1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stikstof

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door sjah, 6 nov 2007.

  1. Klopt niet helemaal Mark, ieder materiaalsoort zet uit bij hogere temperaturen, of het nu een vaste stof of gas is, maakt niet uit. Alleen heeft de ene stof er meer last van dan het andere.

    En stikstof dus ook:
    Bij mij op het werk maken de machines gebruik van flessen met stikstof (120-210bar). Het is daar zo erg dat ik in de lenteperiode 's-middags stikstof moet afblazen omdat de druk te hoog wordt (buiten dus warmer), en 's-nachts weer moet bijvullen omdat de druk weer te laag is (buitentemp daalt 's-nachts nog veel).
     
  2. kijk, wij kunnen praten!!! :D alfist in hart en nieren, als k het geld had ook onder me kont!! :P
     
  3. ik heb ook altijd stikstof in mijn banden.
    geloof mij dat het op een 19' met 225/35/19 banden op wel degelijk verschil maakt kwa comfort :!:
    want als mijn 19' met 35profiel op gewoon lucht wat spanning verliest dan zie je dat zelfs niet, dus ik ga het risico niet lopen om mijn velgen omzeep te rijden :)
    stikstof rijd veel zachter dan met gewoon lucht, en banden blijven wel degelijk op spanning :wink:
    baanligging heb ik nog geen verschil gemerkt
    ik meet dit zowiezo elke maand na, heb zo een pocket toestel daarvoor.

    bij ons in belgië kost het 12.5€ (in de auto5) om alle banden te vullen inclusief je reservewiel, en als je merkt dat er 1 wat spanning heeft verloren word dat gratis en voor niks bijgevuld (je moet wel je kasticket bijhouden daarvoor wat 2j geldig blijft)
    en heb je intussentijd nieuwe banden nodig en koop je die bij hun betaal je ook niets extra bij om daar dan ook stikstof in te pompen.
     
  4. Idd alfist in hart en nieren. Met paplepel ingegoten gekregen. Ik zal het netjes houden hier :lol: :lol:
     
  5. Morgen komen er bij mij 2 nieuwe voorbanden op...
    Zal dan ook nadien eens langsgaan bij Auto5 voor stikstof... 8)
     
  6. ?????????????????????????
    Dat zit tussen de oortjes. Het verschil tussen 78% stikstof (in lucht) en 100% stikstof voel je echt niet.

    Dichtheid lucht: 1,293 kg/m3
    Dichtheid stikstof: 1,2506 kg/m3

    Dus er weinig verschil in dichtheid.
     
  7. Amen! :P
     
  8. het zal daarom zijn dat ik nog zoveel comfort heb op mijn 19ers met 35profiel en -5 verlaging :roll: :wink:
     
  9. idd, ik heb dit ook al gemerkt.
    Toen ik deze banden juist had laten monteren zat er gewoon lucht in, van het vele gebots, bleef soms mijn cd-speler haperen.
    Daarna stikstof ingedaan, en raad eens, cd speler blijft mooi spelen
     
  10. Dan moet iemand mij toch eens uitleggen hoe het dan "zachter" kan zijn :?

    Als je een band oppompt tot 2.3bar, of je dat nu doet met lucht, stikstof, ethaan of met water... De druk blijft toch gelijk???
     
  11. Nou, met water moet je het niet doen, want dat comprimeert niet echt. 8)

    Grote verschillen tussen gassen zitten in hun warmtegeleidingscoëfficient en mate van uitzetting bij opwarming. En daar zit nou volgens mij weinig verschil in tussen N2 en lucht.
     
  12. Klopt, je hebt alleen verschil in gewicht. En dat verschil is tussen lucht en stikstof klein.
     
  13. Is dit het effect van stikstof? :lol: 8) :waveto:
     
  14. Een band gevuld met stikstof is niet harder of zachter en niet warmer of kouder.
    Een met stikstof gevulde band verliest zijn spanning bijna niet .
    Ik gebruik dit al enkele jaren en merk dat de spanning gewoon hetzelfde blijft.
    Na een heel jaar!! is het verschil hooguit 0.1 bar.

    Verder wordt lucht in de band warm tijdens het rijden en al helemaal op het circuit.
    Stikstof wordt niet warm, maar de band natuurlijk wel.
    Verder betaal ik per set banden slechts 1 keer €5,00 voor de stikstof, voor de rest van de levensduur van de set betaal ik niets meer voor het eventueel bijvullen,hoeft toch bijna niet.
    Bij een band gevuld met lucht wordt de druk hoger door het uitzetten van de lucht, bij een band gevuld met stikstof gebeurt dit niet, druk blijft hetzelfde, dus veiliger.
    Een met lucht gevulde band vertoont dus tijdens het rijden een hogere bandenspanning, die na het parkeren weer afneemt.

    Dus, minder slijtage omdat de druk niet toeneemt.
    Wat denk je waar een F1 band mee gevuld is.
    En over die groene dopjes, daaraan herken je de kenner :D
     
  15. Stikstof wordt net zo goed warmer of kouder bij temperatuurswisselingen als andere gassen (lucht). Ook zal de spanning in de band toenemen als stikstof warmer wordt.
     
  16. Ik heb ook een tijdje met stikstof gereden.
    Het verschil merkte ik niet echt.
    Al moet ik zeggen dat de druk vrij lang gelijk bleef.
    Dus dat is een reden om met stikstof te gaan rijden.
    Maar steeds eens in de maand langs te rijden bij de stikstof meneer vond ik nadelig. Dus ik rijd gewoon weer op lucht.
    Overigens reed ik met metalen ventiel dopjes.
     
  17. 1. Banden die goed op spanning zijn en blijven ontwikkelen minder warmte tijdens het rijden. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste.

    2. Stikstof heeft een hogere warmtecapaciteit (1.042 J/g/°K) dan zuurstof (0.92). Dat betekent dat stikstof meer energie nodig heeft om 1 graad warmer te worden dan zuurstof. Het is een betere isolator.

    3. Stikstof bevat geen of minder vocht ten opzichte van lucht. Water heeft een lage warmtecapaciteit, vochtige lucht is een slechte isolator. Vochtige lucht heeft dus relatief weinig energie nodig om warm te worden.

    4. Stikstof is minder reactief dan zuurstof. Zuurstof kan zorgen voor oxidatie van materiaal in de band en die reactie kan gepaard gaan met warmteontwikkeling. In een auto- of caravanband onder normale omstandigheden is dit effect op warmteontwikkeling waarschijnlijk gering, maar bijvoorbeeld bij de hoge temperaturen van vliegtuigbanden in het remtraject kan het wel belangrijk zijn, omdat de reacties dan toenemen (met gevolgen voor de levensduur van de band
     
  18. Ja, die info had ik ook al ergens gezien met googlen.
    Dat verschil in warmtecapaciteit is vrij klein en in lucht zit ook 3/4 stikstof.
    Probleem met vochtige lucht kun je voorkomen door een goede compressor (met luchtdroger) of door een voetpomp te gebruiken (vocht komt meestal door condens van de compressor).
    Al met al vind ik het zelf niet nodig om met stikstof gevulde banden te rijden, gelet op de kosten.
     
  19. ik zie het nut er ook niet helemaal van in. Waarom zou een band gevuld met stikstof minder snel zijn druk verliezen dan een band gevuld met lucht? Als er ergens lucht uit kan, kan er toch ook stikstof uit? ;-)
     

Deel Deze Pagina