1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Resetten van het Battery Monitoring System na het vervangen of opladen van de accu.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 21 mei 2015.

  1. Ik ga 'm afronden! afgelopen weekend toch maar een Varta D54 besteld die gisteren binnen kwam. Varta gaf duidelijke aanwijzingen (via QR code op te vragen die op de accu staat) hoe je de accu moet vervangen. De aanwijzing gaf aan dat het voltage minimaal 12,5V moet zijn voordat je 'm kan plaatsen omdat ie anders 'te leeg' is, het voltage was 12,71 (die waarden komen mij toch ergens bekend van voor, lijkt toch iets te zeggen over de staat van de accu). In 20 minuten zat ie er in, daarna de start/stop knop ingedrukt (zonder koppeling ingedrukt te hebben), ik zag 2x 'normal mode' voorbij komen in m'n scherm en daarna de reset uitgevoerd (radio, ruitenwissers, lampen en climate control allemaal uit, daarna 5x mistachterlicht en 3x alarmlicht ingedrukt, het acculampje knipperde idd even).

    Uiteindelijk ben ik blij dat ik het heb gedaan, de oude accu kwam nu al niet meer verder dan 12,2 volt en 's morgens was dat terug gelopen naar 11,9. De laadspanning was ook opgelopen naar 15V (wat een indicatie is dat de accu te diep ontladen is). Het starten gaat nu veel soepeler, maar ook zaken zoals het intrekken van de spiegeltjes bij het sluiten van de auto geeft nu een heel ander geluid.

    Bedankt voor jullie commentaren, hopelijk laat de auto ons voorlopig niet staan, aan de accu zal het niet liggen in ieder geval :lol:
     
  2. Het systeem in mijn focus werkte eerst ook niet. Nu werkt hij wel na een reset. Maar ik vind het niet geweldig werken. Het start en stop systeem in mijn peugeot werkt vele malen beter ook voelt het hierbij alsof de motor makkelijker weer aanslaat. Kortom ik ben geen fan. En maak er alleen gebruik van als ik lang stilsta. Scheelt ook dat ik de focus zelf betaal en mijn peugeot niet ;-)

    Dus als mijn accu minder wordt ga ik deze niet zomaar vervangen tenzij het starten minder makkelijk gaat.
     
  3. @Emil geen idee welke peugeot je hebt maar kans is dat het anders werkt als bij ford.
    Degene die starten met dynamo ipv startmotor hebben nog een super condensator die wordt gebruikt om dynamo nog makkelijker te laten draaien om de motor weer te starten.
    Ford start met startmotor zelf
     
  4. Oh okee. Bedankt voor de uitleg dat wist ik niet
     
  5. Nou de originele accu van onze focus uit 2013 was ook aan de beurt deze week. Na acht jaar wilde hij ineens de startmotor niet meer rondgooien. Ik dacht dat ik eerst zelf een stroomverbruiker aan had laten staan maar hetzelfde gebeurde na een rit van 100km. Wat mij ook opviel is dat het S&S systeem niet meer werkte de laatste tijd.
    Nav dit topic gecontroleerd of ik een BMS had en vervolgens de VARTA Blue Dynamic EFB D54 Start-Stop besteld bij Accu Totaal Center voor €105. Net erin gezet, binnen het half uur, zonder het filterhuis te verplaatsen, het is krap maar het gaat wel.
    Daarna succesvol BMS reset procedure uitgevoerd zoals eerder omschreven. Vervolgens een testritje en het S&S systeem werkt wederom weer, belangrijker nog, de focus start weer! Zeer content mee!
     
    Martin123t en Patman vinden dit leuk.
  6. als de acuu stuk is en ik wil die verwisselen met een nieuwe moet er dan niet stroom op de plus kabel blijven staan zodat al je gegevens niet kwijt bent van de radio etc etc
     
  7. moet niet maar kan wel.
     
  8. #108 Yakko, 17 okt 2021
    Laatst bewerkt: 17 okt 2021
    Nou de accu uit de andere Focus (hatchback) uit 2014 is ook aan de beurt. Kinderen naar school gebracht met de hatch. Stap ik in en wil starten, alleen maar storingen op het dashb: stuur kolom fout, sleutel niet gevonden, lamp storing, allerlei vage storingen uit het niets en het belangrijkste: niet willen starten. Tevens hoor ik allerlei relais klikken in de buurt van het handschoen kastje. Wannneer ik vervolgens via het test menu kijk wat de accu spanning is constateer ik 11.3V. Vervolgens de hatchback met de station naar huis gesleept en thuis aan de accu lader gehangen met een accuklem (van de auto) disconnected. Lader gaf aan dat de accu weer vol was, opnieuw in het menu gekeken naar de accuspanning: 11.6V, tijd voor een nieuwe accu. Net wederom een nieuwe VARTA Blue Dynamic EFB D54 Start-Stop besteld voor de hatch.
    Ik hoop dat daarmee de module storingen verholpen zijn.
    Wat mij opvalt is dat er verschillende problemen kunnen zijn met een accu. Bij de Focus station waren de klachten dat de accu na een rit wel kon starten, maar na > 1dag stil staan was de accu zijn capaciteit kwijt en kreeg de accu de startmotor niet meer rond. Geen last gehad van storingen m.b.t. modules e.d. (de aanname is dat de spanning hier >12v bleef). Nu met de hatch kan ik de accu "vol" laden echter komt hij niet meer boven de 12V uit.

    Beide focussen hebben een fabrieksdatum van eind 2013/begin 2014 en beide accus waren nog origineel (fabriek af). De hatch zit op 80k kms en de station zit tegen de 100k kms aan. Is er een stelregel dat men een accu preventief kan vervangen na, zeg bijv. om en nabij de +/- 6 jaar of 100k kms?

    [edit] aii nu lees ik onderstaande post, natuurlijk heb ik geen speciale lader gebruikt en ook niet op de voorgeschreven laadmethode toegepast. Hmmm [/edit]

     
  9. Om dergelijke problemen te voorkomen zou je de accu kunnen vervangen zodra start/stop systeem in de zomer niet meer werkt, voor de rest is er geen bepaalde levensduur aan een accu toe te schrijven mijn focus is gebouwd in 2012 en de accu is een maand of wet geleden vervangen omdat ie nadat ik de auto gestart had en verplaatst om caravan aan te koppelen en daarna weer een half uurtje uit gezet te hebben niet meer wilde starten, opgestart met andere auto en weer zonder problemen kunnen rijden en nAr huis gegaan met overnachting onderweg.bij accu test bleek die toch echt slecht te zijn en maar meteen een nieuwe erin gezet
     
  10. @JW wat gebeurt er als je de accu wel gewoon laad met een lader op de plus en min polen van de accu, en daarna het BMS reset.
    Dan weet het BMS daarna toch weer dat 100% de volle accu is, en gaat op basis daarvan weer verder?
    Wat is het risico om wel de min pool te pakken ipv de massa op de carrosserie? (en waar zit dit punt?).
     
  11. Dat punt zit op de carrosserie waar de kabel eindigt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Kan ik daar gewoon een Tronic T4X lader op zetten?
     
  13. Die moet je daar opzetten anders wordt de lading van de accu niet gemeten door bms.
     
  14. Ok, maar ik heb de BMS nu gereset met een niet volle accu.
    Ik wil eigenlijk de accu vol hebben en daarna de BMS nog een keer resetten zodat deze met de juiste waardes gaat rekenen.
    Als ik op de min pool ga laden, dan weet ik zeker dat de accu vol geladen wordt?
    Of doet hij dat op de massapool ook gewoon, of houdt de BMS dit dan tegen?
     
  15. De bms sensor zit op de min kabel.
     
  16. Wat is het verschil tussen de aansluiting van de min-pool en de aansluiting tegen de carrosserie?
    De BMS zit lijkt wel tussen de min en de massa?
    Als ik de lader op de massa zou zetten dan kan de BMW ingrijpen (en misschien de accu niet helemaal vol laten laden).
    Als ik de lader op de min zet, dan ben je de BMS voor toch, en kan de accu weer tot 12.7V worden geladen?
     
  17. BMS grijpt niet direct in op het laden. Via de ECU wordt de dynamo aangestuurd.
    Het BMS monitort de toestand van de accu en kan het laden met een externe acculader niet onderbreken. Als het BMS dat wel zou kunnen doen zou deze de stroomkring moeten onderbreken en dan is de auto op dat moment spanningsloos.
     
  18. Duidelijk, dus als ik de accu wil opladen tot 100% kan ik dat gewoon op de minpool aansluiten. De BMS daarna resetten en dan is alles weer ok toch?
    Of is het resetten van de BMS niet eens nodig. Of is het laden nu niet eens nodig?

    Meet de BMS na mijn reset op stel 80% van de accu nu dat als 100% volle accu, of weet de BMS dat een 100% volle accu 12.7V moet zijn?

    Mijn lader doet trouwens 3.6A, duurt het daar ook zolang mee?
     
  19. Een keer goed laden is niet verkeerd. Ik zou overigens gewoon het massapunt van de carrosserie gebruiken als min aansluiting.

    3.6A is niet veel dus je mag hem wel even goed de tijd geven. Belangrijker nog, wat voor lader heb je? Het is wel aan te raden om een intelligente lader te gebruiken die in verschillende stappen de accu kan laden.
     
  20. Lader is een tronic T4X automatische auto-accu lader, die geschikt is voor het opladen en druppelladen van 12V loodaccus met elektrolytoplossing of gel.
    Is die geschikt?
     

Deel Deze Pagina