Niek's Ford Focus ST - Bluefin stage 3+, vermogenstest euro98 vs euro98+E85

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Vlugge Jaapie, 18 dec 2011.

  1. Halllo

    Op de st zit Launch control
    Trap koppeling in en zet hem in de eerste versnelling, geef volgas ( hij gaat dan maar tot 3000 omw/min laat koppeling opkomen bij het schakelen vol gas houden ( doordat je de koppeling induwt valt het toerental automatisch terug)
    denk er wel aan dat dit een aanslag op je koppeling is
    Ik heb het een keer gedaan met mijn vorige St , je gaat als een speer.
     
  2. Heb ik het toch goed verstaan,precies hetzelfde vertelde de verkoper :) .
    Maar ja,heeft weinig zin vind ik.
     
  3. Ik vind launch control wel zo kansloos.
     
  4. Lol, nooit geweten, ga het eens uitproberen....
     
  5. Hmzz bij een standaard ST zou het misschien kunnen werken maar ik denk als die gechiped is en < 400NM koppel heeft dat je als een gek staat te spinnen. Daarbij heeft je koppeling idd ook geen lang leven...;)
    Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat het een soort van begrenzer te bescherming van de motor. Ik weet het fijne er niet van en ben ook niet dusdanig technisch onderbouwd dat ik het verder logisch kan beredeneren.

    Steff,

    Ik vind launchecontrol toch wel vet hoor, zeker bij 4 wiel aangedreven wagens. Bij die Porsche bijvoorbeeld werd je gewoon gekatapulteerd...Check dit filmpje maar eens:

    http://www.youtube.com/watch?v=_1ErvckOpQ8&feature=related

    (Beste chick trouwens...:lol:)

    Ik snap wel wat je bedoelt hoor maar goed...
     
  6. Is eigenlijk ook geen launch control maar puur een beveiliging. dat het wordt gebruikt als een semi launch control is wat anders. het is inderdaad zeer slecht voor je koppeling.
     
  7. Je zal het hem ook niet zien gebruiken hier in helmond Johoo :)
     
  8. Nog een goede maand en dan gaat de ST naar Fasttech voor de tunig op maat. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

    Gisteren ben ik nog even naar Duitsland geweest om de de auto nog ff lekker uit te laten. :dance:
    Dit doe ik zo nu en dan, deze keer was mn maatje met zijn Octavia RS ook mee. Het was erg leuk...De ST deed 242 km/h op GPS bij 5800 toeren, de pap is dan wel aardig op hoor.
    Het verschil met de Octavia is nog aanzienlijk zeker op hoge snelheden. Zijn topsnelheid lag op 262 op GPS en had nog een klein beetje over...waarschijnlijk is 265 wel mogelijk maar waar hebben we het over...:schater:
    Een sprintje vanaf 140 vanuit de 6 was toch wel het voorbeeld van de verschillen in tuning.
    Tot 4500 toeren blijven we precies gelijk, van 4500-4800 toeren looptie een auto weg en daarna wordt het schijnend... Bij 240 is de afstand tussen de twee auto's ongeveer 150 meter.

    Wat ik nou hoop te bereiken met de op maat tuning is natuurlijk meer pk's. Maar wat in mij ogen nog belangrijker is dat is het langer en vlakker vasthouden van het vermogen (metname boven de 5000 toeren) en het langer vasthouden van het koppel. Waar nu eigelijk een piek in zit.

    Een ander belangrijk punt waarom ik hiervoor gekozen heb i.p.v. een Dreamscience, Bluefin of Mountune is het koppel. Bij mijn Stage 1 tuning van Bluefin werd bijvoorbeeld een koppel van 435Nm opgegeven, dit werden er uiteindelijk 447.
    Met een standaard map zoals deze ontwikkelaars geven is het min of meer gissen hoeveel koppel je gaat halen. Sommige auto's met een MR 290 tuning halen 500+ NM. Dat betekend dat je koppeling het niet vol gaat houden. Bij Fasttech zijn ze in staat het koppel af te vlakken waardoor ze het bijvoorbeeld op 460nm kunnen houden over een aardig groot toeren bereik. Hierdoor zal het vervangen van de koppeling wat een dure aangelegenheid is niet zo snel aan de orde zijn.
    Nog even geduld maar ben erg benieuwd naar het resultaat!
    Opmerkingen of tip m.b.t. deze tuning zijn natuurlijk welkom!:thumbs:
     

  9. Dat zijn auto's die harder dan 220 gaan ook, is net zo kansloos toch??

    Maar wel heeeeel leuk toch?:rock:
     
  10. Sloopt je bak, koppeling en wellicht je kat ook. Vast erg leuk :P
    Wat betreft de tuning, verwacht nou niet zoveel boven de 5000-5500 toeren, daar komt je maximale vermogen ook te liggen. De turbo is gewoon te klein om voor nog meer vermogen boven de 5000-5500 toeren te zorgen.
     
  11. Het is net wat Gijsbert zegt, deze turbo kan nooit en te nimmer 1 of meer bar vast houden boven de 5000 toeren. Dus boet je bovenin altijd in.
     
  12. #72 Vlugge Jaapie, 16 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2012
    Klopt, ik weet ook dat het een karakteristiek van de motor is...En snap dat het vermogen daar zijn hoogtepunt zal hebben. Wat ik hoop is dat er relatief weinig verval in zit na 5500 toeren.

    Op de stage 1 van BF zaktie in 500 toeren 25 PK in tussen 5300 - 5800 toeren op 265pk.
    Als ik bijvoorbeeld de uitdraai van Solo bekijk, die vervalt 10 PK tussen 5500 - 6500 toeren op 270 pk:rock: En tussen de 5500 en 6000 toeren 7 pk of iets in die buurt.

    Mijne:
    http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/75661_10151242750923566_827672589_n.jpg

    Solo:
    http://i300.photobucket.com/albums/nn40/Seauleaux/Uitdraai_zps65629331.jpg
     
  13. In mijn ogen is een ST geen super toeren monster. Hij houdt z'n vermogen relatief lang vast, maar schakelen bij 6000 toeren als je piek bij 5500 toeren ligt is toch wel gunstig denk ik zo.

    Als je echt van toeren maken houdt, dan ben je bij de ST wellicht aan het verkeerde adres...
     
  14. Schakelen bij 6000 toeren is geen probleen Gijsbert. Het verval in het vermogen echter wel...Naja luxe probleem. Ik ben elke dag nog super blij met mijn ST laat dat even duidelijk zijn. Het is ook niet een dusdanig groot issue maar wel een punt van verbetering op de huidige tuning. Zodoende.
     
  15. Een beetje wel ja....
     
  16. Inderdaad een luxe probleem.
    Rij zelf een redelijk toeren ding, max vermogen komt pas vrij als de limiter ingrijpt, is ook wel apart rijden, maar de auto blijft gewoon in een streep doortrekken tot 6500-6600 toeren.

    Voor jou ook wellicht interessant om naar een andere turbo te kijken in de toekomst? Kan je de boost langer vasthouden, dat met een goed uitlaatspruitstuk zal je toch wat winst moeten geven hoger in de toeren.
    Alleen ja een 5 cilinder leent zich wat minder voor toeren dan een 4-6-8 cilinder.

    Keuzes keuzes, zou de nieuwe ST kopen als ik jou was :P
     
  17. Een andere turbo is me veel te duur. Dat gaat hem niet worden.
    Een andere auto ook niet, ik ben hardstikke blij met de ST.
    Nogmaals het gaat me niet om het draaien van een x aantal toeren. (Dan had ik wel een Honda S2000 gereden)
    Het gaat mij om een minimaal verval in de nieuwe tuning. De twee uitdraaien die ik als voorbeeld gaf zijn in praktijk een wereld van verschil kwa beleving.
     
  18. #78 little viper, 17 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2012
    Meer power op een ST steken

    Max koppel bij de ST ligt inderdaad in de lage toeren.

    Maar de max pk's niet.

    Rond de 6.200 toeren/min krijgt de ST dat tikkeltje reserve vermogen.

    In 1ste en 2de kan je beter tot 7.150 t/min gaan bij een "sprint".

    Vanaf 3de enz natuurlijk niet, want dan rijd je meer op max koppel.

    Zodra je de ST chipt met :dreamscience: is je ST plotseling een "bom" :rock:

    Wil je nóg extra Koppel én trekkracht winnen dien je een downpipe te plaatsen.
    Dit geeft wel géén extra sound.

    Wil je 300pk hebben dan dien je een grotere intercooler te plaatsen,
    om de turbo meer lucht te geven

    De cat-back en de sportcat (of decat) geven wél meer sound
    Maar géén extra power (5pk?)
     
  19. Nou snap ik je verbruik ook... maar bijna 7200 t/min... Dan klinkt de mijne alsof die boem gaat doen hoor...
     
  20. Ik spreek hier van een "sprint" hé ;)

    Niet dat iemand alle dagen sprints rijd.
    Ook niet ik.

    Indien je bij een sprintje bij rollende start doet met een ST en je schakelt in 1ste en 2de direct op 5.000t/min dan verlies je héél veel tijd met schakelen.

    i.v.m. mijn verbruik: ik rijd wel 7/10 dagen mét airco en/of met raam open.

    Dat kost 10% aan verbuik
     

Deel Deze Pagina