeleerd te worden want dat zal waarschijnlijk wel moeten maar als dat niet kan, zit ik dus vast aan een andere trekhaakmodule die het wel kan.
    Ik heb uiteraard niets aan een trekhaakmodule als de lampen niet branden omdat ze niet ingeleerd kunnen worden.

    Als het niet anders kan, zal ik uiteraard de boel volgens de handleiding aansluiten.

    Nog wel een extra vraag.
    Bij de trekhaak zaten schuimblokjes om de kokers mee af te sluiten waarin de trekhaak nu aangesloten zitten. Aangezien de stalen balk die er zat dit afsloot maar deze is verwijderd en wordt niet meer gebruikt. Nu blijkt dat ik deze schuimblokjes vergeten ben te plaatsen.
    In hoeverre zijn deze schuimblokjes noodzakelijk om de kokers mee af te sluiten?
    Oftewel is het de arbeid waard om de bumper er opnieuw af te halen om deze blokjes te plaatsen of kan ik ze wel weglaten.
    Ik heb al geprobeerd om ze van onderaf te plaatsen maar door het vet en de schuine platen lukt het niet om de schuimstukken recht in de koker te krijgen om de boel af te sluiten, ze gaan op het laatste moment draaien en liggen dan plat in de koker.
     
  17. Die schuimpjes zullen bedoeld zijn om de koker af te sluiten voor water, tegen het roesten van de binnenkant. Of het zou tegen gefluit van rijwind moeten zijn.
     
  18. Ik weet dat de schuimpjes bedoeld zijn om de koker af te sluiten voor water maar is het noodzakelijk dat die erin zitten.

    De kokers zijn trouwens aan de onderkant vanzien van ruime openingen dus eventueel water kan er sowieso niet in blijven staan maar is de kans groot dat er water in komt.
    Is het het werk waard dat het kost om de gehele bumper er weer voor te verwijderen om alsnog de schuimblokjes te plaatsten?
     
  19. OKe, aangezien ik niet van half werk hou heb ik de bumer er opnieuw afgehaald en alsnog de schuimpjes in de kokers gemonteerd.

    Heeft verder iemand ervaring met een Jeager trekhaakmodule en is die volgens de handleding aangesloten, dus rechtstreeks naar voren toe of zijn de groene en grijze connector gebruikt van de voorbereide kabels.
     

Deel Deze Pagina