1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oriënteren naar FoFo III, de Zoektocht is beeindigd!

Discussie in 'Prullenbak' gestart door Patman, 8 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Patman, 8 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2015
    Zoals het er nu naar uitziet zal de :focus2: na volgende zomer worden ingeruild voor een :focus3:. De :focus2: vind ik een heerlijke wagen en heb de 2.0 Rally Edition genomen mede voor de trekkracht omdat we er regelmatig met een sleurhut op reis gaan. Lekker burgerlijk, ik weet het :mrgreen: caravan weegt max 1100kg, niet echt shocking. Ligt als een blok achter de :focus2: en de combinatie rijd heerlijk, met name in de bergen vind ik de trekkracht perfect. Echter wil ik voor het overige rijden wat we doen wat zuinigers (en nieuwers:kwijl:) en ben dus aan het kijken wat er mogelijk is. Het zal er waarschijnlijk een worden waarvan de kop er net af is, zeg maar 3 a 4 jaartjes oud gezien het budget.

    Maar nu de keuze, welk type motor zal ik nu nemen? Ik zie heel veel 125pk maar die mogen maar 800 kg trekken. Ik zie ook de 1.0 met 125pk, en die mag 1200kg trekken?? Ik zie ook de 1.6 Ecoboost 150pk, maar denk dat die net boven mij budget ligt. Ik vraag me af bij de 1.0 of dat wel lekker rijd met een caravan erachter in Duitsland, bergje op bergje af. Iemand daar ervaring mee? Verbruik? Tips? Uitvoering? Waar op te letten? Ik heb al heel veel gelezen, ,aar kom er nu nogniet echt uit.

    Wat is wijsheid....
     
  2. Ik heb de afgelopen weken wegens de aankoop van een Focus 3 met 1.0 ECOboost 125 PK motor enkele tests gelezen met betrekking tot deze motor. Hier zat ook een test bij over het rijden met caravan. De conclusie van deze test was dat de 1.0 ECOboost opvallend goed presteerde met caravan. Alleen het verbruik nam schrikbarend toe bij het rijden met caravan.

    Persoonlijk heb ik bewust gekozen voor de 1.0 ECOboost en de oude 1.6 TI-VCT bewust links laten liggen. Ik vind de 1.0 ECOboost een fijnere motor als de 1.6 TI-VCT. De 1.0 ECOboost heeft bij lage toeren (1400 RPM) al vrijwel het volledige koppel. Bij de 1.6 TI-VCT is het koppel pas veel later beschikbaar.

    Mij is wel opgevallen dat de 1.0 ECOboost 125 PK gebruikt relatief weinig wordt aangeboden. Hierdoor liggen de prijzen nog behoorlijk hoog. Een vergelijkbare 1.6 TI-VCT koop je voor beduidend minder geld.

    De 1.6 ECOboost is ook een erg fijne motor maar ook hierbij liggen de prijzen nog vrij hoog.


    Persoonlijk denk ik dat je het beste eens een proefrit kan maken met zowel de 1.0 als de 1.6 ECOboost. Aan de hand daarvan kan je dan bepalen of de 1.0 ECOboost voor jou voldoet of dat de 1.6 ECOboost in jouw geval de betere keus is.
     
  3. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, maar dat is meer gezien de temperaturen die vaak ontstaan bij kleine blokken icm caravan met veel luchtweerstand. Qua prestaties is het geen probleem denk ik, je kan lager in de toeren rijden al genereer je juist daardoor weer meer warmte.

    Verschillen de prijzen zoveel op de occasion markt? Als ik op autoscout kijk, zoek op ecoboost, prijs oplopend, zijn de eerste 17 1.6 ecoboost.
     
  4. In mijn geval heb ik specifiek gezocht op bepaalde criteria die ik mezelf had gesteld voor de aankoop van een andere auto. Bij mij waren de criteria:

    *Bouwjaar 2012 of later.
    *Kilometerstand maximaal 20.000 KM.
    *5-deurs Hatchback.
    *Uitrustingsniveau Titanium of vergelijkbaar.

    Hierbij was het grootste deel van de auto's die aan deze criteria voldeden voorzien van de 1.6 TI-VCT. Het aanbod van de 1.0 ECOboost 125 PK was beduidend minder en hiervan lagen de prijzen ook beduidend hoger. Het aanbod van de 1.6 ECOboost modellen dieaan de criteria voldeden was dan weer iets groter dan van de 1.0 ECOboost 125 PK maar hierbij lagen de prijzen dan ook net weer wat hoger.


    Nu heb ik specifiek naar een 5-deurs hatchback gezocht. Het aanbod van 5-deurs hatchbacks is zowieso een stuk kleiner dan het aanbod van wagons.
     
  5. Ik zou zeker voor de 1.6 ecoboost gaan. Je wilt niet in de bergen stranden met een oververhitte motor en je caravan er achter. ;)
    Je zegt volgend jaar na de zomer. Dan zijn de nieuwe Focus modellen al in het land en zullen de prijzen van de 2011 en 2012 modellen zakken. Ik weet niet over welk budget je dan beschikt natuurlijk. Uiteindelijk is het bedrag wat je bij moet betalen het belangrijkst. Je huidige auto is dan ook weer een jaar ouder en zal ook weer minder opbrengen. Dat was voor mij de reden om nu te wisselen. Als ik nog een jaar zou wachten zou het bij te betalen bedrag alleen maar groter worden.
     
  6. Bedankt voor de antwoorden:thumbs:

    Nog meer om over na te denken. Als het aan mij lag zou ik em ook nu inruilen, maar de boekhoudster heeft nog wat verbouwingen in het huis gepland staan:mrgreen:

    Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 1.6 Ecoboost, maar wil graag meer opties openhouden. Ik heb inderdaad geen zin om in de bergen stil te komen te staan met een oververhitte wagen. Wordt de 1.0 echt zo warm bij meer trekkracht?
    Ik kreeg ook al een tip om beide wagens een dagje mee te nemen en met de caravan te gaan rijden.

    Ik ga het internet nog meer in de gaten houden.
     
  7. Als ik in de markt was voor een Focus 3 zou ik niet kiezen voor een 1.0...Ik heb zelf misschien ten onrechte weinig vertrouwen in levensduur van de kleine turbomotoren die tegenwoordig zo populair zijn. En als ik met een caravan zou gaan rijden al helemaal niet. Ik heb zelf jaren met een ti-vct gereden, vond het een geweldige motor, naar mijn idee meer dan voldoende om zeer vlot te rijden en ook redelijk zuinig als je dat wil. Dit was de mk2 variant met 115 pk. Ik zie dat er bij de mk3 3 varianten zijn, waaronder 125pk. Zeker als de occasion prijzen van de ti-vct lager liggen dan de eco is dit denk ik een interessante optie. Een stukje proefrijden is natuurlijk altijd het best.
     
  8. Nog een tip Patrick: vertel je dealer dat je aan het rondkijken bent. Hij heeft een map met daarin mensen die allemaal Ford Options rijden. Hij kan in de gaten houden of er een model bij zit wat jij zoekt. Zeker deze laatste maanden van het jaar zullen er nog wel een aantal options rijders inruilen i.v.m. de 1.9% rente actie.
     
  9. Mijn voorkeur zou ook de 1.6 ecoboost zijn, heb er zelf een en dit jaar op vakantie geweest met de caravan max van 1350 op kenteken, maar vermoed dat ie zo rond de 1200 kg is geweest geen voortent mee en licht bepakt. Ten opzichte van mijn vorige focus 1.6 was dit een verademing met rijden voldoende vermogen over en goede rijeigenschappen. En je hebt wat over in gewicht ecob. Mag 1500 kg trekken dus geeft ook weer de ruimte als je toevallig eens tegen een andere caravan aan loopt en het vrouwtje ineens misschien wat anders wil.. dat is tenminste ook een gedachte geweest toen we deze focus gekocht hebben ik wouw een trekauto die minimaaal 1500 kg mog trekken puur ook om bij vervanging van de caravan niet weer meteen vast te zitten in keuzes.
     
  10. neem eens een kijkje bij de lease bedrijven. Deze bieden hun nette leasers tweedehands aan. Leaseplan , noordlease hebben zowiezo grote occasion centers.
     
  11. Ik heb nu sinds kort een mk3 1.6 tdci wagon en heb ook gekeken naar verschillende motoren. Wat jij en JW ook aangeven de prijzen van de ecoboost motoren zijn vrij hoog. Het verbruik van de ecoboost motoren valt ook tegen wanneer je kijkt naar de ervaringen van anderen. Ik ben geen stevige rijder, maar vindt het verbruik wel belangrijk. Wanneer je dan het verbruik en de wegenbelasting per maand rekent, met 30000 km per jaar, dan kan de diesel ook uit.

    Een ander belangrijk argument vond ik de zesbak van de tdci. Uiteraard heeft iedereen verschillende argumenten voor de aanschaf, maar dit is hoe ik gezocht heb. Succes met het zoeken naar een nieuwe Focus.
     
  12. Verbruik is wel een belangrijk iets, maar naar mijn idee niet te vertalen van de ene op de andere persoon, rijstijl of route. Ik rij zelf met de 1.6 ecoboost, en kom op de boordcomputer uit op 7l/100km.. Als mijn vriendin mijn auto meeneemt, komt ze veel lager uit, op waardes die ik niet kan halen. Idem als ik haar auto meeneem, waar zij op 1:20 uitkomt met haar auto, kom ik als ik echt mijn best doe, en op de snelweg achter een vrachtwagen blijf hangen uit op 1:18..

    Ik ken de 1.0 versie dus helemaal niet, maar ik weet wel dat de 1.6 Ecoboost totaal niet te vergelijken is met de 'normale' 1.6 in vermogen en rijgemak. De normale 1.6 zou ikzelf nooit kiezen, maar de ecoboost was meteen goed, zelfs al is het dan 'maar' de 150pk. Tot een slordige 3500 toeren maakt het niet uit welke versie je hebt, en dat is nou net het gebied waar ik de meeste km's in maak.
     
  13. Ik heb over ruim 65000 km een (berekend) verbruik van 7.48 l/100km, oftewel bijna 1 op 13,4. Daar zit alles bij, stadverkeer, snelweg, vakanties, ritjes Duitsland, alles. Ik vind het een zeer acceptabel verbruik. Maar alles bepalend zijn natuurlijk rijstijl (ik ben geen stoplichtsprinter) en vooral de stukken die je rijdt. In de stad loopt het al heel snel op naar 10l/100km, op de snelweg bij 100km/u rond 5,6l/100km.

    Verbruik op de boordcomputer is meestal niet helemaal zuiver, de computer wijkt in de meeste gevallen behoorlijk af, geeft een te optimistische waarde, soms zelf 0,4l/100km te weinig. Je kunt dit overigens corrigeren, zie http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=36495
     
  14. Tsja.. simpel gezegd boeit de uiteindelijke waarde me niet zo heel veel, ik heb de auto nu toch, vind zelf mijn rijstijl zuinig genoeg, hoef ook echt niet elk stoplichte als eerste weg te zijn.. (en ik heb een tankpas van de zaak)

    Het ging mij in dit geval meer om de vergelijing. Ik heb een stuk 50-80-120-80-50 naar kantoor toe, nagenoeg stoplichtvrij. Mijn vriendin heeft dus een groter stuk van 100 en 80km en komt meteen zuiniger uit. Dus ook een praktijkverbruik wil niet alles zeggen. :cool:
     
  15. [MENTION=10887]Gertjan[/MENTION] met een tankpas zou ik me ook niet druk maken en meer kijken naar de bijtelling. Helaas heb ik die luxe niet en dan is verbruik in mijn ogen belangrijk.
    @Fred natuurlijk is de rijstijl, route, weer, etc. belangrijk voor het verbruik. Neemt niet weg dat de diesel zuiniger is bij vlot doorrijden dan de benzine motoren met turbo. Ze hebben dan wel een 'zuinig' stempel, maar bij doorrijden gaan de kleinere motoren een stuk meer verbruiken.

    Ik heb gereden met een 1.0 125pk en vond het plezierig rijden. De motor heeft de eigenschappen van een dieselmotor. Het is geen beest van een motor, maar daar is ie ook niet voor gemaakt. Voor het verbruik heb ik gekeken op het forum en de autoweek verbruiksmonitor.
     
  16. Toch heb ik al een aantal keer gehoord/gelezen dat het verbruik van een 1.0 best tegenvalt. Misschien dat rijders hier op het forum hier nog iets meer over kunnen zeggen?
    Ik rij zelf ook een 1.6 :ecoboost: en ben het met Fred eens, het verbruik is zeker niet slecht en in de bergen voldoende vermogen.
    Maar goed, ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk.
     
  17. Met mijn oude 1.6 ti-vct reed ik gemiddeld ongeveer 6,7L op 100KM, dit zijn wel voor een groot deel snelweg kilometers (zeg 85 snelweg, 15 stad).

    Met die ti-vct was echt zuinig te rijden, zonder daar echt je best voor te hoeven doen. Ik reed gewoon met het verkeer mee met hier en daar een leuk sprintje bij stoplichten en invoegen e.d. Hoe de mk3 ti-vct performt weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat er veel gewijzigd is. De 1.6 eco zal ongetwijfeld (een beetje) zuiniger en (een stuk) pittiger zijn, maar waarschijnlijk duurder in aanschaf.

    Mijn huidige Focus ST rij ik eigenlijk op dezelfde manier (misschien iets meer sprintjes..) met onderstaande verbruik.
     
  18. En wat is dan je conclusie mbt tot het verbruik van de 1.0 en 1.6 ?


    En buiten de tankpas-auto hebben we nog 4 benzinevreters staan, dus kijk ik wel wat naar verbruik en kosten.. maar ook naar eigen plezier. Ik heb 4 jaar met een 'instap' 1.8 Mazda6 gereden en er nooit echt plezier aan gehad. Dan maar iets meer uitgeven zodat het rijden nog een beetje leuk blijft, maar ook dat is ieder voor zich.
     
  19. #19 Henrico007, 9 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2014
  20. #20 Fred, 9 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2014
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina