1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Resetten van het Battery Monitoring System na het vervangen of opladen van de accu.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 21 mei 2015.

  1. #1 JW, 21 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2015
    De Focus 3 heeft een systeem wat de laad toestand van de accu monitort. Dit is het Battery Monitoring System. Dit systeem heeft een sensor tussen de accukabel waarmee wordt gedetecteerd hoeveel stroom er wordt verbruikt en bijgeladen.

    Wanneer de accu wordt vervangen of opgeladen met een externe acculader moet dit systeem worden gereset. Wanneer dit niet wordt gedaan kan het voorkomen dat de werkelijke laad toestand van de accu niet overeenkomt met de door het systeem gemeten en opgeslagen waardes. Het gevolg kan zijn dat sommige functies waaronder het Start/Stop systeem niet goed (of zelfs helemaal niet) werken


    Het resetten kan softwarematig worden gedaan met een hiervoor geschikt diagnosesysteem. Daarnaast kan dit ook worden uitgevoerd door de volgende procedure uit te voeren:


    1. Draai het contact naar positie 2 (bij auto's met startknop druk je de startknop in zonder het rem /koppeling pedaal in te trappen). Het acculampje in de teller brand nu permanent omdat de motor niet draait.

    2. Wacht 10 seconden.

    3. Druk 5 keer achter elkaar op de schakelaar voor de achterste mistlamp.

    4. Druk 3 keer achter elkaar op de alarmlichtschakelaar (aan-uit-aan). De alarmlichten blijven nu knipperen.

    5. Wacht 10 seconden.

    Wanneer de procedure correct is uitgevoerd gaat het acculampje een aantal keer knipperen en is het systeem gereset.
     
    Steven Focus, Berrychello en riesjart vinden dit leuk.
  2. Let op, het onnodig resetten kan ook nadelig zijn. Dus alleen dien als de accu vervangen is..
     
  3. #3 thecure, 25 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2015
    bedankt voor de tip. misschien brengt dit mijn S&S weer tot leven. toen we de auto net hadden, deed hij het goed. maar de motor schakelde steeds vaker niet uit bij een stoplicht.
    ik heb de dealer er wel eens naar gevraagd toen de auto in de garantie zat, maar die zei dat het door het koude weer komt...

    momenteel gaat de motor nooit meer uit door s&s en de temperaturen zijn niet echt laag.. (nou ja het mag wel eens wat warmer worden).

    we zullen zien...

    oh ja, het werkte bij mij niet met de lichtschakelaar in de 'auto' stand, ik moest hem eerst op '0' zetten.
     
  4. Bij mij werkt het Start/Stop systeem ook niet meer. Sinds ik de auto heb heeft het eigenlijk nooit (goed) gewerkt.

    Omdat het systeem ook bij warmere temperaturen en na langere ritten niet werkte heeft de lokale dealer (niet de dealer waar ik de auto heb gekocht) het systeem een keer gereset. Hierna heeft Start/Stop welgeteld 2 keer gewerkt en daarna niet meer.

    Vorige week heb ik zelf de accu volledig geladen en daarna het systeem gereset. Hierna heeft Start/Stop 1 keer gewerkt en daarna niet meer. Gezien mijn auto voor ik hem kocht bijna een jaar had stil gestaan vermoed ik dat dit ook invloed heeft gehad op de accu. Binnen maar weer eens naar de dealer om de accu eens door te laten meten.
     
  5. Bij mijn vorige :focus3: werkte het start/stop systeem ook niet meer. Zelfs niet na 1000km te hebben gereden op 1 dag.
    Bij deze :focus3: werkt het nog steeds perfect. Dus waar het aan ligt heb ik geen idee van, misschien een software update?
     
  6. De accu van [MENTION=14786]stronk[/MENTION] is in de garantie vervangen omdat het start/stop ook niet werkte. Daarna prima, afgelopen week zelfs binnen 30 seconden na het starten van de motor.
     
  7. Klinkt toch alsof de marges voor de accu erg strak zijn.
     
  8. die marges lijken idd strak, plus is het jammer dat het systeem niet aangeeft waarom S&S het niet doet.

    d.w.z. welke van de voorwaarden niet goed zijn om de motor te laten afslaan (bv airco aan, lading te weinig).
     
  9. Het gekke van deze EF accu's is dat wanneer je veel kleine stukjes rijd de accu ontlaad (logisch) maar als je dan 1x een lang stuk rijd, laten we zeggen meer als 200 km dat de accu dan nog niet boven de 80% State of charge komt. Pas na herhaaldelijk lange ritten gaat het systeem weer werken.

    Overigens is dit bij alle merken het geval hoor, zeker niet alleen ford en al helemaal niet alleen de focus. Start/Stop is een uitvinding om de CO2 omlaag te krijgen bij de Europese emissietest en geen systeem voor dagelijks gebruik. Alleen bij mensen die echt veel rijden werkt het goed.
     
  10. Ik gebruik stop en start zeer regelmatig en het werkt vrijwel altijd, maar ik rijd zelden hele lange stukken. Soms zet ik tijdelijk even de airco uit als het wachten wat langer duurt en de motor eens een keer niet afslaat, maar daarna stop deze als gewoon. Ik verwacht er geen belangrijke besparing mee te halen, maar mij geeft een afgeslagen motor meer geduld bij het wachten.
     
  11. Weet iemand of het uitmaakt wanneer je het Battery Monitoring System reset? Moet de accu dan helemaal vol zijn of bekijkt het systeem het niveau zelf na een reset?
     
  12. #12 jeroenbreuer, 28 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2016


    Vraagje, wat zijn de gevolgen als je 'onnodig' reset? Bij mijn auto werkt de S/S ook zelden. Terwijl ik dagelijks rond de 120 km per dag rij. Rond 8 december voor het laatst dat de S/S werkten. ( bezit de auto pas sinds 2 december)
     
  13. Afgezien van de gevolgen is het nutteloos. Er hoeft alleen gereset te worden als er een nieuwe accu inzit, of als de accu buiten de auto is opgeladen. Wat je beter kunt doen is een goede druppellader aanschaffen en de accu eens goed doorlaten terwijl deze in de auto zit. Als het S/S systeem daarna korte tijd werkt om er vervolgens mee te stoppen is de accu gewoon te versleten om S/S te ondersteunen. Waarschijnlijk kun je er echter nog jaren probleemloos mee starten.
     
  14. Na wat problemen met de accu heb ik deze laten vervangen.
    Reden: Het start stop systeem werkte nauwelijks meer en uiteindelijk startte hij niet eens meer.

    Omdat hij nog in de garantie zat, hem bij de dealer laten nakijken. Bleek uiteindelijk dus de accu te zijn. Deze vervangen wat dan weer net niet onder de garantie viel en dus zelf 206 euro afgerekend.

    Met de nieuwe accu werkte het Start/stop systeem ook gelijk weer. Zodra de motor warm is (paar minuten) werkt het s/s al bij het eerste verkeerslicht.

    Nu, ongeveer een jaar later merk ik wel dat het iets minder wordt. Het al dan niet aan hebben staan van climate control, stoelverwarming en dat soort stroomverbruikers, heeft direct invloed op het s/s.
     
  15. Climate control staat altijd aan toch, tenzij je em echt helemaal uit zet. Maar dan werken de verwarming en blower ook niet.
     
  16. Ik bedoel dat hij bij mij niet altijd op "auto" staat en dus niet zelf harder en zachter gaat enzo. De airco heb ik dan ook uit staan.
    De fan draait dan bijvoorbeeld altijd op dezelfde snelheid.

    Maargoed, gaat in deze casus vooral om het gebruik van de airco die veel stroom verbruikt waardoor het start/stop systeem minder snel in werking treedt.
     
  17. Bedankt voor de uitleg, heren!
     
  18. #18 jeroenbreuer, 1 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2017
    Nou had ik gisteren zelf ook een zwakke accu [emoji29]. ( 4 dagen niet gereden en vrieskou) Nog wel met de auto kunnen rijden dankzij startkabels.
    Staat gelukkig nu recht voor de voordeur. Vandaag de acculader aansluiten.[​IMG][​IMG]

    Soort PHEV [emoji85][emoji1304]
     
  19. #19 JW, 1 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2017
    Hou er bij het opladen van de accu rekening mee dat je de min klem van de acculader niet direct op de min pool van de accu aansluit. Wanneer je dit doet registreert het Battery monitoring System niet dat de accu wordt geladen. Dit kan resulteren in storingen omdat de laadtoestand van de accu waarvan het systeem uit gaat niet overeen komt met de werkelijke laadtoestand. De min klem van de acculader dient bij het opladen van de accu op het hiervoor bestemde massapunt op de carrosserie te worden aangesloten.

    Tevens moet je een acculader gebruiken welke geschikt is voor EFB accu's. Dit i.v.m. de laadspanning die dit type accu vereist.


    Overigens kan je wanneer je accu na slechts 4 dagen stilstaan met de huidige temperaturen al dermate leeg is dat de auto niet meer start er wel vanuit gaan dat de accu zijn beste tijd wel heeft gehad. Mijn auto staat met enige regelmaat veel langer stil en start zelfs na 2 weken niet te zijn gebruikt probleemloos.
     
  20. #20 jeroenbreuer, 1 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2017
    JW het is een normale acculader van Black and Decker met een druppelfunctie, startfunctie en doormeten dynamo. Vrees niet, gewoon op de massapunt aangesloten. Je kan namelijk niet bij de minpool [emoji12].

    Probeer eerst dit omdat ik aankomende week geen tijd heb om een accu te kopen.
     

Deel Deze Pagina