1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

olie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door willem m, 16 nov 2008.

  1. Inderdaad wim, dat was dat topic wat ik bedoelde ;-)

    Dank je wel!
     
  2. Ik weet hier in de buurt ruim 12 focussen die gewoon op 10W40 rijden,
    zowel diesels als benzine, nooit geen klachten bij die garage gehoord,
    ik snap wel wat je bedoeld, maar in de weerssituaties die we tegenwoordig
    kennen is hele dunne olie niet echt meer nodig om de auto optimaal te
    smeren.
    Het blijft een keuze die de mensen zelf maar moeten maken :wink:
     
  3. allemaal bedankt voor de info,en zeker moriaantje voor de alweer zeer handige fotos.
    de auto zal rond het kerstverlof onder handen worden genomen.
    gedaan met mijn klote dealer.
    ik heb samen met mijn kennis alles eens overlopen,er worden nieuwe remblokken vooraan gestoken,nieuwe oliefilter (moet nog kijken welke merken er daar van bestaan), en nieuwe KROON OIL 5W30.

    zou ik tergelijkertijd ook de mazoutfilter eens vervangen.
    dit is toch die gouden cirkelvormig tussenstukje,tussen die 2 zwarte mazoutleidingen zo in de buurt van de gloeikaarsen he.
     
  4. Dieselfilter kun je beter aan een monteur overlaten.
     
  5. Ik moet ook binnenkort olie verversen aan mijn focus 1.6 tdci (2005) nieuwe model. En ik heb gehoord dat er sommige olien zijn die langere levensduur hebben, zoals 30.000 of 70.000 km weten jullie wat daarvan? Is het ook voor diesels of alleen voor benzine? In handboekje van auto staat dat ik moet 5w30 volsyntetisch gebruiken..
     
  6. Ik lees op meerdere fora waaronder problemcar.nl dat 5w30 in sommige gevallen te weinig smering geeft aan een 1.6 tdci. Nu ik bij warme motor nog wel eens flink door wil rijden vroeg ik mij af wat is hier van waar?
    Het schijnt zo te zijn dat ze bij veel volvo garages en bij peugeots en citroen 5w40 gebruiken.
    Mijn garage doet er gewoon 5w30, hoe denken jullie hierover?
     
  7. morgen ga ik ze waarschijnlijk vervangen de motorolie.
    dus met een nieuw oliefilter ,moet er 5,6liter olie in toch?(1.8tddi)
    en ik koop dus maar best 5w30.
     
  8. het is een MAHLE oliefilter geworden voor de focus.
    maar ik heb de olie weesten halen,maar de kroon olie was op,dus heb ik deze gekocht: Q8 Formula V Long Life 5W-30
    zou deze goed zijn voor de focus ofniet?
    er stond ook nog een 5w30 TECHNO van q8

    heb ik goed gedaan ofniet?
     
  9. niemand die me een antwoord kan geven ivm de olie? :cry:
     
  10. ik heb hier de bus olie bij me,en staat op:
    LONG LIFE 5W30 very high performance synthetic motor oil.

    op de keerzijde: acea a3/b4
    vw 504.00 en vw 507.00
    synthetische motorolie voor vw/audi euro 4 benzine en diesel motoren met flexibele en verlengde olieverversingstermijn.

    daarmee dat ik schrik heb dat deze niet in de focus mag.
    maar het is toch 5w30
     
  11. Ik zou gewoon naar de dealer gaan voor Olie. Zit je altijd save.
    Ik heb laatst een litertje bij de dealer gekocht. 5 W30.
    In de gebruikershandleiding schrijft Ford ook 5 W30 voor.
     
  12. mijn dealer verkoopt geen olie dacht ik,dus daarmee
    iemand antwoord op mn vraag?
     
  13. Volgens mij kun je die probleemloos gebruiken : de juiste viscositeit, synthetische olie .. goed voor zeker 15.000 km.
    link over die acea specs.
    En als ik je een tip kan geven : bij Makro kun je volsyntheetolie 5W40 aan 3 euro de liter krijgen. Wie doet beter.. :wink:
     
  14. D`r zit wel verschil tussen olie en olie.... die goedkope troep (en dat is het) voldoet aan de minimale eisen wat olie mag heten. De gemiddelde frituurolie zal nog beter werken. Als je een beetje begaan bent met je auto en met name de techniek gebruik je duurdere (lees merk olie) en niet die slaolie van bv.de Makro/ Action of wat dan ook.... :cry:
     
  15. Marco, ik kan je volgen hoor, 't is niet dat ik de goedkoopste olie zoek en ik ben ook voorstander van 'goede olie' Ter mijn (ahum) verdediging:
    -Marly vind ik toch een 'gerenommeerd' merk
    -ik gebruik ze al 50.000+ km en qua inwendige vervuiling valt ze enorm mee
    -dit is een tijdelijke folderaanbieding, dezelfde olie in 5liter bus kost allicht 30-35 € of meer
    Voor mij is het geen troep maar hej,ieder zijn mening hoor.
    -greets-
     
  16. I,m with Marco.

    Er zit veel verschil olie. De goedkope olien voldoen maar net aan de specificaties, de (duurdere) merkolie overtreft die specificaties over het algemeen ruimschoots.
    Met name de dopes in merkolie zijn anders, lees beter. minder kans op sludge, kleven van zuigerveren, olieverbruik etc. etc.

    Kijk in je instructieboekje aan welke ASO classificatie je olie moet voldoen en schaf olie van een gerenomeerd merk, Castrol, Mobil, Shell, die aan deze classificatie voldoet, van de voorgeschreven viscositeit.
    Als Ford een 5W30 voorschrijft, doet ze dat niet voor niets.
    Ik zou er niet zomaar een 10W40 ingooien. Met name bij lage temperaturen is die te dik, zodat de smering bij koude motor niet optimaal is.

    Duckmole
     
  17. Tuurlijk mag iedereen zijn mening hebben... :wink: Persoonlijk ken ik het merk Marly niet (wil niet zeggen dat het slecht is...) Wilde er alleen voor waarschuwen dat men niet die goedkope troep van bv. de action o.i.d. gaat gebruiken. :D
     
  18. de olie en oliefilter verversing is achter de rug zie
    ik ben dus superblij:)
    de focus moet toch verwend worden he.
    nu heb ik q8 olie gebruikt (ook één van de betere merken)
    ik zal er hoogst waarschijnlijk wel bij blijven ook,want je moet toch zoveel mogelijk olie van hetzelfde merk gebruiken he.
    wat is het toch een makkelijk werkje,als je een smeerput hebt :)
    enkel de bodemplaat kan lastig doen bij het monteren hehe.
    de oliefilter is dus vervangen door een nieuwe (kwaliteits)oliefilter van het merk : KNECHT(mahle)

    ikzelf ga de focus om de 8000 km voorzien van nieuwe olie en oliefilter (ik geraak er aan een mooie prijs aan,dus waarom niet)

    bedankt voor de uitleg he
     
  19. Bijgevoegde bestanden:

  20. Ik kan niet begrijpen dat je op zulke essentiele dingen wil besparen.
    Als je ongeveer 15000 per jaar rijdt breng je je focus 1 keer per jaar naar een goeie dealer voor een nieuw filter en een paar liter (dure)? olie.

    Je hebt dan 6 maanden garantie op wat de dealer heeft gedaan, Stel je eens voor dat je 20 euro bespaart op een oliewissel, en daarna loopt je motor in de soep??

    Waar is die besparing dan?
     

Deel Deze Pagina