1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Motor syst. storing na tuning

Discussie in 'Performance' gestart door Rifai, 2 feb 2012.

  1. Hallo Focusleden,

    Ik heb afgelopen zaterdag mijn ford focus 1.6 tdci 109 pk (maart 2006) laten chiptunen:cheer:. Alleen geeft de auto nu een motor syst. storing in het display aan:nocheer:. Als ik de auto start lijkt hij geen vol vermogen te hebben (noodloop??). Het typische is dat als ik het contact terug uit zet en vervolgens weer aan dan is de melding weg en heb ik wel volvermogen. Zaterdag gelijk ford-assistance (ANWB) erbij gehaald. Deze konden geen foutcodes vinden ondanks hij het gewoon in het display van de auto zag staan. Volgens hem kon ik er wel gewoon mee rijden, maar ik moest wel even langs de dealer.

    Hier op het forum heb ik iemand met het zelfde probleem gevonden (http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?p=1819974183#post1819974183) en in een pb-gevraagd naar zijn oplossing. Hij zegt dat hij uiteindelijk door de dealer de auto heeft laten uitlezen en de storing laten wissen. Op vragen wat de dealer verder nog heeft gedaan, tuning verwijderd of de computer van compleet nieuwe software voorzien, en of het probleem daarme voorgoed is verdwenen heeft hij tot nu toe niet gereageerd.

    Ik ben dinsdag even langs de dealer in Enschede geweest (woon zelf in leeuwarden maar had nog geen tijd gehad om mn auto daar neer te zetten), maar zij konden het probleem niet localiseren. Wel hebben ze alle storingen gewist.

    Echter sinds woensdag brand nu ook het motorstoringslampje (dat gele motorblokje) na voor de tweede keer op contact zetten. Uiteraard ben ik gisteren terug gegaan naar de tuner. Hij heeft de tuning opnieuw herschreven maar de storing blijft. Ook na terugzetten van de originele software. Echter verdween wel het motorstoringslampje (dat gele motorblokje). Hij dacht dat het misschien aan de sleutel of de immobilizer lag, omdat het probleem alleen voordoet als de sleutel voor het eerst in het contact wordt gestopt en op conctact wordt gedraaid.

    Ik ben gister eerst maar naar huis gegaan omdat het wel weer lang genoegd begon te duren. Thuisgekomen gelijk even de andere sleutel geprobeerd. De melding: MOTOR SYST. STORING verscheen weer in het display. Volgens mij ligt het dus niet aan de sleutels of de immobilizer. Als dit een storing geeft dan gaat daar een apart lampje voor branden en die blijft gewoon uit. Nog even met de auto gereden. Op de terugweg ging direct na het starten (na voor de tweede keer op contact zetten) het motorstoringslampje branden (het gele motorblokje). Deze verschijnt nu elke keer na het starten en gaat niet meer weg.

    Vandaag maar weer met de tuner gebeld. Die vraagt of ik volgende week woensdag mijn auto een dagje kan latenstaan, zodat hij er weer mee aan de slag kan. Verder vroeg hij nog of ik vanavond de accu 5 min los kon halen en weer aansluiten. (Mogelijk dat dat de storingen wist?!)

    Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Of deze storingsmelding kennnen? Of mogelijk weten in welke richten de oorzaak of oplossing gezocht moet worden?

    Ter info: De auto heeft twee weken geleden net een grote beurt gehad (120K) en daarbij is ook het roetfilter, het additief en een sensor vervangen. Zelfs de tuner zei, toen de auto op de rollenbank stond, dat de motor wel in goede conditie verkeerde. Totaal geen roet. Dus volgens mij is de auto motorisch wel goed.

    Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt.
     
  2. Niet zelf maar wel binnen de familie hebben we een Ford welke nogal wat van dergelijke meldingen heeft gegeven. De auto is niet getuned en is ook geen diesel maar de meldingen komen redelijk overeen. Uiteindelijk zijn de lambdasonde, dynamo, accu en de verdeelkap vervangen. Hoop gezeur maar de meldingen zijn weg.

    Zelf heb ik, wel enige tijd geleden, ooit een TDDI laten tunen. Na maanden probleemloos te hebben gereden begonnen de storingen en dat met name het motorstoringslampje wat oplichtte. Na veel gebabbel met de tuner en de dealer is besloten de lambdasonde te vervangen, probleem opgelost.

    Ik weet dat er vele zaken kunnen zijn die een dergelijk storingsbeeld kunnen geven, helaas aan den lijve ondervonden met mijn toenmalige ST. Veel sensoren kunnen een storing veroorzaken en soms is na uitlezen moeilijk te zeggen welke nu daadwerkelijk de boosdoener is.

    Wel ben ik van mening dat het probleem door de tuner zal moeten worden opgelost. Als je de dealer aan het werk zet zal de rekening hoogst waarschijnlijk aan je gepresenteerd worden ;)
     
  3. Ook hier veel het lampje gezien op het dashboard.
    Ook hier toen Lambdasondes en katalysator vervangen. Na de 4e katalysator :roll: bleef de melding weg. Dit was voor een 1.6 benzine Focus, niet getuned.
    Echter was deze storing wel "duidelijk" uitleesbaar via de garage / dealer. De melding was dat de uitlaatgassen niet goed waren. De storingen zijn begonnen toen 1 bobine eruit klapte, waardoor de auto op 3 cylinders liep.
     
  4. Heb zelf deze storing ook gehad met dezelfde symptomen echter op een 1.8 TDCi.
    Probleem was bij mij dat ik de EGR had afgestopt, weliswaar met een een plaatje waar 2x 3mm gaatjes in waren geboord.
    Heb het plaatje er weer tussen uitgehaald en na 3x starten was de storing weer vertrokken.

    Nu weet ik niet of jij de EGR ook hebt afgestopt anders zou je mijn oplossing eens kunnen proberen.
     
  5. Aha nu weet ik weer wat ik vergeten ben te vermelden, de bobine, ook die is destijds vervangen, dank je Mark ;)
     
  6. @Iodokus: TDDI en lambdasonde... die kan ik niet helemaal rijmen
     
  7. Waarom niet ??
     
  8. Diesel heeft ze niet dacht ik.
     
  9. #9 Iodokus, 2 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2012
    Da's mij ook al eens te oren gekomen maar je kan ze toch echt bestellen dus zullen ze er ook wel inzitten. Hoe het ook zei het probleem was opgelost en daar was het me destijds om te doen :mrgreen:



    Edit:
    :oops::oops::oops:

    Ik heb even de oude rekeningen erop nageslagen en kom tot de conclusie dat ik er behoorlijk naast zit, ik heb ook teveel Ford mobielen gehad en ben geen 20 meer dus haal ik nu een aantal zaken door elkaar.

    De rep. was van de TDDI was niet de Lambdasonde maar de EGR :whistle: :mrgreen:
     
  10. Dit kan gebeuren als de checksum niet overeen komt. Kan de auto dus in de noodloop schieten. Kan dus tuning zijn, maar dan had je het denk ik al wel gemerkt op het ritje van de tuner naar huis.

    Zou je originele software eens terug laten zetten en kijken of de melding wegblijft. Zo ja geld terug en naar een andere tuner.
     
  11. ik heb gisteren voor de 2de keer in 1 maand tijd de katalysator/roetfilter laten vervangen. En Vanmorgen ging de auto weer in de Noodloop.. De auto verloor het vermogen weer.
    Bij de vorige uitlezing kom de foutcode voor roetfilter (p2458) en verschildruk sensor (p2453).. Volgens mijn garade werkt de Verschil druk Sensor goed. Moet ik de verschil druk sensor vervangen of heeft iemand een betere idee?
    ik ben echt radeloos.
     
  12. Nee mijn EGR is niet dicht gezet. Bij de grote beurt in Leeuwarden heb ik nog gevraagd of ze konden kijken af deze nog goed werkte en uit voorzorg hebben ze een inlaat-cleaner uitgevoerd met Forté.

    De dealer in Enschede heeft de EGR ook gereset, maar dat maakte geen verschil. En ook de tuner heeft de werking van de EGR getest en deze functioneerde normaal.

    Volgens mij moet de EGR goed zijn, maar ik weet niet of daar een sensor zit die de boel bedonderd...
     
  13. #13 Rifai, 2 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2012
    Geen idee wat de checksum inhoud. Misschien kun je dat uitleggen?

    De motor syst storing kreeg ik ook gelijk bij het starten toen ik naar huis ging van de tuner. Echter toen ik de motor uitzette was de storing verdwenen (en dacht ik dat er niks aan de hand was) en kon ik probleemloos naar huis rijden. Daar kreeg ik de melding opnieuw bij het eerst volgende ritje waar waarbij de sleutel in het contact werd gestoken...

    De tuner heeft ook getest met de originele software van de auto. Toen bleef de storing ook...
     
  14. Klinkt ook als een vervelend probleem. Maar je hebt dan toch nog garantie op het onderdeel en de reparatie lijkt mij? Ik zou je er niet verder mee kunnen helpen. Misschien ook ff een topicje openen?
    Het gevoel van radeloosheid begint mij ook te bekruipen. Heel naar. Maar fijn dat er hier wel veel mensen willen meedenken en tips of suggesties geven!
     
  15. Ik heb een namaak katalysator aangeschaft en bij een garage laten monteren. Ik heb wel 2 jaar garantie op dit deel. Ik mag hem ook weer terug sturen als het niet goed werkt en krijg mijn geld terug. Volgens de leverancier, is deze katalysator/roetfilter goed gekeurd door ford zelf. Ik heb het gevoel dat het aan een van die sensoren ligt.
     
  16. @aha Lijkt op mijn verhaal. Alleen een originele Ford katalysator werkte voor mijn Focus. De andere merken gingen niet goed. Gelukkig was het voor mij ook allemaal garantie, maar pas bij kat nummer 4 kwamen wij er achter.
     
  17. Was je kat.# 4 ook van een andere merk? of van originele ford?
    Heb je toen ook al je sensoren vervangen?
     
  18. Checksum is de optelling van alle waardes in je programma (software dus). Daar komt een waarde uit (want je software bestaat uit hex-codes). Die waarde wordt gecontroleerd en moet kloppen anders kan je dus een noodloop krijgen.

    Maar goed mij is het niet geheel duidelijk.
    Gaf de auto voor de tuning de storing?
    Gaf de auto direct na de tuning de storing?
    Storingen kunnen zichzelf resetten na enige tijd, dat kan dus gebeurd zijn doordat je een altijd keer de auto gestart hebt. Hij komt dan terug als de storing er nog in zit naar ik aanneem.

    Wat ik zou doen, is laat je originele software terugzetten en ga daarmee rijden totdat je lampje weer weg is. Blijft hij weg, dan ligt het aan de tuning, komt hij terug dan is het wat anders. Dat betekent wel dat het niet even originele software inladen is en testen. Dat testen duurt dus wel ff (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk).
     
  19. @aha. De vierde was origineel Ford idd. Verder waren hiervoor ook alle lambdasondes vervangen, maar de storingen bleven toen bestaan.
     
  20. Dus het heeft geen zin voor mij om de sensor te vervangen?
    wat heeft de originele gekost?

    Is het misschien beter de auto te laten tunnen? Alle storingen laten weg halen of zo?
     

Deel Deze Pagina