1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spiegels ombouwen naar spiegels met knipperlicht

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 11 okt 2010.

  1. Spiegels zullen wel gemakkelijk in elkaar gezet kunnen worden, enkel nog die bekabeling :lol:
     
  2. Als de bevestigingsplaat op de deur dezelfde maat heeft (wat ik wel verwacht) moeten de facelift spiegels ook passen. Deze spiegels hebben waarschijnlijk wel andere stekkers en de kleur van de bedrading komt niet overeen.

    De bekabeling is inderdaad het meeste werk. De spiegels zelf samenbouwen steld op zich niet zo veel voor.
     
  3. Hoe kreeg je dan draad door stekker?

    Welke dikte draad?
     
  4. In de stekker zitten rubbertjes. Die rubbertjes zitten ook op de plaatsen in de stekker die niet bezet zijn. Je kan er dus niet simpelweg een draad doorheen duwen omdat de rubbertjes de draad dan tegenhouden. Ik heb eerst een stugge koperdraad door de stekkers (en rubbertjes) gestoken en daarmee de draden er doorheen getrokken. Op deze manier zitten de draden dus ook goed afgedicht tegen vocht.


    Ik heb zelf 0,30mm² draad gebruikt. Voor een lampje van 5 watt is dat voldoende. Dikkere draden zal je er lastiger doorheen kunnen krijgen. In principe hoef je maar 1 draad te trekken (de plus draad). de min draad soldeer je bij de min van de spiegels (Zo zit het origineel ook).
     
  5. Dat is geen probleem hoor, die -, massa kan je overal halen

    En je hebt 0.42A die er voor pinker door draad stroomt en per mm² mag er 5 à 7 Ampères doorheen, dus ook geen probleem.

    Zal wel lukken dan.

    Maar dus heb je eigenlijk 1 lange draad die van je pinker tot je elektrobox loopt? (toch bestuurderskant)
     
  6. De bedrading kan je het beste naar de GEM module/zekeringkast aan de passagierskant laten lopen.
     
  7. Ok, maar is 1 lange draad naar je pinker dus?
     
  8. Ik dacht dat ik aan bestuurderskant 3 meter draad heb gebruikt en aan de passagierskant 2 meter. Ik heb er zelf stekkers tussen gemaakt achter de spiegeldriehoek zodat ik de spiegel nog eenvoudig kan verwijderen.
     
  9. Kan je ook precies zeggen wat je allemaal gedemonteerd hebt?
     
  10. Naast alle delen die in de beginpost genoemd zijn heb ik om de bedrading in de auto te monteren en solderen zowieso het dashboardkastje en alle panelen onder het dashboard die los te schroeven / klikken waren er uit gehaald. Als de panelen er uit zijn is het nog een verschrikkelijk rotwerk om de bedrading vanaf de stekker/deurdoorvoer naar de zekeringkast/GEM module te krijgen. Ter plaatse van de stekker is de auto namelijk dubbelwandig en er zit vrij veel isolatiemateriaal in de weg. De bestuurderskant is het moeilijkste omdat je daar niet zo veel ruimte hebt. Als je dan de bedrading hebt liggen is het ook vrij lastig om alle isolatie weer op zijn plaats te krijgen.
     
  11. Misschien werken via de hemel dan voor bestuurderskant en samen met kabel voor grondverlichting samenbinden tot kabelboom
     
  12. Gemakkelijk te vinden 0.30mm²?
     
  13. Bij een goede elektro zaak zal dat geen probleem zijn. Ik werk zelf als revisie monteur van (grote) elektromotoren en generatoren dus voor mij was het geen enkel probleem om er aan te komen :mrgreen:.

    Je kan eventueel ook 0,50mm² gebruiken maar dat zal misschien iets minder gemakkelijk overal doorheen te krijgen zijn. Dikker als 0,50mm² zou ik zeker niet gaan.
     
  14. Iemand ook elektrisch schema van spiegels met pinkers?
     
  15. Ik had eerst alle schema's hier van (Ford TIS) maar omdat ik nu windows 7 64 bit heb werkt dat programma niet meer. De schema's van een focus 2 met knipperlichten in de spiegels heb je niet zo veel aan. Origineel zit er bij een auto met knipperlichten in de spiegels (en dus ook bij stoepverlichting) in elke deur een deurmodule en lopen hiervandaan 2 draden (CAN bus) naar de GEM module. Bij auto's die deurmodules hebben hoeft het alleen in de GEM geactiveerd te worden.
     
  16. Zal wel lukken :)

    We zijn met twee e, garagist en ik die het terug zullen doen
     
  17. Met z'n tweeen is inderdaad handiger. Ik heb zelf alles alleen gedaan maar dan kom je af en toe toch een handje te kort.
     
  18. Zeker als je soldeert :)
     
  19. Ik soldeer zowieso alle verbindingen die ik maak in de auto. Ik haal daarvoor de pinnen ook uit de stekker zodat ik er na het solderen krimpkous omheen kan schuiven.
     
  20. Kan ook gebeuren dat ik originele stekker er niet van knip, maar enkel de pinnetjes eruithaal en dan nieuwe grotere stekker eropklik :)

    Met een extra kabel voor grondverlichting

    Maar waarschijnlijk heb je in grote stekker wel plaats over als alles gebruikt wordt, ofwel is er nog een pin voor auto inklapbare spiegels dan ook
     

Deel Deze Pagina