1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Resetten van het Battery Monitoring System na het vervangen of opladen van de accu.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 21 mei 2015.

  1. Had ook probleem met het start/stop systeem. De accu heb met een accu tester gemeten, was voor 25% geladen, en goed oplaadbaar. Accu opgeladen in de auto. Is een 70Ah varta/ford accu 700A SAE. De instellingen in het BMS stonden op varta 52Ah 500CCA, deze aangepast naar varta 70Ah 600 CCA, kwam het beste in de buurt. Dit gedaan voor battery factory als factory normal. Tevens de SOC naar 100% gezet. Toen de BMS volgens de rem/licht procedure gereset. Nu werkt het start/stop weer. Best bijzonder dat dit vanuit de fabriek niet juist geconfigureerd staat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Je zou beter de BCM in kunnen stellen op de Varta 80Ah 700CCA variant. En de SOC op 100 is zo’n goed idee.
    Beter is als je rond de 85% gaat zitten. Anders kan je batterij erg warm raken bij een lange rit.
     
  3. Loodaccu is al warm door de uitgesteaalde warmte van de motor.
    Zolang de cellen vol met water/accuzuur staan. Gebeurt er weinig.
    Accu spanning moet wel heel hoog worden voor het echt warm wordt.

    Vroeger werden de accus allemaal max geladen.
    Accu ging toen soms wel 8jaar mee.
     
  4. Een loodaccu gaat het langst mee als de vol is en blijft.
     
  5. Dat was mijn gedachte ook, dus om.voor de 100% soc te gaan. Alleen de CCA waarde is niet helemaal helder,,dat is gerelateerd aan de max. Startstroom. Maar de realisatie met de Ah is niet duidelijk. Wat zou nu de beste keuze zijn voor de configuratie? Dezelfde Ah kiezen? Of dezelfde CCA/SAE waarde? Het is het een of het ander. Wat is nu leidend? Heb nu voor de dezelfde Ah gekozen, in mijn geval dus 70 Ah, voor dezelfde CCA waarde zou ik de 80 Ah versie moeten instellen.
     
  6. Vandaag in mijn C-Max 2012 een Varta E46 gezet en de BMC aangepast naar 80Ah 700CCA, waar kan ij de SOC aanpassen?
     
  7. @Brombeer59 de SOC kan je aanpassen een paar regels boven de aanpassing voor de type battery. Je moet regel: "Battery Target State Of Charge, %" hebben het getal erachter is in procent,,standaard is dat 80 (%), heb de mijne nu op 100% staan en accu op 80 Ah 700CCA. (Vandaag van 70Ah verhoogd naar 80 Ah I.v.m. CCA waarde. Had deze eerder aangepast naar de 70 Ah 600 CCA setting, met een 70 Ah 700CCA accu)
     
  8. Top ga ik morgen even kijken, bedankt.
     
  9. Voor zover ik het nu begrijp, kan je wanneer je accu niet voor komt in het lijstje het beste voor Undefined kiezen. Wat er gebeurd; je plaatst een nieuwe accu. Óf deze is al vol geladen óf je rijdt minimaal 100km. Reset de BMS (leeftijd accu wordt weer 1). Laat de auto zo'n 8 uur staan op slot. In die tijd leert de BMS de capaciteit, SOC en de ontlading ervan. A.d.h. hiervan worden naast 'laadinstructies', stroomverbruikers uitgeschakeld om je nog te kunnen laten starten. Ook je meldingen via Fordpass worden hierdoor gegenereerd (Deep sleep).
     
  10. En blijft de waarde in de BMS dan op undefined staan, of kiest de BMS zelf uit de beschikbare lijst een accu? Als de BMS leert de capaciteit,soc en dergelijke, is dat dan ergens terug te vinden welke waarde hij geleerd heeft? Na aanpassen van de capaciteit in de BMS wordt mijn accu in iedergeval wel beter opgeladen, getuige het weer werken van de start/stop systeem,,wat het voorheen niet meer deed.
     
  11. Haha nee, zo slim is het nu ook weer niet. Blijft op de ingestelde waarde. Bij mij was af fabriek Undefined ingesteld. Dat klop ook wel omdat de originele Puma accu een ROMBAT (Romanian Batteries) accu is. Die komt niet voor in het lijstje. Of dat ergens uit te lezen is weet ik niet, misschien bij Read PID data. Ik heb na het plaatsen van de nieuwe Varta accu, de waarde 80 in 90 gewijzigd. Dus én een iets zwaardere (ook letterlijk) accu én iets hogere laadcapaciteit waarmee ik hoop straks na 4 weken parkeren op Schiphol, probleemloos terug kan rijden.
     
  12. Of uit voorzorg je minpool ff losdraaien.
     
  13. Tja, heb ook al zitten denken. Maar sinds 2000 al 20 keer gedaan, met Focussen, Fiesta's, nog nooit een probleem geweest. Met een nieuwe accu geef ik het maar het voordeel van de twijfel. Anders Ford assistance.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  14. We horen graag van je of de nieuwe accu gewerkt heeft tegen die tijd.
     
    MaxH vindt dit leuk.
  15. Uiteraard!
     
  16. Ben nu op de helft(2 weken) en heb net de 'Deep sleep' melding gekregen. Nu maar hopen....
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Vandaag terug. Puma heeft 4 weken in de kou gestaan in de open parkeergarage op Schiphol. De door Varta vervangen Rombat heeft zijn werk prima gedaan. Precies na 2 weken de 'Deep sleep' melding in FordPass en vanmorgen uit de slaapstand gehaald, en starten.:D
     
  18. Kijk, das goed nieuws. :thumbs:
     
    MaxH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina