Hello Afgelopen maandag op de snelweg ineens vermogensverlies en beroerd lopen. Afgesleept naar een ford dealer in duitsland auto starte moeilijk en liep op 2 ipv 3 cilinders. Bougie van cilinder 1 aan de onderkant massa afgebroken en zo zwart als de nacht (nieuwe bougies zaten er net een week in) Conclusie van dealer is nu cilinder 1 klep afgebroken, en groeven in de cilinderwand...gaat een ruilmotor worden zegt ie...8000 euro om en nabij Eerder is ook al een verhoogde oliedruk geconstateerd (hiervan geen melding gezien in dashboard verder) aldus de dealer. Hij wilde het niet meteen aan de bougie wijten de problemen die er nu zijn. Ik weet nou ff niet meer wat te doen...doe natuurlijk bij de dealer nog geen toezeggingen eerst rustig laten bezinken maar ben er wel kapot van. auto is van 2019 1.5 182pk en heeft nu 81000 gelopen...ik heb hem zelf niet gechipt maar hij lijkt wel gechipt te zijn geweest toen ik hem kocht 2 jaar geleden bij een autobedrijf. Is in dit soort gevallen revisie ook mogelijk? of ben ik echt gebonden aan een compleet nieuwe motor? kan ff nie meer helder nadenken
Jeetje das mooi klote. of revisie mogelijk is kan je pas zien als de boel grondig bekeken is of opengemaakt.
Een motor uit een jonge schade auto. https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...focus/modelcode/4185-focus-4/onderdeel/motor/
dus de 3-cil 1.5 is ook niet onfeilbaar. Hoge oliedruk is wel raar: dat is over het algemeen altijd een mechanische klep die boven een bepaalde druk open gaan zodat de druk op het juiste nivo blijft en je nooit overdruk kan hebben. Wellicht toch de tuning? snelweg + mogelijke (slechte?) tuning = problemen Dat er kleppen afbreken onder normale omstandigheden (geen overtoeren of tgv een money-shift) hoor je eigenlijk nooit. Ik gok eerder op detonatie/pingelen/LSPI door de tuning met kapotte zuiger + cilinder als gevolg. Succes ermee!
Wat ontzettend balen dit. Zal eerst diagnose gesteld moeten worden om te bepalen hoe erg de schade intern is, en of het inderdaad een ruilmotor moet worden of anders. Wat voor tuning zit er eigenlijk op?
1.5 op 182pk lijkt de standaard ford tune te zijn. Waar komt de info van overdruk vandaan? Hoe was de auto onderhouden? Wat de issue ook geweest is dit is wel enorm zuur voor je. Ik denk dat een ruilmotor de beste en snelste optie is, ook qua prijs. Reviseren betekend hele blok uit elkaar halen en wat nodig is vervangen maar dat kan behoorlijk oplopen.
Ik denk dat auto standaard 182pk versie is maar wss nog eens gechipt is. Zou oliedruk ook kunnen komen door het dichtslippen van het oliezeef door het afbrekende olieriem door het gebruik van verkeerd olie?
Hello.,..hij heeft altijd zijn servicebeurten bij Ford gehad op 1 na daar waar ik hem gekocht heb. Een afleverbeurt, verder volgens de historie altijd bij Ford geweest. De 182pk loopt standaard geen 230 denk ik, en de auto komt uit belgie dus ik vermoedt dat deze daar gechipt is, tenzij 230 wel haalbaar is met de 182pk en altijd 102 tanken in Duitsland. Dealer heeft dat blok ook gezien inderdaad, zij hebben een aantal partijen waarvan zij blokken halen waar ze dan ook nog ipv 3 mnd langer garantie op krijgen. Ik krijg een dezer dagen een prijs te horen. Denk ook dat revisie duurder grapje gaat worden en was volgens de monteur eigenlijk ook geen optie...
AutotopNL heeft 225km per uur op de teller gehaald met 182 pk. Standaard zou je 220 km/u moeten doen en na chippen 230 km/u.
Pfff dat is balen zeg! Met de mijne (standaard) heb ik ook 225 gehaald maar dan houdt het wel op, volgens mij liep de (Duitse autosnel)weg zelfs lichtjes naar beneden.
Te hoge oliedruk door dichtslibben van de oliezeef (door welke reden dan ook) is onmogelijk: dan heb je juist te lage of helemaal geen oliedruk omdat de pomp geen olie meer op kan zuigen
Dan na reparatie wel als de wiede-weerga de goede software erop (zetten) anders zit je met je 'nieuwe'blok weer met hetzelfde probleem
dat haalde ik met gemak ik denk ook dat ie gechipt is geweest maar heb het zelf niet gedaan...ik kwam er pas veel later achter en heb het toen laten zitten...
ik ben wel ff klaar met zaken chippen maar goed 2 jaar lang heeft ie nooooit klachten gehad...ik ben ook iemand die echt de auto warm rijdt en dan pas een keer gas geeft..en soms in duitsland keertje flink doortrappen maar ook niet de hele tijd...dealer zegt ook kip ei verhaal was de cilinder eerst slecht en heeft deze de bougie verkloot of andersom dus ja dit word een getouwtrek waar je naar van wordt en niks mee opschiet
Nee maar feit is wel dat jij nu met de gebakken peren zit. Dat is echt enorm balen voor je. Hopelijk valt het mee qua kosten en laat inderdaad de juiste software er weer op zetten. Beter voorkomen dan genezen
thanks dat hoop ik ook...ja als ik idd voor de optie omruilblok ga dan lekker standaard...dank jullie wel voor de tips / adviezen, hou jullie op de hoogte
Is er een inwendige inspectie van de motor geweest ? een massa elektrode weg hoeft geen schade op te leveren dat de betreffende bougie dan zwart ziet is redelijk normaal waarom de conclusie dat er een klep afgebroken is ? Als dit zo is zal de cilinder wand en/of de zuiger flink beschadigd zijn maar dit valt pas te zien en te beoordelen als de kop gelicht is een afgebroken massaelektrode kan geen klep af laten breken. als de cilinderwand flink beschadigd is dan is een revisie waarschijnlijk niet haalbaar in prijs tov een vervangende motor, vooral de hoeveelheid werkuren die erin zitten. een motor wissel is ook wel werk maar een stuk minder maar al met al eerst eens duidelijke bewijzen betreffende eventuele schade in de motor
Ja ze hebben met een cameraatje gekeken en geconstateerd dat de klep gebroken is en groeven in de wand.Zij geven aan dat ze de kop niet gelicht hebben alleen dus inspectie met camera. zo zag de bougie eruit toen deze eruit is gedraaid (ik wist toen nog niet welk nieuws me te wachten stond)