1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak Monteren op een Focus 2011

Discussie in 'Exterieur' gestart door UnitVision, 9 mei 2012.

  1. #1 UnitVision, 9 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mei 2012
    Ik ben van plan om een vaste trekhaak te monteren op mijn focus wagon en probeer daar eerst zoveel mogelijk informatie over in te winnen en moet nog heel wat lezen hier want jullie hebben er al veel over geschreven.
    Eerst even wat meer informatie over mijn focus.
    Het is dus een focus wagon uit 2011 (net een half jaartje oud) met een 1.6 ecoboost motor, benzine, titanium-uitvoering en geen parkeersensoren.
    Ik lees hier veel over focus III, fase zoveel.....ik weet dus niet welke ik heb.
    Waarschijnlijk een fase III?

    Wat zou ik graag willen weten is het volgende:

    - Welke trekhaak kan ik het beste voor dit type auto/model monteren.
    - Welke stekker moet ik hiervoor hebben? ( 7-polige maar ook nog een aparte module? )
    - Is deze op een standaard aansluiting achter de bumper o.i.d. te monteren of moet er een kabelboom helemaal naar voren worden getrokken of zit er ergens anders een standaard aansluiting?
    - Er staan al diverse beschrijvingen ergens op deze forum, welke is het meest van toepassing, oftewel welke zou ik kunnen gaan volgen?
    - Ik ben erg technisch maar zoiets heb ik dus nog niet gedaan, is het te doen zonder brug?

    Ik hoor graag jullie mening, alvast bedankt
     
  2. Een Focus uit 2011 is een Focus 3.

    -Vrijwel elke trekhaakfabrikant zal wel een passende trekhaak voor jouw auto hebben. Als je zoekt op het model en bouwjaar van jouw auto kan je zien welke je nodig hebt.
    -Je hebt een voertuigspecifieke kabelset nodig speciaal voor jouw type auto. Deze set wordt met stekkers op de bestaande bedrading aangesloten (meestal in de kofferruimte). Vaak is de kabeset duurder als de trekhaak zelf. Tevens is bij de Focus 3 niet in alle gevallen de auto voorbereid voor een trekhaak. Als dit het geval is heb je naast de voertuigspecifieke kabelset nog een extra kabel nodig die bij de dealer verkrijgbaar is.
    -Ik denk niet dat er momenteel al een Howto voor jouw type auto op het forum staat. De Howto's die er op staan zijn veelal voor de focus 1 en Focus 2.
    -Het is te doen zonder brug. Ik heb zelf ook mijn trekhaak gemonteerd zonder brug (Focus 2) en dat ging prima. Hou er wel rekening mee dat het in de meeste gevallen noodzakelijk is om de bumper te demonteren.


    Je hebt dus nodig:

    *Trekhaak set met alle bevestigingsmaterialen.
    *Voertuigspecifieke kabelset. Hierin zijn verschillende varianten verkrijgbaar (7-13 polig, Parkeersensoren uitschakeling e.d.).
    *Uitbreidingskabel Focus 3 (alleen als de voorbereiding niet aanwezig is).

    Tevens moet de trekhaak bij de Focus 3 door de dealer ingeleerd worden in de voertuigelectronica voordat het werkt.
     
  3. Bedankt JW voor je reactie

    Ik denk ook dat elk trekhaakfabrikant er wel eentje heeft maar ik lees dat sommige zonder uitsparing onder de bumper past, andere moet wel weer een uitsparing voor uitgenomen worden. Het gaat mij er dus om welke het meest 'passend' is of dat het dus niet uitmaakt welke je neemt.

    Dexter XL heeft op 18 juni 2011 al een uitgebreide beschrijving gemaakt hoe je dit doet bij een fase II wagon maar ik weet niet in hoeverre dit overeenkomt met de focus III.

    Hoe weet je of de voorbereiding aanwezig is? oftewel waar moet ik naar zoeken.

    Wat is het verschil tussen een voertuigspecifieke kabelset en een uitbreidingskabel en is deze laatste alleen verkrijgbaar bij de dealer?

    Als ik naar de dealer ga en daar dus niet de trekhaak laat monteren ben ik bang dat ze weer de hoofdprijs gaan vragen voor zo'n uitbreidings kabel.
    Hetzelfde geldt voor het 'inleren' of wat dat dan ook voor actie mag wezen.

    Toen ik de auto kocht (nieuw) moest je voor alle extra's betalen.
    Vroeger kocht je gewoon een auto waarbij het er alleen om ging of je nog een autoradio wilde of niet.
    Nu vragen ze voor elk extra schroefje geld.
    Het meest belachelijke vind ik nog dat je voor bluetooth mogelijkheid (handfree bellen etc. ) er bijna 400 eurie voor moet betalen terwijl het alleen een setting in de electronica is.
    Hoezo afzetterij.........
    Dat gevoel heb ik dus bij alles wat ik bij de dealer moet gaan halen.
     
  4. Mechanisch zal het monteren van een trekhaak bij een Focus 3 niet veel anders zijn als bij de Focus 2. Bij de voertuigspecifieke kabelset zit normaal gesproken een goede handleiding hoe je het aan moet sluiten.

    De voertuigspecifieke kabel wordt normaal gesproken aangesloten op een kabelboom die in de auto aanwezig is. Bij de Focus 3 heeft Ford er voor gekozen om deze kabelboom (waar de voertuigspecifieke kabelset op wordt aangesloten) niet standaard meer in elke auto te monteren. Waar je aan kan zien of je auto wel of niet voorbereid is en of deze kabel ook ergens anders als bij de dealer verkrijgbaar is durf ik zo niet te zeggen. Er zijn hier op het forum een aantal Ford monteurs die je hier waarschijnlijk wel mee kunnen helpen.

    Voor het programmeren van de trekhaak vrees ik dat je op de dealer bent aangewezen. Er is in ieder geval geen mogelijkheid om dit zelf te doen. Er moet aan de voertuigelectronica duidelijk gemaakt worden dat er een trekhaak aanwezig is. Als dit niet gebeurd werkt de verlichting op de aanhanger niet.


    Bluetooth voicecontrol is overigens geen setting in de electronica. Dit systeem maakt gebruik van een speciale module, bekabeling en microfoon. Het is zelfs zo dat de benodigde onderdelen bij achteraf inbouw een stuk duurder zijn als dat je het systeem op een nieuwe auto als optie besteld. Het Bluetooth systeem in de Focus 3 is grotendeels hetzelfde als in de Focus 2. Ik heb bij mijn Focus 2 het originele systeem achteraf ingebouwd en zou dit niet meer willen missen.
     
  5. Als je wilt weten of de auto is voorberied moet je links in de kofferbak zoeken naar een groene en een grijze stekker, de grijze is de stroomaanvoer en de groene is voor het CAN-BUS systeem die de verlichting aanstuurd.
     
  6. Bedankt voor de info, ik zal eens zoeken naar een groene en grijze connector.

    Indien deze niet aanwezig zijn, betekent een uitbreidingskabel dat er een nieuwe kabelboom naar voren moet worden getrokken of wordt deze uitbreidingskabel ergens aan de achterlichten ed geknoopt.
    Ik neem aan dat dan de voertuigspecifieke kabel weer aan deze uitbreidingskabel geknoopt moet worden.
    Ik moet natuurlijk uitkijken dat de electronica straks niet om zeep geholpen is doordat ik de boel niet goed heb aangesloten (althans de manier waarop).
    Ik neem aan dat er bij de trekhaak en bekabeling (vooral de voertuigspecifieke) er een handleiding bij zit.

    Klopt het dat Brink-trekhaken tegenwoordig Thule heten?
    Maakt het uit wat voor merk je koopt en waar? Thule of Bosal of nog andere?
    Hebben ze allen een een of ander goedkeuringspaatje of kun je hierin geen 'foute' trekhaken kopen?

    Ik heb al heel wat gesleuteld maar voor nieuwe dingen en vooral de nieuwere elektronica, is voorbereiding steeds belangrijker merk ik, vandaar mijn vele vragen.
    Tot nog toe heb ik alles wel voor elkaar gekregen maar moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik ook wel klussen gedaan heb waarvan ik halverwege dacht van ....waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen....
    Maar ja...achteraf geeft het altijd weer voldoening dat het toch gelukt is.
     
  7. Ik heb ff in de kofferbak gekeken aan de linkerkant maar zie zo niet een losse connector die groen en grijs zijn. Dit betekent dus dat ik die uitbreidingskabel zal moeten bestellen.
    Wel zag ik een kastje zitten, FoMoco van Continental met 4 aangesloten connectors?
    Moet hier ook ergens deze uitbreidingskabel monteert worden?

    Ik zag op de trekhaakshop deze vaste trekhaak

    http://www.trekhaakshop.nl/default....st&ID=2421&bCompanyCar=False&subtypes=&subid=

    Iemand hier ervaring mee of weet iemand een betere?
    Zo van een website een trekhaak bestellen valt niet mee als je niet weet wat je exact moet hebben.

    Het is een vast model T45 maar weet zo niet welk merk dit is.
    Er zit ook een wagenspecifieke kabel bij, de SET 0555.
    Weet iemand of dit ook klopt voor een focus III?

    Als ik zover ben dat ik ermee aan de slag ga, zal ik foto's plaatsen en de voortgang beschrijven.
    Zo hebben jullie er ook weer wat aan als het goed is.

    Maar goed...eerst nog ff goed voorbereiden. :focus2:

    Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen.
     
  8. Dit is een trekhaak van het merk GDW. ik heb zelf geen ervaring met dit merk. Dit merk heb ik destijds ook overwogen voor mijn auto maar vanwege het feit dat er een uitsnede moet worden gemaakt in de bumper heb ik er vanaf gezien (ik wilde niet zagen in de bumper). Uiteindelijk heb ik zelf een Bosal trekhaak met ECS kabelset gekocht (deze kabelset werd ook door Ford als accessoire geleverd).
     
  9. Gezien alle enthousiaste verhalen hier op dit forum, ga ik de trekhaak zelf monteren en met de opmerkingen die JW en Nickysmeding gedaan hebben, moet het zeker gaan lukken.
    Op zoek dus naar een Bosal trekhaak zodat ik hopelijk niets uit de bumper hoef te zagen, nu nog een site die deze verkopen maar dat zal wel gaan lukken.

    Waar ik nog wel mee zit is het elektrisch.

    Jullie gaven aan dat er een uitbreidingskabel nodig is (buiten de voertuigspecifieke kabelset) als deze niet aanwezig was.
    Mijn vraag is dan ook wat deze uitbreidingskabel zo speciaal maakt dat ik deze bij de dealer moet bestellen?
    Ik neem aan dat deze kabel meer is dan een paar snoertjes.
    Zitten hier dan ook modules bij in of wat is zo'n uitbeidingskabel nu precies?

    Ik weet graag waar ik het het over heb als ik deze bij de dealer ga bestellen.
    Het staat zo stom als ik dit bestel maar niet weet wat ik nu precies nodig ben en aan het bestellen ben :)

    JW had het over een voertuigspecifieke kabelset ECS, is dit hetzelfde als een 0555 set die ik bij de meeste voertuigspecifieke kabelsets zie?

    Het elektrische gedeelte is het enige gedeelte wat me nog zorgen baart maar uiteindelijk is alles voor elkaar te krijgen, gewoon doen is mijn motto en :focus2: :mrgreen:
     
  10. Het mechanisch bevestigen van de trekhaak is goed te doen. Als je een beetje handig bent kan je dit goed zelf doen.

    Hoe de uitbreidingkabel voor auto's zonder trekhaak voorbereiding er uit ziet weet ik niet. Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat dit alleen bedrading met de juiste stekkers is. Ik weet niet of dit bij de Focus 3 ook zo is maar bij de Focus 2 zitten de modules bij de voertuigspecifieke kabelset. De voertuigspecifieke kabelset van ECS is vergelijkbaar met de 0555 set uit jouw link.

    ik denk dat het in jouw geval niet geheel onverstandig is om bij de dealer te informeren naar de prijs van de uitbreidingskabel en de voertuigspecifieke kabelset. Ik heb even in Ecat (Ford onderdelenprogramma) gekeken en als ik het goed heb gezien is de voertuigspecifieke kabelset bij de dealer (13 polig) zelfs nog een paar euro goedkoper als bij het bedrijf uit jouw link.
     
  11. Bedankt JW voor je input, je hebt me al heel ver op weg gebracht.

    De webshop die ik eerst voor ogen had met de link, is trouwens nog een van de goedkopere die ik ben tegen gekomen.
    Verder blijkt dat lang niet iedereen een trekhaak in het assortiment heeft voor de focus III.
    Ik heb al verschillende sites die het nog niet kunnen leveren.
    Verder heb ik nog verschillende sites verzocht om een offerte en maar hopen dat er een gunstige tussen zit.
    Ik vraag trouwens wel om een Bosal of Thule trekhaak, dit om het zagen in de bumper te voorkomen en ik de indruk heb dat deze kwalitatief ook beter zijn maar dat is meer een gevoel dan harde informatie.

    Ik ga zeker nog ff informeren bij de dealer over de prijzen van het e.e.a.
    Het verbaasd mij wel enigszins dat de prijzen daar voor de kabelsets goedkoper zouden zijn omdat ik ze erreg duur vind met de trekhaak zelf.
    Maar dat is ook weer een prijs inclusief montage dus dat is misschien niet helemaal dan een eerlijke vergelijking.
    Alhoewel ik een prijs van over de 800,- eurie wel flink aan de prijs vind.

    Maar als ik ga beginnen aan de klus hou ik jullie op de hoogte van de vorderingen, heeft hopelijk iemand met een focus III er ook nog wat aan (hoop ik) :cool:
     
  12. Ik heb mijn trekhaak door de dealer laten plaatsen. Achteraf nog een offerte gehad van een fitter voor de Bosal afneembare trekhaak. Inclusief montage en btw 585 euro. Mega prijsverschil :-S
     
  13. De kabelset bestaat normaal uit kabels stekkerdoos en module, echter zit er tegebwoordig een kabel bij dir je naat voren moet trekken en daar aan bestaande kabels moet solderen.

    Gezien dit canbus aangestuurd word in het heel belangrijk dat dit goed gebeurt omdat anders meerdere systemen in de auto raar kunnen gaan doen.
     
  14. Bedankt Nickysmeding voor je uitleg.

    Is de kabel die je naar voren moet trekken nu onderdeel van de voertuigspecifieke kabelset of die van de uitbreidingskabel als de auto niet voorbereid is op een trekhaak?

    Voor de rest blijkt het moeilijk om aan een trekhaak te komen voor een focus III.
    tenminste als je het een beetje voordelig wilt doen en dan bedoel ik dus niet bij de dealer maar daar heb ik nog geen prijs opgevraagd maar de dealer vraagt volgens de papieren 799,- eurie.

    Ik heb nog niet echt een website gevonden die mij een trekhaak van Bosal of Thule wil/kan leveren.
    Verder wil het trekhaakcentrum deze alleen leveren als ze die er zelf onder zetten, dus alleen All-In voor 560,- eurie
    Los willen ze die mij niet leveren.

    Heeft iemand een adres/website waar ik wel een vaste trekhaak van Bosal of Thule kan krijgen voor de focus III?
     
  15. Ik heb mij trekhaak uit Duitsland vandaan. Dat was goedkoper dan hier in NL.

    http://www3.kfzteile24-shop.de/

    Mijn losneembare trekhaak van Thule incl autospecifieke set was 300 Euro (incl bezorgen). :lol:

    Veel goedkoper kan haast niet. Binnen 1 week was deze binnen.

    Bij mijn Focus (bj 2012) was de trekhaak niet voorbereid en had ik nog een Ford kabel nodig (96 Euro ;) ) 1/3 van de prijs van de haak en de kabel :confused:

    Gr Peter
     
  16. Thule is ook OEM fabrikant..
    De module heeft eigenlijk maar 3 dingen nodig, voeding, massa en Can.
    Daarna moet hij echter wel ingeleerd worden..
     
  17. ik zou het door nicky laten doen heb ik ook gedaan en geen moment spijt van gehad!!
    hij weet wel wat ie doet en ik heb toegekeken en een hoop geleerd.

    ik vind het met dat canbus toch een beetje gevaarlijk om zelf te sleutelen zie een ander topic met problemen trekhaak.
     
  18. Bedankt voor jullie input.

    Ik heb ook ff gekeken op de duitse website en daar zou jouw trekhaak dus op ruim € 320,- komen.
    Maarre...is de kabelset op de site voertuigspecifiek of standaard van Thule?
    En past deze zonder een stuk uit de bumper te halen?

    Als Thule OEM leverancioer is, ga ik ervan uit dat hij past zonder een stuk uit de bumper te halen.

    Enne..waar wordt de uitbreidingskabel aangesloten die naar voren moet worden getrokken of is dit bij de kabel als handleiding bijgeleverd?
    Aangezien ford heeft bezuinigd op het voorbereiden zijn dat dus weer extra kosten.
     
  19. #19 redfox, 20 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2012
    Ik heb de thule afneembare trekhaak. Hiervoor moet een klein gedeelte uit de bumper gehaald worden. Dit zie je alleen als je echt onder de auto gaat kijken.

    Zie ook mijn foto's. Bij de laatste kan je zien dat er iets van de bumper weg is
    http://www.focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820207675&postcount=68
     
  20. Nou Redfox, ziet er strak en netjes uit, klasse...

    Ik ga alleen niet voor een afneembare trekhaak.
    Is misschien minder mooi maar ik wil ook weer niet losse onderdelen in de auto die tevens onder het vet zitten.
    Ik vind het ook niet erg om een trekhaak te zien.

    Ik heb intussen wat rondgesnuffelt en heb enkele websites gevonden die een trekhaak kunnen leveren zoals ik die wens.
    De enige wens die ik had was dat het een Thule of een Bosal zou zijn (en een vaste trekhaak dus).

    Zoals Focus-Lunarsky al aangaf, de kfzteile kan er eentje leveren voor € 244,-
    Ik weet dan echter niet of de 7-polige steker met kabel nu voertuigspecifiek is of niet, staat er niet bij.

    Verder kan de onderdelendirect.nl er eentje leveren voor € 274,-
    Hier zit de Thule B712053 kabelset bij, aangezien deze Thule heet, weet ik ook hier niet of deze voertuigspecifiek is.

    Ook trekhaakdiscounter kon er eentje leveren voor in totaal € 270,-
    Hier wordt ook niet aangegeven wat er exact voor kabel bij zit (of deze dus voertuigspecifiek is).

    Op zich zijn dit allemaal wel nette prijzen voor een vaste trekhaak.

    Mijn vraag aan jullie is dan ook, hoe belangrijk is een voertuigspecifieke set t.o.v. een bijgeleverde set?
    Zijn dit dus alleen kabels of zit er ook elektronica in de bekabeling zelf (kastje, chip etc.)

    Hebben de voeruigspecifieke kabels alleen een groene en grijze connector?

    Zit de module dus aan het voertuigspecifieke deel of aan de uitbreidingskabel?

    Ik heb al wel gemerkt dat het probleem niet zozeer het monteren van de trekhaak wordt maar meer het juist aansluiten van de elektronica.
    Maar als dit ergens goed omschreven staat (handleiding of ergens op dit forum), moet het geen probleem zijn.
     

Deel Deze Pagina