1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plaatsen Sportluchtfilter.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Matiscus, 11 aug 2013.

  1. #1 Matiscus, 11 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2013
    Hello!

    Wat ik eigenlijk met dit topic wil bereiken is een soort samenvattings-topic maken van alle beschikbare sportluchtfilters voor een Ford Focus MK3. Aangezien er veel problemen zijn met verschillende luchtfilters. Dit topic is bedoeld voor zowel de Ecoboost (benzine) & TDCI (Diesel) motoren. Ook is de bedoeling dat iemand die een luchtfilter heeft hier zijn ervaringen neer schrijft met dat filter. Zodat iemand die een filter wil aanschaffen gemakkelijker een keuze kan maken en gebruikerservaringen kan lezen.

    De K&N 57S-4000 Kit
    Deze filter past op: 1.0, 1.6, 2.0 Ecoboost en ook op de 1.6, 2.0 TDCI.
    [​IMG]

    Deze filter is anders dan een gewone vervangingsfilter. Bij deze filter levert K&N een andere plastieken kap erbij, en tevens ook een beschermingsdop voor een extra gat dat in de luchtfilter voorzien is af te dichten. Deze kan wel of niet gemonteerd worden. Als de dop eraf gelaten wordt, dan krijg je een sportiever lawaai en krijgt de motor ook nog wat extra lucht. Je hebt dan wel het nadeel dat de filter sneller vuil wordt.

    Link naar het product:
    http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=57S-4000

    Deze filter zou op verschillende ecoboost motoren af en toe een motorstoring kunnen geven. Vanwege de filters af-fabriek in geolied zijn en als er net te veel olie aanhangt, en die komt op de MAF sensor terecht zou die wel motorstoring kunnen geven. (Dit probleem heb ik ook gehad). HEB DIT PROBLEEM ENKEL WEL NOG MAAR GEHOORD BIJ ECOBOOST MOTOREN!!


    De K&N E-2993 vervangingsfilter.
    Deze filter past op: 1.0, 1.6, 2.0 Ecoboost en ook op de 1.6, 2.0 TDCI.
    [​IMG]

    Deze filter biedt K&N ook aan. Deze past perfect in de originele behuizing van de originele luchtfilter. Deze filter is volledig dicht. En wordt op de zelfde manier geinstalleerd dan de de 57S kit die hierboven vermeldt staat. Deze zou geen extra geluid opleveren met het vervangen.

    Link naar het product:
    http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=E-2993


    De Pipercross PX1746 vervangingsfilter.
    Deze filter past op: 1.0, 1.6, 2.0 Ecoboost en ook op de 1.6, 2.0 TDCI.
    [​IMG]

    Deze worden bijna het meest gebruikt in een ford focus. Deze zouden zeker geen motorstoring geven. Deze wordt op de zelfde manier geïnstalleerd dan al de rest van de filters. Deze zit ook in de originele luchtfilter kast. Deze zou zelfs ook het verbruik nog wat verlagen.

    Link naar het product:
    http://www.thepipercrossshop.co.uk/pipercross-round-performance-panel-filter-length-157mm-x-height-196mm-x-internal-70mm-px1746_p22540669.htm


    De Green AirFilter - Part #7159
    Deze filter past op: 1.0, 1.6, 2.0 Ecoboost en ook op de 1.6, 2.0 TDCI.
    [​IMG]

    Deze filter ben ik onlangs tegen gekomen. Deze zou in Amerika zeer goed werken vooral op de ST versies (de 2.0 Ecoboost) en ook een zeer mooi geluid opleveren en van kwaliteit bijna gelijk zijn aan een K&N filter. Hij is dan natuurlijk ook het zelfde als de K&N 57S-4000 kit en wordt ook hetzelfde geïnstalleerd. Deze heb ik nu besteld en ga deze week hem installeren in mijn focus.

    Filmpje:
    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=uPxZofTHwbM[/YOUTUBE]

    Link naar het product:
    https://www.greenfilterusa.com/store/7159

    Ik weet zeker dat er nog luchtfilters bestaan, maar dit zijn zowel de bekendste merken. Ik zal ook dit topic allertijden updaten. Gebruikerservaringen van alle filters zijn welkom. Vermeldt er wel steeds de motor bij aub.
     
    Snifke vindt dit leuk.
  2. Sinds 2 maanden / 5000 km een Pipercross in mijn ecoboost 182pk.
    Motor pakt makkelijker op met het filter, geluid nauwelijks verschil. Brandstofverbruik is zeker lager, zo'n .4 tot .5 l / 100km lager bij zelfde rijstijl.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  3. Zo Fred dan verbruik je haast niets 4 tot 5 l/100km :schater:
     
  4. Was dat maar waar, er staan puntjes voor de cijfers :D

    Om geen misverstanden te krijgen: 0.4 tot 0.5 l/100km lager verbruik.
     
  5. Ik heb het vervangingsfilter van K&N. Deze heb ik overgenomen van Joost (@Iodokus), nadat hij een Pipercross filter had geplaatst.

    Mijn ervaringen met het K&N filter zijn goed. De auto rijdt soepeler vanuit de eerste versnelling. Wel is het belangrijk om niet te veel olie op het filter te doen. Dit slaat op de MAF sensor waarna de motor in storing gaat. Het filter moet er lichtrose uitzien, dan zit er niet teveel olie op.
     
  6. Ik vind het wel raar, tegenwoordig zijn de auto fabrikanten alleen,
    Maar bezig met: hoe laag mogelijk brandstof verbruik.
    En als je dan bv de pipercross plaats ga je maar liefst 0.5l minder verbruiken.

    Waarom zou ford dan niet zelf samenwerken met bv pipercross??
     
  7. omdat een vervangings/openluchtfilter duurder is en nooit meer vv hoeft te worden....
     
  8. #9 mello st, 17 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2013
    Ik heb nu een paar 1000 km de K&N in mijn Focus 3 ST zitten. Het rijdt goed, het gromt, het sist en het blaast ...heerlijk. Geen dumpvalve meer nodig.
    Het luchtfilter is semi-open, de kopse kant van het filter is ook filter (Ford dicht) en hierdoor klinkt het zo lekker. Voordeel van de K&N is dat deze niet al teveel warme lucht kan pakken, omdat er nog een bovendeksel opzit. Naar wens kun je deze in enkele seconden ook "dicht"maken zodat de kopse kant dicht is en geen geluid meer naar buiten kan en geen warme lucht naar binnen (bijgeleverde plug).
    Mijn verbruik is gestegen, want ik geef meer gas zodat ie lekker afblaast :-) ...en voor het verbruik heb ik geen ST gekocht :-)

    Dusverre geen motorstoringen, heb wel het filter voor montage een paar uur in de volle zomerzon laten uitdampen.
     
  9. #10 eReSke, 19 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2013
    Als de mijne volgende maand voor zijn eerste beurt is geweest, ga ik er ook zo eentje plaatsen.

    De open variant zonder kap heeft de bestelcode E-9289
     
    MKZ vindt dit leuk.
  10. @Matiscus

    Even een aanvulling:

    K&N 57S-4000 Kit is ook te plaatsen de Ford Focus RS2 :rock: 2.5liter 305Pk

    Hij zit er bij mij nu ruim een jaar in en ben er erg tevreden over, geen storingen oid gehad.

    Ik heb de volledige versie dus met K&N kap.

    De dop gebruik ik niet.
     
  11. Goedemiddag,

    Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Focus MK3 ST '12 en ben op dit aan het kijken naar luchtfilters Vandaar mijn reactie op dit iets oudere onderwerp.

    Ik heb zojuist een mail gestuurd naar Green Filters, om te informeren wat deze inclusief verzending kost. Specifiek naar de 7159, zoals in de eerste post van dit topic staat. Van K&N heb ik van het forum en google de prijs kunnen halen.

    Maar nu ben erg benieuwd of er mensen zijn die inmiddels persoonlijk ervaring hebben met deze Green Filter? Bijvoorbeeld, past deze net zoals de K&N of de standaard filter goed in de behuizing? Is het geluid inderdaad naar tevredenheid?

    Ik had de standaard filter eens even kort zonder afdekkap geprobeerd, gewoon om het geluid te horen. Dit geluid vond ik indrukwekkend. Bij het sluiten van de motorkap, viel het geluid echter grotendeels weg. Heb je met zo'n luchtfilter van K&N of Green dan toch nog eeniets harder geluid (maw hoor je de valve/turbo luider)? Ik begrijp wel uit de eerdere recties dag het geluid sowieso mooier/anders is, ook doordat de opening aanwezig is in tegenstelling tot de standaard filter waarbij de achterkant 'gesloten' is.

    Vergeef mij mijn onwetendheid en de vele vragen in een reply. :-)
     
  12. De pasvorm van Green en K&N zijn gelijk, daar zit geen verschil in.
    Green gebruikt 1 laag katoen minder dan K&N en is groen i.p.v. rood :D Verder zit er geen verschil tussen beide merken.

    Over het algemeen is Green iets goedkoper dan K&N.

    De K&N 75s kit kost 253,- euro. Clubledenprijs 215,- euro.
    De Green 7159 komt nog niet in de lijsten van de importeur voor, die moet ik even opvragen. Het aanbevolen type is de 491619 en die kost 87,50. Clubledenprijs 74,- euro.

    Hou er wel rekening mee dat Green alleen een filter is, K&N is een hele set met een nieuwe luchtfilter bak. Zo zit hij in mijn FoFo2:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Bedankt voor jullie reacties. Zoals jullie merken ben ik nog een beetje zoekende.
    Persoonlijk vind ik de ST een beetje stil. Het mag ook van buiten wel een beetje mooi klinken.
    Laat ik mijzelf zo uitdrukken, buiten het optische heb je niet direct de indruk dat je met een snelle(re) auto te maken hebt. Het hoeft geen traktor of ferrari te worden, maar iets meer geluid mag wel.

    De vraag is of ik het dan (alleen) in de luchtfilters moet zoeken. Maar dit leek mij een eerstev stap alvorens, zonder dat je weet wat je nu exact zoekt, gelijk de Euro's over de balk te smijten zonder 'het geluid' te krijgen. Zeker omdat ik de ST pas een week in mijn bezit heb.

    Al ben ik volgens mij onder de indruk van jouw intake Rappe papa. Duidelijk foto. Bedankt.
    Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat zoiets kost? Zojuist ook even naar jouw link gekeken, waarbij ik een aantal dealer in de buurt zie. En dat is natuurlijk makkelijk ivm de inbouw. Geen idee of je dit zelf kunt doen. Even een aanvullende vraag of je misschien weet of er ergens filmpjes ivm het geluid van deze filter te vinden zijn? Ik kan namelijk niets vinden.
     
  14. De Typhoon kit zoals Rappe pappa die heeft kost 543,- euro. Clubprijs € 460,-
    K&N geeft een goede 7pk vermogenswinst op, kan goed zijn dat dit in werkelijkheid meer is. Dat hebben we met dyno testen vaker gezien.

    Installatie is eenvoudig zelf te doen. K&N heeft altijd een erg duidelijk installatie instructie met foto's en stap voor stap beschrijvingen.

    Zie je het niet zitten om te installeren, wij doen het voor 30,-
     

  15. is bovenstaande nog steeds van toepassing?
    EN is dit een mooie update voor een focus st?
     
  16. [MENTION=16549]jeffocusst[/MENTION] Je :st: heeft een rechthoekig luchtfilter. Als je bovenstaande K&N luchtfilter wilt (57S-4000), dan heb je een luchtfilterhuis voor een cilindervormig luchtfilter (o.a. in de :rs:) nodig.
     
  17. He,

    Ik rij sinds kort nu ook met een Ford focus, meer bepaald een 1.6 ecoboost titanium uit 2016. Ik vroeg me af welke luchtfilter hier het best zou op passen en of dit moeilijk is om zelf te plaatsen? Zijn er dingen waar ik op moet letten?

    Mvg Bryan
     

Deel Deze Pagina