1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oriënteren naar FoFo III, de Zoektocht is beeindigd!

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Patman, 8 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1.  
  2. Turbo heb ik nog geen ervaring mee, ben heel benieuwd
     
  3. In de KcK is de 1.0 ecoboost getest als caravantrekker. Conclusie was behoorlijk positief geloof ik maar ik kan het artikel niet vinden. Wel deze test met een c-max, lijkt me goed vergelijkbaar: http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/ford_6964.php
    Je moet ook bedenken hoeveel je met de sleurhut aan de haak gaat rijden. Blijf je in NL is het natuurlijk anders dan wanneer je de alpen over moet. En de 1.6 ecoboost is wel caravantrekker van 2012, heeft de meeste reserves en lijkt me de veiligste keus qua prestaties. Maar als de 1.0 het mag trekken en je 'm in het juiste toerenbereik houdt kom je ook overal denk ik.

    Verbruik van de 1.6 ecoboost zal wat hoger liggen dan bij de 1.0, het extra vermogen ga je toch gebruiken....

    Je kunt de ecoboost motoren trouwens niet vergelijken met de 'oude' ongeblazen types met vergelijkbaar vermogen. Ik had een focus 2 1.6 met 100pk en nu een focus 3 1.0 met ook 100pk. Het verschil is groot kan ik zeggen en in het voordeel van de 1.0! De turbo is echt een genot. Deze is zoveel soepeler en krachtiger bij lage toerentallen.
    En ook zuiniger zoals hier al wordt aangegeven, gemiddeld kom ik 2-3 kilometer verder op een liter wat toch ongeveer 100km op een tank is. Het verschil wordt groter bij koud weer en korte ritten, door het gescheiden koelsysteem is de motor sneller op temp, dat werkt echt. Helaas moet de chauffeur daardoor langer kou kleumen.... Maar dit terzijde.
     
  4. Vakanties gaannaar Zuid Frankrijk, Italie, Duitsland. Dus bergje op en af. Dan lijkt inderdaad de Ecoboost de juiste keuze.
     
  5. Zeker als je dan nu een 2 liter hebt. Want wat als puntje bij paaltje je de 1.0 ecoboost hebt en dan blijkt dat je een aardig centje hebt neer gelegt prive en het dan toch net niet is. Ik zou zeker eerst ff met beide proef rijden en zien welke het best motorisch aansluit bij jou wensen.
     
  6. Het prijsverschil tussen de een nieuwe 1.0 125pk en een 1.6 150pk was in 2012 bijna 1400euro. Zal dat nu ook nog zo zijn? Kan me voorstellen dat de 1.6 beter verkoopt (en dus prijsvaster is) omdat de 1.0 zich nog moet bewijzen op de langere termijn.

    En let op of bij bij het plaatsen van de trekhaak onder de 1.0 ook de extra koeling is geplaatst. Die extra koeling maakt de trekhaak trouwens bijna 300euro duurder...
     
  7. #47 McGyver, 10 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2014
    Een 1.0 moet de grotere waterpomp hebben, anders is deze niet geschikt voor het trekken van een caravan.

    Als je met een caravan rijdt, dan rijd je de motor op vermogen en niet op koppel. Dan kun je met een ongeblazen 2.0 (145pk) veel beter uit de voeten dan met een geblazen 1.0 (125pk). Om die reden lijkt een 1.6 ecoboost mij een betere keuze.

    PS. Wat zijn die 1.0 ecoboost's nog duur! Het prijsverschil met een 1.6 is niet eens heel groot.
     
  8. Zo iets zou voor mij al een reden zijn om deze uitvoering dus niet te kiezen. Als er vanuit het ontwerp geen rekening mee is gehouden en achteraf aanpassingen gedaan moeten worden kan je wachten op problemen.
     
  9. Daar zit ik dus ook aan te denken Jack. Ik denk dat ik daar dus wel een beetje over uit ben. Nu de uitvoering nog :mrgreen:
     
  10. De nieuwere 1,0 Ecoboost zijn standaard uitgevoerd met een groter/extra waterpomp voor de koeling
     
  11. Dus altijd groter dan standaard:confused:.

    Verder zit er niet standaard een extra pomp in. Alleen wanneer de auto met trekhaak nieuw is geleverd zit er een elektrische pomp in die nog kan draaien nadat de motor is uitgezet.
     
  12. #52 Kees37, 10 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2014
    Heb hier op het forum gelezen dat hij vanaf april 2014 standaard op de auto zit. Volgens mij betekend dat ook wanneer er geen trekhaak is gemonteerd.

    Edit: Post 6 en 7

    http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=40518
     
  13. Goed, mijn keuze zal géén 1.0 worden:cool:
     
  14. Wist ik niet, al heeft de topicstarter er niks aan gezien die zoekt naar een exemplaar van 3 a 4 jaar oud.

    Daarnaast zit er naast de elektrische pomp tegenwoordig ook al een grotere pomp in? Wat is daar dan de reden van?
     
  15. Gisteren met de verkoper de brief doorgelezen over de extra elektrische pomp voor nakoeling, auto's met een productie datum van na 5 mei 2014 hebben standaard deze waterpomp.
     
  16. De twijfel is weer toegeslagen:nocheer:

    Ik denk ik ga mijn huidige :focus2: vergelijken met de 1.0 125pk :focus3:

    max Koppel;

    [​IMG]

    4 dagen per jaar koppel nodig voor de caravan..... :shrug:
     
  17. Het zijn twee dingen Pat.
    1) Als je je auto ziet als gebruiksvoorwerp en gebruikt om van a naar b te rijden (en een paar keer per jaar naar c) kan je afgaan op de statistische gegevens en is de 125pk misschien een logische keuze. Misschien zelfs de 100pk.
    2) Als je autorijden ook meer als emotie ziet (je vind het leuk!) dan is de keuze niet zo eenvoudig. Zelf heb ik ook getwijfeld, maar ik ging overstag na de proefritten.

    Daarnaast speelt natuurlijk de zak met geld mee.
    ;)
     
  18. Zo te zien zijn dit ook de gegevens van de motor die in mijn huidige Mondeo 2.0 ligt (bouwjaar 2007).
    Zoals bekend heb ik een :focus3: in bestelling staan met de 1.0 125 motor. Dus een mooi vergelijk voor mij.

    Ik ben een totale leek en wellicht is het volgens sommige een domme vraag, maar ik stel hem toch.
    Wat merk ik in de praktijk van een hoger koppel bij een lager toerental. Ik rij nooit met een caravan o.i.d
     
  19. Met een hoge koppel is het vanuit stilstand wegrijden makkelijker. Ga je het een caravan er achter bij een helling omhoog, dan komt het vermogen om de hoek en zal je meer/veel toeren moeten draaien.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina