Even een vraag ik heb met de elm module de eco mode aangezet, kan dit kwaad voor de auto? Het "lijkt" alsof hij zuiniger rijdt kan dit kloppen?
uhhmm vraagje, ik zat de tekening voor de modificatie eens te bekijken, maar kun je pin 3 en 6, 11 en 14 niet gewoon met elkaar verbinden??? of krijg je dan problemen als je het HS-can met het MS-can verbindt, want dat doe je dan eigenlijk...
Dit gaat niet voor zover ik weet. Je kan maar 1 CAN bus netwerk tegelijk uitlezen. Tussen beide CAN bus systemen zit verschil in de snelheid van de data overdracht. Tevens vermoed ik dat als je de 2 systemen doorverbind je dan storing krijgt in het CAN bus systeem van de auto.
Dat vermoeden had ik al een beetje maar wou het toch ff vragen Had een mooi schakelaartje gehaad maar had ff niet gezien dat het een dubbel polige moest zijn. Moet dus even een nieuwe halen
ik vermoed niet dat de snelheid van de bus het probleem is, reden dat ford 2 canbus netwerken heeft is om motorsysteem te scheiden van het bodycontrol systeem
can high ligt eigenlijk altijd 2x zo hoog qua snelheid dan can de namen die gebruikt worden verschillen veel can high heeft bij peugeot 1 naam en andere can kan totaal 5 a 6 verschillende namen hebben maar tot hede zitten meestal daar maar 2 van in elke auto (dus 1 hoge en 2 lage ) 2punten zijn er namleijk naast de snelheid " 1. het probleem is de eindweerstand van 120ohm dit zit in de motor eenheid (pcm) en regelkast (verwacht de gem) als je op de pin zou meten meet je een vervangingsweerstand van 60ohm als je 120ohm mee is een draad van can systeem defect en zal hij niet starten dit geldt tevens ook voor can low speed waar de eindweerstanden in zit durft alleen niet te zeggen waar ze alle twee zitten 2. verder als bij can high 1 draad onderbroken is doet er niks en bij can low blijft hij doen dit is namelijk een systeem van peugeot die door bosch is geproduceerd en later verkocht is in theorie kan can low op 1 draad werken echter sommige commando's kunnen dan langer duren voordat ze verstuurt worden wat ik hier mee wil zeggen is dat can low en can high verschillende protocolen hebben als beide signalen door elkaar gaat dan krijg je dus hier storing op en doet hij niks dus weerstand en protocol verhinderd dat je dit kunt doen
Das een duidelijke uitleg... Heb daarom dus een nieuw schakelaartje gehaald en ingebouwd.. Alles werkt nu, echt toppie :cheer) Hier een plaatje van het resultaat... Voor de Ford rijders in het noorden die niet een ELM willen aanschaffen maar het wel interesant vinden om verschillende functies erbij te willen hebben, neem gerust even contact op via een PB en dan is er wel wat af te spreken.
Waar heb je die schakelaar vandaan als ik het vragen mag? Ik ben namelijk op zoek naar een goede schakelaar. Als ik die heb gevonden kan ik alles in 1 keer bestellen en zelf eens gaan knutselen.
Nadeel van conrad vind ik alleen dat als je besteld onder de €25,- je bijna €6,- verzendkosten hebt. Heb die van mij bij een elektro zaak gehaald en was €2,50..
heb wel bij conrad besteld dit ivm ik andere zaken ook nodig had zoals zaklamp van led lenser, zijn prijzig maar wel degelijk en goed spul met als belangijkste bak met licht en batterij gaat lang mee
Alle OBDII gestuurde merken. OBDII is een protocol en niet Ford gerelateerd. Het enige is dat je met ELM-config dan niets meer opschiet omdat die gemaakt is voor de FocusII. Dat probleem heb ik al bij m'n Fiesta namelijk. Dus andere software zoeken
obdII is volgens mij niet een protocol,maar de aansluiting, draadvolgorde, kortom hardware standaardisatie. Er zijn meerdere protocollen die worden gebruikt over obdII voor het uitlezen van actuele variabele, zoals:iso, cansf, etc. Dit verschilt over algemeen per merk (focus II fase I cansf).
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics OBD2 is inderdaad niet zo zeer 1 protocol. Meer de aansluiting en aansturing (wat je al zei) waarover de protocollen gaan. Ik denk dat elke auto die OBD2 ondersteund uit te lezen is met de ELM327 mits de software goed is. Aangezien OBD2 de standaard is, vallen daar de protocollen ook onder die OBD2 ondersteund. Als de ELM327 deze protocollen ook ondersteund zou je sensor waardes kunnen zien. Fout codes in elk geval als ik het goed begrijp.
Maar als je verder terug leest in dit topic heb ik ook een OBDII interface van mijn collega uitgeprobeerd. Hij gebruikt hem voor zijn VW en daar werkt ie, echter als ik hem in de auto hang met ELMconfig krijg ik alleen maar een fout melding en start het programma verder niet op. Er werd toen gezegd dat dit komt omdat deze interface alleen maar met een VAG chip overweg kan.