Niek's Ford Focus ST - Bluefin stage 3+, vermogenstest euro98 vs euro98+E85

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Vlugge Jaapie, 18 dec 2011.

  1. Gefeliciteerd!!!! Schitterende Focus!
     
  2. Sorry voor het bumpen van dit topic maar ik zit met een vraag :P Is dat een standaard ST spoiler? De spoiler van mijn TDci ziet er ook zo uit namelijk :oops:


    Gerco.
     
  3. Gefeliciteerd met je ST :kwijl: :jaloers: :mooiebak: :) Veel plezier :-D
     
  4. #44 Vlugge Jaapie, 9 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2012
    Tijd om dit topic weer eens op te pakken!

    Goed 10 maanden geleden heb ik de sleutels van de ST in ontvangst genomen en tot op heden geen spijt! Absoluut niet.
    Een heerlijk allround auto! Het verbruik is het enige minpunt, maar dat heb je ook enigsinds zelf in de hand!

    Een aantal dingen zijn er inmiddels gebeurt/veranderd. Ik zal jullie 'even' bijpraten:

    Al vrij snel heb ik besloten over te gaan tot het tunen van de ST. Momenteel rijdt ik met Bluefin stage 1. Na een aantal weken was ik toch erg benieuwd met wat voor vermogen en koppel ik rondrij dus
    ben ik naar JD Engineering gegaan voor een rollenbank uitdraai laten maken. Het resultaat was 264.7 PK en 446.8 nm koppel

    [​IMG]

    Een prima resultaat. Ondanks dat ik in het begin erg moest wennen aan het feit dat de auto niet geweldig blijft doorgaan in hogere toeren (5500+)ben ik er erg blij mee en tot op heden tevreden.

    Na een tijdje kwam ik er achter dat de wet m.b.t. Xenon verlichting versoepeld is. Dit heb ik vervolgens in laten bouwen...5400K Pilot Xenon, de orginele kleur affabriek. Graag had ik er orginele Xenon koplampen bij met lenzen maar die kosten per set rond de € 650,- dat was me te gortig.
    Gelukkig kwam ik een advertentie van Grey Ears tegen en heb zijn koplampen overgenomen, athans ik moet ze nog ophalen. Dat zal een deze weken gebeuren. :lol:

    Verder heb ik ondertussen twee kleine probleempjes gehad. De eerste waren twee klipjes van het afdichtkapje van de linkerkoplamp die afgebroken waren. Als ik mijn auto had gewassen bleef die koplamp er lang vochtig. Uiteindelijk heeft de dealer mij onder garantie een nieuw kapje opgestuurd.
    Het tweede was een defecte schakelkast van de parkeersensoren. Ook dit is onder garantie vervangen.

    Een maand of 2 geleden de pech gehad om 2 keer in 2 weken een schroef in mn achterband en vervolgens voorband te rijden ...Dat was ff balen. Zonde geld maar niks aan te doen. Hopelijk kan ik de aankomende 5 jaar weer vooruit...;)

    Een week of twee terug kwam mijn vriendin terug van haar werk. Ze had mijn auto mee. Aangezien ik een fanatiek karpervisser van en die 'rotzooi' liever niet in de ST heb rijdt zij normaal gesproken in een Peugeot Partner en ik gebruik die voor mijn visserij. Ik was wezen vissen dus had ze de ST mee.
    Toen ze thuis kwam moest ik meteen komen kijken want er zal een deuk in de auto.
    Waarschijnlijk heeft er iemand zijn deur opengegooit of is die uit zijn hand gewaaid, vol tegen de deur aan de bijrijderskant. Gevolg, een flinke deuk met twee miniscule krasjes en een beschadigde stootlijst...Het briefje onder de ruitenwisser waren ze waarschijnlijk helemaal vergeten. :badgrin:

    Ik ben naar 2 schade experts geweest resultaat: € 800,- schade. Tenzij ik de twee kleine krasjes laat zitten dan is het voor € 145,- opgelost. :nocheer:
    Ik heb het even laten bezinken en ga het toch helemaal laten maken. Aan die krasjes ga ik me blijven storen!

    Veel rijplezier heb ik gehad de afgelopen 10 maanden. Ook een aantal sprintjes. VW vr6, Audi TTS (320pk) op nat wegdek :neu_ugly:wat ongelofelijk veel grip heeft die nog als het nat is en wat ging ik er hard af!
    Porsche Carrera S, ook zwaar kansloos maar wel een :thumbs:
    Een ouder model Carrera 272PK op de snelweg, die een fractie sneller was. Seat Leon Cupra :lol:. Golf 6 GTI standaard en talloze sprintjes tegen een maat van me met zijn Skoda Octavia RS (nu 309 pk :rock:) .
    Nog een prachtige sprint tegen een Porsche Panamera Turbo die begon over een rotonde. Ik kon hem aardig volgen, toen we de rotonde over waren ging hij te vroeg op het gas wat resulteerde in een bijna crash in de vangrail. Gelukkig hield hij hem op de weg en blies vervolgens de snelweg op. Wat een power! Dit resulteerder een een wat vreemde achtervolging voor mij want hij wachtte me nog een aantal keer op nadat we de afslag van de snelweg hadden genomen. Om vervolgens zijn spierballen te laten zien :kwijl:. Uiteindelijk besloot ik links en hij rechts af te gaan. In mijn binnenspiegel zag ik hem keren en kwam achter me aan. Uiteindelijk achtervolgde hij mij totdat ik ergens stopte. Enthousiast stapte hij uit en hebben we een poosje over de ST en uiteindelijk over de Porsche gepraat. Hij vertelde me dat hij launche control heeft waarop ik enthousiast reageerde dat me dat erg vet leek. Hij zei 'Wil je het beleven? Nu issie toch warm' Voordat hij het uitgesproken had zat ik in de Porsche. En hebben we ff een rondje gedaan. Welliswaar als bijrijder maar mijn GOD wat een power echt niet normaal! :neu_ugly:
    Een van de mooiste sprintjes die met de ST gedaan is was tegen een Porsche Cayman.
    Een vriend van me is ook gek van auto's en die laat ik af en toe een stukkie rijden als we ergens naartoe gaan. Nu had hij het geluk dat hij bij het stoplicht naast een Porsche Cayman stond, met duits kenteken. Ik heb het geflimd met mijn telefoon. (let op zijn commentaar...:lol:)

    http://www.youtube.com/watch?v=u3Kdq5Lph2M&feature=plcp

    Dikke lol hadden we...haha

    Uiteindelijk wil je toch altijd sneller en beter. En ben ik me gaan oriënteren m.b.t. tot de verder mogelijkheden van de ST. Ik werd een maandje geleden door een vriend geattendeerd op een Volvo S40 T5 die een mooie uitdraai had (294Pk en 501NM koppel en alles netjes vlak) Dit was gedaan door een bedrijf uit Haaksbergen Fasttech.
    Deze auto had een andere Downpipe en Intercooler. Mijn interesse was gewekt.
    Na een aantal maitjes en een telefoontje kwam ik erachter dat Fasttech in staat is om de 2.5 Turbo motor uit o.a. de ST op maat te tunen. Dus geen flash zoals bij Bluefin bijvoorbeeld. Maat tuning voor de 2.5T motor is lastig te vinden. Een van de eigenaren heeft dezelfde motor in zijn eigen auto (Volvo S80) en zal daar uiteraard de nodige uurtje aan werk in hebben zitten. Daarbij kwam de nette uitdraai van de Volvo S40 en mijn besluit was genomen.

    Uiteindelijk heb ik gekozen voor een andere intercooler, andere downpipe, ander inlegfilter een ander ECU cover en Fasttecht software op maat. Volgens Fasttecht gaat dit 290 - 295pk en 460 - 480 nm koppel opleveren. :kwijl:
    19 en 20 december gaan ze er mee aan de slag, uiteraard hou ik jullie op de hoogte!
     
  5. Zonde van bluefin, je kan bij bluefin dan ook voor een stage 2 map gaan. Echter is je katalysator straks wel de bottleneck... Decat of sportcat?
     
  6. Niek, SUPER filmpje naast die cayman ---- LOL!
     
  7. #47 Vlugge Jaapie, 9 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2012
    Gijsbert,

    Bij de stage 2 van bluefin heb je echt een piekje in je vermogen. Dit lever niet zo veel extra op mijn inziens. Ook hoop ik dat het koppel mooier vast gehouden kan worden en het vermogen idem dito.

    Er komt een downpipe met 200Cpi racekat onder.
    Waarom word dit een bottleneck?
     
  8. De gewone katalysator (400 CPSI) vormt vaak de bottle neck in de hele uitlaatlijn. Een sport katalysator (200 CPSI) of zelfs een race katalysator (100 CPSI) is beter voor de flow.
     
  9. Volgens mij heeft de standaard :st:-cat zelfs 800 CPSI, de :rs: heeft een 400 CPSI.
     
  10. Moet je nagaan hoeveel de standaard katalysator de flow dan knijpt.
     
  11. Ik ga stiekum heel even snel off topic (sorry) maar kan iemand mij vertellen wat voor type cat er onder de st170 zit???
     
  12. Is launchcontrol niet standaard dan? Op de st die mijn zoon morgen gaat halen,zit dat ook op.
     
  13. Ik denk dat dat Traction control is, die zit wel op de :st: Launch control heeft Ford niet geleverd op de :st: dacht ik.

    :ontopic:
    Ik ben benieuwd of de nieuwe tuning je gaat bevallen!
     
  14. Na ja morgen zullen we het weten :)
     
  15. Het zal waarschijnlijk traction control zijn...;) Veel plezier met de nieuwe aanwinst maar dat gaat zeker lukken! :rock:

    @rfknol

    Ik ben ook erg benieuwd. Het blijft natuurlijk een klein gokje omdat het bedrijf nog niet zo bekend is binnen de Focus St-ers. Maar ze leveren mooi werk dus ik vertrouw er op! Morgen zal ik de uitdraai van die T5 eens posten.
     
  16. Hoi Niek,

    diegene met de Volvo S40 is Bas ofniet? Ik ben hem ook tegen gekomen op het Seat forum. Hebben toen even over de auto gehad.

    Denk dat het deze uitdraai dan is ofniet?

    [​IMG]
     
  17. #57 Vlugge Jaapie, 10 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2012
    Hey Ricardo,

    Dat zou wel eens kunnen ja dat dit hem is. Ik heb een andere uitdraai maar die is kwa waardes aardig hetzelfde. Ik weet niet of die meerdere vermogensmetingen heeft gedaan.
    Misschien kan ik zijn naam wel achterhalen of zijn kenteken. Dan weten we t zeker. Grappig dit!

    Deze uitdraai had ik:

    [​IMG]

    Edit:

    Nu ik hem wat beter bekijk is het niet dezelfde. Het koppel van de uitdraai die ik had is in het begin veel hoger dan die van jou.
    De uitdraai die jij post haalt meer pk's. Na de 5000 rpm is het nagenoeg hetzelfde.
    Ook ff het kenteken nagetrokken en de uitdraai die jij post is van een ST...;)
     
  18. Helemaal vergeten te vragen,na ja,jullie zullen het wel weten. In iedergeval staat hij voor de deur :D
     
  19. Mooie ST met een leuk vermogen al. Altijd balen van die mensen die hun deuren niet in hun handen kunnen houden.....:snooty::angry:

    Bij het lezen van dat stukje over de katalysatoren, moest ik denken aan onze oude Fiesta, daar was de kat van verstopt en startte daardoor niet meer. Deze hebben wij toen leeggeklopt. Mijn vrouw reed met deze auto en zegt zij heel droog toen ze weer met de auto reed, heb je hem getuned of zo?? ;) Dat ding van de waarschijnlijk 25 overgebleven pk's naar 40 ;)
     
  20. Heb nog eens gekeken, en inderdaad het is niet zijn auto. Dit was een voorbeeld van dezelfde motor en ongeveer deelfde mods. Zijn uitdraai had hij bij Fasttech gedaan en kwam uit op 294PK en 501NM.
     

Deel Deze Pagina