1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stikstof

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door sjah, 6 nov 2007.

  1. Ik heb eens een Puma gehad waarbij de banden met stikstof zijn gevuld incl. de groene :( dopjes (die snel zijn verdwenen :D ). Mijn ervaring is dat de wegligging/comfort niet veranderde en uiteindelijk moest ik ze toch af en toe bijvullen. Nadeel voor mij was ook het bijvullen als je eens bij de benzinepomp staat; moet je weer naar de stikstof-man. Ben al jareen een zeer tevreden luchtrijder (78%stikstof en 21% zuurstof).

    Marco
     
  2. opletten van stikstof, want anders gebeurt dit:

    [​IMG]
     
  3. Das die film met Silvester Stalone en Wesley Snipes!! haha
    Goh das lang geleden hoe heet ie ook alweer? :lol:


    Even ontopic ik rij elke twee weken langs de pomp om mijn bandjes te checken. Misschien is het veel maar als ik toch ga tanken dan kan ik daar ook mooi mijn bandje checken. En waar ik tank is het nog gratis om je bandjes te checken :lol:
     
  4. Ik heb ook stikstof in mijn banden zitten. Zo kant en klaar gekocht.
    Alleen lijken ze een beetje zacht. ContiPremiumContact 2. Waar kan ik dit in Den Haag laten controleren/bijvullen?
    Of kan ik er gewoon perslucht bij gooien?
     
  5. Ik zou er gewoon lucht bij pompen, is ook 78% stikstof en gratis.
     
  6. @ Mr Bullet (Sietze): Demolition Man
     
  7. Als je goede ervaring hebt met stikstof vind ik het onzin om er dan lucht bij te doen. Ik heb er sinds afgelopen zaterdag ook stikstof inzitten. Wat mij opviel is dat ze bij stikstof tot 3 bar gaan terwijl het bij lucht 2.2 is.
    Dit omdat stikstof lichter is dan lucht.
    Voel toch wel een verschil. De auto rolt lekkerder..... voelt als het ware zachter aan.

    Ik kom ook uit Den Haag en heb het bij Ford Ardea in Binckhorst gedaan.
     
  8. Zit allemaal tussen de oortjes. Verschil tussen stikstof 100% en stikstof 79% (lucht) merk je echt niet. Wat jij merkt is rijden met banden die goed op druk zijn :wink:
    En met lucht kun je ook tot 3 bar, waarom niet.
     
  9. Weer even een oud onderwerp uit het (stik)stof gehaald.
    Ik kwam dit stukje tegen op de site van Vredestein, ter info:


    Vraag; Blijft een band met stikstofvulling langer op spanning?

    Een band met 100% stikstofvulling verliest langzamer z’n spanning dan een band die gevuld is met gewone lucht. Het verschil is echter niet zo groot omdat in de buitenlucht al vier keer zoveel stikstof zit als zuurstof. Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp), wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.
    De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk. Banden gevuld met stikstof in koude toestand hoeven dus niet op een andere spanning te worden gezet dan banden gevuld met lucht.

    Voor Vredestein personenwagenbanden is het gebruik van stikstof in principe niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling.

    Let op: houd er rekening mee dat óók banden met stikstofvulling regelmatig op spanning gecontroleerd moeten worden (zie punt 1). Door allerlei oorzaken zoals bandbeschadigingen of niet goed afdichtende ventielen kan ook een met stikstof gevulde band snel spanning verliezen.
     
  10. Ik ga vandaag weer voor stikstof, dit had ik in mijn vorige auto ook(Laguna) en die heeft sensoren in de ventielen zitten , hier had ik regelmatig alarm (drukverschil).
    Toen aan de stikstof en weg alarm, en van die groene dopjes.... je kan ook vragen om metaal kleurige dopjes.
    Bij mij deden ze er niet moeilijk over.

    gr.Bart.
     
  11. Ik rijd ook op stikstof, dat bevalt me prima!:)
    Ik controleer ze af en toe op spanning, maar heb ze nog niet een keer bij moeten vullen.
     
  12. Same here; paar keer gecontroleerd en nooit een significant verschil in bandenspanning gehad! (Eenmaal stikstof, onbeperkt gratis bijvullen bij Profile!)
     
  13. Toch kan het nooit kloppen, zoals het gaat in de praktijk:
    Je band laat je leeg lopen tot 0 bar en dan ga je hem vullen met stikstof tot de aangegeven waarde. Bijvoorbeeld 2.4 bar.

    Echter zijn dit effectieve waarde`s! Je hebt altijd nog de atmosferische luchtdruk van rond de 1 bar!
    Dus je hebt alsnog een mengsel van stikstof met zuurstof en een klein gedeelte aan overige gassen.:confused:
     
  14. Hier ook een stikstof rijder: ik laat ze regelmatig nakijken en zelfs na een helf jaar niet moeten bijvullen. Binnenkort vertrek ik op reis en dan is een nazichtje van de bandenspanning op stikstof wel aan de orde.
     
  15. Een band gevuld met stikstof, heeft als voordeel dat die niet zo snel leeg loopt. een band is nooit helemaal lucht dicht,. Het is een dikker gas dan lucht, het word ook wel dikke lucht genoemd. En je kan dan niet zo snel een klap band krijgt, omdat het niet snel warm wordt. Een band met een te lage spanning word warm door wrijving. En omdat de band beter opspanning blijft gaan ze in de regel ook langer mee. Maar hier geld ook dat je altijd de spanning moet nakijken.
     
  16. Jullie doen net alsof er een wereld van verschil zit tussen lucht en stikstof. Valt allemaal best mee hoor.
     
  17. Nee hoor, maar als je kunt kiezen, kies je toch voor veiligheid. Ik anders wel. Ik rij nu al 8 jaar met stikstof zowel op de vrachtwagen als met mijn 2 auto's en de vouwwagen(6 jaar). Voor de auto's kan ik langer met de banden doen. voor de vouwwagen is de bandenspanning wel lager als ik die uit de slalling haal maar niet zo erg dat ik een pomp moet opzoeken. En vooral nu dat de banden ouder worden en meer beginnen in tedrogen(komen nieuwe op). En voor de vrachtwagen gaan de banden veel langer mee. Het scheelt wel op welke as ze zitten. Ze lopen mooier af. En het heeft mijn toch een paar keer een klap band bespaard. Wel de band kapot gereden, dus de bout of iets dergelijks heeft de band gesloopt zodat deze niet meer te maken was. Maar het komt voor dat je een klapband krijgt, maar velemale minder als anders.

    Maar het ontlaat je niet om je bandenspannig te kontroleren. Net als je oliepeil koelvloeistof enz. enz. Ik loop alles regelmating na, Zo kom je bijna nooit voor verassingen te staan.

    Maar voor mijn komt er niks anders in mijn banden, als iemand ander daar anders over denkt prima toch.
     
  18. IMHO, tuut rijdt zachter (gevoel) en de banden slijten minder snel af (bewezen - 4 nieuwe banden waarvan 2 laten afvullen met stikstof (voorste) en de achterste 2 laten afvullen met lucht. Voorste bleven langer op druk: de achterste moesten bijgevuld worden elke maand (weliswaar niet dé hoeveelheid, maar toch). Na 60.000 Km laat ik een bandencontrole doen door de bandenboer en daar werd mij aangeraden om voor de achterste banden de nodige fondsen aan te leggen om deze binnen afzienbare tijd te vervangen)
     
  19. #59 Iodokus, 16 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2009
    Zelf een aantal jaren, toen de hype nog niet zo groot was, met stikstof in de bandjes gereden. Hoewel de theorie ons anders wil doen laten geloven, is het verschil tussen het gas wat in de volksmond lucht wordt genoemd en stikstof, mijns inziens niet zo groot.

    Ik ga jullie niet vermoeien met alle chemische :shut:, ik ben ooit opgeleid tot chemisch analist, maar geef mijn verkorte mening.

    Gebruik datgene waar jezelf het beste gevoel bij hebt, veiligheid, slijtage, enz., maar pas op voor de commercie.

    O ja voor ik het vergeet, verwijder die groene dopjes of de plaatselijke jeugd doet het voor je :mrgreen:
     
  20. Nieuw hier maar wel een mening ;)
    Het verschil zal vooral gevoelsmatig zijn. Als je een band laat vullen met stikstof zit er altijd nog de normale hoeveelheid omgevingslucht in, ze worden tenslotte niet eerst vacuum getrokken. Dan heb je na vullen met stikstof dus nooit 100%. Wel meer als met alleen perslucht.
    Als je nu netjes iedere week je bandenspanning controleert en weer bijvult kom je dus steeds dichter bij de 100% stikstof al zal je het nooit helemaal halen. Na een keer of 3 bijvullen zit je al over de 90% stikstof omdat de zuurstofmoleculen eerder ontsnappen door je band dan de stikstofmoleculen.

    Mijn idee, wil je met stikstof vullen dan moet je dat vooral doen, de bandenboer moet ook eten tenslotte en wil je niet dan doe je het lekker niet.
     

Deel Deze Pagina