1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oude zooi kaartmateriaal op nieuwe Focus 3 navigatie

Discussie in 'Electronica' gestart door blazez, 28 okt 2011.

  1. Sow, dat is echt wel een super klant onvriendelijke reactie zeg. Ondanks dat ze in principe gelijk hebben getuigd het niet echt van service (totaal niet zelfs).
    Het probleem is/was ook niet dat het laatste laartje geleverd werd, maar dat het kaartmateriaal op het laatste kaartje op dat moment gewoonweg zwaar verouderd was.
     
  2. Ik heb ook al een nette reactie terug gestuurd. ;)
    Ik snap dat Ford werkt met leveranciers, maar ik vind dat ze zich daar een beetje achter verschuilen.
    Heb aangegeven dat ik daar niets mee te maken heb, ik koop een product bij Ford. Heb ook aangegeven dat wegen die in 2010 zijn aangelegd ontbreken op een auto die halverwege 2011 is geleverd. Ook heb ik aangegeven dat er dealers zijn die (uit coulance) gratis de v2 software hebben geleverd en dat ik het vreemd vindt dat een organisatie als Ford het zo laat afweten.

    Ben benieuwd of ik er een reactie op krijg, maar verwacht er eerlijk gezegd niet al te veel van...
     
  3. van wie haalt Ford de kaarten weg? TomTom of Navgate?

    want ik heb op mijn Pioneer de Navgate kaarten (van 2010) en daar staat de ring van eindhoven gewoon op.......
     
  4. Ik denk navteq... :weetikniet:
     
  5. De huidige kaartdata (v2) is van Tomtom. :sturen:
     
  6. Nou, Blijkbaar is Ford bezig met het afhandelen van de e-mails van mensen die hun beklag gedaan hadden over de navigatie want ik heb ook (eindelijk) een antwoord gekregen. Voor zo een groot bedrijf echt een beschamend slecht antwoord.
    Inderdaad ook bij mij verschuilen ze zich achter het feit dat ze op moment van uitleveren van de auto geen nieuwere kaarten hadden.

    Verder weten ze nog te vertellen dat ze de prijs van een nieuw kaartje nog niet weten (gelul natuurlijk) en dat je nog beter even kan wachten met kopen van een nieuw kaartje omdat de prijs nog kan veranderen de komende tijd.
    HUH? hoe lang denk je dat je moet wachten dan? tot de data alweer zwaar verouderd is???
    Heren en dames bij Ford, jullie snappen werkelijk niet hoe het werkt in navigatieland. Van klanttevredenheid en service hebben ze ook nog nooit gehoord.

    Ik heb ze ook een reply hierop teruggestuurd, en ik moet wel zeggen dat ik niet zo beleefd kon blijven. Ford slaat hier echt de plank volledig mis, en ik kan alleen maar iedereen aanraden om geen interne navigatie te kopen als je gesteld bent op recent kaartmateriaal en mogelijkheden van de apparatuur. voor dat geld kan je vele malen betere apparatuur kopen.
     
  7. Bij Renault hebben ze als interne navigatie Tomtom en dat was inderdaad wel top wat betreft de kaart updates. Want daar komen gewoon 4x per jaar updates van uit met de meest recente gegevens. Beviel prima in m'n Megane.

    Ik moet echter wel zeggen dat het systeem in de Focus me heel erg meevalt en juist positief bevalt. (Ik heb dan wel de V2 kaarten). Het is eenvoudig in gebruik en doet wat het moet doen. Eigenlijk zijn de meeste functies van de tomtom wel terug te vinden op het systeem. Gemis is eventueel eigen poi's / flitspalen maar verder is het ok. Ook heel fijn is dat je het systeem op pijl only navigatie kan zetten. Dat is veel rustiger en geeft duidelijk weer hoeveel tijd en km-ers er nog te gaan zijn. Kaart weergave zet ik enkel aan dichtbij de bestemming en in onbekend gebied.

    Ik zou er toch niet aan moeten denken dat ik weer met een losse tomtom unit aan de gang moet. Daarvoor is het Focus Navigatie systeem toch echt wel goed genoeg in z'n gebruik.
     
  8. Dat is bijzonder, Ford NL adviseerde mij namelijk om de V2 kaart aan te schaffen voor € 199.
    Verder gaat Ford NL niet en adviseert me met de dealer contact op te nemen. Alleen die heeft het er dan weer over dat ze met Ford NL contact op gaan nemen, schiet allemaal niet op.
     
  9. Tiens, blijkbaar is het gebruikelijk wat ik dus meemaak met mijn navigatie. Mijn nwe Focus is dinsdag geleverd en ik stond dus verbaasd dat het kaartmateriaal hopeloos verouderd was. Aangekaart bij de dealer, die overigens heel behulpzaam is maar van dit soort zaken geen kaas heeft gegeten, en dus geen oplossing heeft.
    Updaten voor 199 euro vind ik ronduit schandalig. Voor dat geld heb ik gewoon een splinternwe (met recente kaarten) maar helaas losse navigatie.
    Spijtig, want mijn nwe Focus rijdt gewoon geweldig, dik tevreden. Had gewoon al jaren eerder een Ford moeten kopen.
    Misschien als er veel klachten komen ivm navigatie zal Ford een oplossing geven. Massaal reageren mannen!!!!
     
  10. En daar komt dan de service (en kennis?) van de dealer om de hoek kijken. Mijn auto is 14 feb 2012 geleverd. Ik heb de dealer (Schurer Kamphuis Almere) naar aanleiding van dit topic in januari aangegeven dat ik de auto geleverd wil hebben met navigatie V2. En dat is keurig gebeurt. Maarrrrr de verkoper wist niet dat er 2 versies bestaan......
     
  11. Herberekenen route van automatisch op handmatig

    Hier even op doorbomen. Is het iemand gelukt om het automatisch herberekenen van een route als daar relevante verkeersinformatie voor geldt op handmatig te zetten zodat je zelf kunt kiezen?
     
  12. Niemand?
     
  13. Even terug in de tijd,…

    Ford heeft ooit de Vnr 9000 geleverd,
    (in de Ford Mondeo’s)

    Ooit hebben een aantal Ford mondeo’s rijders zich verenigd, en zijn zelfs op tv geweest, bij het programma kassa.

    Ford heeft toen één reactie gegeven,…

    Een gelijk soort reactie,
    wij zijn afhankelijk van de leveranciers etc,…


    Omdat het nu eenmaal mijn werk is, (www.rec-electronics...),
    Ben ik er maar eens ingedoken,

    Navteq gebeld, ford gebeld,…

    Navteq en tele-atlas (nu TomTom), doen de hele dag niets anders dan straten in kaart brengen,
    (daar leven zij van),…

    Net zoiets als vroeger (en in minder mate nog steeds), Falk-plan vroeger straten in kaart bracht voor het Shell straten boek, (en de straten boekjes voor de plaatsen zelf,)

    Het enige wat Navteq en Tele-atlas doen, is de hele dag straten updaten,
    en in hun computer plaatsen,
    en de gemeentes bellen,…

    Navteq en Tele-atlas, doen dus niets anders, dan stráten verkopen.

    Zij zouden dus iedere dag, auto fabrikanten kunnen gaan bellen, met de vraag, of ze nog twee nieuwe straten willen hebben,…

    Terug naar de Vnr 9000

    Navteq gebeld, Navteq, doet niets anders, als aan Ford, de straten verkopen voor E100.000, E150.000, E200.000??, ze zullen het in ieder geval niet doen, voor E2,50

    Ford heeft voor een deel gelijk, dat er meerdere leveranciers in het spel zijn,
    Indien er een overeenkomst is geweest, om de straten van dat moment te ‘kopen’,
    dienen de straten uiteraard nog op cd gezet te worden, (nu Sd-kaarten),
    uiteraard zullen er cd-kopier bedrijven zijn die dat willen doen,

    Voort dient er een stukje bedrijfs-software, op de cd gezet te worden/sd-kaart,
    Layout van de straten, werken met dat systeem etc.

    Vroeger hadden we het blaupunkt Dx systeem, (de kleine ford tp170 en tp132 toestellen),
    Die draaiden, allemaal op het blaupunkt dx systeem.

    Vandaar dat de Cd’s, onderling uitwisselbaar waren (Audi, Alfa, mercedes etc.)

    Later is Ford met het blaupunkt Ex systeem gaan werken,
    Daarbij werd er al een ander systeem gebruikt, waardoor de Ex cd’s bijvoorbeeld niet meer uitwisselbaar waren met de volkswagen E systemen.

    Wel met de (blaupunkt) freestyler systemen etc,…

    Nu is het Ford Fx systeem, niet uitwisselbaar, met de Volkswagen fx systemen,

    Vergelijk het maar, met windows Xp, terwijl de andere computers op Vista draaien bijvoorbeeld,….

    Er zijn dus op zijn minst vier partijen in het geding.
    • Navteq/Teleatlas, die niets anders doen, dan stráten leveren
    • degene die het systeem heeft geleverd (in dit geval blaupunkt/Bosch),die in feite windows Xp/Vista staat uit te leveren, (en daar uiteraard het eea. voor willen hebben),
    • De cd/sd-kaart leverancier,
    • Een bedrijf, die het geheel, op cd/Sd-kaart gaat zetten, en de hele zaak in een mooi doosje doet, anders komt er nog een verpakkingsbedijf bij.
    Ford doet dus niets anders, dan de stratensoftware in te kopen, en daarna blaupunkt/Bosch, de opdracht geeft, de systeemsoftware te leveren, (om ten slotte, het toestel, de stratensoftware te kunnen lezen), en daarna de cd-fabrikant/Sd-kaart leverancier de opdracht geeft, een aantal cd/Sd-kaarten te sturen naar degene, die de zaak op cd/Sd-kaart gaat zetten,
    en eventueel de verpakkingsindustrie de opdracht geeft, een aantal doosjes te gaan leveren,

    Daarna begint het verkoop traject,.

    Ford betaald dus een X bedrag, en deelt dat door de verwachte verkoop van de sd-kaarten,
    en komt dan (met een stukje verval), tot een bepaalde prijs,...

    De meeste mensen, doen 2-3 jaar met een sd-kaart, en gaan dan over tot vernieuwing.

    Ford heeft de Vnr 9000 serie alleen in de Ford mondeo gebracht,
    en heeft dus ooit de afweging gemaakt,
    hoeveel van die cd’s gaan wij nog verkopen (zonder doorkopieren), en hoeveel Ford mondeo rijders hebben wij nog….

    Het is dus alleen maar een kosten overweging...

    Groetjes Rob
     
  14. Nah.. Ik heb het maar op gegeven.... :neu_ugly:

    Ik zat midden in een ping pong spel tussen dealer en Ford Nederland en daar heb ik nu genoeg van. Dealer verwees me naar Ford, mailtje naar Ford, die verwees me naar Dealer, die had het weer over Ford Nederland, etc., etc.....

    Nogmaals, ik snap dat ze zeggen dat het ding werkend is uitgeleverd, en ik had er ook geen werk van gemaakt als de kaarten die er in zaten van eind 2010 / begin 2011 waren, want dan is het gewoon dikke pech dat ik mijn wagen heb gekregen, 2 maanden voordat de nieuwe kaarten uitkwamen. Maar toen ik zag als ik dat in de huidige kaarten weg wijzigingen van 2009 er niet inzaten vond ik dat niet kunnen en ben ik gaan proberen alsnog de nieuwe kaarten te krijgen....

    Ik heb nu het kaartje bij Robje63 besteld en die werkt prima, en voor een fractie van de prijs die Ford rekent. Dit is geen spam of reclame of wat dan ook (ik ken Rob verder niet). Maar het enige wat ik wil zeggen is dat je, vergeleken met de dealer, een nieuw SD-kaartje krijgt voor een zeer scherpe prijs. En dat is, na al die uitgaven aan een nieuwe auto, in iedergeval beter dan de volle mep bij de dealer betalen.....

    Just my 2 cents...
     
  15. I try to stay cheep,...

    You only need to take some patience sometimes....

    Robje
     
  16. Zoals in mijn 'Even voorstellen' topic gemeld ben ik vandaag bij de dealer geweest om mijn nieuwe navigatiekaartje op te halen. Ik was in de veronderstelling dat ik het V2 kaartje mee zou krijgen, maar blijkbaar is er alweer een nieuwe versie.

    Hieronder de foto's van de hoes en het SD-kaartje:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. V2, is voor de "gewone" sd-kaart systemen,...
    (wel voor de Niieuwe Mk-3 serie),

    Mfd, is een compleet ander systeem,

    Zijn onderling ook niet uitwisselbaar
     
  18. De auto van QuincyRossieau is toch echt een nieuwe :focus3: . Dus kennelijk kan dit systeem toch deze kaarten aan.
     
  19. Zou daar dan ook eindelijk een andere stem in zitten?
     
  20. SimonV, (en anderen,...)

    Eerst maar even de terugkoopeling van SimonV

    -----------------
    Rob, Graag terugkoppeling.
    C-Max vanaf 10.2010 is gelijk aan Focus 1.2011 mbt de SD kaart navigatie.
    Er is nu een 2012 versie uit, heb jij deze? Zie

    http://www.kolumbus24.com/Navigation_/_Software/Sonstige_Software/Sonstige/Tele_Atlas_Europa_-_SD_Navigation_MFD_2012__MR_EEU_TomTom_fuer_FORD_Focus_C-Max_i460_3191_0.htm


    ---------------------------

    V2, is voor de "standaard" Navigaties in Mk3, (sony en "space" navigatie),

    Tot zo ver ik weet is de Mfd, weer een ander navigatie systeem,
    zie ook mijn reactie hiervoor,

    Ik heb er een half jaar geleden eens naar gekeken,
    naar inbouw etc.
    Omdat ik zo af en toe ook eens wat repareer, en inbouw,....

    Leek me toen wel interessant,
    Maar omdat me toen nog niet helemaal duidelijk was, of het systeem in twee delen was etc,
    heb ik het even laten liggen,

    Naar aanleieding van de reactie van Frahes,
    ben ik daar gisteren weer even ingedoken, alleen
    kanik er even niks meer over terugvinden,

    (ik kijk verder),

    Tot zover ik weet, is de Mfd een ander soort navigatiesysteem,
    als de systemen, welke nu de v2 serie gebruiken,
    en de 2011 serie, waarop de "zooi" uit 2009 staat,

    Ik kan er eens induiken,
    alleen heb ik even een beetje tijd gebrek,....
    en moet ik er weer even aan denken,...

    Ik zou nog even wachten met het aanschaffen van een Mfd, totdat het zeker is...

    De Mfd, kom ik weinig tegen,...

    Ik ga er van uit, als iedereen weet, dat de "standaard" navigatie systemen en Mfd onderling uitwisselbaar zouden zijn,...

    Dat het dan wel wat harder zou gaan.

    Groetjes Rob
     

Deel Deze Pagina