Project C1 AWD - werk in uitvoering...

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Kuga-RS, 27 okt 2013.

  1. Naar Van Gelder???
     
  2. Inderdaad, in de cabine bij Christaan. :D


    Vanavond samen met Lars de kopbouten van de B5254Ts motor aangetrokken (20+60nm + 130 graden) en kleppen gesteld. Ik kom gelukkig aardig uit met de aanwezige stoters, ik heb alleen nog enkele 16,12 en 16,14 mm exemplaren nodig. Mooie hoge waarden, dus die moeten vast bij de (volvo) dealer in het bakje met overgebleven stoters liggen. (bij het nastellen gaat er meestal kortere stoters in.)
     
  3. Het begint langzaam op een complete motor te lijken. :mrgreen:
     
  4. Volgens mij heb ik je subframe zien liggen bij Van Gelder.
    Was er net om mijn kofferrek voor de motor op te halen.
     
  5. Dat zou goed kunnen !

    Met een beetje hulp uit een bakje onder de werkbank van de volvo dealer heb ik de benodigde klepstoters bij elkaar gekregen:

    [​IMG]

    Morgen de stoters in het blok, nokkenassen erin, nokkenas deksel erop (met alle pakkingen en rubbers) en de distririem erop. kan ie weer draaien (met een ringsleutel 30 op de krukasmoer)
     
  6. Note to self: zorg dat de inlaat en de uitlaat nokkenas op de juiste plaats zit, dat scheelt nog een keer kleppen stellen... ;)
     
  7. Is het niet beter om ze allemaal op dezelfde hoogte te laten slijpen, of denk ik nu niet goed
     
  8. Wat voor'n nut heeft dat [MENTION=7438]Simon[/MENTION] ,
    het gaat toch om de speling tussen de nokkenas en de stoter.
    als die over 50 of misschien wel over 100.000 km weer gesteld word zullen ze ook niet allemaal even veel gesleten zijn en heb je weer andere stoters nodig.
     
  9. Volgens mij worden dit eigenlijk vulplaatjes genoemd of chims die liggen in of onder de klepstoter toch.
     
  10. #270 Kuga-RS, 4 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2014
    Nee, je wisselt de complete klepstoter (beker). Deze zijn verkrijgbaar in stapjes van 0,02 mm van 15,86 tot 16,34 mm.
    De klepspeling op de inlaat mag 0,20 mm +/- 0,03 mm zijn op de uitlaat 0,40 mm +/- 0,03 mm.
    Er wil nog wel eens een honderdste mm afwijking zitten tussen de maat die op de stoter staat en de gemeten maat (met micrometer gemeten). Als je het dus echt mooi wilt hebben, dan moet je ook nog eens alle stoters nameten.
     
  11. Voorbereidingen ter fabrikage van een custom voorpijp, het idee is om de eerste bocht zo ruim mogelijk te nemen. Ook nodig om langs de HO te komen.

    [​IMG]
     
  12. Opeens bedacht ik me dat de stekker van de LMM van een :rs: compleet anders is dan van een ST. In een hoekje van een foto die ik ooit schoot onder de kap van een :rs::500: van een maat van me, vond ik wonderwel een afbeelding van de stekker en hoe de kleuren erop zitten:

    [​IMG]

    1-1670921-1 kwam me bekend voor, dat klinkt namelijk als een TE (Tyco Electronics) type aanduiding voor een connector. En ja hoor, dat klopt. enig nadeel: bestelt u er meteen maar 1000. :lol::lol:
    Hoewel 10 keer overpriced, bestel ik toch maar even een stekker bij SCC in uk.

    Deze week wat kleine hardware binnen, olie retour voor :rs: K16 turbo, in zwart (ter vergelijk, in zilver de K04 retour van een :st: motor):

    [​IMG]


    De olie aanvoeren, links :st: en rechts :rs: :

    [​IMG]

    en een mooie nieuwe :rs: vacuumslang naar de rembekrachtiger, deze aangepaste slang zorgt voor ruimte zodat het :rs: luchtfilterhuis straks past.

    en natuurlijk, twee nieuwe lampies:

    [​IMG]


    wordt vervolgd ! :rock:
     
  13. Dat zin weer mooie spulletjes, Marco :thumbs:
     
  14. Mooi spul weer, is altijd ff werk hè die spullen verzamelen.
     
  15. Mooi spul heb je weer liggen.
    Binnenkort maar weer eens bewonderen.
     
  16. Zo, kleppen gesteld...

    [​IMG]


    Volgens deze tabel:

    [​IMG]

    Alle inlaatkleppen staan nu netjes op 0,20 mm en alle uitlaatkleppen op 0,42mm speling.


    Hier het nokkenas-timing gereedschap van volvo op de nokkenassen gemonteerd, ook te zien op de foto; twee nokkenaskering welke achter de VVT units zitten en de afdek kappen die de VTT timing gevers onttrekken aan het oog. Deze gaan er op als de tool verwijders is.

    [​IMG]

    Deze motor was ooit een HUWA motor (B5254T6) zoals hij in de Mondeo en S-Max 2.5T zit. Op deze motoren zit een conventionele riemgedreven stuurpomp met een strechbeld. in het C1 platform word bij deze motoren uit ruimte overwegingen alleen gebruik gemaakt van separate elektro-hydraulische stuurbekrachtiging en zit er dus een totaal andere dynamo/airco/spanners steun op.

    Hier een heule mooie steun, een nieuwe zelfs. Helemaal conform de allerlaatste bouw specificatie en voorbereid op de allerlaatste variant van de spanners. Hierop zijn de jaren door de nodige wijzigingen geweest.

    Helemaal links boven zie een een gietstalen steun, eigenlijk een S80/S-max variant. Een stuk sterker dan de aluminium versie van het C1 platform en een montagemogelijkheid voor een extra reactiearm. Misschien leuk om later nog eens wat mee te doen.

    [​IMG]

    wordt vervolgd ! :rock:
     
  17. Zo, een vers DMF (twee-massa vliegwiel) met uiteraard nieuwe boutjes:

    [​IMG]


    En de "tegenhanger" een nieuwe koppelingsplaat:

    [​IMG]


    Uiteraard een drukgroep om e.e.a. op elkaar te houden:

    [​IMG]


    En een orgineel hydraulisch druklager, het wordt steeds mooier. Geen volvo logo's meer maar wel een volvo partno in het gietwerk.
    Bij volvo trouwens aanzienlijk goedkoper dan bij ford.

    [​IMG]


    Ook de haakse overbrenging gaat eraf, meteen maar een nieuwe koppelbus met keringen zetten. Daar bestaat een servicekit voor bij volvo, zit zelfs een kleine tube met speciaal lithiumvet in.

    [​IMG]


    Nou alleen nog even de juiste olie voor bak en haakse overbrenging scoren.


    Wordt vervolgdt ! :rock:
     
  18. Zitten er straks nog wel Ford onderdelen op dat ding?:D

    Nee goed bezig hoor:thumbs:
     
  19. Wow! Mooi stukje motortechniek weer. Leuk om te zien en te lezen. Is dat nokkenas timing gereedschap nodig om de nokkenas op de juiste manier te plaatsen? Dus dat de nokken exact goed liggen? Leek hier, maar wel interessante materie!
     
  20. Erg mooi die voortgang, gaat lekker daar :)
     

Deel Deze Pagina