1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stikstof

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door sjah, 6 nov 2007.

  1. Is dat wat? Stikstof in de banden? Wat zijn de voordelen? (ik heb geen zin om te googlen :wink: )
     
  2. Het gebruik van stikstof in de banden brengt enorm veel voordelen met zich mee! Een band gevuld met stikstof verliest namelijk 4 maal langzamer spanning dan een band gevuld met lucht! Dit komt doordat de zuurstofmoleculen een kleinere afmeting hebben dan stikstofmoluculen waardoor zuurstofmoleculen veel gemakkelijker kunnen ontsnappen.De voordelen van het gebruik van stikstof op een rijtje.
    * Veiliger,
    * Minder risico op een klapband,
    * De band gaat langer mee,
    * Stikstof voorkomt roestvorming op de velgen,
    * Stikstof verhoogd het rijcomfort,
    * De band heeft een betere grip op de weg,
    * Stikstof verlaagd het brandstofverbruik.

    In de praktijk zelfs merk ik er niet echt veel van om eerlijk te wezen....Dus kan je niet echt zeggen als dit nou echt werkt of niet...Het zal vast wel iets beter wezen dan normale lucht maar je zal niet echt veel verschil waarnemen...

    gr.

    FoCuS_1600
     
  3. Heb het ook gehad op mijn vorige set banden.
    Nooit enig verschil gemerkt.

    Ik zou zeggen: als je er voor moet betalen, niet doen.

    Dutchguy
     
  4. Ja, wat moet zoiets dan eigenlijk kosten?
    Volgens mij zijn de voordelen echt verwaarloosbaar, dan rij ik net zo lief elke maand even naar een pomp om de spanning te controleren... ;)
     
  5. Ja en als je dan toch lucht nodig hebt moet je weer speciaal naar een stikstof dealer 8)
     
  6. Je hebt geen lucht meer nodig als je sdtikstof erin hebt zitten.
    Rijdt er al een jaar of 7 mee en kan zeggen dat de banden altijd op spanning blijven. Check meestal voor de vakantie en als de winterbanden erop gaan. Zit meestal 0,1 bar verschil in na een 1/2 jaar rijden.
    Kosten waren 25 euro voor het vullen, daarna kost het checken niets.
     
  7. Ik hoef bijna nooit lucht bij te vullen, dus ik vind stikstof zonde van het geld.
     
  8. je moet ook groene dopjes op je ventieltjes laten zitten, is verplicht en vind dat toch ook geen porem :D
    en tja wat is het voor werk om eens per maand je banden te controleren en het kost je dan hellemaal niets.
    als je toch al bij het tankstation staat om te tanken, kan je ook om de 3 of 4 keer oppompen :wink:
     
  9. Na een flink aantal keren je banden op spanning brengen zit er uiteindelijk voornamelijk nog stikstof in...
     
  10. Ja, mijn idee ook, Huigie. Ik rijd op dit moment op 80% stikstof, en als je de argumentatie van de pro-stikstof vullers volgt, stijgt dat percentage dus bij elke keer bijvullen. :P
     
  11. volgens mij zijn dit allemaal voordelen die je hebt als je je band op de goede spanning houdt. Het heeft er volgens mij niets mee te maken WAT er in je banden zit... (behalve met ***, dat weet ik niet)
     
  12. Ik had het op de motor. Daar wil ik het niet weer in de banden hebben. Weet je wat ik merkte: de grip wordt niet beter omdat de banden minder opwarmen. Minder warme banden= minder grip. In de auto heb ik daar geen last van, maar op de motor merk je dat gelijk...

    En het kostte me geld, dus doe ik het niet weer.

    Koos
     
  13. Ik sluit me volledig bij jullie aan!! Stikstof is een broodje aap verhaal waar veel geld mee verdient wordt :wink: :wink:
    Onze normale buitenlucht bestaat voor 78% uit stikstof, voor 21% uit zuurstof en nog wat andere gassen. Alle beetjes zuurstof die ''ontsnappen'' uit je band worden dus bijgevuld met een mengsel dat weer voor 78% uit stikstof bestaat. Per keer neemt dus de hoeveelheid stikstof in je band toe!

    Verder zijn de groene dopjes niet verplicht, het is alleen een indicatie dat iemand (te) veel betaalt voor een broodje aap :wink: :wink:
     
  14. rarara, wat zit er in mijn banden:
    [​IMG]
    :lol:
     
  15. rubber????? :D
     
  16. In stikstof dat je in je banden pompt zit geen vocht. Vocht zorgt er voor dat de banden-spanning door weersinvloeden veranderd. Met stikstof ben je bijna altijd verzekerd van de juiste bandenspanning.
    Rijdt al een jaar of 7 met stikstof, zo'n 125.000 km. met 3 verschillende Focussen en ben er erg tevreden over.
     
  17. En hoe zit het met het betere circuit werk??, Als ik flink op het circuit aan het klappen ben geweest is de bandendruk (logisch) veel hoger. Banden zijn dan ook dermate warm dat je ze echt niet moet vastpakken :lol: Hoe reageert stikstof hierop? :P
     
  18. Ik wil niet al te lullig overkomen, maar als je al zo lang op stikstof rijdt....
    hoe kan je dan nog objectief beoordelen wat het verschil is.
    En ook de spanning moet je nog steeds controleren is mijn ervaring.
    Ik heb 1 set banden versleten met stikstof, en heb regelmatig bij moeten vullen, misschien niet zo vaak als met normaal lucht; maar je moet nog steeds blijven controleren.

    Ik denk dat dit een van de weinige toepassingen is, waar het een verschil uit zou kunnen maken. Maar ik ben dan ook niet iemand met circuit ervaring.
     
  19. :offtopic: Ben je niet bang dat de Alfa uit elkaar valt op het circuit??? :mrgreen: Welk circuit moet ik denken??? :offtopic:


    :ontopic: Warme banden met stikstof er in, maakt niet uit... Druk blijft hetzelfde :ontopic:
     
  20. Zandvoort, Assen, Nurnburg, Zolder, Spa Francochamps etc.

    Die alfa houdt het perfect uit :kickass:, die discussie wil je niet met mij aangaan :twisted:

    mja ik denk dat het een duur geintje wordt. Aangezien ik best snel door een set banden heen ga :P

    [​IMG]

    Met deze toyo's maar 10K kunnen doen :twisted: Niet op foto te zien, maar op sommige punten links zat al door het canvas :shock: :x
     

Deel Deze Pagina